Gå til innhold

IKT i non-profit organisasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har som frivillig og it interessert, tatt på meg rollen med å undersøke og legge frem forslag til løsning for fremtidig IKT struktur i en liten non-profit organisasjon som jobber lokalt.

 

Saken er som følger:

Pr. dags dato har organisasjonen ca. 15 pcer som er stasjonert i felles bygg. Organisasjonen har 7 ansatte. I tillegg er det medlemmer som har tilgang til 7 felles pcer. Alle maskinene har installert Office og Windows 7.

Dagens e-post løsning er basert på en felles e-post adresse og egne adresser til ansatte.

Hver medarbeider har sine egne e-poster på sine egne maskiner. Felles e-posten taes i mot på resepsjonens pc.

I tillegg til dette er det en egen server på kontoret som tar seg av lagringen av dokumenter og filer, samt setter opp brukere til nettet. Slik at de ansatte kan logge seg inn på forskjellige pcer og ha tilgang til filene sine.

 

For ny løsning er ønsket følgende.

1) Felles e-post adresse som kan deles mellom ansatte som skal ha tilgang. Slik at det blir oversiktlig om e-postene er besvart eller ikke.

 

2) Personlige e-postadresser som lagres slik at de er tilgjengelig, selv om noen slutter

 

3) Kalender som kan deles mellom medarbeiderne

 

4) Deling av filer, mellom medarbeiderne.

 

 

Ut i fra dette har vi landet på at Office 365 er mest aktuelt for organisasjonen.

Vi har derfor søkt og fått tilslag på non-profit lisenser som gjør dette økonomisk gunstig.

 

Men så grubler jeg på dette.

Jeg lurer på om vi kan kvitte oss med serveren og flytte all lagring av filer og dokumenter over til skyen. 

Hvordan styrer man isåfall bruker innlogging uten server på Windows 10?

Er det smart og gå over til Windows 10? (vi kan også her få non-profit lisenser som gjør det økonomisk gunstig).

Vi har ikke lokale resurspersoner på server drift og har vært avhengig av å leie inn noen for å holde dette operativt. Noe som koster både tid og penger. Penger er det minimalt med og derfor hadde det vært greit og kunne kuttet denne kostnaden.

 

Har noen forslag til løsning og hva vi bør ta hensyn til i vår vurdering? Hvilken Office 365 plan som er best egnet? Evt. andre forslag. Så spytt ut :-)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få oversikt om hvilken informasjon dere vil ha lagret, og som dere vil motta gjennom epost.

Hvis det er personopplysninger så burde dere holde dere innenfor landegrensene når dere velger sky/server.

 

Som organisasjon så ville jeg holdt meg unna Windows 10 til de fleste barnesykdommene er over.

Det blir uansett snakk om lisenser, så hold dere til Windows 7 ut 2016 før dere ser på Windows 10.

Lenke til kommentar

Avhengig av hva du har behov for kan du f.eks melde maskinene inn i Azure AD (hvis de ikke har endret på dette i det siste så er det slik at dersom du oppretter brukerne i Office-365 så får du en light-versjon av Azure AD, så kan du opprette en azure-konto og koble denne mot office365-tenanten deres, så får du #full azure ad")

 

http://blogs.technet.com/b/ad/archive/2015/05/28/azure-ad-join-on-windows-10-devices.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...