Gå til innhold

Så mye tjener de største YouTube-stjernene

Anbefalte innlegg

Tenker heller det at jeg overlever noen sekunder med reklame og samtidig så sørger jeg for at de individene jeg liker å konsumere innhold i fra forhåpentligvis har et grunnlag til å holde det gående i en god stund fremover.

Hvis du virkelig ønsker å ha god sannvitighet, men fortsatt bruke adblock så er det fult mulig.

Doner til personen direkte i stedet med paypal (ikke youtube tip jar, siden de tar en altfor stor del av kaka).

Hvis du gir dem $2 annenhver måned (under dette beløpet er nesten ikke vits med paypal, pga avgifter) så støtter du dem veldig mye mer enn hvis du skulle hver dag sett deres video med reklame disse to månedene.

Bare husk å skrive en kommentar som:

"I really enjoy your content, but I do prefer using adblock."

De aller fleste vil ikke ha noe imot at du bruker adblock, de vil forstå deg, og være takknemlig for donasjonen.

De eneste hvor denne summen vil være betydelig mindre enn hvis du ikke hadde brukt adblock, er hos ganske store 'aktører' som får eksklusive reklametilbud (ofte film-trailere), som gir betydelig mer per view.

Men disse gjør det såpass godt allerede at de ikke trenger ditt bidrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et gjennomsnitts-youtuber bruker ca. 40 min per sessjon (https://www.google.no/search?client=safari&rls=en&q=average+hours+spent+on+youtube&ie=UTF-8&oe=UTF-8&gfe_rd=cr&ei=IV4iVpLjA4mr8wfr7YSQDg).

La oss anta at de fleste brukere gjør dette en gang per dag.

Det er sammenlagt ca. 1 milliard aktive brukere per måned.

Hvis vi bruker disse tallene, så innebærer dette at total antall youtubere bruker sammenlagt

((40/60)*1e9/30)/365.25 = 60841 år .......per dag.

Ifølge https://econsultancy.com/blog/64249-what-s-the-perfect-youtube-ad-length/ bruker et gjennomsnittelig youtuber 15 sekunder på reklame(....eller tåler opptil 15 sekunder). Hvis vi bruker dette som et øvre terskel for den gjennomsnittelige youtuberen (som jeg mistenker er for lavt for et 40 minutt sessjon) :

15/(40*60) = 0.0065 % av tiden som blir brukt på reklame.

Dvs. at 60841*0.0065 = 395.5 år er sammenlagt brukt på reklame i et youtube sessjon av alle youtubere per dag.

Endret av Imran_Ali
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123486210

dere vet at ikke alt handler om penger ikke sant?

smosh bruker lang til på å lage videoene sine og felix bruker også lang tid på slikt.... de har gjort mye ( i det minste felix) fått mye penger til ting som vatn i afrika, motgift på als o.s.v.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Helt ubegripelig at slikt lavmåls søppel kan generere penger. :(

Enig. Jeg personlig kan like Hot Shots type humor. Det kan jeg like any day. Men å se på hyling mens han spiller ett spill, er bare søppel. Viser bare hva slags intelligens mange av dagens ungdom har.

"Desto simplere mekanikk spillet har, desto flere spiller det." -Lorinthis

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Vanskelig å komme seg unna dette siden media så og si alltid nevner han når de snakker om YouTube disse dager.

Det er vel en av grunnene til at han fortsatt er så relevant som han er.

Du kan jo bare la være å lese om det. Det er ikke slik at browseren din automatisk åpner alt som har med PewDiePie å gjøre bare du nærmer deg disse nettsidene.

Jeg skjønner meg heller ikke på lets plays. Jeg gjorde det før, fordi jeg likte å se på innholdet i spill jeg av en eller annen grunn ikke spilte selv, feks grøssere. Men jo mer jeg ser jo mer innser jeg at dette ikke er noe for meg, fordi jeg liker ikke karakterene folkene på Youtube spiller. I tillegg er det et fåtall av dem som faktisk er god til å spille, og da skjønner jeg ikke helt poenget. Det virker også som om man må spille en særdeles overdrevet karakter for å bli populær, og det samme ser vi tidvis på Twitch. Av Hearthstone streamerne er det han som roper mest og overdriver mest som har klart flest seere. Sånn er det bare.

Men overdrivelser er det jo her inne også. Folk reagerer som om denne svensken koser seg med småbarn på fritiden. Og hvorfor spiller det noen rolle hvor mange inaktive brukere han har? Er det lettere å akseptere at han tjener mye da? Det virker jo som om du har et seriøst problem med at denne fyren tjener veldig mye mer enn deg. Det er veldig mye på Youtube som jeg skjønner lite av, feks hvorfor låta til Ylvis ble så populær, men det jeg har skjønt er at smaken min ikke deles av flertallet.

Lenke til kommentar

Nr.1 : Jeg har ikke tid til å vente på at reklamen skal kjøre seg ferdig, slik at jeg kan deretter se på inneholdet. Nr.2 : Mennesker er heller ikke sauer som trenger å bli fortalt hva vi bør konsumere.

Hvis teknologien tillatter deg å unnvike sjenanse som reklame, hvorfor ikke benytte det ? Hvorfor skal vi ha kvaler i det hele tatt for å bruke ekstensjoner som blokkerer reklame ? Hvis argumentet er at vi ødelegger livsgrunnlaget for visse mennesker eller forretninger, da bør disse personene kanskje finne på andre måter å tjene penger ? Som f.eks å lage betalt innhold.

Jøss, jeg har sett mange dumme unnskyldninger for å unngå ting som reklame før, men dette må da være en av de dummeste. Har ikke tid? Du har tid til å se slikt innhold på Youtube, men har ikke tid til reklamesnutten på noen sekunder i forkant? Og unnskyldning nr. 2 er jo bare rar. Joda, jeg misliker reklame jeg også, og det en av grunnene til hvorfor jeg ikke ser på tv lengre. Men det er viktig å skille mellom Youtube og tradisjonell tv eller betal tv.

Youtube skal være for alle, så det å legge det bak en betalingsmur er bare tull etter min mening. Spesielt om det er for å unngå reklame. Det fine med Youtube er at alle som har et kamera og en pc kan laste opp innhold, og ønsker de å tjene penger på det så er reklame en av mulighetene. Det er prisen vi betaler, og så har vi makten til å ikke se på det vi ikke ønsker å se på. Slik endel snakker her inne så høres det ut som om man er tvunget til å se PewDiePie minst 2 timer hver dag.

Men om du faktisk gjør du sier, altså at du donerer litt penger istedenfor å bruke adblock, så ser jeg ikke problemet. Men er dette noe mange på Youtube åpner for?

Lenke til kommentar

Mener å huske at Smoosh gjengen lagde videos på google videos hvis noen husker den tjenesten. Likte det da men da var jeg også 15-18 år. Virker ikke som de har utviklet seg så mye fra opprinnelige konseptet bare fått bedre production value. Greit nok det men ikke noe jeg klarer å se på I dag. De prøvde å lagde en film og som ikke gikk så bra, men da begynner med schadenfreude og de prøver i det minste i motsetning til meg selv som bare klokker inn og klokker ut.

Angående youtube så klarer jeg ikke å se på youtube på mobil, når jeg ser på TV så switcher jeg kanal når reklamen kommer på, har jeg hatt nyere tv boks hadde jeg nok bare spolt eller skippet over det. På PC'n er jeg helt avhengig av adblock når jeg gjelder youtube. Alternativt skrur jeg lyden helt av og scroller ned fra videon slik at jeg skal slippe å se driten av reklame. Som forbruker kan jeg benytte alle redskapene jeg har tilgang til om det er moralsk eller ikke driter jeg i. Det er underholdning og jeg skader ikke andre, det får holde.

Lenke til kommentar

Nr.1 : Jeg har ikke tid til å vente på at reklamen skal kjøre seg ferdig, slik at jeg kan deretter se på inneholdet. Nr.2 : Mennesker er heller ikke sauer som trenger å bli fortalt hva vi bør konsumere.

Hvis teknologien tillatter deg å unnvike sjenanse som reklame, hvorfor ikke benytte det ? Hvorfor skal vi ha kvaler i det hele tatt for å bruke ekstensjoner som blokkerer reklame ? Hvis argumentet er at vi ødelegger livsgrunnlaget for visse mennesker eller forretninger, da bør disse personene kanskje finne på andre måter å tjene penger ? Som f.eks å lage betalt innhold.

Jøss, jeg har sett mange dumme unnskyldninger for å unngå ting som reklame før, men dette må da være en av de dummeste. Har ikke tid? Du har tid til å se slikt innhold på Youtube, men har ikke tid til reklamesnutten på noen sekunder i forkant? Og unnskyldning nr. 2 er jo bare rar. Joda, jeg misliker reklame jeg også, og det en av grunnene til hvorfor jeg ikke ser på tv lengre. Men det er viktig å skille mellom Youtube og tradisjonell tv eller betal tv.

Her er tingen : Jeg nevnte aldri om jeg ser på innholdet til f.eks PewDiePie eller de andre store youtube kanalene. Hvis folk vil se på det så er det opptil hver enkelt person. Det er det som er så fint med nettet. Det finnes innhold til enhver smak. Hvis du ser en av de andre postene mine, så er ulemepen med reklame at den er akkumulativ. Dvs. tidsforbruket hoper seg opp over tid. Hvis noen ser flittig på videor på youtube, vil en betydelig andel av deres tid ha blitt brukt på reklame.

Når jeg snakker om å bruke utvidelser, da gjelder det for hele nettet og ikke bare youtube. Jeg er ikke interessert i reklamen når jeg besøker et nettside men inneholdet på nettsiden. F.eks på tek.no, utennom ekstra-brukere må besøkende slå av ekstensjoner som blokkerer reklame. Jeg kan gjøre det, men jeg har forsatt ingen intensjoner i å clicke på reklamene på tek.no. Jeg handler kun hvis det er noe behov som fremkommer. Og hvis jeg skulle handle, da leter jeg ikke etter reklame for å finne det beste tilbudet. Da bruker jeg portaler som prisguide, kelkoo, osv.

Grunnen til at du finner "unnskyldningen nr.2" som rar er fordi du klarer ikke å se den store sammenhengen. Reklame er et relativt moderne konsept (i den formen den blir formidlet idag). I vår moderne samfunn blir vi ofte behandlet av selskaper som sauer som forventes å konsumere x antall ting. Det blir kontinuerlig "fremdrift" i teknologien, og dermed "må" du erstatte de x antall tingene med de nye x-antall tingene.

Det er moralsk forkastelig å se på mennesker som objekter "som tilsyvende og sist er kun konsumenter". Mennesker har blitt redusert til variabler i et regnestykke hvor det handler om å presse produkter på dem som de nødvendigvis ikke trenger. Google som selskap er ledende på denne fronten. Driften til selskapet er så og si totalt basert reklame. Google vet hvordan de skal få reklame frem til "konsumentene". Så det var bare naturlig at det var Google som kjøpte YouTube, siden da fikk de enda et plattform for å distribuere reklame. Google forsøkte å skaffe seg Twitch også, men det var Amazon som til slutt endte opp med å kjøpe Twitch.

Det forgår et krig blant de store selskapene om å "eie" flest mulig konsumenter. Spørsmålet er dermed : er vi smarte nok til å gjennomskue B.S'en.

Endret av Imran_Ali
Lenke til kommentar

Alle aktiviteter tar lang tid om man ser det over et langt perspektiv. Tenk hvor mye tid jeg brukt til å klø meg på ballene feks. Men har man tid til å sitte og se på Youtube videoer så har man vel også tid til å se noen sekunder reklame per video. Det høres nesten ut som at du ikke rekker viktige ting her i livet pga reklame på Youtube. Det er en del av aktiviteten etter min mening, om man vil fortsette å se på Youtube videoer.

Og som sagt så hater jeg også reklame, men det sauegreiene er likevel litt rart å begrunne det med. Det blir litt som å si at man piratkopierer spill for å lære griske utgivere en lekse. Det funker liksom ikke, og da kan man like godt være ærlig og si at man piratkopierer for å få ting gratis. Men å donere og samtidig bruke adblock er en god strategi.

Lenke til kommentar

Ganske meta greier. Førsteplassen er en som filmer seg selv som spiller og andreplassen viser video av han som spiller spill (i et av tilfellene) til andre og filmer deres reaksjon. Snakk om å lage oppgulp av oppgulp.

Nei det er forferdelig at folk som liker spill kan se relevante ting. Også er vel du en av de som mener at reality tv er "høy-kvalitet" også. Skjønner ikke hvorfor folk er så kritiske til dette, personlig liker jeg ikke pewdiepie men det er fordi han skriker som en tenor, konseptet lets plays har nesten erstattet tv og serier for meg :p(endelig kan jeg se underholdning relevant til mine interesser).

Ganske meta greier. Førsteplassen er en som filmer seg selv som spiller og andreplassen viser video av han som spiller spill (i et av tilfellene) til andre og filmer deres reaksjon. Snakk om å lage oppgulp av oppgulp.

Lenge leve janteloven. Du aner ikke hvor mange titalls tusen som driver med spilling på Youtube, og hvor mange tusen som klarer å leve av det.

95% av norske barn og ungdommer spiller et eller annet form for spill. Da er det bare naturlig at de også søker etter annen underholdning som de kan relatere seg til. Og da trekker de mot slike spillkanaler. De tradisjonelle TV-kanalene taper massivt mot nettbasert underholdning som dette.

De har funnet sin nisje og tjent noen små kroner på det, De har gjort noe annet enn foreldrene, lærere og rådgivere har fortalt dem og tjent så mye at det er latterlig.

Jeg applauderer dem.

Jeg ser nå at jeg virker veldig kritisk :p Mener jo at det er "suppe kokt på en spiker", men applauderer dem like mye. Digger å se let's play videoer

Endret av Demonickon
Lenke til kommentar

Vanskelig å komme seg unna dette siden media så og si alltid nevner han når de snakker om YouTube disse dager.

Det er vel en av grunnene til at han fortsatt er så relevant som han er.

Du kan jo bare la være å lese om det. Det er ikke slik at browseren din automatisk åpner alt som har med PewDiePie å gjøre bare du nærmer deg disse nettsidene.
Nei, det gjør den ikke,

men jeg bruker å lese de fleste artikklene som har med YT å gjøre, mest for å se om det er missforståelser, manglende info, eller direkte feil ute å går.

Så jeg søker ikke aktivt etter materiale om han, 'som en fanboi', men on YouTube som en helhet. Og du klager på at jeg er spørrende om hvorfor de 'alltid' må nevne denne éne personen i hver bidige artikkel?

Jeg skjønner meg heller ikke på lets plays. Jeg gjorde det før, fordi jeg likte å se på innholdet i spill jeg av en eller annen grunn ikke spilte selv, feks grøssere. Men jo mer jeg ser jo mer innser jeg at dette ikke er noe for meg, fordi jeg liker ikke karakterene folkene på Youtube spiller. I tillegg er det et fåtall av dem som faktisk er god til å spille, og da skjønner jeg ikke helt poenget. Det virker også som om man må spille en særdeles overdrevet karakter for å bli populær, og det samme ser vi tidvis på Twitch. Av Hearthstone streamerne er det han som roper mest og overdriver mest som har klart flest seere. Sånn er det bare.

Jeg er enig her, og det er ganske beklagelig hvordan det nå er.

Det er liksom ingen genuine personer igjen som får støtte.

Selv så ser jeg vel kun på SlowMoGuys på YT i disse dager, fordi jeg ikke takler all denne skrikingen, og de eventyrlig sinnsyke karakterene de spiller.

Og hvorfor spiller det noen rolle hvor mange inaktive brukere han har?

Antall inaktive brukere spiller en stor rolle siden det er antallet visninger uten AdBlock som genererer inntekter.

Er det lettere å akseptere at han tjener mye da? Det virker jo som om du har et seriøst problem med at denne fyren tjener veldig mye mer enn deg.

Jeg tror du har misforstått.

Jeg har jo poengtert at YT snylter han for inntekter; altså at jeg mener at han skulle tjent mere enn det han faktisk gjør.

Det er veldig mye på Youtube som jeg skjønner lite av, feks hvorfor låta til Ylvis ble så populær, men det jeg har skjønt er at smaken min ikke deles av flertallet.

Ylvis?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...