mfb Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 (endret) Har oppgradert pcen min nå, men etter hovedkortet tok kvelden må jeg ha nytt hovedkort. Har bestilt en i5 4690K prosessor nå da min gamle prosessor var lga1155 socket og slike hovedkort ikke er lett å få tak i idag. Mangler da hovedkort.. Det jeg har nå er: R9 R390X 2x8gb 2400mhz ram https://www.komplett.no/product/824670/datautstyr/minnebrikker/hyperx-savage-ddr3-2400mhz-16gb 250gb ssd Samsung Evo Har da kjøpt en i5 4690K Trenger et hovedkort som klarer 16gb ram med 2400mhz, pluss muligheten for crossfire. Sett litt på denne: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Hovedkort/Socket-1150/ASRock/ASRock-Z97X-Fatal1ty-Killer-Socket1150-ATX-Z97-4xDDR3-3xPCIe30x16-SATA-EX128045-p0000083415 Er den å anbefale? Noen andre kombinasjoner som er bedre å anbefale? Endret 16. oktober 2015 av Tittus Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Huff så surt! Men kanskje nesten like surt; å bruke tusenvis av kroner på en CPU/HK combo som gir omtrent samme ytelse som det du hadde fra før. Jeg har aldri vurdert 1150 sokkel til noe for meg selv, så jeg kan dessverre ikke hjelpe med anbefaling av HK. Men jeg tenker at når du nå har behov for nytt, at det kan være lurt å kikke på alternativene. Kanskje har du ikke behov for noe bedre CPU, men det finnes i dag spill og ikke minst programmer som synes det er veldig greit med et par kjerner ekstra. Det som per i dag etter min mening gir mest ytelse per krone er en i7 5820K CPU. Den må i så fall parres med et hovedkort med X99 chipsett og 2011-3 sokkel. Disse støtter DDR4 RAM (som har falt mye i pris) og har 4 minnekanaler til CPU, i motsetning til 4690K som bare har 2. Det betyr at du med samme hastighet på RAM brikkene får dobbelt så høy minnebåndbredde. Og at med et 5820K oppsett får 6 fysiske kjerner mot 4690Ks 4. Men også 6 virtuelle kjerner mot 4690Ks 0. Jeg skal ikke bruke for mye tid på dette hvis det ikke er interessant. Men jeg tenker det vil være lurt å vurdere å oppgradere når du først må kjøpe nytt. Den nye DDR3 RAM'en din kan du jo sende i retur til Komplett. Hvis du så ser på en pakke som dette for inspirasjon så ser du at det er ikke mange tusen opp til et slikt oppsett. Men det er mye mer "future proof". 612s kjøleren din passer fint med denne CPU'en, så den i pakken jeg linker til trenger du ikke. Og jeg ville funnet litt raskere RAM, men jeg har dessverre ikke tid til å sette meg ned å finne noe til deg akkurat nå på morra kvisten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå