JEG HAR ER SPØSMÅL Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Om en tar programfagene innen elektro vg1 og el energi vg2 som privatist kan en da gå 2,5 i læretid eller må en fortsatt gå full læretid (5år)(Har fullført alle felles fagene fra før av) Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 2,5 år er full læretid. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Som privatist kan du gå kortere også, er helt opp til deg. Med mindre du tegner kontrakt på lære da, må nok følge løpet da. Lenke til kommentar
JEG HAR ER SPØSMÅL Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2015 Snakket akkurat med opplæringskontoret i Hordaland og de sier at det blir 4 år uansett om jeg tar det gjennom nett, eller som privatist fordi jeg ikke har gått elektrofagene på skolen. Har det rett? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 4 år læretid i tillegg til 2 år skole? Det får jeg ikke til å stemme. Tror man kan gå opp til fagprøve etter 4-5 år som hjelpearbeider i faget, uten at jeg skal si det helt sikkert. Lenke til kommentar
JEG HAR ER SPØSMÅL Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2015 4 år læretid i tillegg til 2 år skole? Det får jeg ikke til å stemme. Tror man kan gå opp til fagprøve etter 4-5 år som hjelpearbeider i faget, uten at jeg skal si det helt sikkert. Ifølge opplærlings kontoret så spiller det ingen rolle om det er 1år eller 10 år med skole så lengene en ikke har "elevstatus" noe en ikke får ved Nettstudier eller som privatist Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 4 år læretid i tillegg til 2 år skole? Det får jeg ikke til å stemme. Tror man kan gå opp til fagprøve etter 4-5 år som hjelpearbeider i faget, uten at jeg skal si det helt sikkert. Ifølge opplærlings kontoret så spiller det ingen rolle om det er 1år eller 10 år med skole så lengene en ikke har "elevstatus" noe en ikke får ved Nettstudier eller som privatist Sikker på at du har fortalt dem rett? Ser ikke hvorfor du ikke kan ta 2,5år lære om du tar alle fag som privatist. Da har du akkurat samme grunnlag som resten. Jeg ville sjekket med en rådgiver, opplæringskontoret får sjelden slike spørsmål regner jeg med, rådgivere får det daglig, Lenke til kommentar
JEG HAR ER SPØSMÅL Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2015 4 år læretid i tillegg til 2 år skole? Det får jeg ikke til å stemme. Tror man kan gå opp til fagprøve etter 4-5 år som hjelpearbeider i faget, uten at jeg skal si det helt sikkert. Ifølge opplærlings kontoret så spiller det ingen rolle om det er 1år eller 10 år med skole så lengene en ikke har "elevstatus" noe en ikke får ved Nettstudier eller som privatist Sikker på at du har fortalt dem rett? Ser ikke hvorfor du ikke kan ta 2,5år lære om du tar alle fag som privatist. Da har du akkurat samme grunnlag som resten. Jeg ville sjekket med en rådgiver, opplæringskontoret får sjelden slike spørsmål regner jeg med, rådgivere får det daglig, I følge opplærlingskontoret i Møre og Romsdal: "Opplæringstiden i elektrikerfaget er 4,5 år. Dersom man har gått vg1 elektrofag og vg2 elenergi med elevstatus, får man godkrevet dette som 24 mnd. Dersom du ikke har hatt elevstatus, vil du ikke få godkrevet noe av det. man får bare godskrevet en ting av gangen. Dersom man går på skole i full tid med elevstatus, får man godskrevet dette. du får ikke goskrevet praksistid samtidig 1 mnd = 1 mnd og ikke 2 mnd. du skriver at du har gått almennfag. dette vil gi deg 6 mnd godskriving opp mot læretid. Du vil dermed ha 4 års læretid ei elektrikerfaget." Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 4 år læretid i tillegg til 2 år skole? Det får jeg ikke til å stemme. Tror man kan gå opp til fagprøve etter 4-5 år som hjelpearbeider i faget, uten at jeg skal si det helt sikkert. Ifølge opplærlings kontoret så spiller det ingen rolle om det er 1år eller 10 år med skole så lengene en ikke har "elevstatus" noe en ikke får ved Nettstudier eller som privatist Sikker på at du har fortalt dem rett? Ser ikke hvorfor du ikke kan ta 2,5år lære om du tar alle fag som privatist. Da har du akkurat samme grunnlag som resten. Jeg ville sjekket med en rådgiver, opplæringskontoret får sjelden slike spørsmål regner jeg med, rådgivere får det daglig, I følge opplærlingskontoret i Møre og Romsdal: "Opplæringstiden i elektrikerfaget er 4,5 år. Dersom man har gått vg1 elektrofag og vg2 elenergi med elevstatus, får man godkrevet dette som 24 mnd. Dersom du ikke har hatt elevstatus, vil du ikke få godkrevet noe av det. man får bare godskrevet en ting av gangen. Dersom man går på skole i full tid med elevstatus, får man godskrevet dette. du får ikke goskrevet praksistid samtidig 1 mnd = 1 mnd og ikke 2 mnd. du skriver at du har gått almennfag. dette vil gi deg 6 mnd godskriving opp mot læretid. Du vil dermed ha 4 års læretid ei elektrikerfaget." Og når du føyer på med de andre fagene så godskrives dette, slik jeg forstår det. Lenke til kommentar
JEG HAR ER SPØSMÅL Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2015 4 år læretid i tillegg til 2 år skole? Det får jeg ikke til å stemme. Tror man kan gå opp til fagprøve etter 4-5 år som hjelpearbeider i faget, uten at jeg skal si det helt sikkert. Ifølge opplærlings kontoret så spiller det ingen rolle om det er 1år eller 10 år med skole så lengene en ikke har "elevstatus" noe en ikke får ved Nettstudier eller som privatist Sikker på at du har fortalt dem rett? Ser ikke hvorfor du ikke kan ta 2,5år lære om du tar alle fag som privatist. Da har du akkurat samme grunnlag som resten. Jeg ville sjekket med en rådgiver, opplæringskontoret får sjelden slike spørsmål regner jeg med, rådgivere får det daglig, I følge opplærlingskontoret i Møre og Romsdal: "Opplæringstiden i elektrikerfaget er 4,5 år. Dersom man har gått vg1 elektrofag og vg2 elenergi med elevstatus, får man godkrevet dette som 24 mnd. Dersom du ikke har hatt elevstatus, vil du ikke få godkrevet noe av det. man får bare godskrevet en ting av gangen. Dersom man går på skole i full tid med elevstatus, får man godskrevet dette. du får ikke goskrevet praksistid samtidig 1 mnd = 1 mnd og ikke 2 mnd. du skriver at du har gått almennfag. dette vil gi deg 6 mnd godskriving opp mot læretid. Du vil dermed ha 4 års læretid ei elektrikerfaget." Og når du føyer på med de andre fagene så godskrives dette, slik jeg forstår det. Det de sa var at siden jeg har fullført allmen så vil jeg få 6 måneder godskrevet Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Det de sa var at siden jeg har fullført allmen så vil jeg få 6 måneder godskrevet Ja, og tar du mer fag som er innenfor faget vill du få ytterlige god skrivninger. Lenke til kommentar
JEG HAR ER SPØSMÅL Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2015 har fått litt ny informasjon fra avdelingslederen ved elektro og tip i kommunen min "det går an å ta en litt kortare vei men meir upraktisk vei, ved å ta alle fagene i elektro vg1 som privatist men da får en ikke tatt prosjekt til fordypning og det vil forlenge læretiden noen uker, og deretter søke etter skule plass på vg2. problemet med å gjer ditta er at du fortsatt ikke får ungdomsrett og kan risikere å ikke komme inn på vg2 og du kan riskikere å bli hengende etter på vg2 fordi du mangler mykje av det praktiske i vg1 og sann som markede er no for tida så er det kun dei med 4 og 5 i snitt som normalt sett får seg lærlingsplass i bedrift. om du kommer inn på vg1 og jobber godt nok til at læreren ønsker at du ska få gå vg2 så kan skulen etter 1oktober gi deg plass fordi da er det skolen som har ansvaret for inntaking av elever. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 har fått litt ny informasjon fra avdelingslederen ved elektro og tip i kommunen min "det går an å ta en litt kortare vei men meir upraktisk vei, ved å ta alle fagene i elektro vg1 som privatist men da får en ikke tatt prosjekt til fordypning og det vil forlenge læretiden noen uker, og deretter søke etter skule plass på vg2. problemet med å gjer ditta er at du fortsatt ikke får ungdomsrett og kan risikere å ikke komme inn på vg2 og du kan riskikere å bli hengende etter på vg2 fordi du mangler mykje av det praktiske i vg1 og sann som markede er no for tida så er det kun dei med 4 og 5 i snitt som normalt sett får seg lærlingsplass i bedrift. om du kommer inn på vg1 og jobber godt nok til at læreren ønsker at du ska få gå vg2 så kan skulen etter 1oktober gi deg plass fordi da er det skolen som har ansvaret for inntaking av elever. Hvorfor sier han ingenting om å ta vg2 som privatist? Lenke til kommentar
JEG HAR ER SPØSMÅL Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2015 har fått litt ny informasjon fra avdelingslederen ved elektro og tip i kommunen min "det går an å ta en litt kortare vei men meir upraktisk vei, ved å ta alle fagene i elektro vg1 som privatist men da får en ikke tatt prosjekt til fordypning og det vil forlenge læretiden noen uker, og deretter søke etter skule plass på vg2. problemet med å gjer ditta er at du fortsatt ikke får ungdomsrett og kan risikere å ikke komme inn på vg2 og du kan riskikere å bli hengende etter på vg2 fordi du mangler mykje av det praktiske i vg1 og sann som markede er no for tida så er det kun dei med 4 og 5 i snitt som normalt sett får seg lærlingsplass i bedrift. om du kommer inn på vg1 og jobber godt nok til at læreren ønsker at du ska få gå vg2 så kan skulen etter 1oktober gi deg plass fordi da er det skolen som har ansvaret for inntaking av elever. Hvorfor sier han ingenting om å ta vg2 som privatist? veit ikke, men han mente at jeg burde ha et år på skolen for å lære det praktiske Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Dette er bare tull, masser av tid til å få.dette inn under læretid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå