Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerne foreldre eller andre som "pårørende"

musefelle

Anbefalte innlegg

Ble lagt inn på sykehus og var lite bevisst en periode og de kontaktet mine foreldre som jeg ikke har snakket på mange mange år...

Hvordan fikse jeg slik at dette aldri skjer igjen? Slik at de ikke kontakter mennesker jeg overhode ikke ønsker skal ha noe mer med meg å gjøre? Hvordan går jeg frem... klikker hvis dette skjer igjen :D

Takk folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ble innlagt på et sjukehus som du trolig også kommer til å benytte ved en senere anledning, ville jeg i tillegg ta kontakt med sjukehuset og få rettet i deres journaler. De skal forsikre seg om slike ting ved innleggelsen, men blir du innlagt i en slik tilstand at du ikke er tilsnakkendes, vil de nok bruke de gamle opplysningene.

Slik jeg ser det, har sjukehusene helt feil rutiner på å kontakte nærmeste pårørende. Jeg var innlagt på et spesialsjukehus, og så oppsto det et helt annet problem som gjorde at jeg måtte sendes til mitt almensjukehus for utredning/behandling. Men jeg var forsåvidt frisk nok og stod ikke i umiddelbar fare for å rusle.  Likevel presterer sjukehuset å ringe og skremme den som var oppført som nærmeste pårørende med at jeg var overført til nytt sjukehus "på ubestemt tid". Og poenget med det var? Hvis jeg ville informere vedkommende, kunne jeg vel ha ringt selv? Jeg er en selvstendig, voksen person, og INGEN ANDRE har noe krav på å få vite noe om min helsetilstand.

Pårørende bør kontaktes dersom jeg allerede er død (for å ordne med begravelse), eller om jeg er så skrøpelig at jeg ikke selv kan vurdere om det skal informeres.

Lenke til kommentar

Når det gjelder et spesifikt sykehus skal det visstnok være mulig å gi de beskjed om at du ikke vil noen skal informeres om at du er innlagt. Navnet ditt skal da komme opp i rødt slik at det huskes på. Om folk så kommer i resepsjonen og spør etter deg så skal de svare at du ikke er der.

Utover det så kommer kjernejournal snart til alle landets innbyggere. Der kan du legge inn nærmeste pårørende.

Vox_populi, det der kunne du ha klagd på. Selv om det skulle være rutinene på det sykehuset tror jeg at de oppover i systemet (Hdir?) hadde reagert på det. Da måtte de ha endret rutiner.

Lenke til kommentar

Når det gjelder et spesifikt sykehus skal det visstnok være mulig å gi de beskjed om at du ikke vil noen skal informeres om at du er innlagt. Navnet ditt skal da komme opp i rødt slik at det huskes på. Om folk så kommer i resepsjonen og spør etter deg så skal de svare at du ikke er der.

Slik var det ikke for fire år siden. Jeg ble innlagt uten forvarsel, fikk ikke med meg annet enn det jeg gikk og stod i, selvsagt ikke lader til telefonen. De spurte om nærmeste pårørende, alt i orden der. Jeg så ingen grunn til å informere noen om hvor jeg var, de kunne jo ikke gjøre noe fra eller til. Likevel røpet sykehuset at jeg var der. Noen gjettet merkelig nok at jeg var på sykehus, og hvilket sykehus (i et annet fylke), ringte dit og spurte etter meg. Nei, jeg var nyoperert og kunne ikke forstyrres. Neste dag kommer en pleier inn med en telefon: samtale til deg.

Jeg ble ganske forbannet over at det tydeligvis var så enkelt å få fram opplysninger om at jeg var syk - og operert, til og med. Det de unnlot å opplyse om, var diagnosen. Mulig ordet taushetplikt foresvevet dem.

Jeg sendte en klage på denne oppførselen, men svaret kokte dessverre bort i kålen.

Veldig bra, den nye(?) rutinen du forteller om. Det er kanskje flere enn jeg som har klaget?

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Slik var det ikke for fire år siden.

Som sagt, du må gi beskjed for at navnet ditt skal sperres. Dette er ikke noe de spør deg om. Hvis ikke så gir de deg telefoner når folk ringer til deg.

Jeg fortalte ikke om noen ny rutine (?), bare at den du beskriver (her: Likevel presterer sjukehuset å ringe og skremme den som var oppført som nærmeste pårørende med at jeg var overført til nytt sjukehus "på ubestemt tid") nok er såpass dårlig at den muligens blir endret om noen klager, hvis det faktisk var en rutine å holde på sånn.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Som sagt, du må gi beskjed for at navnet ditt skal sperres.

Da misforsto jeg det du skrev om sperring. Det er altså ingen rutine, og den er ikke ny heller, det er bare en mulighet som finnes for de som måtte kjenne til den. Dette er på ingen måte bra nok, etter min mening.

Episoden som jeg fortalte om i første innlegget, dreide seg om noe ganske annet. Jeg klaget i det tilfellet også, men bare muntlig, på avdelingleders kontor. Hun beklaget ikke, lovte derimot å ta problemet opp på et møte om et par måneder. Men jeg hørte aldri noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...