Primer4 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Er denne kontrakten gyldig? står en plass "3mnd" oppsigelsestid og en plass at jeg ikke kan si opp før 1/7-16 hva gjelder? Endret 15. oktober 2015 av Primer4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Kva er grunnlaget for at leigeavtalen er tidsbestemt til 1/7-16? Med mindre det er lovlig tilgang til å gjere leigeavtalen tidsbestemt for mindre enn eit år så blir leigeavtalen å rekne som tidsubestemt. Då gjeld dei tre månedanes oppsigelsestid som står i husleigelova. Dette er også det samme som er avtalt i din kontrakt. I mine auger støtter det ytterligare at dette er ein tidsubestemt leigeavtale med tre måneders oppsigelsestid ved at det er kun 2.1 rubrikken for tidsubestemt leigeavtale som er fullstendig utfylt. Skulle avtalen vært tidsbestemt så må ein fylle ut både felt 2.2 og 2.2.1. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Det står "kontrakten kan ikke sies opp før 1/7-16" på "særskilte merknader. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 I utgangspunktet kan ikkje ei tidsbestemt leigeavtale være kortare enn 3 år, men den kan settes til 1 år dersom det er snakk om feks sokkelleiligheit. Skal leigetida være kortare enn det og tidsbestemt så må ein ha særskilt grunn for det. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Leieavtalen er tidsubestemt. Den løper til den blir oppsagt. Den kan bare ikke sies opp før tidsligst 01.07.2016. Skal du komme deg ut før, uten å betale, må du eller utleier finne en ny (akseptabel) leier. Endret 15. oktober 2015 av Ståle Nordlie 1 Lenke til kommentar
Glowman Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Hvordan er det mulig å sette opp en leiekontrakt der hvor både tidsubestemt og tidsbestemt leieavtale er er gjeldende? Dette er i en lekmanns øyne er bare tull! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Den er ikke både tidsbestemt og tidsubestemt. Den er tidsubestemt med kronologiske begrensninger i oppsigelsesadgangen. Kjennetegnet ved en tidsbestemt avtale er ikke at den har en minste leietid, men at den har en maksimal leietid - altså at på et gitt tidspunkt opphører den uten at utleier trenger å si opp leietaker. 1 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Så for at jeg skal komme meg ut av denne kontrakten før tiden må jeg altså finne noen til å ta over huset til 1/7-16? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Og for å gjøre det litt vanskeligere. Jeg leier ut to rom her og de som bor i de betaler til meg, men de skrev kontrakt med huseier (Ser for meg at kontraktene de har ser ganske lik ut som min.) Jeg vet jeg klarer finne noen som kan ta over huset men hvordan får jeg kastet ut skoleeleven først? Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Så for at jeg skal komme meg ut av denne kontrakten før tiden må jeg altså finne noen til å ta over huset til 1/7-16? Skal man ta kontrakten helt på ordet må de så vidt jeg kan se bo der til 31. oktober. Kontrakten kan "sies opp" 1. juli. Oppsigelsesfristen løper så 3 måneder fra utløpet av den måneden, dvs i hele august, september og oktober. Jeg tror ikke det er meningen, men jeg er ikke sikker på om meningen er at kontrakten tidligst kan avsluttes 1. juli eller 1. oktober (evt. 30. september). Du kan framleie, men etter min mening kan du (eller utleier) også finne en ny leier som er villig til å inngå kontrakt med utleier på samme vilkår som deg. Du må eventuelt betale litt hvis utleier får ekstra kostnader på grunn av dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå