Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Formatere maskin med Win 10

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en stasjonær pc som opprinnelig kjører Win 7 Pro også har jeg benyttet meg av muligheten å oppgadere til Win 10.

Jeg tenker etterhvert å formatere pc(noe jeg gjør med jevne mellomrom). Finnes det noen enkel måte å gjøre dette på i Win 10?(som opprinnelig kjører Win 7 pro), eller må jeg formatere med Win 7 pro cd for så og oppgradere den ferske win 7 til Win 10?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holde inn SHIFT tasten ved restart av PC, så velger du å tilbakestille PC under oppstartsalternativer.. Her kan du velge å beholde filene eller slette alt inhold, som tilsvarer å formatere HD.

Edit: Altså du holder inn shift tasten når du trykker "start på nytt"

Her skal du muligens få også alternativet til å tilbakestille til fabrikkinstillinger, noe som vil være Windows 7, men ren tilbakestilling og sletting av filer vil være Windows 10.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Man kan også gå via innstillinger i startmenyen. Velg Oppdateringer .., her får man et valg for å Tilbakestille. Det er akkurat det samme valgene som ved Shift + Start på nytt. Her er også valget å installer på nytt fra "Image" osv.

PS! Jeg har bare engelske Windows 10 - så det kan bli litt feil uttrykk.

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for flotte svar! :)

Så om jeg velger «slette alt innhold», blir dette som jeg hadde formatert med min Win 7 Pro cd også oppgradert til win 10, altså den sletter alt innhold på hdd også installerer Windows på nytt, uten gammelt grums?

Trenger jeg å bruke noe fra min gamle cd, slik som lisensnummer etc?

Og «problemstilling 2»:

Når jeg har formatert pc og lagt din det nødvendige slik som software for nettverkskort etc (selvbygd), så ønsker jeg å lagre en kopi av HDD(som sitter i maskinen) på en annen HDD, slik at jeg senere når jeg formaterer kan hente det fra denne, da dette i hvert fall på Win 7 har vært veldig kjapt. Er det dette som kalles Image? Og kan en lage et Image fra samme sted?

(Sitter på en Win 7 maskin nå, så ser ikke valgene)

Å, når jeg tidligere har installert fra Image(om det er det det heter), har jeg kjørt en cd som gir meg disse valgene, denne cd har jeg tidligere lagd. Kan en lage en slik installasjons cd der også, slik at om hele pc går ned kan jeg starte den fra denne cd, formatere og velge å laste inn fra image?

Sikkert rotete forklart og formulert, men håper dere henger med :)

Lenke til kommentar

Ja, "slette alt innhold" skal gi samme resultat. Du trenger ikke bruke noe fra gammel CD, lisensnummer etc skal nå være lagret i "skyen".

Du kan faktisk via kontrollpanel lagre et Image (backup) på samme måte som under Windows 7. Ligger som valg i "Kontrollpanel" samme sted som i Windows 7. Jeg har selv aldri brukt dette, da jeg bruker Acronis True Image til dette. Så derfor vet jeg ikke akkurat hvordan det faktisk virker.

For å lage en opstartscd kan du laste ned Windows 10 fra nettet og lage en USB-stick eller DVD for installasjon.

Lenke til kommentar

Ja, "slette alt innhold" skal gi samme resultat. Du trenger ikke bruke noe fra gammel CD, lisensnummer etc skal nå være lagret i "skyen".

Du kan faktisk via kontrollpanel lagre et Image (backup) på samme måte som under Windows 7. Ligger som valg i "Kontrollpanel" samme sted som i Windows 7. Jeg har selv aldri brukt dette, da jeg bruker Acronis True Image til dette. Så derfor vet jeg ikke akkurat hvordan det faktisk virker.

For å lage en opstartscd kan du laste ned Windows 10 fra nettet og lage en USB-stick eller DVD for installasjon.

Takk for svar.

Har du en link, og koster det noe?

Må jeg laste dette ned på en sosial måte for at det skal virke som oppstartsdisk for et image?

Endret av fotokolbrann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...