Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC sluttet plutselig under bruk, nå helt død

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Her om dagen spilte jeg The Witcher 3 og etter ca 2-3 timer med spilling slo PCen seg plutselig av. Jeg fikk ingen error beskjed eller noe salgs pipelyd, alt ble bare skrudd av akkurat som når strømmen går (strømmen i huset gikk ikke). Når jeg prøvde å skru den på fikk jeg absolutt ingen respons, den var helt død.

Først trodde jeg den kanskje kunne ha blitt for varm siden The Witcher 3 med høye settings på 2560x1440p er ganske så krevende for PCen min, men hverken etter to timer eller en hel uke var det noen forandring. Jeg har sjekket alle kabler, og strømkablene har jeg tatt ut og inn igjen. Eneste tegn til liv er at start-knappen på hovedkortet lyser opp. Jeg tror, men er ikke 100 % sikker, at også en rød linje rundt hovedkortet skal lyse opp når den har strøm. Men kan hende den bare lyser opp når PCen står på, husker ikke.

Er ganske sikker på at det er PSUen som er ødelagt, muligens hovedkortet. Jeg har ikke mulighet til å få sjekket PSUen på en annen PC akkurat nå, så må kjøpe nye deler og prøve meg fram - tenkte derfor det var lurt å høre med noen som kan dette bedre enn meg om hva jeg først burde kjøpe.

PCen ble selvbygd for 1,5 år siden og har følgende specs:

Asus Maximus VI Hero Intel Z87

Intel Core i7-4770K 

Corsair Vengeance Pro (1866 MHz, 2x8 GB)

GeForce GTX 780 Ti

Samsung 840 EVO SSD (hoved) og en HDD

Cooler Master V850

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått prøvd meg litt fram og PSUen fungerer i hvertfall. Koblet ut CPU og skjermkortet, og den startet. Viftene på CPU kjøleren, på skjermkortet og PSUen gikk, så alle viftene unntatt de på kabinettet. 

Prøvde så å koble til CPU. Den startet, nå går alle viftene i kabinettet også.

Prøvde så å koble til skjermkortet og det er da den ikke vil starte. Får ingen respons da jeg prøver å skru den på.

Tok ut strømmen av skjermkortet igjen (men den er fortsatt tilkoblet hovedkortet) og brukte hovedkortets HDMI utgang for å koble den til skjermen, og alt fungerer som normalt (bare veldig dårlig skjermoppløsning).

Så det er altså skjermkortet som har blitt ødelagt? Muligens blitt for varm under spillingen? Bare å få fikse nytt skjermkort så burde alt fungere som før?

Lenke til kommentar

Ville sendt den tilbake på garanti, siden det ikke er gammel. 

Sendte mail til CDON for å høre om vi kunne fikse noe. Leste den hadde garanti på to år, så burde gå greit det.

Forresten, har du prøvd alle slots på motherboardet til grafikkkort? Og for sikkerhets skyld, hvis du har en venn med en stasjonær eller noen andre, så prøv gpuen i den før du går til innkjøp av nytt :)

Fungerte ikke i noen av slotsene, så har nok blitt ødelagt ja. Skulle det av en eller annen grunn ikke gå på garantien kan jeg jo sjekke videre med å prøve skjermkortet i andre PCer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...