Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskin slår ut jordfeilbryter

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt over 5 år gammel (selvfølgelig) vaskemaskin som sluttet å virke nettopp. Den slår ut jordfeilbryteren hver gang jeg skrur den på. Noen ganger med en gang jeg toucher på-knappen. Andre ganger midt inni vaskeprogrammet. 

Jeg er litt kjip og vil prøve å se på dette selv før jeg kjøper ny. Noen som kan ha en ide om hva som gjør det?

Det er en toppmatet modell hvis det har noe å si (ikke amerikansk type, dvs trommelen er fortsatt horisontal).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det går som regel bra. Før i tiden hadde man ofte ikke jorda kontakter overhodet, og man trenger selvsagt ikke stå med beina i vann når man tømmer maskinen. Man kan la være å røre maskinen under vask og dra ut kontakten så fort den er ferdig. Man kan ta forhåndsregler som ved alt annet man gjør i hverdagen. Selvsagt er ikke dette å anbefale, men...

Er selv plaget av litt lettere hjertemassasje/sitring når jeg tømmer oppvaskmaskinen samtidig som tar i den innvendig med våte fingre. Holder jeg meg til kurvene er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Nå er Jordfeil noe hers å feilsøke.. Hadde jordfeil "på" en varmvannstank... Det var iallefall slik det virket, jordfeilen slo ut bare når den var på, feilen var dog på en helt annen kurs.. og i noen svidde tennere i ett lysrør... Elektrikeren hadde erfart tilsvarende tidligere å koblet ut alle andre artikler og slo av sikringer foruten varmvantstanken og fant da ut at feilen ikke lå der likevell da den da ikke slo ut..

Så det å derreter feilsøke jordfeilen i selve vaskemaskinen i tilfellet til TS, som er kanskje trolig enklere, om man er veldig heldig er det bare korrisjon på metallet mot jordingen.. og det er bare litt skruing og rengjøring som skal til...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det går som regel bra. Før i tiden hadde man ofte ikke jorda kontakter overhodet, og man trenger selvsagt ikke stå med beina i vann når man tømmer maskinen. Man kan la være å røre maskinen under vask og dra ut kontakten så fort den er ferdig. Man kan ta forhåndsregler som ved alt annet man gjør i hverdagen. Selvsagt er ikke dette å anbefale, men...

Er selv plaget av litt lettere hjertemassasje/sitring når jeg tømmer oppvaskmaskinen samtidig som tar i den innvendig med våte fingre. Holder jeg meg til kurvene er det ikke noe problem.

Og plutselig så var det et barn som kom borti maskina og kranen. Lurt å tenke litt også, og ikke bare stole på flaksen.

Ja, dette må man selvsagt vurdere.

Det kan hende man ikke har barn og at vaskemaskinen står i ett ellers helt tørt rom.

Om man da tar litt hensyn og tar ut kontakten så....

Det er lov å bruke hue!

For å hjelpe TS videre så kanskje det er noe feil med kontakt/støpsel - kan man ha skumpet borti kontakten slik at den er ødelagt? Har selv gjort dette da jeg skjøv kjøleskapet inntil veggen. Kanskje jordingsledningen i støpsel/kontakt har løsnet? Dette er en enkel sak å fikse selv.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Angående dette med å anbefale å ikke jorde maskinen så er jeg enig i de påfølgende kommentarer. Det man sier er at man skal koble vekk jordlederen på et apparat man (mest sannsynlig) vet det er jordfeil på. I tillegg til dette er det ulovlig å bytte til ujordet stikk dersom noe som helst annet i samme rom er jordet. Så man sliter litt dersom vaskemaskinen står i kjelleren rett ved siden av vanninntaket for eksempel.

Det finnes nisjefirmaer som driver av med feilsøking og reparasjon av slike husholdningsmaskiner. Ta kontakt med en av disse da reklamasjonstiden sannsynligvis er utløpt likevel. Med mindre du er glad i å skru og feilsøke selv, bare sørg for at vann og strøm er koblet fra før du begynner.

Lenke til kommentar

Det finnes nisjefirmaer som driver av med feilsøking og reparasjon av slike husholdningsmaskiner. Ta kontakt med en av disse da reklamasjonstiden sannsynligvis er utløpt likevel. Med mindre du er glad i å skru og feilsøke selv, bare sørg for at vann og strøm er koblet fra før du begynner.

Høres ut ikke særlig økonomisk ut.

Kast heller ut den 5 år gamle dritten og bruk 2-3000 på en splitter ny!

Lenke til kommentar

Høres ut ikke særlig økonomisk ut.

Kast heller ut den 5 år gamle dritten og bruk 2-3000 på en splitter ny!

En maskin til 2-3000 er jo ganske så dritt det også. 

Ang. jordfeil i vaskemaskin, så er det mest sannsynlig varmeelementet, noen få tilfelle motoren.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke! Dagens maskiner er av god kvalitet og de store kjedene har presset prisene.  Man får veldig gode maskiner I det prisleiet. 

Jeg kjøpte selv min vaskemaskin for ca 3000,- I 2007, ingen problemer så langt.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke! Dagens maskiner er av god kvalitet og de store kjedene har presset prisene.  Man får veldig gode maskiner I det prisleiet. 

Jeg kjøpte selv min vaskemaskin for ca 3000,- I 2007, ingen problemer så langt.

Dagens maskiner er langt fra god kvalitet. Maskiner for 20+ år siden var av god kvalitet. Nå stapper de inn alt for mye teknologi, og bruker komponenter av svært dårlig kvalitet (Spesielt maskiner som Samsung, LG og panasonic, samt alt det andre kina ræle elkjøp osv. selger). Jeg har jobbet som hvitevarereperatør i over 7 år, så jeg vet hva som er bra og ikke. 

Miele og Bosch/Siemens (De som er laget i Tyskland) Er relativt bra. Spesielt Miele.

Det spørs jo også mye på bruken. Er det en ungkar kan en billig maskin fungere greit. Men hos store familier, funker ikke maskiner som er billige, de blir utslitt med en gang.

Lenke til kommentar

I kjellere og kjøkken blei det benyttet jorda kontakter så lenge jeg kjenner til.

Selv der det er brukt bakkelittutstyr var det altså jorda stikk der det krevdes koblet til vannrør med enleder massiv fortinned kobbertråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...