Windoge Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 De nye eierne mottok boligen jeg solgte den 8. oktober. Da sa megler av han hadde mottatt pengene, og at de derfor trygt kunne overta. Hvor lenge vil det være normalt for en selger å vente før pengene er inne? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 En bankoverføring tar bare en dag. Merkelig at du ikke har fått de enda. Ring megleren og spørr, du har sikkert betalt han en formue for at han selger boligen din, så han har godt av å jobbe litt for de pengene Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Da jeg solgte nylig tok det en uke før jeg fikk pengene. Det var visst helt normal prosedyre, ifølge megler. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Skal vel gjennom noen papirmøller og slikt først. Og det bruker de kanskje noen dager på slik at de får litt renter på pengene mens de ligger på deres konto Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Hvis jeg ikke husker feil er det helt normalt at det tar 1-2 uker. Renter som opparbeider seg på meglers konto får du selvfølgelig også. 1 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Merkelig at det skal ta flere dager. De gangene jeg har solgt har oppgjøret vært disponibelt på overtagelsesdagen. Dette er jo penger som ofte skal brukes til å innfri boliglån med sikkerhet i eiendommen som selges. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Pengene blir utbetalt til deg som selger når megler har mottatt skjøtet tinglyst på ny eier. Kort fortalt er saksgangen slik: - Du betaler penger inn på meglers klientkonto senest innen overtakelsesdato - Megler mottar overtakelseserklæring - Megler sender skjøte for tinglysing. Her går det 1-2 dager i posten hver vei. Videre har Statens Kartverk 3 virkedager på å tinglyse skjøtet. - Megler får skjøtet i retur tinglyst i kjøpers navn - Megler betaler ut pengene Her er det med andre ord noe postgang som tar tid. At det tar 1 - 2 uker er derfor helt innenfor normalen. 4 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Dette med tinglysing av skjøte før oppgjør er av nyere dato, slik var det ikke i 2007 som var siste gang jeg solgte gjennom megler. Strengere krav til oppgjørsrutinene ved eiendomshandler De nye oppgjørsreglene får store konsekvenser for eiendomsmeglerne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg