Gå til innhold

[Løst] Ny stasjonær PC fra Komplett, dimensjonert for spill

Anbefalte innlegg

Hei

Tiden er inne for å skaffe seg ny stasjonær PC og i den forbindelse håpet jeg at jeg kunne få noen råd fra alle ekspertene her inne. Tidligere har jeg stort sett bygget selv, men denne gangen tenkte jeg at jeg skulle la Komplett gjøre jobben. Man blir latere med årene...  :)  Ikke følger jeg så mye med på nye komponenter fra dag til dag heller.

Bruksområde er generell PC-bruk, jobbformål og litt spill. Driver ikke med tung videoredigering eller noe annet ekstremt, så det blir spillingen maskinen må dimensjoneres ut fra. Det er rollespill jeg er mest glad i, og for øyeblikket er det Fallout 4 jeg har i kikkerten. Jeg vil gjerne kunne spille det problemfritt, også med grafikkmods og andre mods som jo vil dukke opp etter hvert. Witcher 3 kommer jeg nok til å prøve meg på. Og så håper jeg maskinen kan kjøre nye spill som kommer de neste årene.
Jeg skal kjøre Windows 10 Pro.

Jeg har ikke tenkt å overklokke. Skal heller ikke ha skjerm i denne omgang, men vil vurdere et to-skjerm oppsett senere. Ellers tenker jeg meg Intel prosessor og NVidia grafikk, litt av gammel vane. Ser en del sverger til AMD grafikk, men de bruker mer strøm? Da blir de vel også varmere? Jeg har litt angst for temperaturproblemer, det har jeg tidvis hatt på mine egne bygg.

Jeg har sett på følgende modeller:

Komplett Gamer Premium i50 - GTX980 Edition

Komplett Gamer Premium i55 - GTX980Ti Edition

Tenker vel at GTX980 er "bra nok" for mitt bruk, men prisforskjellen var ikke avskrekkende for å få siste generasjon. Noen kommentarer?

Noen momenter jeg er usikker på, for begge modeller:

• Er power supply bra nok? Jeg tenker å legge til optisk drev og et par store harddisker, 6 til 8 TB.
  • Kjøling, bør jeg investere noe ekstra i det?
  • Hvor mye minne skal jeg ha? Synes 8GB høres lite ut i våre dager. Er 16GB ok?
  • SSD, hvor stor bør den være? 250 høres litt snaut ut og jeg ser for meg å bytte til en på 500GB.
  • Ellers noe jeg bør tenke på?

På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for den med 980TI først som sist. GTX 980 faller litt mellom 2 stoler, men bytt 980TI kortet til dette: 

EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ PCI-Express 3.0, "SuperClocked+", DL-DVI-I, HDMI 2.0, 3x DisplayPort [info]

-920.12

Så sparer du jo en 1000-lapp :)

Ikke velg strømforsyningen som er default, Corsair CX er bare jalla, velg heller EVGA SuperNOVA eller Corsair RMi serien. 

16 GB ram er fint, 8 kan fort bli lite.

Du tenker helt rett ang. SSD 250 er alt for lite, 500 er litt snaut det også, men et mye bedre valg enn 250. 

Annet? Wifi kanskje, om du ikke har kabel til der maskinen skal stå.

Lenke til kommentar

Takker for svar, lazyjacket. Da dobler jeg RAM og SSD. Synes 1TB SSD ble LITT dyrt, og jeg skal jo ha harddisker i tillegg, om det skulle gå fullt.

Så tenker jeg at jeg tar det kortet du anbefalte. "SuperClocked+" betyr vel at det er "ferdig klokka"? Passer jo fint i forhold til at jeg ikke vil dille med det selv. Og penger spart kan jo brukes til harddisker. :)

Og en "Corsair RM750i, 750W PSU" burde jo gi nok kraft til både harddisker og optisk drev.

WiFi hopper vi over, den skal stå i samme rom som ruteren. :) WiFi er for telefoner, tenker jeg.

Noen som har ytterligere tanker om dette?

Endret av Sweet_Enough
Lenke til kommentar

Ser ganske greit ut det, hva med en bedre prosessorkjøler? Tx3 f.eks

Superclocked+ betyr bare at den er klokket litt fra fabrikk, er fortsatt en del å hente hvis det er ønskelig.

Ta crucial eller samsung ssd. 

Ville tatt den windows versjonen med recovery dvd.

Bare husk at du kan spare en del ved å bygge dette selv ;) Er som å bygge lego, ting passer bare et sted. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Jeg har ikke tenkt å klokke, så det passer bra at den er (litt) klokket. Selvsagt kan man alltid få ut mer, men det går fort på bekostning av levetid og stabilitet.

Prosessorkjøler får jeg vurdere. Er det varmeproblemer med denne prosessoren?

Jeg vet jeg kan spare litt på å bygge selv, det er det jeg har gjort tidligere. Så forferdelig mye er det da ikke, om jeg legger sammen prisene på enkeltkomponentene, en tusenlapp eller så. Og det synes jeg det er verd for å få en komplett installert maskin med alle drivere etc. på plass.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Jeg har ikke tenkt å klokke, så det passer bra at den er (litt) klokket. Selvsagt kan man alltid få ut mer, men det går fort på bekostning av levetid og stabilitet.

Prosessorkjøler får jeg vurdere. Er det varmeproblemer med denne prosessoren?

Jeg vet jeg kan spare litt på å bygge selv, det er det jeg har gjort tidligere. Så forferdelig mye er det da ikke, om jeg legger sammen prisene på enkeltkomponentene, en tusenlapp eller så. Og det synes jeg det er verd for å få en komplett installert maskin med alle drivere etc. på plass.

Er ikke noe varmeproblem, mest for å få ned støy.

Får man oppdaterte drivere på komplett pc? Trodde de bare installerte operativsystem + evt noe basic internett og skjermkort drivere. Kan godt hende jeg tar feil, lenge siden jeg leste det. 

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/komplett-gamer-skylake-edition/11044

Mulig denne er hakket under dine krav, men er denne godt utstyrt til den prisen?

Jeg har nok allerede bestemt meg for å gå "all in" med i7 og GFX980TI.

Prisen så fin ut på meg, om det er god verdi for pengene må noen andre svare på. Det var for å få hjelp med slike vurderinger at jeg startet denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...