Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Frekt eller noe jeg bør tåle?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaha covah da tror jeg du har truffet en minoritet av "navere" for veldig mange av de jeg vet om som går på nav prøver virkelig å komme seg i jobb. Hva legger du i "navere" forresten? Folk som bevisst forsøker å unngå å jobbe eller folk som har mistet jobb, nyutdannede o.l. som er innom nav fordi de trenger hjelp til komme seg i jobb og støtte til de gjør det?

De som har kontakt med NAV fordi de prøver å komme seg i jobb er selvsagt ikke "navere".

Den store majoriteten av de som er i kontakt med NAV har et legitimt behov for dette (feks. de du nevner).  Men en liten gruppe utnytter systemet, enten fordi de ikke vil jobbe, eller fordi de ikke vil ta en jobb før de har funnet "drømmejobben".  Dette er de såkalte "naverne".

Jeg har sterkt imot folk som går rundt å venter på "drømmejobben", uten å legge 2 pinner i kors for å faktisk gjøre seg fortjent til en slik jobb.  En jeg kjenner til er i slutten av 20-årene og har ikke jobbet en dag i livet sitt pga. dette.  Sjansen for at "drømmejobben" faller ned i fanget hans er selvsagt ikke-eksisterende da han har null jobberfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har sterkt imot folk som går rundt å venter på "drømmejobben", uten å legge 2 pinner i kors for å faktisk gjøre seg fortjent til en slik jobb.  En jeg kjenner til er i slutten av 20-årene og har ikke jobbet en dag i livet sitt pga. dette.  Sjansen for at "drømmejobben" faller ned i fanget hans er selvsagt ikke-eksisterende da han har null jobberfaring.

Du kan jo fortelle han at for hver dag som går uten jobb så blir det bare fjernere og fjernere og faktisk få en.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor mange som faktisk snylter på NAV, men mitt intrykk er at de aller fleste ønsker å få en jobb og mange søker på stillinger de som er de er overkvalifisert til eller som de i utgangspunktet ikke tenkte seg. Jeg har ikke intrykk av at det er mange som venter på drømmejobben. Drømmejobben er ganske sterkt ord egentlig. De aller fleste regner jeg med er fornøyd om de får en jobb de trives greit med, selv om lønnen er lav. Å vente på NAV i håp om DRØMMEJOBBEN er helt urealistisk.

Nå er det slik at i dagens jobbmarked er det vanskelig å få jobb uansett. Med mindre man har et godt nettverk. Konkurransen er stor. Dagligvarebutikkjobber og jobber uten krav til høyere utdannelse har gjerne 100-300 søkere. Så det er ikke slik at en med høy utdanning kan bare søke en ufaglært jobb og lett få den. Så og si alle jobber er det stor konkurranse om i dagens arbeidsmarked.

Anonymous poster hash: 552b2...961

Anonymous poster hash: 552b2...961
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange av dagens ungdommer som bruker både 5 og 10 år på lange utdannelser som sliter med å skaffe seg jobb etter endt utdannelse. Det er mange som tar linjer som har lite eller få ledige jobber.

Tror mange kan få en hard realitycheck etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg er delvis av den oppfatning selv. Da jeg sluttet ungdomsskolen så valgte den overveldende majoriteten studiespesialiserende videregående utdanning, og jeg fikk inntrykket av at det var et valg mange tok fordi de ikke visste hva annet de skulle gjøre. Og som sagt de som utdanner seg til å bli arbeidsledig i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange av dagens ungdommer som bruker både 5 og 10 år på lange utdannelser som sliter med å skaffe seg jobb etter endt utdannelse. Det er mange som tar linjer som har lite eller få ledige jobber.

Tror mange kan få en hard realitycheck etterhvert.

Når folk tar master i afrika/kvinnestudier kontra ingeniør eller økonomi, så har de seg selv å takke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...