Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Frekt eller noe jeg bør tåle?

Anbefalte innlegg

Altså jeg fikk en ringe-vikarjobb som jeg prøvde meg litt i men som jeg ikke likte og som jeg ikke passet til. Så jeg satt den på vent. Det fikk dem til å reagere og de sier at de tar bort dagpengene om jeg ikke gjenonopptar den jobben.

Anonymous poster hash: 552b2...961

Hvordan fikk du den jobben? Gjennom NAV? I så fall synes jeg det er helt berettiget. Få ting provoserer meg mer enn folk som ikke gidder å jobbe, men bare heve trygd. Så hvis NAV har begynt å stramme inn ved å inndra dagpenger fra folk som ikke vil ta de jobbene de blir satt til å gjøre fra NAV, så gleder det meg. Selv har jeg hatt jobb så lenge jeg kan huske, har aldri mottatt en krone i dagpenger, arbeidsledighetstrygd, sosialhjelp. Det er når jeg leser om trygdesnyltere at jeg skulle ønske vi hadde et velferdssystem etter amerikansk modell, dvs "den som ikke jobber spiser ikke".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Og plutselig skjer en ulykke eller endring du ikke har noe herredømme over, og du blir selv en "snylter" ..

Edit: det snek seg en post mellom

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Personlig er jeg godt fornøyd med å ha et velferdssystem som ikke er i nærheten av det amerikanske.

Selv ikke jeg er for å ha et velferdssystem som det amerikanske. Og det ønsker heller ingen partier på Stortinget. Men, det er viktig at velferdssystemet er for de som trenger det, at det ikke skal være lett å snylte.

Og plutselig skjer en ulykke eller endring du ikke har noe herredømme over, og du blir selv en "snylter" ..

Snylte gjør man når man ikke gidder, og prøver å lure seg unna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Forresten, dagpenger betyr vel at du har jobbet. I så fall har du betalt skatt av disse pengene nettopp for å finansiere fremtidig arbeidsledighet. 

Man betaler også ordinær skatt av dagpenger! Og hva som var poenget med en slik uttalse fra en veilieder vet jeg ikke, men jeg selv hadde blitt ganske sinna om de hadde slengt noe sånt til meg. Den som tror og mener det er fett å være under nav burde ta seg en realitetsjekk. Selv ville jeg ha jobbet om jeg hadde hatt mulighet, da lønna mi var vesentlig fetere enn hva jeg har nå! 

Lenke til kommentar

Dagpenger er noe man får for å ha jobbet tidligere og for å kunne komme seg tilbake i samme arbeid man har hatt tidligere. Du får ikke dagpenger dersom du ikke har betalt skatt. Dagpenger er dermed et gode du får for å ha jobbet tidligere. At saksbehandleren sier noe sånt til deg er uproffesjonelt og tyder på at personen mangler kvalifikasjoner til å ha en slik jobb. Dagpenger er også noe du får i begrenset antall uker, og i de ukene du har fått bevilget dagpenger burde være nok til å komme deg tilbake til samme arbeid som du forlot. Har du fortsatt ikke fått deg jobb etter at de bevilgede dagpengeukene er over fortjener du litt tyn.

Jeg har selv hatt et slik møte og da var det kun snakk i hva jeg søker på, hvordan arbeidsmarkedet er og om jeg hadde sett på noen stillinger som veilederen min hadde søkt opp i systemet. 

Når man går på dagpenger tvinger ikke NAV deg til å ta en jobb, men dersom du tar en jobb og sier opp har du brutt noen regler. På grunnlag av det kan NAV ta fra deg dagpengene. 

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Du godtar når du søker om dagpenger å påta deg jobb uansett hvor i landet du blir tilbyd den. Men når det er sagt, det er urealistisk å kreve at bruker flytter flere tusen kilometer for en 30% stilling!

Lenke til kommentar

Her er det vel streng tatt snakk om en som ikke ville ha en jobb som han fikk, og at det var grunnen til at han ble kalt inn. Synes det er helt riktig at man skal miste støtten hvis man takker nei til en jobb man får utdelt.

Dette stemmer ikke. Dette var en jobb jeg fant på egen initiativ, ikke NAV. Jeg trodde det var en jobb som passet meg og som jeg passet til, men det visste seg at det ikke var det. Jeg var oppriktig motivert til å jobbe i den jobben i utgangspunktet. Kan også si at siste jobb hadde jeg i 7 år sammenhengende, så jeg er som regel ikke kresen på jobbene eller hopper fra jobb til jobb. Trives jeg ok blir i en jobb i 20 år!

Lenke til kommentar

Dagpenger er noe man får for å ha jobbet tidligere og for å kunne komme seg tilbake i samme arbeid man har hatt tidligere. Du får ikke dagpenger dersom du ikke har betalt skatt. Dagpenger er dermed et gode du får for å ha jobbet tidligere. At saksbehandleren sier noe sånt til deg er uproffesjonelt og tyder på at personen mangler kvalifikasjoner til å ha en slik jobb. Dagpenger er også noe du får i begrenset antall uker, og i de ukene du har fått bevilget dagpenger burde være nok til å komme deg tilbake til samme arbeid som du forlot. Har du fortsatt ikke fått deg jobb etter at de bevilgede dagpengeukene er over fortjener du litt tyn.

Jeg har selv hatt et slik møte og da var det kun snakk i hva jeg søker på, hvordan arbeidsmarkedet er og om jeg hadde sett på noen stillinger som veilederen min hadde søkt opp i systemet. 

Når man går på dagpenger tvinger ikke NAV deg til å ta en jobb, men dersom du tar en jobb og sier opp har du brutt noen regler. På grunnlag av det kan NAV ta fra deg dagpengene. 

Ja akkurat der er NAV litt pussige synes jeg. I motsetning til mange andre søker jeg veldig bredt og er villig til å prøve de aller fleste jobber. Men da jeg prøvde en jobb og fant ut at det ikke passet så truer NAV med å ta bort dagpengene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Personlig er jeg godt fornøyd med å ha et velferdssystem som ikke er i nærheten av det amerikanske.

Selv ikke jeg er for å ha et velferdssystem som det amerikanske. Og det ønsker heller ingen partier på Stortinget. Men, det er viktig at velferdssystemet er for de som trenger det, at det ikke skal være lett å snylte.

Snylte gjør man når man ikke gidder, og prøver å lure seg unna.

Handler ikke om hvordan du er, men hvordan de som jobber bedømmer deg

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Dette var en jobb jeg fant på egen initiativ, ikke NAV. Jeg trodde det var en jobb som passet meg og som jeg passet til, men det visste seg at det ikke var det. Jeg var oppriktig motivert til å jobbe i den jobben i utgangspunktet. Kan også si at siste jobb hadde jeg i 7 år sammenhengende, så jeg er som regel ikke kresen på jobbene eller hopper fra jobb til jobb. Trives jeg ok blir i en jobb i 20 år!

Men da kan det kanskje være en idé å skaffe seg en annen jobb FØR man sier opp den man har. Da slipper man å ha noe med NAV å gjøre i det hele tatt. For det er vel slik at hvis man selv sier opp en jobb får man en form for karantenetid før man igjen får dagpenger. Skal presisere at jeg ikke kjenner reglene i detalj, men nå har jeg aldri hatt noe som helst med NAV å gjøre mtp. arbeidsløshet, da jeg alltid har hatt en jobb å gå til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...