OleJohansen Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Er i en knipe og trenger hjelp Jeg fikk tilbud av elektriker til å nytt el-anlegg på kjøkken, prisen var 34.000 kr . Det var langt utenfor budsjett! Jeg kontaktet isteden en god venn med el-fagbrev for hjelp og fikk kjøpt inn samtlige deler fra Elektro Importøren til kun 5000 kr, og jobben tok kun 4 timer Jobben ble utført av han, gratis (altså ikke svart-betalt), som har fagbrev. Alt av utstyr som er kjøpt er tilsvarende god kvalitet som elektrikere selv bruker. Så pristilbudet fra elektriker var vel endel overpriset. Det er satt opp stikkkontakter, byttet kabler til sikringsskap og byttet alle sikringer. Så det er gjort endel og kvaliteten er langt bedre enn slik det var fra før. Men jeg skal selge om 1 års tid og det kan oppstå litt dokumentasjonsutfordringer. Noen som vet om det er mulig å betale for en godkjenning av el-anlegget i etterkant? Og er det i såfall krise at kabler under kjøkkenbenkene ikke er montert fast på veggen, men ligger løst langt listen (ikke synlig)? I tillegg ligger det kabler løst, men skjult inne i listverket rundt et hjørne (begge ender synelige). Setter stor pris på om noen vet noe Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det er her summene kommer inn i bildet. Når du betaler en elektriker betaler du samtidig for dokumentasjonen, og at installatør tar på seg juridisk ansvar for utført arbeide og eventuelt materiell med en reklamasjonstid på normalt 5 år. Men du kan godt ta en el-sjekk, og få dokumentasjon fra den, men det gir ikke reklamasjonsansvar for de som utfører sjekken så vidt jeg vet (er usikker på det juridiske aspektet der). Løse kabler kommer nok til å påpekes, hvertfall om det er snakk om 230V kabler. Men ja, summen er slik den er mye på grunn av dokumentasjon og juridisk ansvar, noe som er meget verdifullt dersom ting skulle skje, spesielt ved eierskifte. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Jeg tror nok du kan få en case med godkjenning men det er en god idé å få en befaring og få en dokumentasjon på det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Et hvert firma som skriver ut en samsvarserklæring på dette har samtidig tatt på seg det juridiske ansvaret for jobben som er gjort, noe de fleste ikke ønsker å gjøre. Kabler forlagt bak lister kan være lov om listverket er skrudd, noe jeg tviler på at det er så der har du også en liten case. Det er en grunn til at elektrikere koster mere en egenimportert utstyr og gratis elektrikerhjelp på kveldstid. Og anngående prisen du fikk av elinstallatøren uten å vite hva denne innebar kan det jo godt være de priset jobben såpas høyt for å slippe å få den, og skulle de få den så tjente de i hvertfall penger på den. Alternativt så ville jobben ta vesentlig mere tid en kompisen din brukte for å gjøre alt forskriftsmessig. Her er mye vi ikke vet så å komme med sikre utsagn om prisen du fikk blir litt feil. Lenke til kommentar
h33t Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 er ikke noe problem å få en elektriker til og komme bort til deg trekke ut alle ledninger sjekke rør koblinger. utstyr sette alt sammen igjen. og fikse de små feila du har får så og godkjenne det men det blir sikkert like dyrt som om du hadde leid in ett firma til og begynne med. ett stolt firma vill nesten aldri godkjenne enn jobb som er gjort av noen som ikke jobber i firmaet. og at de skal godkjenne noe som ikke er forskriftsmessig gjort til og begynne med kan du bare glemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå