Gå til innhold

DDR266 og DDR400

Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja du vil merke forskjell, hvor stor den blir avhenger av så mangt bla hvor bra timing det er på de du har og hvor bra timing du får på de nye , men uansett vil du merke forskjell. Kjøp brikker med så lav timing som mulig, kan bla annbefale OCZ 3200 Platinum Cas: 2-2-3-5.

Lenke til kommentar
se på denne du kanskje den gir deg noen svar..

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/07/16/6923392

Det der viser en gammel test av PC2100-PC2400 brikker på KT266 chipsettet med en minnekanal og Athlon CPU. Det er langt i fra noen guide på hva du kan vente av bedre ytelse ved å oppgradere til PC3200.

PS. Hvis du vil fortsette å kjøre CPU'en på 3,2GHz og samtidig kjøre minnet på 1:1 hastighet i forhold til FSB så bør du satse på PC3700 eller PC4000-minne.

Lenke til kommentar
Tja...en ekte test av DDR266 og DDR400..hvis det overbeviser meg da kjøper jeg de...men har ikke så mye penger...en "fattig" student.

Hmm.. Det kan bli vanskelig å finne. Men fortell oss hva du får i Sisoft sandra, PCmark og gjerne flere benchmarks med PC266-brikkene. Da blir det mye lettere å finne sammenlignbare tester.

Lenke til kommentar
du trenger ikke så stramme timings på 875p chipsettet da, en overklokk på 3MHz visket ut forskjellen som lå mellom cl2 og cl2,5. prøvde å finne igjen artikkelen jeg leste det i på tomshardware, de testet nemlig dette, men fant den ikke nå.

Vel...

Edit: Angående CL2 vs. 2,5 er det mulig det stemmer, da det er RAS to CAS som har mest å si på P4-systemer.

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar
Vel vel...jeg får ca 4 GB/s i sisoft sandra. med timing på 2-4-4-5

I teorien skal dobbelkanal PC2100-minne overklokket til 153MHz yte ca 4,9GByte/s. Dette er ca midt i mellom det du kan forvente av enkeltkanal PC3200-minne og dobbeltkanal PC3200-minne.

En sammenligning mellom enkeltkanal og dobbeltkanal PC3200-minne på den plattformen du har finnes her: http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1811&p=3

Ytelseforskjellen mellom disse ligger i størrelseorden 0-15%, med et gjennomsnitt på 6,5%. Siden forskjellen på 2xPC2100@PC2450 og 2xPC4000 er noe mindre enn mellom 1xPC3200 og 2xPC3200 så kan du forvente litt mindre enn samme ytelseforskjell ved å oppgradere til 2xPC4000-minne.

Du taper altså i underkant av 6,5% ytelse ved å ikke oppgradere. (6,5% tilsvarer ca ytelseforskjellen mellom en P4 2,9GHz og en P4 3,2GHz)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...