Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for bruk av Cannabis - Mistenkt for å kjøre påvirket

Killerandy

Anbefalte innlegg

Hei!

Igår kveld ble jeg arrestert. Vi hadde vært i oslo å kjøpt cannabis og kjørt tilbake til bærum og røyket der. Jeg hadde ikke kjørt påvirket eller hadde planer om det. Vi blir sett mens vi røyket å de ringte politiet, som kommer 30-45 min senere, mens vi spilte fotball. Først kom det sivilpoliti som kjøte sakte å viser glimt av blålys når de stopppet. En politimann i sivilbekledning kommer ut og sier han vil prate. han sier med engang at vi lukter cannabis og at vi kommer til å bli gjennomsøkt på grunnlag av dette. Jeg, som ikke hadde noe på meg, spurte om politimannen han kunne lukte på meg. Noe han nektet å gjøre. Han var bestemt på at siden kompisen min luktet, hadde jeg noe med det å gjøre. de finner jakken min og ser igjennom den, de finner nøkklene og spør hvor bilen står. Jeg forklarer det og jeg blir tatt med i en annen bil med 3 politibetjenter som blir med å beøke bilen. Jeg får ikke lest opp rettighheter før jeg sitter arrester i bilen og vi er på vei borrt fra åstedet. De finner ingen ting i bilen som forventet. Men de mener vi har røyket i bilen siden det luktet cannabis der, vi hadde jo hatt i bilen gjennom bilturen. Selvom bilen ikke luktet røyk, noe som forekommer når man røyker, var politet bestemt på at vi hadde røyket der. vi forlater snart bilen å kjører i 2-3 minutter før de begyner å tvile på om de låste bilen. Vi kjører tilbake å de låser bilen etter at den har stått ulåst. Etter dette kjører vi til politistasjonen. 

På politistasjonen går alt veldig bra. Jeg innrømmer at jeg har røyket, hadde tenkt å la bilen stå.

Vi dro rett videre til legevakten hvor jeg avlegger prøver. 

Det jeg lurer på, er om jeg burde ta det opp i tingretten. Jeg synes politiet hadde dårlig grunnlag til å arrestere meg. Jeg skjønnner veldig godt at førerkortet blir midlertidig inndratt, fordi jeg hadde jo røyket cannabis. Politiet gjorde 3 feil som jeg kommer på. De brukte for lang tid på å lese opp rettigehtene mine, de glemte å låse bilen og jeg synes grunnlaget for arrestasjon var dårlig. Da jeg ble arrestert viste de jo bare at kompisen min hadde noe på seg.

Hva tror dere kommer til å skje videre, bot eller tap førerkort?

hva kan jeg oppnå ved åå ta det opp i retten?

Jeg synes jeg fortjener bot og/eller avlegge urinprøver. Samtidig synes jeg ikke at det burde gå utover førerkortet.

svarer gjerne på spørsmål.

Takk på forhånd!

Hilsen Andreas

Endret av Killerandy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ikke lest opp rettighheter før jeg sitter arrester i bilen

De brukte for lang tid på å lese opp rettigehtene mine,

Jeg føler det er noen som ser litt for mange amerikanske filmer her.

For øvrig har vel politiet rett til å kalle tilbake førerretten om det foreligger skjellig grunn til mistanke for at straffbart forhold som medfører tap av førerkort har funnet sted.

Endret av Star Fox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bot for bruk og/eller besittelse av narkotika, legemiddelloven § 31. Mulig tilbakekall av førerkort fordi du er uskikket til å ha førerkort, avhengig av om du er en "kjenning" for slike ting.

Å ta opp at du ikke ble informert om vernet mot selvinkriminering vil antagelig ikke føre noen vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hele den "miranda rights (you have the right to remain silent blabla)" regla er bare brukt i USA og på film. De har ingen norsk oversettelse.

Det nærmeste man kommer en norsk oversettelse er straffeprosessloven § 232 "Før det foretas avhør av mistenkte, skal han gjøres kjent med hva saken gjelder, og at han ikke har plikt til å forklare seg."

At politiet ikke bryr seg om denne bestemmelsen i et tilfelle som TS' er en annen sak.

Lenke til kommentar

Hele den "miranda rights (you have the right to remain silent blabla)" regla er bare brukt i USA og på film. De har ingen norsk oversettelse.

Det nærmeste man kommer en norsk oversettelse er straffeprosessloven § 232 "Før det foretas avhør av mistenkte, skal han gjøres kjent med hva saken gjelder, og at han ikke har plikt til å forklare seg."

At politiet ikke bryr seg om denne bestemmelsen i et tilfelle som TS' er en annen sak.

Avhør er det først når du sitter på politihuset og det blir skrevet referat av det som blir sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...