Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer at de ryker.

 

Uff da. Uheldig eier som ikke har fått det fikset enda.

 

Har ikke lest gjennom hele tråden, men før en kjøper en brukt Tesla ville jeg anbefalt å kontakte Tesla om pris på en demobil (hvis de har noen tilgjengelig for salg).

 

Det ble nybestilling for min del da jeg ikke fant akkurat det jeg ønsket på finn og prisene var jo ganske tett opp mot nypris uansett. Så Bestilte og bekreftet for en uke siden :) 

Lenke til kommentar

Det stemmer at de ryker.

 

Uff da. Uheldig eier som ikke har fått det fikset enda.

 

Har ikke lest gjennom hele tråden, men før en kjøper en brukt Tesla ville jeg anbefalt å kontakte Tesla om pris på en demobil (hvis de har noen tilgjengelig for salg).

Mener du det er greit å måtte bruke timesvis rett som det er på å få utbedret garantisaker på en bil man har kjøpt ny og betalt mye penger for?

 

Når det gjelder nybil er liksom mye av greia med å kjøpe nybil nettopp at man slipper alt bryderiet som følger med å kjøpe en eldre bil.

 

Tesla har vel ikke så mange demobiler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det stemmer at de ryker.

 

Uff da. Uheldig eier som ikke har fått det fikset enda.

 

Har ikke lest gjennom hele tråden, men før en kjøper en brukt Tesla ville jeg anbefalt å kontakte Tesla om pris på en demobil (hvis de har noen tilgjengelig for salg).

Mener du det er greit å måtte bruke timesvis rett som det er på å få utbedret garantisaker på en bil man har kjøpt ny og betalt mye penger for?

 

Når det gjelder nybil er liksom mye av greia med å kjøpe nybil nettopp at man slipper alt bryderiet som følger med å kjøpe en eldre bil.

 

Tesla har vel ikke så mange demobiler?

 

 

Å forvente å ikke ha problemer med nye produkter blir ganske rart IMO. Har selv jobbet med nye systemer som har slete med barnesykdommer i mange år. Både hardware og software messig. Alle kjøpere tok også høyde for dette når de valgte det produktet og ikke andre typer som hadde mindre problemer og hadde vært på markedet lengre. 

 

Tesla stiller med leiebil, og sier de alltid skal gi ut en tesla. Men det klarer de ikke i mange tilfeller. 

Lenke til kommentar

Å forvente å ikke ha problemer med nye produkter blir ganske rart IMO. Har selv jobbet med nye systemer som har slete med barnesykdommer i mange år. Både hardware og software messig. Alle kjøpere tok også høyde for dette når de valgte det produktet og ikke andre typer som hadde mindre problemer og hadde vært på markedet lengre. 

 

Tesla stiller med leiebil, og sier de alltid skal gi ut en tesla. Men det klarer de ikke i mange tilfeller.

Det er snakk om en bil, et fremkomstmiddel.

Biler er ikke noe man begynte å lage i 2013 akkurat, og Tesla Roadster var på markedet flere år før Model S.. Den har etter hva jeg har fått med meg bydd på langt færre problemer også.

 

At de ikke klarer noe så enkelt som å lage høytsittende bremselys som fungerer sier svært mye om bilene..

At det kommer vann inn i baklampene i slike mengder at gullfisk vil trives der sier også en hel del.

 

Det er rett og slett et ganske dårlig produkt i en innpakning en del ser ut til å like.

Etter hva jeg får med meg er det i stor grad ting som ikke er unikt for Tesla som skaper problemer..

 

Mulig de sier de alltid skal gi ut en Tesla, men det er ganske så ofte de ikke gjør det..

Lånebilene de har er vel delvis biler tatt ut for formålet, og delvis biler som er kjøpt tilbake etter misfornøyde kunder tenker jeg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tesla har ikke like mye erfaring fra å lage bil som andre, derfor er det barnesykdommer. Men til tross for det ønsker 97% å kjøpe bilen på ny, det sier også mye..

 

At de ikke har så mye erfaring med å lage bil er da ingen unnskyldning for en del av de feilene de har.. Det er flere ting en 12-åring kunne klart bedre.

 

Stemmer egentlig dette tallet hvis det kommer andre elbiler med samme rekkevidde og ytelse som likner? Jeg tviler sterkt.

 

Hvilket tall man får ut av en slik undersøkelse vil avhenge av hvilke premisser som legges til grunn og hvordan man stiller spørsmålene.

 

Hvor mange kunder som har hatt seriøse klager har jeg jo naturligvis ikke oversikt over, men at det er en del tilfeller er det ikke så vanskelig å finne ut.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det er, på samme måte som andre selskaper som lager nye produkter finner ut av ting etterhvert. Det er ikke unormalt, jobber nå i min andre bedrift der vi driver med nyutvikling. Det skjer hele tiden, alle med normal tankegang er klar over det og kundene tar høyde for det. Alt handler om hvordan en forholder seg til problemene, gjør en det på en god måte er det ikke ett problem for kundene. 

 

Men klart, når en har en personlig vendetta mot noe så blir jo ingenting bra nok :) 

Lenke til kommentar

Det dreier seg om så enkle ting som å tette steder der vann ikke skal inn..

Det er ting som i min bok er ganske opplagt, uavhengig av om man har en 17" flatskjerm montert i dashbordet eller ei.

 

Pussig nok virker det som om slikt var bra på Roadster, mens det ikke er det på Model S..

 

Det er ikke alltid like lett, vinduene våre hjemme slår av og til. Der hvor min mor bor har alle vinduer blitt byttet pga lekkasje, og dette er ett av byens dyrere bygg. 

 

Så ja, det er ikke bare bare. Og nå bruker ikke Teslaen lyktene til Roadster gjør den vell? 

 

Så å si Tesla S er en dårlig bil pga lyktene tar inn vann, som de fikser blir jo ganske banalt. 

Lenke til kommentar

Min Mini Cooper lakk vann fra vinduene. Det samme gjør BMW 6-serien jeg kjører innimellom. Føkkings BMW ass, kan ikke lage biler. Selv om en tolvåring kan få ting tette!

 

Å spekulere i "hva hadde Tesla-eierne kjøpt om Tesla hadde reelle konkurrenter" er bare tull så lenge de ikke har det. Så lenge de er alene på markedet er det ikke en reell problemstilling - og for meg er det uansett ikke aktuelt å kjøpe en stinkende treg fossilbil igjen med mindre Teslas produkter blir _langt_ dårligere eller de går konk. Det er rett og slett en så stor klasseforskjell at det blir en umulig tanke.

 

(Ja, Tesla har hatt et designproblem på bakluka som har gjort at noen biler har fått inn vann i noen tilfeller. Det fikses fortløpende for de som er utsatt for det. Igjen virker det som alle problemene er langt større for bedrevitere som ikke har bilen enn for de faktiske kundene. Det er forsåvidt rørende med omsorgen, men jeg er voksen og klarer selv å vurdere hva som er et godt produkt.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Å spekulere i "hva hadde Tesla-eierne kjøpt om Tesla hadde reelle konkurrenter" er bare tull så lenge de ikke har det. Så lenge de er alene på markedet er det ikke en reell problemstilling - og for meg er det uansett ikke aktuelt å kjøpe en stinkende treg fossilbil igjen med mindre Teslas produkter blir _langt_ dårligere eller de går konk. Det er rett og slett en så stor klasseforskjell at det blir en umulig tanke.

Om man tenker langsiktig er det så absolutt en reell problemstilling, eksempelvis Mercedes E-klasse kommer i ny utgave som 2017-modell og jeg vil tro det kommer en helelektrisk drivlinje med god rekkevidde som et alternativ der.

Det vil også komme elbiler fra andre merker, enten i form av et valg eller i form av at det kommer egne modeller med eldrift og god rekkevidde.

 

 

 

(Ja, Tesla har hatt et designproblem på bakluka som har gjort at noen biler har fått inn vann i noen tilfeller. Det fikses fortløpende for de som er utsatt for det. Igjen virker det som alle problemene er langt større for bedrevitere som ikke har bilen enn for de faktiske kundene. Det er forsåvidt rørende med omsorgen, men jeg er voksen og klarer selv å vurdere hva som er et godt produkt.)

Hva er godt produkt?

Jeg gleder meg til å høre din definisjon, det er nemlig en rekke ting ved Tesla som gjør at den står langt tilbake for mange andre biler.

 

Vi vet begge at Tesla ikke selger på høy kvalitet, men her i landet særlig på lav pris og det enkle faktum at de har fanboytilstander som Apple opplever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å spekulere i "hva hadde Tesla-eierne kjøpt om Tesla hadde reelle konkurrenter" er bare tull så lenge de ikke har det. Så lenge de er alene på markedet er det ikke en reell problemstilling - og for meg er det uansett ikke aktuelt å kjøpe en stinkende treg fossilbil igjen med mindre Teslas produkter blir _langt_ dårligere eller de går konk. Det er rett og slett en så stor klasseforskjell at det blir en umulig tanke.

Om man tenker langsiktig er det så absolutt en reell problemstilling, eksempelvis Mercedes E-klasse kommer i ny utgave som 2017-modell og jeg vil tro det kommer en helelektrisk drivlinje med god rekkevidde som et alternativ der.

Det vil også komme elbiler fra andre merker, enten i form av et valg eller i form av at det kommer egne modeller med eldrift og god rekkevidde.

 

 

 

(Ja, Tesla har hatt et designproblem på bakluka som har gjort at noen biler har fått inn vann i noen tilfeller. Det fikses fortløpende for de som er utsatt for det. Igjen virker det som alle problemene er langt større for bedrevitere som ikke har bilen enn for de faktiske kundene. Det er forsåvidt rørende med omsorgen, men jeg er voksen og klarer selv å vurdere hva som er et godt produkt.)

Hva er godt produkt?

Jeg gleder meg til å høre din definisjon, det er nemlig en rekke ting ved Tesla som gjør at den står langt tilbake for mange andre biler.

 

Vi vet begge at Tesla ikke selger på høy kvalitet, men her i landet særlig på lav pris og det enkle faktum at de har fanboytilstander som Apple opplever.

 

Jeg er ikke noen spesielt stor fan av Tesla som sådan, men jeg er veldig glad i konseptet "helelektrisk bil". Faktisk så glad i det at noe annet er uaktuelt. Pr. i dag er det ingen andre fabrikanter som selger det produktet, så jeg har ingenting å sammenlikne med. Kanskje Tesla er elendig og Mercedes kommer med noe bedre, kanskje ikke. Det forsøket det har gjort sålangt har iallfall ikke Tesla noen grunn til å være redde for (B-klasse Electric, jeg har hatt en. Flott bil, men bare til bybruk!).

 

Det er en rekke ting på Tesla som står tildels langt tilbake for andre dyre biler. Det er helt rett. Samtidiig er det et par ting som er foran - stadig oppdatering av kjøpt produkt og en drivlinje som er helt unik, f.eks. Ikke bare foran - lysår foran. De to tingene mer en veier opp for alt det andre. Som jeg har sagt og ment - jeg vil pr. i dag ikke engang vurdere en annen bil enn en Tesla om jeg skal kjøpe ny. Om andre etterhvert får ut fingeren og leverer noe liknende forandrer det selvsagt saken - men pr. i dag er ikke det en aktuell problemstilling.

 

Du har helt rett i at ikke Tesla primært selger på høy kvalitet. Og hva så? De har et USP som er så fantastisk at de ikke trenger. Konkurranse hadde vært bra, men av en eller annen grunn er det ingen som vil konkurrere.

 

De andre fabrikantene er i dag som de tradisjonelle mobilfabrikantene var da smarttelefonene kom, eller som stordatamaskinfabrikantene da pcen slo igjennom. De har fortsatt fordeler, men de er ferdige fordi ingen som går over til den andre siden ser seg tilbake, og fordi den ene teknologien har nådd så langt at det er lite mer å ta ut mens den andre er i startgropa.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ja det er en forferdelig bil! Lol.. Tragisk å være så stor motstander uten å ha særlig med empiri på emnet.

Jeg er ikke en stor motstander av Tesla, ikke på noen måte.

Jeg har dog evnen til å se på disse bilene også med et kritisk blikk, akkurat som jeg gjør med min egen bil og andre biler jeg eier eller har eid.

 

Det er en bilprodusent som sender ut beta-software til produkter de har levert, helt uten at du får spørsmål om du vil ha beta-softwaren.

 

De tester rett og slett ut på levende mennesker om det er liv laga for dette systemet.. Et par alvorlige ulykker med det, så er fremtiden for selvkjørende biler svært uviss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja det er en forferdelig bil! Lol.. Tragisk å være så stor motstander uten å ha særlig med empiri på emnet.

Jeg er ikke en stor motstander av Tesla, ikke på noen måte.

Jeg har dog evnen til å se på disse bilene også med et kritisk blikk, akkurat som jeg gjør med min egen bil og andre biler jeg eier eller har eid.

 

Det er en bilprodusent som sender ut beta-software til produkter de har levert, helt uten at du får spørsmål om du vil ha beta-softwaren.

 

De tester rett og slett ut på levende mennesker om det er liv laga for dette systemet.. Et par alvorlige ulykker med det, så er fremtiden for selvkjørende biler svært uviss.

 

 

Man kan velge å ikke oppgradere og man kan velge å ikke bruke.. 

Lenke til kommentar

Trodde det var lånebilene, baklyset og setene som var problemet jeg.

 

(Du må manuelt aktivere autopiloten før den virker, og du får klar instruks om å hendene på rattet. Hvordan er dette annerledes enn f.eks cruise control som også kan forårsake ulykker om føreren er idiot?)

Må man godta denne beta-softwaren hver gang man starter opp bilen, eller er det kun en gang pr. bil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...