Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekkevidde på S70D ligger på 337 km ser jeg. http://www.hegnar.no/motor/artikkel556454.ece

Maks rekkevidde 386km. http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge#cxrecs_s

Ikke veldig mye over kommende modeller dette.

Hvilke kommende modeller? Er det noe jeg har gått glipp av nå?

 

Husk at du ikke må sammenlikne "typical" range hos Tesla med beregnet range hos andre.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

I hegnar-artikkelen kan man lese dette som jo er ganske interessant:

"Den første overraskelsen kom da bilen var fulladet utenfor huset før avreise; 34 mil er langt unna de 44 milene Tesla opererer med i sin kommunikasjon. Men med tett dekning av superladere både i Østerdalen og i Trøndelag burde det ikke være noe problem."

 

Er dette typisk range de oppgir, eller range slik de andre opererer med?

Uansett er det jo stilig at den ikke en gang når den er fulladet viser det de oppgir.

Lenke til kommentar

I hegnar-artikkelen kan man lese dette som jo er ganske interessant:

"Den første overraskelsen kom da bilen var fulladet utenfor huset før avreise; 34 mil er langt unna de 44 milene Tesla opererer med i sin kommunikasjon. Men med tett dekning av superladere både i Østerdalen og i Trøndelag burde det ikke være noe problem."

 

Er dette typisk range de oppgir, eller range slik de andre opererer med?

Uansett er det jo stilig at den ikke en gang når den er fulladet viser det de oppgir.

 

de 44 er jo målt etter en standard, så en kan om en ønsker presse det ut av batteripakken. I tillegg er det lagt inn "reserve" på nedre del av batteripakken slik at det som blir oppgitt er ca 64kW og ikke 70kW som pakken egentlig er. 

 

Teslabjørn satt jo verdensrekord i Danmark ved å presse ned forbruket ganske hardt. Så alt er mulig,kommer bare an på hvordan en ønsker å bruke det en har tilgjengelig :) 

Lenke til kommentar

Tesla opererer med to tall. Det ene er det beregnede, som følger amerikanske og europeiske standarder for beregning og dermed kan sammenliknes med konkurrentene.

 

Det andre er "typical", som er det man faktisk kan forvente å få ut av bilen. Man velger selv hvilket tall bilen skal vise, men det eneste meningsfylte er å bruke "typical".

 

På samme måte har en Leaf angitt rekkevidde på veldig mye mer enn man faktisk kan forvente å få ut av bilen, og enhver bensinbil et totalt urealistisk oppgitt forbruk pr. mil. Teit, men sånn har det blitt.

 

Vær, dekk, kjørestil etc. vil også påvirke faktisk rekkevidde.

 

Men som jeg har sagt mange ganger her inne - range anxiety er for de som ikke har elbil. Vi som bruker dem til daglig tenker ikke på det.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det Tesla skriver er etter amerikansk standard, denne er veldig streng og realistisk i forhold til hva de fleste oppnår.

Også verdt å merke seg at man som regel bare bruker batteriet mellom 20 og 80 prosent. Går man utenfor dette sliter man mye på det.

En sjelden gang kan man lade fullt dog hvis man absolutt trenger.

De tallene Leaf og lignende oppgir er etter europeisk laboratoriestandard og veldig mye over realiteten. Etter hva jeg forstår er Leaf oppgitt til 199 km, i praksis blir dette cirka 130 sånn i snitt.

Når jeg snakket om kommende modeller så tenker jeg på hva andre fabrikker kommer med etterhvert. TM3 kommer jo om noen år, denne er sagt å ha 200 miles range. Chevrolet Bolt kommer neste år med range på 200 miles.

Det jeg mente er at hvis man skal ha noe som er vesentlig over det TMS er per nå på range og andre ting vil man få en veldig lang ventetid før andre fabrikker kommer så langt.

Lenke til kommentar

Skal ikke kjøpe brukt da? Begynner å komme en del brae og fornuftige prisede biler til salgs nå. F.eks:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66014169&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66005126&searchclickthrough=true

 

Nja fant ut at det ikke var mye å spare og når en da aldri finner akkurat den bilen en vill ha(rett utstyr/farge), er det bedre å bare bestille en ny. Som jeg har gjort :) 

 

Downside er jo at en må vente gaaanske så lenge pga den latterlig trege transporten:/ Men men, holder nok ut:) 

Lenke til kommentar

Skal ikke kjøpe brukt da? Begynner å komme en del brae og fornuftige prisede biler til salgs nå. F.eks:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66014169&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66005126&searchclickthrough=true

 

Hvis de to du linker til liksom skal være "kuppene", og etter å ha browset litt på finn, så kan ikke jeg fatte at noen kjøper brukt Tesla!

Bruktprisen ligger jo så tett opp mot splitter nytt at jeg tror jeg befinner meg i en eller annen parallell dimensjon eller noe sånt.

Her må det da være noe som ikke stemmer?

Lenke til kommentar

 

Skal ikke kjøpe brukt da? Begynner å komme en del brae og fornuftige prisede biler til salgs nå. F.eks:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66014169&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66005126&searchclickthrough=true

 

Hvis de to du linker til liksom skal være "kuppene", og etter å ha browset litt på finn, så kan ikke jeg fatte at noen kjøper brukt Tesla!

Bruktprisen ligger jo så tett opp mot splitter nytt at jeg tror jeg befinner meg i en eller annen parallell dimensjon eller noe sånt.

Her må det da være noe som ikke stemmer?

 

 

Det er pga etterspørselen, folk vill ha tesla og de vill ha den nå. Det er mange som spekulerer i tesla og gjør gode penger. Er vell den eneste nybilen en kan kjøpe og tjene penger på i Norge. Selv har jeg bestilt en S70D med alt utenom vinterpakke for 692', lå ute en til 750' med mindre utstyr som nå er solgt når jeg tenkte på brukt. 

Lenke til kommentar

Da er folk litt mer utålmodig enn meg...

Jeg hadde selv kjøpt splitter nytt for samme prisen, selv om jeg måtte vente et år eller to  :)

 

Jepp er ofte sånn, jeg hadde nok betalt samme/noe mer om jeg fant en som passet 100% med det jeg ønsker meg, men det var ikke så lett :-) Så da ble det bestilling. Men 3 måneder er lenge! Kjenner jeg har begynt å "hate" diselfiseren allerede :p

Lenke til kommentar

Har du lagt på mye utstyr da? Generelt syns jeg folk bruker for mye på utstyr. Mye av det får de aldri bruk for.

Syns 700 er nok for 70D igrunn.
Husk at at om det står solgt så vet du ikke hva de fikk. Vet folk har fått både 50 og 100 mindre enn de trodde de skulle få.

Så kan vel etterhvert bli noen OK Tesla kjøp der ute.

Lenke til kommentar

Har du lagt på mye utstyr da? Generelt syns jeg folk bruker for mye på utstyr. Mye av det får de aldri bruk for.

Syns 700 er nok for 70D igrunn.

Husk at at om det står solgt så vet du ikke hva de fikk. Vet folk har fått både 50 og 100 mindre enn de trodde de skulle få.

Så kan vel etterhvert bli noen OK Tesla kjøp der ute.

 

Jeg har valgt alt utstyr uten om vinterpakken da jeg ikke ser vitsen med den,bilen skal jo være oppvarmet før hver kjøretur uansett.

Ellers har jeg valgt de nye setene,"premium interiørpakke", luftfjæring, panorama tak, hifi og autopilot.

 

Gikk for standard felger og tenker å bruke de som vinterdekk og kjøpe noen uoriginale til sommerdekk, har også standard svart lakk. Er ikke så glad i metallic lakk egentlig.

 

Det er sant, men leser en på tesla forumet får de som regel det de ønsker og går ofte i pluss. iallefall etter det jeg har sett :)

 

Gruer meg dog til å selge BMW'en, blir nok ikke like lett det:P

Lenke til kommentar

Danmark sluker nok endel biler frem til nyttår hvertfall.

Ellers har nok den største hypen og sulten lagt seg. De som skal ha en har kjøpt for lengst og mange har også solgt.

Virker som prisene har gått mye ned den siste tiden. Noen biler har jo ligget nærmest årevis for salg. Mye optimister og tullinger som tror de selger gull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...