Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Det er det du forventer. Jeg har levd med en Tesla i halvannet år nå og kunne aldri tenkt meg tilbake til tyske biler. Hender jeg låner en helt ny X5 med største motor og alt utstyr, og hver gang tenker jeg "herregud så mye dårligere dette er enn Teslaen". Ikke på alle fronter, men i sum.

Men om du låner biler og har tilgang til flere slipper du vel kanskje å administrere alle feil/service etc. selv også? Om Teslaen må skifte batterier og det tar noen uker kan du bare sette deg inn i en annen bil fra første minutt? Eller tar jeg feil?

Ellers ville jeg jo uansett ikke sammenligne en sedan med en suv. Det er to fullstendig forskjellige biler og oppfattelsen kan lett farges av enkelte små ting som man vektlegger og synes er viktig.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teslaen har vært inne to ganger. Begge ganger har de lånt meg en lik bil helt gratis. Alle BMW-er jeg har hatt har krevd langt mer oppfølging enn Teslaen. X5en også, selv om jeg ikke leverer den. Eieren av den låner min Tesla langt oftere enn motsatt, for å si det sånn.

 

Alle disse problemene er ekstremt oppskrytt om du spør faktiske eiere.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det som fascinerer er folk som skal gå så hardcore for enkelte merker. Det finnes få grunner til dette.

Istedet for å prøve å prakke på gud og hvermann enkelte merker, kan man bare si" Det og det merket passer min bruk godt og jeg er fornøyd i forhold til mine krav". Det holder egentlig. Det finnes ikke noe som er perfekt for alle. Og skal alltid rakke ned på noe annet, til og med biler fra andre klasser som ikke er konkurrenter overhodet. Hva er vitsen. Fremheve seg selv? Mye handler om å rettferdiggjøre sitt eget valg og kjøp. Folk burde se litt mer nyansert på ting, det jevner seg ut over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teslaen har vært inne to ganger. Begge ganger har de lånt meg en lik bil helt gratis. Alle BMW-er jeg har hatt har krevd langt mer oppfølging enn Teslaen. X5en også, selv om jeg ikke leverer den. Eieren av den låner min Tesla langt oftere enn motsatt, for å si det sånn.

 

Alle disse problemene er ekstremt oppskrytt om du spør faktiske eiere.

Har det vært *DU* som har måttet administrere *din egen bil* opp mot Tesla hver gang det har vært feil? Eller har du hatt tilgang til usle X5 hver gang det har gått galt? Noe sier meg at du har ikke et normalt kundeforhold opp mot privatbil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har administrert min egen bil 100% opp mot Tesla de tre gangene den har vært inne (glemte én). Har et temmelig normalt bilhold.

 

Det jeg sliter litt med å forstå er hvorfor det er så vanskelig å godta at Teslas kunder rett og slett er fornøyd. På tross av at bilene har hatt litt barnesykdommer, og på tross av at Elon påstår for mye (og generelt virker som en dust), på tross av at det kan knirke litt mer enn i en tysker og at setene ikke er av Volvo-kvalitet så er vi _i sum_ knallfornøyd med produktet vi har kjøpt. Å sammenlikne enkeltfunksjoner og småfeatures er meningsløst - det er alltid summen som teller for et produkt. Og i sum har faktisk Tesla ekstremt fornøyde kunder. Warts and all. 

 

Hvorfor er det så tungt å svelge? Vi er ikke dumme og vet hva vi har kjøpt. Men kunne jeg valgt en hvilken som helst bil hadde jeg som nevnt tidligere valgt akkurat det samme igjen, fordi å kjøre fossilbil nå føles helt meningsløst som annet enn leketøy (eller trekkvogn de to gangene i året jeg skal ha henger). Hadde noen tilbudt meg å bytte Model S mot f.eks en M5 eller AMG E-klasse eller RS6 eller annen bil i samme klasse som Model S hadde jeg sagt nei på flekken - og jeg har kjørt de bilene der og vet hvor bra de er. 

 

(Noen er selvsagt misfornøyd med Teslaene sine, med rette. Noen produkter i en masseproduksjon vil alltid ha problemer. Men om det store problemet er at man får en lånebil fra et annet merke (der andre fabrikanter stort sett ikke gir gratis lånebil) synes jeg det må få være OK). 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som eier en Tesla, er godt over snittet fornøyd med bilen sin, samt oppfølgingen fra Tesla. Hadde nok kjøpt meg Tesla selv dersom familiesituasjonen ikke tilsa at jeg må ha en stor stasjonsvogn. Så her ble det 525 xDAT. 

Digger Tesla og alt den kommer med, håper staten er like subsidigevennlige når poden er ferdig med barnevogn, og bikkja ikke vil være med på tur lengre. 

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som eier en Tesla, er godt over snittet fornøyd med bilen sin, samt oppfølgingen fra Tesla. Hadde nok kjøpt meg Tesla selv dersom familiesituasjonen ikke tilsa at jeg må ha en stor stasjonsvogn. Så her ble det 525 xDAT. 

Digger Tesla og alt den kommer med, håper staten er like subsidigevennlige når poden er ferdig med barnevogn, og bikkja ikke vil være med på tur lengre. 

 

Har du prøvd å laste en tesla? hørt om folk som får barnevognen inn i frunken til og med :D Men stasjonsvogn er nok lettere ja! Nå kommer jo model X da! 

 

Bytter selv ut en 520d til fordel for S70D nå i årsskifte, can't wait! 

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som eier en Tesla, er godt over snittet fornøyd med bilen sin, samt oppfølgingen fra Tesla. Hadde nok kjøpt meg Tesla selv dersom familiesituasjonen ikke tilsa at jeg må ha en stor stasjonsvogn. Så her ble det 525 xDAT. 

Digger Tesla og alt den kommer med, håper staten er like subsidigevennlige når poden er ferdig med barnevogn, og bikkja ikke vil være med på tur lengre. 

Hva med Model X? Er ikke den litt større?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så tungt å svelge? Vi er ikke dumme og vet hva vi har kjøpt.

Er ikke tungt å svelge i det hele tatt og tar ingen her for å være dumme, men har opplevd lignende "produkt-lojalitet" selv tidligere innenfor helt andre produktsegmenter. Får det ikke helt til å stemme med det jeg leser, er derfor jeg er veldig skeptisk til uttalelser fra "early adopters" og folk som ignorerer feil/mangler i produkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Alle jeg kjenner som eier en Tesla, er godt over snittet fornøyd med bilen sin, samt oppfølgingen fra Tesla. Hadde nok kjøpt meg Tesla selv dersom familiesituasjonen ikke tilsa at jeg må ha en stor stasjonsvogn. Så her ble det 525 xDAT. 

Digger Tesla og alt den kommer med, håper staten er like subsidigevennlige når poden er ferdig med barnevogn, og bikkja ikke vil være med på tur lengre. 

Hva med Model X? Er ikke den litt større?

 

 

Jo, den er vel litt større. Men der er det vel snakk om både venteliste og ganske mye penger. Prisen er vel ikke kjent enda? DN.no tipper rundt millionen. 

Lenke til kommentar

 

Teslaen har vært inne to ganger. Begge ganger har de lånt meg en lik bil helt gratis.

Det er bare tilfeldigheter som gjør at man får låne lik bil.. Tesla benytter også en rekke andre merker som lånebiler.

Men ja, de er flinke til å sørge for at kunden har bil.

Man er ikke sikret lånebil, nei. Tesla leier mange biler fra eks. Sixt og Avis. Tesla-Bjørn har til og med anmeldt en av disse lånebilene (BMW 3-serie). Han er litt av en særing.
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor er det så tungt å svelge? Vi er ikke dumme og vet hva vi har kjøpt.

 

Er ikke tungt å svelge i det hele tatt og tar ingen her for å være dumme, men har opplevd lignende "produkt-lojalitet" selv tidligere innenfor helt andre produktsegmenter. Får det ikke helt til å stemme med det jeg leser, er derfor jeg er veldig skeptisk til uttalelser fra "early adopters" og folk som ignorerer feil/mangler i produkter.
En kamerat av meg jobber for Tesla. Det er en del av kundene som nærmest har et religiøst forhold til Tesla. Det er ikke ulikt hva man finner hos Apple-fanatikere. Da spiller det ikke så stor rolle om bilen har feil eller mangler. Det er jo selvfølgelig fantastisk for Tesla, og gjør kundekontakten mye enklere.
Lenke til kommentar

 

En kamerat av meg jobber for Tesla. Det er en del av kundene som nærmest har et religiøst forhold til Tesla. Det er ikke ulikt hva man finner hos Apple-fanatikere. Da spiller det ikke så stor rolle om bilen har feil eller mangler. Det er jo selvfølgelig fantastisk for Tesla, og gjør kundekontakten mye enklere.

 

 

Ũpåstå at ett produkt en har betalt < 10 000 for er godt når det faktisk suger tror jeg det er mangen som kan "tillate" seg, men en bil til 600' - mill? tvilsomt. 

 

Tror bare de aller fleste er forberedt på barnesykdommer, som det er på nye produkter av denne typen og de setter pris på at tesla ordner opp.

 

Personlig gjenkjenner jeg dette veldig fra min tidligere jobb, "nytt" og "revolusjonerende" produkt i utvikling. Mange barnesykdommer, men dette har kundene regnet inn før de handler slik at de er fornøyd så lenge:

A: det blir fikset, kostnadsfritt

B: Total bildet gir en positiv opplevelse

 

Det vil si de er fornøyd så lenge produktet virker lenge nok for dem til å tjene penger på det og at ting som ikke skal skje blir fikset på en god og billig(gratis) måte. 

 

Mye av dette går igjen hos tesla tenker jeg, kunden er fornøyd da bilen er såpass bra når den fungerer og feilene er ikke så sjenerende at de "lammer" dem. I så tilfelle er Tesla god til å hjelpe dem, slik at totalopplevelsen blir positiv.

 

Er vell en grunn til at 97% av de 1400 som var med i den siste spørreundersøkelsen ville kjøpt tesla igjen.... Alle er ikke fanboys...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidde på S70D ligger på 337 km ser jeg. http://www.hegnar.no/motor/artikkel556454.ece

Maks rekkevidde 386km. http://www.tu.no/samferdsel/2015/04/10/stor-oversikt-her-er-rekkevidden-til-alle-elbilene-du-kan-kjope-i-norge#cxrecs_s

Ikke veldig mye over kommende modeller dette.

 

Holder plenti for mitt bruk :) 

 

Forøvrig kjøper jeg ikke tesla for rekkevidde, for det trenger jeg strengt talt ikke 99.9% av tilfellene. Men jeg kjøper det pga bilene interesserer meg og jeg synes de gjør mye kult:) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...