Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Spørs da hva du ser som konkurrenter. Konkurrenter på elbil er de med kortere rekkevidde. Og der er Tesla et godt stykke foran (bortsett fra kvaliteten).

 

Men til ditt viktige spørsmål: de fleste vil nok ikke si de ville kjøpt Tesla igjen, men heller en langtrekkende elbil. Om Audi, BMW, Toyota, Lexus, Mercedes hadde hatt en tilsvarende elbil i sin portefølje, tviler jeg på at de fleste ville kjøpt Tesla igjen.

 

 

Problemet er jo at BMW, Mercedes, Audi osv ikke har en tilsvarende bil. De har ikke en rå elbil med masse av kraft og rekkevidde. De har ikke en bil som oppdateres jevnlig uten dyre besøk til verkstedet for å få ny SW, de har ikke en bil som er billig i drift(service koster vell ca 4500 om man ikke har service avtale, betalte 15000 sist måned for min BMW..) osv. 

 

Du svarer jo nettopp grunnen til at Tesla scorer kunstig høyt på "gjenkjøpelses"-indikatoren. Alternativene til elektrisk drivlinje finnes ikke. Et meget relevant tilleggsspørsmål ville vært: "Ville du kjøpt en konkurrents bil dersom tilsvarende var på markedet?".

 

Hva er poenget med hyppige oppdateringer av software? Hvor mange ganger har du følt behovet for oppdatering av din BMWs software? Hvor ofte har du opplevd at idrive (hvis du har det) har kræsjet? Hvor mange bugs har du opplevd?

Tesla er eneste bil jeg noensinne har kjørt, hvor jeg har opplevd å måtte bruke "svenskeknappen" (dvs reset av liten og/eller stor skjerm ved hjelp av knappene på rattet). Klart det er vel og bra med oppdateringer. Men så er det dette med behovet. Har man, som Tesla, et uferdig produkt, hvor utviklingen skjer underveis, er det selvsagt vel og bra med oppdateringer.

 

Du skriver at du sist måned betalte 15000 kroner for service på din BMW. Hvilken BMW? Alder? Kilometerstand? Longlife-service (dvs 30k km til neste)?

At service på fossilbiler kan være dyrt er jeg helt enig i. Håpløst dyrt til tider. Men vi får se når Model S'ene (og kommende X'ene) begynner å ramle utenfor garanti hva som da skjer med vedlikeholdskostnadene. Med tanke på feilene som til stadighet dukker opp på disse bilene, ville jeg forberedt meg på et dyrt bilhold. Model S (og X) er slett ikke så enkle konstruksjoner som det hevdes.

 

 

Det er masse bugs med iDrive jo. Masse tregheter som burde blitt fikset opp i, ryggekamera kommer ikke alltid opp i visse situasjoner. Telefon er latterlig dårlig og tregt osv. Alt dette kunne blitt forbedret underveis for å lage ett bedre system. Så det er absolutt fordeler. 

 

jeg har en F10 2011 modell gått litt under 100 grensa. Måtte skifte bremser, dette hadde vært inkludert hos tesla(slik jeg forstår avtalen) og sånn skal det være "forever" om man skal stole på uttalelsene slik at utgiftene er forutsigbare. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det dukker opp feil i garantitiden er én ting, det kan alltid løses på en relativt ok måte for kunden. Men hva når garantitiden er slutt? Da blir det jo et helvete om man fortsetter med samme kvalitetskontroll. Er ikke akkurat noe nytt heller at amerikanske biler gjennom alle år har slitt med kvaliteten, men når det gjelder ytelse så har det alltid vært en sykelig besettelse av å være "størst". Det som er bekymringsverdig er jo at Tesla, som splitter nytt og nyskapende selskap, fortsatt ser ut til å henge igjen i gammel amerikansk biltradisjon. Begriper ikke hvorfor de har lagt seg på den linjen??

 

Som nevnt tidligere har Tesla uttalt at det skal være fastpris på service uavhengig hva som må byttes etter garantitiden. Tiden vill jo vise om de overholder dette. 

Lenke til kommentar

Men er det så mye feil da? Bortsett fra de gjengangerne som fikses fortløpende på garanti?

 

Mitt inntrykk er at det ikke er det, altså at problemene er stort sett like og Tesla håndterer de(selv om det dog kan ta litt tid pga de selger "for mange biler") så jeg er ikke bekymret. 

 

On a side note: 

 

Har du gått for service avtale Audun, og if so har du brukt den og hvordan opplevde du det? Er litt usikker på om jeg skal gå for det eller ikke. Kommer nok til å kjøre rundt 10 000 pr år ca og da får jeg jo bare to servicer inkludert i 5 års pakken, da taper jeg jo penger? 

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt ikke Tesla selv så ingen egen erfaring men etter det jeg har lest og hørt virker det som det er en stor mengde med folk som har opplevd feil. "American Consumer Reports" har jo nå nettopp også nedgradert bilen til "anbefales ikke" pga. av kvaliteten. Hvordan bilen og kvaliteten vil utvikle seg fremover etterhvert som man får flere og flere tusen kilometer på hjulene er jo også et helt ukjent moment. Slutter feilene å komme når man har luket ut "barnesykdommene" eller er kvaliteten gjennomført manglende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har som sagt ikke Tesla selv så ingen egen erfaring men etter det jeg har lest og hørt virker det som det er en stor mengde med folk som har opplevd feil. "American Consumer Reports" har jo nå nettopp også nedgradert bilen til "anbefales ikke" pga. av kvaliteten. Hvordan bilen og kvaliteten vil utvikle seg fremover etterhvert som man får flere og flere tusen kilometer på hjulene er jo også et helt ukjent moment. Slutter feilene å komme når man har luket ut "barnesykdommene" eller er kvaliteten gjennomført manglende?

 

American Consumer Reports har på ingen måte gjort det. Det de _har_ gjort er å fjerne den spesielle anbefalingen de har gitt bilen. Stor forskjell. Forøvrig har de bilene som har gått lengst gått mange hundre tusen nå, så det er ikke så ukjent som alle uten peiling skal ha det til. Det er ingen tvil om at ikke Tesla er verdens aller beste på å bygge biler (det er det Toyota som er), men mye av kritikken er også blåst opp fordi folk av en eller annen grunn er interessert i Tesla-nyheter. Kvaliteten er ikke gjennomført manglende, men finishen er under det folk forventer av såpass dyre biler samtidig som det har vært en del designsvakheter (som nå er retta opp i - f.eks har motoren fått et nytt design etter problemene i fjor).

 

At forbrukerrådet er i gang med en vurdering av hvorvidt kjøperne av P85D har fått det de har bedt om bør også være interessant..

 

Det er altså en del som mener at de rett og slett ikke har fått den effekten de har betalt for.

Det er det. Problemstillingen er forsåvidt interessant - det Tesla har gjort er å legge sammen effekten fra to motorer, men dette gir ikke reell makseffekt da ikke begge motorer kan få maks strøm samtidig. Det er ikke ryddig, og de har sluttet med det for lenge siden. Typisk amerikansk markedsføring, dessverre. Tesla er tross alt et amerikansk selskap med mange av uvanene slike har - se også på den totalt uredelige prisvisningen på hjemmesiden (de viser pris minus "besparelse"). Jeg håper Tesla får smekk på pungen for effektangivelsen.

 

Ser forøvrig det er populært å kjøpe Google Ads med sin egen referralkode i linken til Tesla. Merkelig at Google/Tesla skal tillate slikt? (men det gjør de kanskje ikke?)

Hvorfor i alle dager skal ikke Google/Tesla tillate slikt? Google lever jo faktisk av akkurat dette - og Tesla har selv gått ut med denne kampanjen med ønske om at en skal bli brukt.

Lenke til kommentar

American Consumer Reports har på ingen måte gjort det. Det de _har_ gjort er å fjerne den spesielle anbefalingen de har gitt bilen.

Jeg leste nok litt for fort der ja. Tesla har nå fått scoren "worse than average" og mistet da anbefalingen de tidligere hadde, som du sier.

 

Ang. referral saken trodde jeg det var en slags konkurranse om å anbefale flest mulig venner og bekjente og virket dermed ikke særlig redelig å lure folk til å trykke på Google linker uten å informere om at man gir fordeler til en eller annen person som ikke har noen som helst tilknytning til Tesla. Men godt mulig jeg har misforstått. Har ikke lest noe om referral opplegget deres.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Litt av en krise. Minner om da alle teslaene tok fyr eller da alle motorene røyk.

 

Ja, syns egentlig at det er litt rart at den kommer nå. problemene har jo vært kjent lenge, er jo ikke som om bilene er inne i en "mørk" fase eller noe slikt..

 

Men dette med 700hk og slikt er jo uheldig.

 

Synes det er litt rart på 70d, der skriver de fortsatt hestekrefter kombinert og ikke pr motor. Om noen sjekker har de nok brent seg der og!

Lenke til kommentar

 

 

Litt av en krise. Minner om da alle teslaene tok fyr eller da alle motorene røyk.

Avfeier det nå.

Husker du slo det opp stort da CR kom med denne testen for en stund siden. Litt fargede meninger kanskje?

Testen står fortsatt den, bare å sjekke sidene til CR. Be. Kommenterte uansett den tullete db-artikkelen nå, ikke Consumer report.

 

Tesla er langt fra perfekte, og bilen er langt fra perfekt den heller. Men det er fortsatt verdens overlegent beste bil til daglig bruk.

 

For å bruke samme retorikk som de som "forventer mer av en så dyr bil": Når jeg bruker nesten en mill på en bil forventer jeg at den fyller seg selv om natta og at jeg får gratis drivstoff på langtur! Utrolig dårlig at tyskerne ikke engang får til såpass.

Lenke til kommentar

 

 
For å bruke samme retorikk som de som "forventer mer av en så dyr bil": Når jeg bruker nesten en mill på en bil forventer jeg at den fyller seg selv om natta og at jeg får gratis drivstoff på langtur! Utrolig dårlig at tyskerne ikke engang får til såpass.

 

Dette blir bare flåsete. Kom med noe matnyttig.

Sannheten er vel at ingen tysker noengang har prøvd siden de ikke har trengt det. Har tjent mer enn nok på sine ICE-biler de.

Du blir ukomfortabel når du må forsvare deg, og graver opp noe fra dypet? Nice.

Ingenting er svart/hvitt. Likevel er det merkverdig at den ene dagen er overskriften "Sprenger poengskalaen" og den neste er det "Frarådes". Du må huske at det er et stort lobbynettverk der ute. Media er sleipe og kan definitivt kjøpes. Hvis noen vil at du skal tro noe så får de til det hvis de absolutt vil.

Lenke til kommentar

For å bruke samme retorikk som de som "forventer mer av en så dyr bil": Når jeg bruker nesten en mill på en bil forventer jeg at den fyller seg selv om natta og at jeg får gratis drivstoff på langtur! Utrolig dårlig at tyskerne ikke engang får til såpass.

Eh..nei? Jeg forventer derimot at helt elementære ting som at vinduer/luker skal være tette og forventer absolutt at jeg ikke må skifte ut motor eller vesentlige deler av drivverk! Samtidig forventer jeg også en comfortfaktor som står til prisklassen. Dette er tross alt en sedan og ikke noe "superbil".
Lenke til kommentar

Det er det du forventer. Jeg har levd med en Tesla i halvannet år nå og kunne aldri tenkt meg tilbake til tyske biler. Hender jeg låner en helt ny X5 med største motor og alt utstyr, og hver gang tenker jeg "herregud så mye dårligere dette er enn Teslaen". Ikke på alle fronter, men i sum.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...