Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Det å være Premium innebærer å gi noe mer enn et standardprodukt, gjerne noe som ikke bare vises i specs.

 

Snylteren beskriver det egentlig best med å "gi premiumfølelsen" - noe som ikke helt kan defineres, og som er individuelt. Jeg kan f.eks ikke lenger få "premiumfølelsen" i en bensinbil, uansett hvor fantastisk skinnet er. Ikke når den durer og reagerer tregt og girer og tuller. Tesla på sin side ligger bak på interiør (men ikke så mye som i 2013) og har noe dårligere demping, men det føles som å sitte i fremtiden, noe som mer enn veier opp.

 

Så ja, premium ligger i detaljene og omtanken for disse. Men hvilke detaljer man fokuserer på varierer. Tesla har foreløpig fokusert mest på drivlinja, selv om alt pratet om dårlig interiør er sterkt overdrevet, særlig på nyere biler. Den jeg har nå er bygget høsten 2015 og føles langt "tyskere" enn den første jeg hadde som ble bygget i januar 2014.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget godt svar, det må jeg virkelig si.

Jeg tror 2017 og 2018 blir spennende år for elbilen som helhet med en del nye modeller og oppgraderte modeller ute på markedet.

 

Ja jeg er utrolig spent på hva disse årene vill bringe, jeg håper de fleste slenger seg på og leverer gode biler med god rekkevidde. Slipper jeg litt mindre smørje i kabinen også kanskje:p

Lenke til kommentar

Jeg tror 2017 og 2018 blir spennende år for elbilen som helhet med en del nye modeller og oppgraderte modeller ute på markedet.

Ja, jeg tipper vi får se de første reelle konkurrentene til Tesla på langdistanse, noe som er bra for alle parter. Er vel etterhvert på tide med en liten facelift på Model S også, samt at Tesla skal begynne å levere Model 3 og dermed forhåpentligvis gå i pluss. De tjener penger nå også, men investerer så latterlig mye at alt forsvinner ut igjen og leder til underskudd. Inntektene fra bilsalg har vært høyere enn service/drift/produksjon/administrasjon en stund, det er R&D som skaper tapene.

 

Personlig tror jeg ikke Tesla blir noen dominerende bilprodusent, men de er milevis foran alle andre på selvkjørende biler og drar fort fra nå som de har produktet ute på veien, pluss at de legger opp til å bli en stor batteriprodusent. De blir nok mer en teknologileverandør med litt bilsalg (tenk Google med Nexus) enn en ren konkurrent til de store gamle bilfabrikkene i fremtiden. Hvis ikke de blir kjøpt opp, da, men de begynner å bli dyre.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Om man definerer "premium" som "interiør i ypperste klasse og fantastisk lyddemping" er det klart ikke Tesla er noen Premium-bil. Men da bruker man en ganske merkelig definisjon.

Dette er da deler av et som gjør en bil til et premiumprodukt.

Interiør i ypperste klasse, gode materialvalg og god kvalitetsfølelse er viktig.

Lyddempingen er gjerne også svært god i det segmentet.

 

Tro meg, når man er vant til silkemyk elektrisk drivlinje er det ikke mye premiumfølelse igjen når man setter seg inn i en bensinbil. Det er rett og slett en showstopper for hele godfølelsen når det begynner å dure der fremme.

Jeg ser du skriver det, og kunne ikke vær mer uenig.

For min del er det fullstendig stopp for godfølelsen når det eneste man hører er en summing fra elektromotoren.

Godfølelsen kommer når jeg hører V8ens diskrete brumming i det den skyver bilen avgårde på behagelig vis.

Den kommer også når V8en slipper seg løs med et halvdiskret brøl ved behov.

 

De eneste bilene som får frem smilet med bensinmotor på meg nå er de rene sportsbilene med V10 og V12. Til vanlig bruk føles forbrenningsmotor helt håpløst tregt, skittent og lite reaktivt. Og det inkluderer det beste fra BMW (hadde en V10 M6 i noen uker da jeg bytta Tesla i november, og kjører jevnlig toppmodellen av X5. De føles upresise og trege begge to.)

Den eneste elbilen jeg har kjørt som har fått frem smilet hos meg er faktisk en Tesla.

En Tesla Roadster..

Men svampefølelsen ved bremsing er ikke grei.

 

Meget godt svar, det må jeg virkelig si.

Jeg tror 2017 og 2018 blir spennende år for elbilen som helhet med en del nye modeller og oppgraderte modeller ute på markedet.

Det er nok klart at vi de neste årene får se en voldsom utvikling blant elbilene ja. 

 

Ja, jeg tipper vi får se de første reelle konkurrentene til Tesla på langdistanse, noe som er bra for alle parter. Er vel etterhvert på tide med en liten facelift på Model S også, samt at Tesla skal begynne å levere Model 3 og dermed forhåpentligvis gå i pluss. De tjener penger nå også, men investerer så latterlig mye at alt forsvinner ut igjen og leder til underskudd. Inntektene fra bilsalg har vært høyere enn service/drift/produksjon/administrasjon en stund, det er R&D som skaper tapene.

Model S er jo såpass gammel nå at en facelift burde vært her allerede.

Siden Tesla ikke har tatt ansvar er det bra noen andre har gjort det. http://www.larte-design.com/tuning-kits/tesla-model-s-elizabeta/

 

Det er nok stor fare for at Tesla får se sine første konkurrenter i løpet av de neste 2-3 årene ja, alle de store produsentene er nok godt i gang med utviklingen av elektriske drivlinjer til sine modeller allerede.

 

Personlig tror jeg ikke Tesla blir noen dominerende bilprodusent, men de er milevis foran alle andre på selvkjørende biler og drar fort fra nå som de har produktet ute på veien, pluss at de legger opp til å bli en stor batteriprodusent. De blir nok mer en teknologileverandør med litt bilsalg (tenk Google med Nexus) enn en ren konkurrent til de store gamle bilfabrikkene i fremtiden. Hvis ikke de blir kjøpt opp, da, men de begynner å bli dyre.

Jeg tror du har rett i at de ikke blir noen dominerende bilprodusent, til det er mange etablerte bilprodusenter for solide.

 

Når det gjelder dette med selvkjørende biler er de blant de ledende ja, men det er nok grunn til å tro at Google ikke henger bak de på dette feltet.

Jeg tipper Google sin teknologi for selvkjørende biler er på plass i produksjonsmodeller i løpet av året, og at de tar det et stykke lenger enn blant annet Tesla har gjort i dag.

Lenke til kommentar

Google henger mer og mer etter rett og slett fordi de ikke har nok biler på veien over hele verden. Den skitne hemmeligeheten til Googles selvkjørende biler er at de er ekstremt avhengige av detaljerte forhåndsprogrammerte data for å fungere. Det er ikke Tesla, men i den grad de trenger data har de nå titusener av biler som kjører rundt og samler dem inn.

For ikke å snakke om at Google kanskje kommer med dette en dag, Mercedes har noe som nesten virker og BMW funker bare i under 30km/h.

Samtidig er dette på markedet fra Tesla:

https://www.youtube.com/embed/6-BGnWDGdKQ

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Fravær av lyd fra en forbrenningsmotor gjør også at man blir mer bevisst på andre lyder. D-modellene, spesielt P85/P90D, har vært plaget av en irriterende hvinelyd fra fremre motor. Dette har drevet enkelte kunder til vanvidd.

 

Stusser litt over at enkelte Tesla-eiere roser bilen opp i skyene på YouTube og diverse forum, men er veldig kritiske og mer eller mindre misfornøyde på ebilforum.no og ovenfor Telsa Motors Norge. Er eks. interessant å lese denne tråden. Har en bekjent som jobber i TMN og han kan bekrefte at det er mye feil og mangler.

 

Tesla er best på selvkjørende biler for øyeblikket:

 

Semi-Autonomous Cars Compared! Tesla Model S vs. BMW 750i, Infiniti Q50S, and Mercedes-Benz S65 AMG

 

 

Lenke til kommentar

D har mer lyd enn bakhjulstrekkerne, men du skal være ganske så fin på det før du lar deg plages av den.

 

At folk klager på elbilforum er ikke så rart - det er jo spesialforumene for eierne, der er de fleste enige om premisset siden de allerede har kjøpt. Da blir det lite konstruktivt å sitte og skryte til hverandre, man prater i stedet om det som er galt. Pluss at noen har fått dårlige biler, såklart. Men alt i alt har jo Tesla veldig fornøyde kunder - mange av de som syter mest på forumene er egentlig storfornøyde brukere. 

Lenke til kommentar

Det faktisk mange som har klagd på hvinelyden. Man man gjerne legge skylden må kjøperne, men her burde Tesla ha gjort en bedre jobb med lydisoleringen.

 

Tråden jeg lenket til omhandler feil og mangler. Er man fornøyd, så gir det liten mening å poste noe i tråden. Det er jo litt interesant at den er på over 150 sider. På side 154 er det en kjøper som ønsker å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner godt til den tråden. Synes ikke 154 sider er så mye etter såpass mange solgte biler og så mye diskusjon som det har vært der. Enkelte gjør nesten ikke annet enn å poste der. Rent statistisk tror jeg du skal slite med å finne et mindre representativt utvalg brukere enn de som poster i "feil og mangler"-tråden på elbilforum :)

 

Det er en del gjengangere blant feil, og det er mye diskusjon om dem. De fleste er nå fikset av Tesla. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det med hviningen er kun merkbart når all lyd er av, ved normal radio er det så og si ikke merkbart. Det er dog en rå inn i fremtiden lyd ved fult pådrag, det gir meg følelsen av at jeg kjører noe som hører til i fremtiden og ikke fortiden slik min bmw gjør. Den bråker også mye mer med radio på, forferdelig å kjøre etter en stund i tesla.

 

Men front motoren kunne hatt bedre isolasjon, men det er pirking. Normale biler trenger langt bedre isolasjon i forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...