Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

 

-Koster flesk å både drifte og vedlikeholde, ett stort sløseri. Tenk å bruke så mye penger på samme mengde energi det er tullball.  

Her er dobbeltmoralen stor. Du har råd til en bil som koster 700 tusen, men å bruke 10 tusen i året på å fylle tanken er du for gjerrig til. Ikke sikker på om du virkelig mener dette, men det høres for dumt ut.

 

 

Selv om bilen er dyr er det stor sannsynlighet for at den er billigere å kjøre en bmw'en jeg hadde. Men alt kommer jo ned til verditap, og dette er vanskelig å vite hva vill bli. Men det ser absolutt lovende ut.

 

Ser også ikke poenget i å betale 5 ganger så mye for samme mengde energi, det er sløseri uansett.

Det er ikke bare drivstoff som er billigere ved en elbil heller, de kommer alltid til å ha mindre avgifter da bensin/diesel vill bli ilagt ekstreme avgifter etterhvert, vedlikehold er langt billigere da det er ekstremt mye mindre slitedeler og ting som kan ryke osv. Det er mange besparelser. 

 

Uansett koster det meg ikke mange hundrelappene ekstra i rente mellom de to bilene, men klart det er billigere å kjøpe ett vrak å kjøre rundt i det. Men det er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg akkurat kjørt Oslo-Svinesund. Brukte ikke rattet mellom Tusenfryd og grensa, og brukte totalt 27kWh. Mercedes og BMW burde være livredde.

 

Kostet deg ca 20kr i drivstoff, om du ikke ladet på SC. Min bmw hadde slukt ca 120 kroner i diesel med en slapp og elendig motor. Snakk om sløseri! I tillegg hadde vell ett par barn fått astmaanfall på veien :) 

 

Men jeg er enig, de må få fart på sine egne før de drukner. Nokia tilstander på vei. 

Lenke til kommentar

 

Jeg tror de sitter ganske komfortabelt på sin plass.

TSLA blør for tiden, og kan mye godt være bankrupt innen 5 år.

 

 

Tesla har jo heletiden sagt de ønsker å vær en katalysator, så godt mulig du har rett her. Men tesla er ikke de eneste som produserer elbiler idag, det kommer gode produkter i årene fremover. Og om Tesla skulle gått dunken er det nok noen som tar over, for ett slik produdukt dør ikke bare ut. 

Lenke til kommentar

Det er ofte sånn at de som kommer først med en ting ikke blir den som står igjen som vinneren til slutt. 

Likevel er det vel ikke til å stikke under en stol at TSLA har satt en støkk i de fleste produsenter som kanskje har sovet i timen i 20-30 år.

Så gjenstår det å se om de andre vil kopiere det TSLA har funnet opp, eller om de går sin egen vei.

Per nå er de en nisjeprodusent med lavt produksjonsvolum, som har store ambisjoner om å øke sitt volum og omsetning.

Som alle vet er det vanskelig å vokse raskt, og for de fleste oppstår det store problemer i denne fasen.

Lenke til kommentar

Morro lesning de siste sidene her , artig hvordan noen reagerer på at det blir påpekt problemer, og jukset til folkevogn , samtidig som de prøver å rakke ned på Tesla..

 Det eneste det har blitt reagert på at dette ble tatt opp var måten det ble tatt opp på. Det var ikke noe annet enn dårlig argumentasjontaktikk ved bruke argumentet på denne måten.

Når det kommer til den andre delen av setningen din så har jeg selv poengtert ovenfor Salvesen at jeg holder VW kritikkverdig for dieselskandalen.

 

Forsåvidt, kan du hente frem hva som er skrevet som er skrevet for å rakke ned på Tesla? Jeg har ikke funnet noe annet enn ting som tyder på personlige preferanser, sammenligninger av gyldig art og lignende.

Helt enig, men da er en plutselig tesla fanboy og djevelen på en og samme tid, mye dobbelmoral ute å går....

Og må si det er ganske morsomt å høre slik i fra en som kjører bil fra tidenes juksemerke, bilen jeg har hatt fra dette konsernet er den jeg har hatt mest problemer med også...

Hvor kommer dobbeltmoralen inn når jeg poengterer at dette intet annet er dårlig argumenttaktikk?

Jeg greier bare ikke å se noe annet i dette aktuelle argumentet at du har tatt det personlig hele veien at Tesla har fått kritikk og du har fått nok og dermed prøver å dra en ting VW kan holdes kritikkverdig for på en slik måte for å ødelegge verdien i argumentene til en som kjører dette.

Altså noe bare en fanboy kan spy opp.

 

Om dere har lyst å kritisere VW, Golf eller spesifikt Golf R er dere hjertelig velkommen til å gjøre dette for min del, men opprett en egen tråd til akkurat dette.

Lenke til kommentar

Ja for du må jo ha rett, du er jo det o store orakel. Sannsynligvis er jeg mer opptatt av finish og arbeid enn deg, hvilke sko går du med? Hvilken klokke har du på armen? Hvilke kniver lager du mat med? osv..

Når det gjelder sko er de fleste skoene jeg har laget for bruk utenfor asfaltert vei, og det er også der de brukes mest.

De er av ulike merker, og jeg bytter de ca hver 4. mnd helt gratis.

 

Klokka jeg har på armen er en billigsak siden jeg ikke er så opptatt av premiumfølelsen her, det er en Sony SmartWatch 3.

 

Men når vi kommer til knivene jeg lager mat med begynner det egentlig å bli litt artig..

 

Jeg fornyet hele beholdningen i sommer, alle mine kniver er håndsmidd av en eksepsjonelt dyktig knivsmed i Yamaguchi og pleies etter alle kunstens regler.

De var ikke så dyre, men ligger på mellom 800,- og 1500,- pr. stk i Japan. Tilsvarende kniver får man ikke her hjemme.

Lenke til kommentar

 

 

Tror ikke helt du leste hva jeg skrev, det var ingen argumentasjon. 

 

 

 

Og må si det er ganske morsomt å høre slik i fra en som kjører bil fra tidenes juksemerke, 

 

Jeg sa det var morsomt å høre slikt fra en som kjører en bil fra VW, jeg argumenterte ikke for noe jeg fant det bare fiffig. Men så tok du og andre og dro det ut i det ekstreme. Helt latterlig. 

Lenke til kommentar

 

Ja for du må jo ha rett, du er jo det o store orakel. Sannsynligvis er jeg mer opptatt av finish og arbeid enn deg, hvilke sko går du med? Hvilken klokke har du på armen? Hvilke kniver lager du mat med? osv..

Når det gjelder sko er de fleste skoene jeg har laget for bruk utenfor asfaltert vei, og det er også der de brukes mest.

De er av ulike merker, og jeg bytter de ca hver 4. mnd helt gratis.

 

Klokka jeg har på armen er en billigsak siden jeg ikke er så opptatt av premiumfølelsen her, det er en Sony SmartWatch 3.

 

Men når vi kommer til knivene jeg lager mat med begynner det egentlig å bli litt artig..

 

Jeg fornyet hele beholdningen i sommer, alle mine kniver er håndsmidd av en eksepsjonelt dyktig knivsmed i Yamaguchi og pleies etter alle kunstens regler.

De var ikke så dyre, men ligger på mellom 800,- og 1500,- pr. stk i Japan. Tilsvarende kniver får man ikke her hjemme.

 

 

Da ser det ut som jeg har mer fokus på kvalitet å finish ja... Det er noe jeg har generelt sett og derav har jeg fokus på dette. Og som nevnt tidligere mener jeg ikke at kvaliteten på tesla er på topp på mange områder, men likevel absolutt god. 

 

Du mener tydeligvis motsatt, men det betyr ikke at jeg er inhabil av den grunn. Folk liker forskjellige ting, og sånn er det. At du ikke liker en ting betyr ikke at det er dårlig, ikke premium, billig og annet som du lirer av deg. 

 

Forresten går det i japanske kniver her også, kan ikke gå tilbake til "vanlige" kniver etter å ha prøvd oppegående kniver fra Japan imo. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Tror ikke helt du leste hva jeg skrev, det var ingen argumentasjon. 

 

Og må si det er ganske morsomt å høre slik i fra en som kjører bil fra tidenes juksemerke, 

 

Jeg sa det var morsomt å høre slikt fra en som kjører en bil fra VW, jeg argumenterte ikke for noe jeg fant det bare fiffig. Men så tok du og andre og dro det ut i det ekstreme. Helt latterlig.

 

Det er særdeles vanskelig å tolke dette som noe annet enn et dårlig forsøk på å ødelegge troverdigheten for motparten. Håper du selv greier å se at slike tanker, så sant det bare var dette det var da, ikke har noe hjemme i en diskusjon å gjøre. Ha det for all del i ditt hode, men hold det og der i senere tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg har mer fokus på kvalitet å finish ja... Det er noe jeg har generelt sett og derav har jeg fokus på dette. Og som nevnt tidligere mener jeg ikke at kvaliteten på tesla er på topp på mange områder, men likevel absolutt god.

Altså, hvorfor mener du det er så viktig at du har mer fokus på kvalitet og finish på sko? Det er bil vi snakker om her, biler er noe jeg er lidenskapelig opptatt av og da spiller også kvalitet og finish en vesentlig rolle.

Når det er sagt kan jeg også velge biler med dårligere kvalitet og finish hvis jeg ser andre verdier i bilen som er interessant, men jeg er da fullstendig klar over at det ikke er en premiumbil.

Jeg har i mange år hatt biler som ikke er premiumbiler, og det gjør jeg fortsatt.

Samtidig har jeg altså en premiumbil som bruksbil, og klarer fint å se at enkelte biler som forsøkes solgt som premiumbiler slettes ikke er det.

 

Jeg er enkelt og greit svært opptatt av kvalitet på de områdene som betyr noe for meg, mens jeg ikke bryr meg nevneverdig på områder jeg ikke har noe spesielt forhold til.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om kvaliteten på TVen min, stereoanlegget i stua, dusjhodet mm.

 

Du mener tydeligvis motsatt, men det betyr ikke at jeg er inhabil av den grunn. Folk liker forskjellige ting, og sånn er det. At du ikke liker en ting betyr ikke at det er dårlig, ikke premium, billig og annet som du lirer av deg.

Jeg har aldri ment at jeg er mer opptatt av kvalitet og finish enn deg, jeg mener derimot at Tesla Model S ikke er en premiumbil og at den har en del mangler som må ordnes opp i før de havner i det segmentet.

Det beste trekket for å heve kvalitetsfølelsen vil trolig være å flytte produksjonen til et land som har en annen kultur i arbeidslivet, Japan og Tyskland er gode tips. Dette må selvsagt kombineres med endring i materialvalg på en del områder.

 

Hadde jeg vært ute etter bil i ligaen med S-klasse som konkurrent hadde jeg lett forkastet Tesla sine nåværende produkter.

De når ikke opp til den 12 år gamle E-klassen min en gang..

 

Jeg bruker heller 50k i året på drivstoff enn å kjøre rundt i en bil som ikke gir meg den rette premiumfølelsen.

 

Forresten går det i japanske kniver her også, kan ikke gå tilbake til "vanlige" kniver etter å ha prøvd oppegående kniver fra Japan imo.

Det er riktig, men også der er det mye masseproduserte middelmådige greier (fortsatt bedre enn det meste her, men ikke på nivå med de aller beste der).. Det var ikke lett å finne de rette produktene der heller.

Lenke til kommentar

Om man definerer "premium" som "interiør i ypperste klasse og fantastisk lyddemping" er det klart ikke Tesla er noen Premium-bil. Men da bruker man en ganske merkelig definisjon.

 

Tro meg, når man er vant til silkemyk elektrisk drivlinje er det ikke mye premiumfølelse igjen når man setter seg inn i en bensinbil. Det er rett og slett en showstopper for hele godfølelsen når det begynner å dure der fremme.

 

De eneste bilene som får frem smilet med bensinmotor på meg nå er de rene sportsbilene med V10 og V12. Til vanlig bruk føles forbrenningsmotor helt håpløst tregt, skittent og lite reaktivt. Og det inkluderer det beste fra BMW (hadde en V10 M6 i noen uker da jeg bytta Tesla i november, og kjører jevnlig toppmodellen av X5. De føles upresise og trege begge to.)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...