Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

 

 

.. at de ikke engang kan få full tank automatisk hver natt? Galskap i 2016!

 

Men kan de fylles helt opp iløpet av et knapt minutt? jepp! :p

 

Så har man også muligheten til å tilbakelegge lange avstander uten å ta lange ladepauser, eller være bundet av kjøreruter bestemt av hurtigladere.

 

 

Nå er det noen som liker å ta pauser også, og så lenge det ikke skjer ofte så er det helt fint for meg. Vet ikke om du har sjekket lade nettverket nedover i Europa, men det er ikke særlig langt mellom den så rutene er ganske åpne altså. 

 

Men ja, det er en bakdel. En av de svært få. 

 

Det som dog er en STOR fordel er at den er full hver morgen, ingen turer til bensinstasjonen og betale latterlige summer for energi, det er gøy det :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

Vel jeg, eller snylter, er jo ikke alle andre og slik det fremgår av våres innlegg har jo vi også sittet i bilen og vi er ikke imponerte. For det er det Tesla ikke gjør komfort og kvalitetsmessig, altså å imponere.

Og ja, enkelte av variantene jeg har kjørt av 5-serie av nyere årgang har fremstått som middelmådige både innvendig, utvendig og nede i motorrommet.

 

Den Teslaen jeg har prøvekjørt og de har sittet i etter dette har ikke imponert med komforten i bilen ei heller virker det ikke som at finishen/byggekvaliteten er av øverste klasse slik enkelte(særs mange faktisk) teslaeiere prøver å få bilen til å fremstå.

 

Fortsatt ingen konkrete eksempler, men om du ikke liker det så er det jo synd. For meg er den mer en nok komfortabel og har fin finish. I tillegg har den mange ekstremt kjekke løsninger for oss som er litt tekniske av oss, som gir den ett stort pluss i min bok. Men, klart det er forbedring potensiale, det er jeg helt med på å har nevnt flere ting, men absolutt god nok for min del. 

 

Tror at mange glemmer at tesla har +/- 7000 batterier, det koster litt det også. Så for å ikke prise seg helt ut må de bruke mindre penger der hvor andre kan bruke ett lass av penger fordi de bruker eldgammel teknologi som ikke koster særlig å produsere.. 

 

 

 

Så du mener en bil som bruker 5 sekunder på 0-100 er sprekt? Eller missforstår jeg deg her?

 

Jeg synes det er langt over små sprekt ja om man sammenligner med normalbilene rundt om så er det veldig sprekt. Og om jeg ikke tar helt feil er det vell der din bil ligger også, og veier vell ca halvparten av min? 

 

 

 

Dette er en kommentar intet annet enn en fanboy greier å spy ut av seg. Åpenbart at det er fånyttes å diskutere tesla noe særlig med deg. Om du hadde vært noe annet hadde du ikke prøvd deg engang på å "felle" verdien i mine meninger og argumenter på denne måten, faktisk hadde du selv sett hvor tåpelig dette argumentet er og dermed lagt det på hylla og funnet noe annet å motsi meg med. Og en annen morsom detalj er at jeg faktisk har skrevet direkte til deg i en annen situasjon hvor jeg endte med å påpeke at du er en fanboy at jeg holder VW kritikkverdig for denne dieselskandalen. 

 

dette "fanboy" stempelet finner jeg veldig rart, ja det er klart jeg liker bilen min jeg har trossalt betalt 700 000 + for den, noe annet ville vært veldig rart. Jeg diskuterer gjerne jeg, men da må du komme med noe å diskutere ikke bare bunnløse påstander som at bilen er billig og jeg liker den ikke. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Skal jeg lenger enn 50 mil flyr jeg.

 

Er man stadig avhengig av å kjøre veldig langt uten stopp bør man unngå elbil. Og strengt tatt enorme flak som drikker bensin . Selvsagt er ikke Model S perfekt til alt. Den er for stor, kan ikke trekke henger, den må lades hver 40. mil, og ... Vet du? Det er egentlig alle ulempene.

Ikke alle som ønsker å fly, eks. barnefamilier. Fly er perfekt til bydestinasjoner, eller hvis man skal veldig langt(Oslo-Tromsø).

 

Har man først råd til en Tesla til 700-800k, så bør vel heller ikke drivstoffutgiftene til en forbrenningsbil være et stort problem? Rekkeviddeproblematikken er forsatt ikke løst, og det er nok hovedgrunnen til at mange fortsatter sitter på gjerdet.

Lenke til kommentar

 

Ikke alle som ønsker å fly, eks. barnefamilier. Fly er perfekt til bydestinasjoner, eller hvis man skal veldig langt(Oslo-Tromsø).

 

Har man først råd til en Tesla til 700-800k, så bør vel heller ikke drivstoffutgiftene til en forbrenningsbil være et stort problem? Rekkeviddeproblematikken er forsatt ikke løst, og det er nok hovedgrunnen til at mange fortsatter sitter på gjerdet.

 

 

Det er vell det som er greia med tesla, mange kan ta seg råd til dette pga lavere running cost. Og det er ikke særlig digg å tanke til 5x prisen uansett hvor rik en er, og du vet de som har mest vegrer seg ofte for å bruke penger på tull :)

 

Og rekkevidde angsten er for de som ikke har Tesla, når en har kjørt litt forsvinner denne fort når en ser de enorme mulighetene. Men som sagt før, det passer ikke for alle. Men heldigvis passer det meg :) 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Her var det ikke mye nevenyttig info. Men jeg er enig i at det ikke er samme bil, S og 7 klasse er en "luksusbil" med fokus på det, mens en Tesla er mer en sedan med fokus på premie sjiktet som 5 serie og lignende biler, altså litt luksus ift en kia eller noe annet "standard" sedan.

De må gjerne sikte mot premiumsegmentet, det hjelper ikke om man er dårlig på å sikte.

 

De er ikke et premiummerke, og har en lang vei igjen før de blir det.

 

Men, en ting jeg ser faller på lik linje er pris, og dette er ett viktig poeng. Når en skal handle noe, da handler en det en har råd til og der havner S i samme sjikte. Så det er ikke rart Tesla ser disse modellene som konkurenter, selv om det er ulike biler.

I Norge havner den langt under S-klasse prismessig også, S-klasse koster fra kr 920900,- (751258,- eks. engangsavgift).

Model S er altså mer enn 150k billigere også om vi ser bort fra engangsavgiften.

 

 

X har ventilerte seter, iallefall de som kommer nå. Så det kommer nok til S etterhvert også, som du vet var ikke "rome" bygget på en dag, så ikke vær bekymret for det.

For all del, men dette er utstyr som har vært tilgjengelig mer enn et tiår på mellomstore biler i premiumsegmentet (eksempelvis E-klasse).

 

så jeg er både enig og uenig, på en måte er de konkurenter selv om det er forskjellige biler.

Jada, og Corolla er også en konkurrent til Model S.

 

Billig bygget amerikansk bil er en latterlig setning, for det er den ikke.

Det er gjort mange billige trekk, interiørkvaliteten bærer preg av det, andre ting viser også tydelig at det er gjort mye billig arbeid som nærmest minner om hastverksarbeid.

 

 

Det er dine ord, både jeg og alle andre som har sittet i bilen er imponert. Det er god kvalitet på lik linje med en velutstyrt 5 serie med noe småpirk, i så tilfelle mener du en 5 serie er middelmådig også, og da har du bare alt for høye forventninger. Men uansett, vi liker alle forksjellige ting, jeg er iallefall fornøyd, det er det som er viktigst.

Nå er det noen år siden sist jeg kjørte en ny 5-serie, men det er trist å høre at det går såpass nedover med BMW! 

 

 

Og ps, tesla har ingen små spreke biler... Om du syes 0 - 100 på rundt 5 sekunder er småsprekt, ja da har du alt for høye forventninger.

Sant, Model S er ingen liten bil akkurat, og Roadster lages vel ikke lenger?

 

Og må si det er ganske morsomt å høre slik i fra en som kjører bil fra tidenes juksemerke, bilen jeg har hatt fra dette konsernet er den jeg har hatt mest problemer med også...

FANBOY! 

 

Model S konkurrerer direkte mot S-klasse og 7-serie i det samme markedet, og gjør det bra. Ikke fordi den slår dem på klassisk luksus, men fordi den er en bedre bil alt i alt.

Det er ikke slik at man vurderer mellom S-klasse, 7-serie og Model S når man skal ha ny bil..

Jeg har tilgode å møte noen som i fullt alvor har sagt at de gikk for Model S fremfor S-klasse av andre årsaker enn ren økonomi.

Jeg har faktisk ikke møtt noen som har sagt de har gjort det av økonomiske årsaker heller når jeg tenker meg om..

 

Om jeg fikk tilbud om å bytte min Model S i morgen mot en topputstyrt sjuer eller S hadde jeg enkelt og greit sagt nei. Og jeg har kjørt mye 7er!

 

(Men om det viktigste for deg er en sofa på hjul og du kan leve med bensinstyret er de helt OK fossiler, altså. Men frista? Nope.)

Dette sier mer om deg enn bilene.

 

 

For tusen kroner, ja. Jeg betaler 50 for en full "tank".

 

Drivstoffkostnaden er bare en liten del av det å ha bil uansett, man slipper i det minste å lete etter strømuttak hvor man enn er.

 

Skal jeg lenger enn 50 mil flyr jeg.

Jeg har aldri mistenkt deg for å velge batteribil av miljøhensyn, så dette overrasket ikke veldig.

 

I praksis har jeg kommet til at mellom 50 og 60 mil er skjæringspunktet for om det lønner seg å kjøre bil eller fly rent tidsmessig.

 

Er man stadig avhengig av å kjøre veldig langt uten stopp bør man unngå elbil. Og strengt tatt enorme flak som drikker bensin . Selvsagt er ikke Model S perfekt til alt. Den er for stor, kan ikke trekke henger, den må lades hver 40. mil, og ... Vet du? Det er egentlig alle ulempene.

 

 

Tror at mange glemmer at tesla har +/- 7000 batterier, det koster litt det også. Så for å ikke prise seg helt ut må de bruke mindre penger der hvor andre kan bruke ett lass av penger fordi de bruker eldgammel teknologi som ikke koster særlig å produsere..

Så du benekter at er de er billig bygget i det ene innlegget, og skylder på batteriene for at de er billig bygget i det neste? Morsomt.

 

Jeg synes det er langt over små sprekt ja om man sammenligner med normalbilene rundt om så er det veldig sprekt. Og om jeg ikke tar helt feil er det vell der din bil ligger også, og veier vell ca halvparten av min?

 

0-100 på 5 er småsprekt i dag, ikke veldig sprekt.

Det er rundt 1 sekund raskere enn mine to tonn tysk kvalitetsstål med bensinmotor og et tungt drivverk med 4wd.

 

dette "fanboy" stempelet finner jeg veldig rart, ja det er klart jeg liker bilen min jeg har trossalt betalt 700 000 + for den, noe annet ville vært veldig rart. Jeg diskuterer gjerne jeg, men da må du komme med noe å diskutere ikke bare bunnløse påstander som at bilen er billig og jeg liker den ikke.

Synes du det er rart at du omtales som fanboy?

Jeg ville ikke blitt overrasket om jeg fikk høre at du har tatovert Tesla-logoen på brystkassa eller noe sånt. 

Lenke til kommentar

Jeg synes det er langt over små sprekt ja om man sammenligner med normalbilene rundt om så er det veldig sprekt. Og om jeg ikke tar helt feil er det vell der din bil ligger også, og veier vell ca halvparten av min?

Min ligger en plass mellom 4 og 5 sekunder. Halvparten? Nei, vi er nok vesentlig nærmere i vekt enn sådan. Vil tro jeg ligger ca 400-500kg under din. (Så sant det stemmer at Teslaen veier rundt 2-2.2000kg)

Og ja, jeg kaller den og for småsprek siden det er akkurat hva den er. Strengt tatt kan mye rart komme ned i 4-5 sekunder i 0-100 om man går inn for dette ved å endre utveksling om det er dette som skal definere sprekt.

 

For min del foretrekker jeg at en bil som er definert som sprek fortsatt greier å vise muskler lenge etter man har passert 100km/t, noe golfen ikke gjør og ingen teslaer per i dag har bevist meg at de har gjort når de skal prøve å kjøre om kapp.. Her kan jeg naturlig nok ta feil, men da vil jeg se eksempler på dette.

 

dette "fanboy" stempelet finner jeg veldig rart, ja det er klart jeg liker bilen min jeg har trossalt betalt 700 000 + for den, noe annet ville vært veldig rart. Jeg diskuterer gjerne jeg, men da må du komme med noe å diskutere ikke bare bunnløse påstander som at bilen er billig og jeg liker den ikke.

Fanboystempelet får du da du velger å bruke slike argumenter som du gjorde da jeg, atter en gang, ender opp med å se på deg som dette. Og derfor velger jeg å ikke diskutere dette videre med deg annet enn å svare deg litt på det jeg stilte deg et spørsmål om.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

De må gjerne sikte mot premiumsegmentet, det hjelper ikke om man er dårlig på å sikte.

 

De er ikke et premiummerke, og har en lang vei igjen før de blir det.

 

Jeg hører du sier dette, om og om igjen. Men du får liksom aldri frem hva som konkret er problemet. For meg er det en premium bil, på samme måte som min F10 er det. Kanskje det er en annen definisjon på bilene, eller hver for seg men for meg er de på samme nivå og det jeg kaller premium. 

 

 

 

I Norge havner den langt under S-klasse prismessig også, S-klasse koster fra kr 920900,- (751258,- eks. engangsavgift).

Model S er altså mer enn 150k billigere også om vi ser bort fra engangsavgiften.

 

Blir helt feil å sammenligne med Norske priser, da vi har de forhatte godene til elbilen. En må nesten sammenligne med feks usa der Tesla konkurerer på tilnærmet like premisser, selv om de også har fordeler der ift skatteseddel. 

 

 

 

Jada, og Corolla er også en konkurrent til Model S.

 

Alle biler blir jo en konkurent, men det er ikke en nærliggende konkurent. Det er svært sjeldent jeg ender opp med en casdio når jeg går inn for å kjøpe en Rolex, men klart det kan skje. 

 

 

 

Det er gjort mange billige trekk, interiørkvaliteten bærer preg av det, andre ting viser også tydelig at det er gjort mye billig arbeid som nærmest minner om hastverksarbeid.

 

Ja dette har jeg jo nevnt selv, men at skinnet er av litt lavere kvalitet vill jeg ikke si det gjør det til en billig bil av den grunn, jeg opplever den iallefall ikke slik. I tillegg har tesla en stor utgift på batteriet,så for å holde prisene nede må det "skrantes" i andre ender, noe jeg synes de har funnet en fin balanse på. Men ja jeg er enig i at det ikke er topp kvalitet på alt, og det har jeg nevnt flere ganger nå. 

 

 

 

Nå er det noen år siden sist jeg kjørte en ny 5-serie, men det er trist å høre at det går såpass nedover med BMW! 

 

Kjører ofte Mercedes og andre "premium" merker, og jeg blir ikke særlig imponert egentlig. Synes absolutt BMW er en av de "store" der, og at Tesla slettes ikke er langt unna. 

 

 

 

FANBOY! 

 

Ser ikke helt hvordan det gjør meg til fanboy på grunn av at VW jukser og den verste bilen jeg har hatt kommer i fra det konsernet? 

 

 

 

Så du benekter at er de er billig bygget i det ene innlegget, og skylder på batteriene for at de er billig bygget i det neste? Morsomt.

 

Jeg benekter at det er en billig bil, jeg har hele tiden vært klar på at det er litt lavere standard på interiøret, vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det nå men det begynner å bli en del... 

 

 

 

0-100 på 5 er småsprekt i dag, ikke veldig sprekt.

Det er rundt 1 sekund raskere enn mine to tonn tysk kvalitetsstål med bensinmotor og et tungt drivverk med 4wd.

 

Jeg vill si en 423i eller noe slikt er småsprekt, når en nærmer seg ned til 5 er man sprek i min går, når en går ned mot 3 og under er en super sprek, slik som tesla er vet du. Poenget er at de minst spreke bilene til tesla ligger rundt 5, for meg blir det veldig rart å kalle dette småspreke biler. 

 

 

 

Synes du det er rart at du omtales som fanboy?

Jeg ville ikke blitt overrasket om jeg fikk høre at du har tatovert Tesla-logoen på brystkassa eller noe sånt. 

 

Ja egentlig, jeg er enig i flere av sakene om at Tesla ikke er verdens beste bil. I motsetning til apple fanatikerene som benekter alt. 

 

Men at jeg elsker Tesla, det er det ingen tvil om. Men jeg ser problemer og feil for det om..

 

PS, ingen tesla tatovering. 

Lenke til kommentar

 

De må gjerne sikte mot premiumsegmentet, det hjelper ikke om man er dårlig på å sikte.

 

De er ikke et premiummerke, og har en lang vei igjen før de blir det.

 

Jeg hører du sier dette, om og om igjen. Men du får liksom aldri frem hva som konkret er problemet. For meg er det en premium bil, på samme måte som min F10 er det. Kanskje det er en annen definisjon på bilene, eller hver for seg men for meg er de på samme nivå og det jeg kaller premium.

 

Det er helheten, de når ikke opp på detaljene som skiller en premiumbil fra røkla.

 

 

I Norge havner den langt under S-klasse prismessig også, S-klasse koster fra kr 920900,- (751258,- eks. engangsavgift).

Model S er altså mer enn 150k billigere også om vi ser bort fra engangsavgiften.

 

Blir helt feil å sammenligne med Norske priser, da vi har de forhatte godene til elbilen. En må nesten sammenligne med feks usa der Tesla konkurerer på tilnærmet like premisser, selv om de også har fordeler der ift skatteseddel.

 

Du så kanskje at jeg trakk inn pris ekskludert engangsavgift også?

Engangsavgift er mesteparten av avgiftsgrunnlaget for konvensjonelle biler, og det er således kurante tall å bruke i en sammenligning mellom disse bilene.

 

 

 

Jada, og Corolla er også en konkurrent til Model S.

Alle biler blir jo en konkurent, men det er ikke en nærliggende konkurent. Det er svært sjeldent jeg ender opp med en casdio når jeg går inn for å kjøpe en Rolex, men klart det kan skje.

 

Akkurat som man ikke ender opp med en Tesla om man er ute etter en stor og romslig luksussedan med alt mulig og umulig utstyr..

Akkurat som at man som regel ikke velger Tesla om man er ute etter en konebil som skal brukes til og fra barnehagen..

 

Ja dette har jeg jo nevnt selv, men at skinnet er av litt lavere kvalitet vill jeg ikke si det gjør det til en billig bil av den grunn, jeg opplever den iallefall ikke slik. I tillegg har tesla en stor utgift på batteriet,så for å holde prisene nede må det "skrantes" i andre ender, noe jeg synes de har funnet en fin balanse på. Men ja jeg er enig i at det ikke er topp kvalitet på alt, og det har jeg nevnt flere ganger nå.

Det er disse tingene som utgjør skillet mellom premium og ikke.

Batteriet gir ikke inntrykk av byggkvalitet, det gjør derimot interiørfinish, eksteriørfinish (lamper som fyller seg med vann, høytsittende bremselys som dør, ujevne døråpninger osv)

 

 

Nå er det noen år siden sist jeg kjørte en ny 5-serie, men det er trist å høre at det går såpass nedover med BMW!

 

Kjører ofte Mercedes og andre "premium" merker, og jeg blir ikke særlig imponert egentlig. Synes absolutt BMW er en av de "store" der, og at Tesla slettes ikke er langt unna.

 

Etter min mening er de relativt langt unna, omtrent like langt unna som eksempelvis Volvo (jeg har dog ikke kjørt siste generasjon fra Volvo enda)

 

Ser ikke helt hvordan det gjør meg til fanboy på grunn av at VW jukser og den verste bilen jeg har hatt kommer i fra det konsernet?

At VW har jukset med utslippstallene gjør ikke deg til fanboy, heller ikke at du har hatt dårlig erfaringer med VW, men måten du forsøkte å bruke dette mot Hansien er et typisk fanboytrekk.

 

 

 

Så du benekter at er de er billig bygget i det ene innlegget, og skylder på batteriene for at de er billig bygget i det neste? Morsomt.

 

Jeg benekter at det er en billig bil, jeg har hele tiden vært klar på at det er litt lavere standard på interiøret, vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det nå men det begynner å bli en del...

 

Kan du bestemme deg?

Bygger de den på et billig sett, eller bygger de som en premiumbil?

 

Du bytter jo mening flere ganger i samme innlegg, det er ikke lett å henge med da.

 

 

 

0-100 på 5 er småsprekt i dag, ikke veldig sprekt.

Det er rundt 1 sekund raskere enn mine to tonn tysk kvalitetsstål med bensinmotor og et tungt drivverk med 4wd.

 

Jeg vill si en 423i eller noe slikt er småsprekt, når en nærmer seg ned til 5 er man sprek i min går, når en går ned mot 3 og under er en super sprek, slik som tesla er vet du. Poenget er at de minst spreke bilene til tesla ligger rundt 5, for meg blir det veldig rart å kalle dette småspreke biler.

 

Vi har nok ulike definisjoner her.

Men 423i finnes vel ikke?

 

Som jeg pleier å si har bruksbilen min helt ok ytelse som familiebil, men den mangler en del for å bli en sprek bil.

0-100-tidene for den varierer rundt om, men wikipedia sier 5,8 som er ganske nære det jeg har målt den til med hundebur og sånt montert.

Mercefreaken sier riktignok at stasjonsvogna bruker 6,8, men det har jeg ikke tiltro til all den tid den rett og slett er målt til å være raskere. (nei, jeg bruker ikke stoppeklokka for å måle sånt)

 

Men at jeg elsker Tesla, det er det ingen tvil om. Men jeg ser problemer og feil for det om..

Det er jo greia, at du hyller Tesla som om det var en gudegave.

Samtidig kommer du med usakligheter om dieseljuks mot VW-eiere som påpeker dette..

Det er vel selve definisjonen av fanboy i min bok.

 

Jeg har også VW, til og med flere. Jeg har en amerikaner også, og har hatt flere av de.

Det er ingen misnøye med amerikanske biler som styrer meg, sånn så det er helt klart.

 

PS: Det er kult om du forsøker å quote så det er synlig hvem som har skrevet hvert enkelt utsagn, jeg har forsøkt å reparere litt i dette innlegget og håper det er ca korrekt.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er helheten, de når ikke opp på detaljene som skiller en premiumbil fra røkla.

 

Igjen, aldri noe konkret. Jeg mener totalpakken gjør det til en helt klar premium bil, langt bedre enn alt bmw kan stille med. Var for kort tid siden på kundekveld hos bavaria der vi prøvde det meste av biler de har i alle klasser, både meg og min "copilot" var enig om at det ble Tesla neste gang, selv om det var mange fine biler. Men Tesla slår de så absolutt på totalpakken, og ja da er pris medregnet. Om Tesla hadde kostet "normalpris" hadde det ikke blitt noe av, det tar jeg meg ikke råd til.

 

 

 

Du så kanskje at jeg trakk inn pris ekskludert engangsavgift også?

Engangsavgift er mesteparten av avgiftsgrunnlaget for konvensjonelle biler, og det er således kurante tall å bruke i en sammenligning mellom disse bilene.

 

Det er nok enn bedre sammenligning ja, men helt reell er den ikke, bedre å se til andre land som ikke har alle de Norske avgiftene på biler, men ja S klassen er nok noe dyrere ja.Men ikke så mye at det blir helt uaktuelt når en allerede står klar til å handle en bil i den prisklassen.

 

 

 

Akkurat som man ikke ender opp med en Tesla om man er ute etter en stor og romslig luksussedan med alt mulig og umulig utstyr..

Akkurat som at man som regel ikke velger Tesla om man er ute etter en konebil som skal brukes til og fra barnehagen..

 

Hadde en 7 klasse eller S klasse vært fritatt for avgifter eller hatt tilnærmet samme pris(tenk at vi er lokalisert i ett annet land feks) hadde jeg helt klart sett på de bilene i tillegg til Teslaen, hadde dog valgt tesla...

 

Det er jo helt håpløst å sammenligne den med en corolla, det ser du også innerst inne.

 

 

 

Det er disse tingene som utgjør skillet mellom premium og ikke.

Batteriet gir ikke inntrykk av byggkvalitet, det gjør derimot interiørfinish, eksteriørfinish (lamper som fyller seg med vann, høytsittende bremselys som dør, ujevne døråpninger osv)

 

Du forstår jo ikke poenget, en tesla koster mer å lage når vi ser bort i fra interiør og disse tingene ift en S-klasse eller lignende pga deres eldgamle drivlinje som koster spytt og ingenting for Mercedes å produseres. Tusentall av batterier koster, og derfor lider gjerne noen andre ting av dette, men jeg opplever det som sagt evig mange ganger nå som en bagatell, altså er kvaliteten noe dårligere på noen ting men absolutt ikke urovekkende, men det er meg og mine meninger.

 

Lampene fyller seg ikke med vann, men de har fukt problemer, det har forøvrig alle lampene men dette er noe som fikses ganske lett... Ujevne døråpninger kan stilles, og jeg har ikke dette problemet. Omtrent alt du nevner handler om justeringer og forbedringer, det er ikke noe som påvirker premium følelsen da det fikses og forbedres. 

 

 

 

Etter min mening er de relativt langt unna, omtrent like langt unna som eksempelvis Volvo (jeg har dog ikke kjørt siste generasjon fra Volvo enda)

 

Og min mening er motsatt... volvo har dog ekstremt bra finish nå virker det ut til, iallefall det jeg har sett av bilder fra vår lokale volvo forhandler, men har ikke prøvd.

 

 

 

Kan du bestemme deg?

Bygger de den på et billig sett, eller bygger de som en premiumbil?

 

Du bytter jo mening flere ganger i samme innlegg, det er ikke lett å henge med da.

 

Hvor mangen ganger må jeg si det, ja kvaliteten er ikke helt på topp med de beste på noen deler av feks interiøret, men de er heller ikke billig. Du vet det finnes andre nyanser enn svart og hvit? Så for å oppklare:

Nei Tesla er ikke verdens beste bil og har ikke verdens beste kvalitet og finish på ting, men den har god nok til at jeg føler det absolutt er en premium bil. håper vi er ferdig med dette nå.

 

 

 

Vi har nok ulike definisjoner her.

Men 423i finnes vel ikke?

 

Som jeg pleier å si har bruksbilen min helt ok ytelse som familiebil, men den mangler en del for å bli en sprek bil.

0-100-tidene for den varierer rundt om, men wikipedia sier 5,8 som er ganske nære det jeg har målt den til med hundebur og sånt montert.

Mercefreaken sier riktignok at stasjonsvogna bruker 6,8, men det har jeg ikke tiltro til all den tid den rett og slett er målt til å være raskere. (nei, jeg bruker ikke stoppeklokka for å måle sånt)

 

Nei sorry, mente 428i.

 

Jeg synes min 70D er skremmende rask til tider, men det er en helt annen følelse enn å kjøre fosilt. Synes min oppleves mye raskere enn feks m3'en vi kjørte på kundekvelden med bavaria, det er fordi den aldri girer og bare gir på og at den er ekstremt rask i første periode. 

 

 

 

Det er jo greia, at du hyller Tesla som om det var en gudegave.

Samtidig kommer du med usakligheter om dieseljuks mot VW-eiere som påpeker dette..

Det er vel selve definisjonen av fanboy i min bok.

 

Jeg har også VW, til og med flere. Jeg har en amerikaner også, og har hatt flere av de.

Det er ingen misnøye med amerikanske biler som styrer meg, sånn så det er helt klart.

 

PS: Det er kult om du forsøker å quote så det er synlig hvem som har skrevet hvert enkelt utsagn, jeg har forsøkt å reparere litt i dette innlegget og håper det er ca korrekt.

 

Men det er jo det jeg synes bilen er, den er fantastisk. Men jeg ser allikevel problemer og forbedringspotensiale, men når alt kommer til alt er det en fantastisk bil. Så det er ikke greit å kritisere andre biler? Da er en fanboy? Jeg ser det ikke.

 

 Skal prøve å quote bedre, alt over er deg.

Lenke til kommentar

 

Det er helheten, de når ikke opp på detaljene som skiller en premiumbil fra røkla.

 

Igjen, aldri noe konkret. Jeg mener totalpakken gjør det til en helt klar premium bil, langt bedre enn alt bmw kan stille med. Var for kort tid siden på kundekveld hos bavaria der vi prøvde det meste av biler de har i alle klasser, både meg og min "copilot" var enig om at det ble Tesla neste gang, selv om det var mange fine biler. Men Tesla slår de så absolutt på totalpakken, og ja da er pris medregnet. Om Tesla hadde kostet "normalpris" hadde det ikke blitt noe av, det tar jeg meg ikke råd til.

 

Joda, jeg kan komme med konkrete ting jeg.

Setene er ikke gode nok, materialvalgene er kjipe, ting er dårlig skrudd sammen mm.

Det er greia med en premiumbil, de har valgt gode materialer som føles solide, seter er gode, bilen er skikkelig skrudd sammen mm.

 

 

Du så kanskje at jeg trakk inn pris ekskludert engangsavgift også?

Engangsavgift er mesteparten av avgiftsgrunnlaget for konvensjonelle biler, og det er således kurante tall å bruke i en sammenligning mellom disse bilene.

 

Det er nok enn bedre sammenligning ja, men helt reell er den ikke, bedre å se til andre land som ikke har alle de Norske avgiftene på biler, men ja S klassen er nok noe dyrere ja.Men ikke så mye at det blir helt uaktuelt når en allerede står klar til å handle en bil i den prisklassen.

 

Altså, her trekker jeg inn pris eksklusiv engangsavgift, det er vel det eneste som sier hva bilen faktisk koster.

 

 

 

Akkurat som man ikke ender opp med en Tesla om man er ute etter en stor og romslig luksussedan med alt mulig og umulig utstyr..

Akkurat som at man som regel ikke velger Tesla om man er ute etter en konebil som skal brukes til og fra barnehagen..

 

Hadde en 7 klasse eller S klasse vært fritatt for avgifter eller hatt tilnærmet samme pris(tenk at vi er lokalisert i ett annet land feks) hadde jeg helt klart sett på de bilene i tillegg til Teslaen, hadde dog valgt tesla...

 

Det er jo helt håpløst å sammenligne den med en corolla, det ser du også innerst inne.

 

Klart du hadde valgt Tesla, det hadde du vel gjort uansett.. Det er litt av greia med å være en vaskekte fanboy.

 

Klart man ikke kan sammenligne med Corolla, akkurat som man ikke kan samenligne Tesla Model S med en S-klasse.

 

 

Det er disse tingene som utgjør skillet mellom premium og ikke.

Batteriet gir ikke inntrykk av byggkvalitet, det gjør derimot interiørfinish, eksteriørfinish (lamper som fyller seg med vann, høytsittende bremselys som dør, ujevne døråpninger osv)

 

Du forstår jo ikke poenget, en tesla koster mer å lage når vi ser bort i fra interiør og disse tingene ift en S-klasse eller lignende pga deres eldgamle drivlinje som koster spytt og ingenting for Mercedes å produseres. Tusentall av batterier koster, og derfor lider gjerne noen andre ting av dette, men jeg opplever det som sagt evig mange ganger nå som en bagatell, altså er kvaliteten noe dårligere på noen ting men absolutt ikke urovekkende, men det er meg og mine meninger.

 

Her bekrefter du jo at bilen rett og slett ikke er på premiumnivå, dårligere kvalitet på noen ting som du sier er jo blant tingene som gjør at den rett og slett ikke er i premiumsegmentet.

 

 

Lampene fyller seg ikke med vann, men de har fukt problemer, det har forøvrig alle lampene men dette er noe som fikses ganske lett... Ujevne døråpninger kan stilles, og jeg har ikke dette problemet. Omtrent alt du nevner handler om justeringer og forbedringer, det er ikke noe som påvirker premium følelsen da det fikses og forbedres.

På en premiumbil er slikt i orden før levering, en bil som forlater fabrikken med ujevne døråpninger tyder på manglende kvalitetskontroll.

God kvalitetskontroll er et must i premiumklassen,

Å måtte stille døråpninger på en nybil er rett og slett latterlig.

Akkurat som det er latterlig at dørhåndtakene sliter i kulda, at lampene har fuktproblemer osv.

Det funker ikke om man vil konkurrere om kundene i premiumsegmentet.

 

 

Etter min mening er de relativt langt unna, omtrent like langt unna som eksempelvis Volvo (jeg har dog ikke kjørt siste generasjon fra Volvo enda)

 

Og min mening er motsatt... volvo har dog ekstremt bra finish nå virker det ut til, iallefall det jeg har sett av bilder fra vår lokale volvo forhandler, men har ikke prøvd.

 

Du bedømmer om en bil har premiumfølelse og finish ut fra bilder?

 

 

Kan du bestemme deg?

Bygger de den på et billig sett, eller bygger de som en premiumbil?

 

Du bytter jo mening flere ganger i samme innlegg, det er ikke lett å henge med da.

 

Hvor mangen ganger må jeg si det, ja kvaliteten er ikke helt på topp med de beste på noen deler av feks interiøret, men de er heller ikke billig. Du vet det finnes andre nyanser enn svart og hvit? Så for å oppklare:

Nei Tesla er ikke verdens beste bil og har ikke verdens beste kvalitet og finish på ting, men den har god nok til at jeg føler det absolutt er en premium bil. håper vi er ferdig med dette nå.

 

Konklusjonen min er enkel.

Enten er du for stor fan av greiene til å forstå, ellers forstår du rett og slett ikke forskjell på premium og ei.

 

 

Vi har nok ulike definisjoner her.

Men 423i finnes vel ikke?

 

Som jeg pleier å si har bruksbilen min helt ok ytelse som familiebil, men den mangler en del for å bli en sprek bil.

0-100-tidene for den varierer rundt om, men wikipedia sier 5,8 som er ganske nære det jeg har målt den til med hundebur og sånt montert.

Mercefreaken sier riktignok at stasjonsvogna bruker 6,8, men det har jeg ikke tiltro til all den tid den rett og slett er målt til å være raskere. (nei, jeg bruker ikke stoppeklokka for å måle sånt)

 

Nei sorry, mente 428i.

 

Jeg synes min 70D er skremmende rask til tider, men det er en helt annen følelse enn å kjøre fosilt. Synes min oppleves mye raskere enn feks m3'en vi kjørte på kundekvelden med bavaria, det er fordi den aldri girer og bare gir på og at den er ekstremt rask i første periode.

 

Det er ingen tvil om at batteribilen din føles rask, den føles nok gjerne raskere enn den er også.

Det skiller 0,4 sekunder på 0-100 for din og min bil. Jeg kan ikke si jeg føler at den er skremmende rask.

 

Batteribilen vil gi umiddelbar respons, det er et fortrinn i forhold til en bil med konvensjonell drivlinje. 

 

 

Men det er jo det jeg synes bilen er, den er fantastisk. Men jeg ser allikevel problemer og forbedringspotensiale, men når alt kommer til alt er det en fantastisk bil. Så det er ikke greit å kritisere andre biler? Da er en fanboy? Jeg ser det ikke.

 

 Skal prøve å quote bedre, alt over er deg.

Å kritisere andre biler er helt greit og legitimt, men måten du gikk frem på mot Hansien var ufin og slettes ikke en måte å debattere på.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å finne et (stort) sett parametre der en gammeldags luksusbil banker Model S. Men å bruke dette som et argument for at de gammeldagse bilene er "bedre" som totalpakke blir litt for enkelt.

 

Det er faktum at Model S i USA konkurrerer om det samme markedet som de tradisjonelle store sedanene, og det ser ut til å gå greit (de andre går kraftig tilbake, Tesla kraftig frem med ca. det samme). Selv om skinnet er tynnere, plasten billigere og det er mer dugg i lyktene. Som Mark Zuckerberg sa en gang, "du kan være ganske middelmådig på mye så lenge du er fantastisk på det som teller". Og det er Tesla - totalopplevelsen av å kjøre bilen er en helt annen og mye bedre enn å kjøre f.eks en 7-serie. Og det sier jeg altså med mye erfaring med begge.

 

 

 

(Dette om at "5 sek er ikke særlig sprekt er bare tullprat. Det finnes sportsbiler som ikke klarer 0-100 på 5, og tyskerne har svært få modeller som beveger seg under. Og 5 er den trege Teslaen, de raske beveger seg ned mot 3-tallet, som er Ferrariland.)

Lenke til kommentar

 

 

Joda, jeg kan komme med konkrete ting jeg.

Setene er ikke gode nok, materialvalgene er kjipe, ting er dårlig skrudd sammen mm.

Det er greia med en premiumbil, de har valgt gode materialer som føles solide, seter er gode, bilen er skikkelig skrudd sammen mm.

 

Deilig, endelig noe å diskutere :) Jeg hadde samme inntrykk i 2013, atlså setene var ikke noe gode. Nå har jeg nextgen setene og synes de er veldig gode, men om jeg skal pirke så kunne de gjerne ha vært litt mykere og hatt justerbare nakkestøtter, men det er ikke noe som irriterer meg, jeg er bare vandt med litt mykere sportsseter fra bmw. I tillegg håper jeg de kommer med komfort seter i fremtiden, ser ut til at det er noe lignende dette som settes inn i X, så forhåpentligvis går de for lignende tilvalg for S også. Men jeg synes absolutt setene er mer en gode nok, helt på linje med andre gode sportsseter jeg har sittet i, men ikke så gode som feks komfortserien til bmw, men det er heller ikke et komfort sete. 

 

Materialvalg er kjipe: Her syns jeg du tar for hardt i, de er ikke på topp men kjipt er det ikke. Hele taket er trukket i mykt og deilig alcantara i motsetning til det kjipe taket i bmw'en min, no syntetisk elastisk dritt stoff. Skinnet i seter er noe tynt og glatt, men er absolutt fint. Får mye komplimenter fra interiør. 

 

Dårlig skrudd sammen: dette er bare tøys, alt henger fint sammen og det er ikke noe løst eller dårlige tilpasninger, dette henger igjen fra 2013/14 modellene, er ikke særlig aktuelt lengre.

 

Og det er en premiumbil da den har gode materialer, selv om det finnes bedre, den har gode seter selv om de ikke er de beste, den er godt skrudd sammen.

 

Skal vi følge dine synspunkt finnes det jo bare en premium bil, altså den som har det beste av alt...

 

 
Altså, her trekker jeg inn pris eksklusiv engangsavgift, det er vel det eneste som sier hva bilen faktisk koster.

 

Nei, det er flere avgifter enn engangsavgift, som moms.

 

 
 

Klart du hadde valgt Tesla, det hadde du vel gjort uansett.. Det er litt av greia med å være en vaskekte fanboy.

 

Klart man ikke kan sammenligne med Corolla, akkurat som man ikke kan samenligne Tesla Model S med en S-klasse.

 

Nei det er det ikke, jeg har kjørt alle bilene og Tesla er overlegen, derfor hadde jeg valgt den. Skjønner det at du må sette meg i bås av en eller annen grunn, kanskje du føler deg mer overlegen eller noe slik av det. Men jeg velger Tesla fordi det er den bilen jeg synes er best, ikke fordi jeg har en eller annen fetish for den. Jeg er ikke dum, selv om du prøver å gjøre meg til en idiot.

 

 

Her bekrefter du jo at bilen rett og slett ikke er på premiumnivå, dårligere kvalitet på noen ting som du sier er jo blant tingene som gjør at den rett og slett ikke er i premiumsegmentet.

 

 

Nei, jeg sier at tesla har andre utgifter enn kuskinn og derfor kanskje går for ett litt lavere kuskinn enn bmw, akkurat som mercedes føles billigere enn bmw, fortsatt premium biler, selv om de ikke er best. Igjen, det finnes flere alternativer enn en.

 

 

På en premiumbil er slikt i orden før levering, en bil som forlater fabrikken med ujevne døråpninger tyder på manglende kvalitetskontroll.

God kvalitetskontroll er et must i premiumklassen,

Å måtte stille døråpninger på en nybil er rett og slett latterlig.

Akkurat som det er latterlig at dørhåndtakene sliter i kulda, at lampene har fuktproblemer osv.

Det funker ikke om man vil konkurrere om kundene i premiumsegmentet.

 

 

Dørene mine er ikke ujevne og kjenner ikke til at de har vært det. Ikke sliter dørhåndtakene mine heller osv. Men ja, lampene skal og kan kritiseres. Heldigvis kan det ordnes, så jeg kan gå med på at det ikke er en premiumbil før dette er ordnet, men ja det blir litt tullete...

 

 
 

Du bedømmer om en bil har premiumfølelse og finish ut fra bilder?

 

 

Om du leser det jeg skriver så sier jeg "ser det ut til", og ja jeg kan få ett ganske godt inntrykk av bilder, men konkluderer såklart ikke før jeg har testet de, men akkurat nå har jeg ikke særlig behov for å teste andre biler.. 

 

 
 

Konklusjonen min er enkel.

Enten er du for stor fan av greiene til å forstå, ellers forstår du rett og slett ikke forskjell på premium og ei.

 

 

Ja for du må jo ha rett, du er jo det o store orakel. Sannsynligvis er jeg mer opptatt av finish og arbeid enn deg, hvilke sko går du med? Hvilken klokke har du på armen? Hvilke kniver lager du mat med? osv..

 

 

 

Det er ingen tvil om at batteribilen din føles rask, den føles nok gjerne raskere enn den er også.

Det skiller 0,4 sekunder på 0-100 for din og min bil. Jeg kan ikke si jeg føler at den er skremmende rask.

 

Batteribilen vil gi umiddelbar respons, det er et fortrinn i forhold til en bil med konvensjonell drivlinje. 

 

Som du selv sier er det den umiddelbare responsen som føles skremmende, kanskje litt feil valg av ord. Det har vell med at det er veldig uvant, iallefall fra den traktoren jeg er vandt til å kjøre :p

 

 

 

Å kritisere andre biler er helt greit og legitimt, men måten du gikk frem på mot Hansien var ufin og slettes ikke en måte å debattere på. 

 

Ok ok, ferdig med dette nå.  Skal aldri le av en vw igjen...

Lenke til kommentar

Er egentlig veldig enig i det der: Tesla er en veldig kul bil, men den befinner seg dessverre ikke på premium-nivået, selv om den absolutt burde ha gjort det. Det hjelper ikke med 500hk når man har såpass mye elementære kvalitetsmangler. :(

 

Akkurat som "normalbilene" har latterlig mange kvalitetsmangler som:

-Så og si aldri oppdateringer og nye features

-Gammel, skitten og dårlig drivlinje som bråker noe fælt og skaper ett lass av problemer

-Ett haug av knapper og styr

-De aller fleste bilene mangler kjekke features som autopilot, summoning, osv

-Koster flesk å både drifte og vedlikeholde, ett stort sløseri. Tenk å bruke så mye penger på samme mengde energi det er tullball.  

Lenke til kommentar

-Koster flesk å både drifte og vedlikeholde, ett stort sløseri. Tenk å bruke så mye penger på samme mengde energi det er tullball.  

Her er dobbeltmoralen stor. Du har råd til en bil som koster 700 tusen, men å bruke 10 tusen i året på å fylle tanken er du for gjerrig til. Ikke sikker på om du virkelig mener dette, men det høres for dumt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...