Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Poenget er vell at det er trygt nok å la folk bruke det, det er jo derfor flere instanser i flere land har godkjent ut rullingen. Forøvrig er ikke tesla alene om dette, mercedes har også en lignende løsning uten opplæring. Ser heller ikke hvorfor en skal ha opplæring i å kjøre, dette får en når en tar sertifikat. Det er ikke som om bilen gjør noen enorme byks, om den plutselig havner for langt over i kjørefeltet svinger en tilbake, dette bør jo enhver med sertifikat være klar over.

 

Er det en barnesykdom at folk tror ett system er på? Nei. Problemet er vell at de ikke har fulgt med i timen og skyldt på tesla for å slippe unna.

Det handler ikke om opplæring i å kjøre, men opplæring i å håndtere en bil med en programvare/funksjon som klart og tydelig ikke er klar for forbrukere.

 

Ja, det er faktisk en barnesykdom at folk tror systemet er på, for det indikerer på at varslingen/indikasjonen er for dårlig.

 

 

 

Dette er en generell holdning jeg har til selvkjørende biler, ikke bare tesla. Dette kan du lett se ved å lese tråden om selvkjørende biler. Så lenge noen ikke kan vise til en statistikk som sier at de faktisk er farligere enn vi vet vi er i trafikken så ser jeg ingen grunn til å hyle å skrike. Trafikken er farlig, å prøve ting som kan gjøre den bedre er bra.

Å bedrive en slik argumentering ved å indikere at vi som kritiserer noe du liker/tror på for å drive å mase, hyle og skrike er intet annet enn smålig. Typisk for hva en fanboy driver med. Du sier selv du ikke er det, så bevis det med å ty til en mer respektabel tone til dine meddiskutanter. Jeg har henvist til mengden negativ oppmerksomhet Tesla fikk i forbindelse med kritikkverdig lansering av betasoftware.Også har du ikke gjort annet enn å dokumentere at det etter dette har tatt en positiv vending. Noe som er en selvfølge om Tesla ønsker å bli tatt seriøst.

 

Sensoren er der jo, det er bare noen som har glemt å legge den inn i koden som styrer autopilot. Og ja, det er ganske gale at dette har skjedd. Bilen vill uansett stoppe ganske fort om en ikke tar i rattet, så om en setter seg en annen plass i bilen kommer en ikke så langt allikevel.

 Enda mer skremmende spør du meg. En slik glipp burde under ingen omstendigheter finne sted. Atter et argument på at softwaren ikke var klar for forbrukere.

 

Kan det være at folk bare er fornøyd med produktet, har du tenkt på det? 

 

Hadde jeg ikke vært fornøyd med bilen hadde jeg jo såklart vært negativ til den, men det er jeg ikke for den oppfører seg eksemplarisk. 

 

Det som dog er fantastisk er holdningen til alle "haterne", de klarer jo ikke å se en eneste god ting i ett fantastisk produkt. det er ganske rart egentlig. Ikke pleier de å ha særlig gode argument heller.

Jeg er storfornøyd med bilen jeg har nå, men jeg kritiserer VW der de er kritikkverdige. Jeg er og storfornøyd med mobilen jeg har, men kritiserer sony der de er kritikkverdige og jeg er storfornøyd med TV'en jeg har nå, men kritiserer samsung der de er kritikkverdige.

Jeg hadde kritisert Tesla like mye den dag i dag selv om jeg hadde eid en. Rett og slett fordi jeg under ingen omstendigheter lar et merke ta over synet mitt bare fordi det har levert et eller flere produkter jeg finner meg til rette i/med.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få høre dine argumenter når du har hatt ETT bilmerke i 20-30 år. Hva som holder over tid.

2 ukers erfaring er tynt, og sammenligningene går gjerne mot andre biler som koster 1/3 til 1/2 av prisen.

Nå må du huske at Salvesen var superfornøyd med bilen allerede før den ble bestilt da.

Så han har vært fornøyd ganske lenge allerede :)

Lenke til kommentar

 

Få høre dine argumenter når du har hatt ETT bilmerke i 20-30 år. Hva som holder over tid.

2 ukers erfaring er tynt, og sammenligningene går gjerne mot andre biler som koster 1/3 til 1/2 av prisen.

Nå må du huske at Salvesen var superfornøyd med bilen allerede før den ble bestilt da.

Så han har vært fornøyd ganske lenge allerede :)

 

 

Litt vanskelig å være missfornøyd med ett produkt man ikke har opplevd problemer med vet du :) Blir litt som en lamborghini og slikt som mange drømmer om. De fleste eier aldri en, ser gjerne ikke en og kjører gjerne ikke en. Men de liker dem svært godt allikevel;)

 

Og nei, jeg sammenligner ikke Tesla med lamborghini 

Lenke til kommentar

 

 

Det handler ikke om opplæring i å kjøre, men opplæring i å håndtere en bil med en programvare/funksjon som klart og tydelig ikke er klar for forbrukere.

 

Ja, det er faktisk en barnesykdom at folk tror systemet er på, for det indikerer på at varslingen/indikasjonen er for dårlig.

 

Men dette er jo din mening, de instansene som skal bestemme slik har jo godkjent den for akkurat dette. Da blir det litt dumt at du skal påstå at den ikke er klar for det.

 

Det er både grafisk og lyd for å varsle bruker når den går av/på, så det er ikke der problemet ligger. Klart det kan ha vært en feil/bug som var grunnen til at personen trodde den var på, men da lyger jo tesla da de sier det ikke er rapportert problemer med den. Så jeg tror nok problemet her er uoppmerksomme sjåfører, som vanlig :) 

 

 

 

Å bedrive en slik smålig argumentering ved å indikere at vi som kritiserer noe du liker/tror på for å drive å mase, hyle og skrike er intet annet enn smålig. Typisk for hva en fanboy driver med. Du sier selv du ikke er det, så bevis det med å ty til en mer respektabel tone til dine meddiskutanter. Jeg har henvist til mengden negativ oppmerksomhet Tesla fikk i forbindelse med kritikkverdig lansering av betasoftware.Også har du ikke gjort annet enn å dokumentere at det etter dette har tatt en positiv vending. Noe som er en selvfølge om Tesla ønsker å bli tatt seriøst.

 

Problemet er at du gang på gang kritiserer ett produkt uten å ha noe å kritisere den for, du viser ikke til noe. Det synes jeg er lite respektabel diskusjon. Beklager om du tok deg nær av det, men om du vill ha frem poenget ditt om at denne funksjonen er svært farlig må du nesten vise til noe også. 

 

 

 

 Enda mer skremmende spør du meg. En slik glipp burde under ingen omstendigheter finne sted. Atter et argument på at softwaren ikke var klar for forbrukere.

 

Ja det var en miss som har gått under radaren, og det er synd. Heldigvis har den ikke ført til store konsekvenser.

 

 

Jeg er storfornøyd med bilen jeg har nå, men jeg kritiserer VW der de er kritikkverdige. Jeg er og storfornøyd med mobilen jeg har, men kritiserer sony der de er kritikkverdige og jeg er storfornøyd med TV'en jeg har nå, men kritiserer samsung der de er kritikkverdige.

Jeg hadde kritisert Tesla like mye den dag i dag selv om jeg hadde ei en. Rett og slett fordi jeg under ingen omstendigheter lar et merke ta over synet mitt bare fordi det har levert et eller flere produkter jeg finner meg til rette i/med.

 

Det gjør jeg og, som ved at de glemte setesensoren. Men, problemet er egentlig at jeg har ekstremt lite å kritisere dem for. Klart det er mye om jeg starter å ramse opp, men det er svært ubetydelige ting. Blir litt som å si at en liker ikke logoen på tv'en, altså helt ubetydelig ift hva den skal brukes til.  

Lenke til kommentar

Problemet er at du gang på gang kritiserer ett produkt uten å ha noe å kritisere den for, du viser ikke til noe. Det synes jeg er lite respektabel diskusjon. Beklager om du tok deg nær av det, men om du vill ha frem poenget ditt om at denne funksjonen er svært farlig må du nesten vise til noe også.

Viser ikke til noe? Alt skriveriet og videoene i perioden etter lansering har intet å si altså? Det faktumet at det og viser seg at Tesla har glemt av å programmere inn en sensor? Isåfall har jeg ikke noe å fare med slik umiddelbart som vil tilfredsstille dine absurde kriterier du tydeligvis setter for at jeg skal kunne kritisere Tesla.

 

Godt du ikke er den personen som avgjør hvorvidt Tesla er kritikkverdige eller ei for denne lanseringen.

Generelt ustabilitet med selve programvaren/gps'en i perioden etter lansering i tillegg totalt fravær av sikkerhetsfinesser som hindrer folk i å bidra til å potensielt nominere seg selv til Darwin awards er virkelig kritikkverdig.

Sistnevnte burde være luket ut før de lanserte programvaren til forbrukerne om Tesla hadde testet systemet sitt godt nok.

 

 

Det gjør jeg og, som ved at de glemte setesensoren. Men, problemet er egentlig at jeg har ekstremt lite å kritisere dem for. Klart det er mye om jeg starter å ramse opp, men det er svært ubetydelige ting. Blir litt som å si at en liker ikke logoen på tv'en, altså helt ubetydelig ift hva den skal brukes til.

Den glippen med sensoren kan du faktisk ikke definere som en "ekstremt lite". Det er en alvorlig glipp fra Tesla's sin side. Godt de fikset feilen før uhell skjedde.

 

Eller siktet du med "ekstremt lite" til din aktuelle bil og opplevelsene du har hatt med den enn så lenge?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

 

Viser ikke til noe? Alt skriveriet og videoene i perioden etter lansering har intet å si altså? Det faktumet at det og viser seg at Tesla har glemt av å programmere inn en sensor? Isåfall har jeg ikke noe å fare med slik umiddelbart som vil tilfredsstille dine absurde kriterier du tydeligvis setter for at jeg skal kunne kritisere Tesla.

 

Godt du ikke er den personen som avgjør hvorvidt Tesla er kritikkverdige eller ei for denne lanseringen.

Generelt ustabilitet med selve programvaren/gps'en i perioden etter lansering i tillegg totalt fravær av sikkerhetsfinesser som hindrer folk i å bidra til å potensielt nominere seg selv til Darwin awards er virkelig kritikkverdig.

Sistnevnte burde være luket ut før de lanserte programvaren til forbrukerne om Tesla hadde testet systemet sitt godt nok.

 

Problemet er at det var skriverier, analyserer en videoene ser man at systemet oppfører seg helt som det skal. Poenget er at det er ikke rapportert noen ulykker og statistikken tilsier at de snart kan konkludere med at å kjøre med AP er sikrere enn å kjøre uten, det er det som er av betydning. Ikke klikbait artikler fra første dagene med AP. 

 

Og jeg har da gjentatted ganger vært enig i at dette med setesensoren er en alvorlig glipp, men har dog ikke noe med selve automasjonen å gjøre. dette er bare ett sikkerhetselement, AP fungerer like bra med eller uten. Men ja, det er alvorlig at man kan "forlate" bilen og den fortsetter, det er jeg absolutt inneforstått med og enig i. 

 

Hvilken ustabilitet snakker du om egentlig? 

 

 

 

Den glippen med sensoren kan du faktisk ikke definere som en "ekstremt lite". Det er en alvorlig glipp fra Tesla's sin side. Godt de fikset feilen før uhell skjedde.

 

Eller siktet du med "ekstremt lite" til din aktuelle bil og opplevelsene du har hatt med den enn så lenge?

 

Det gjør jeg ikke heller, jeg er enig i at det er en alvorlig feil. 

 

Ja, det er det jeg sikter til. At jeg er generelt fornøyd med bilen, og derfor har jeg den holdningen. Hadde vært rart om jeg hadde en annen holdning egentlig. Men jeg er jo så klart skeptisk jeg og, mange har hatt problemer. Men jeg håndterer dette når de kommer/om de kommer. 

Lenke til kommentar

Det er sensorer i rattet som sjekker at man holder i det. Det er også en sensor i setebeltet som sjekker at dette er tilkoblet. Det eneste som ikke var i bruk var sensor i setet som sjekket at det var vekt der - antar Tesla undervurderte hvor store idioter enkelte folk er.

 

Hvor kommer egentlig denne påstanden om at Tesla har glemt å lese av setesensoren fra? Har jeg gått glipp av noe i tråden?

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Fra gårsdagens pressemelding:

 

In the morning, you wake up, walk out the front door, and summon your car. It will open the garage door and come to greet you. More broadly, Summon also eliminates the burden of having to squeeze in and out of tight parking spots. During this Beta stage of Summon, we would like customers to become familiar with it on private property. Eventually, your Tesla will be able to drive anywhere across the country to meet you, charging itself along the way. It will synch with your calendar to know exactly when to arrive.

Lenke til kommentar

Det er sensorer i rattet som sjekker at man holder i det. Det er også en sensor i setebeltet som sjekker at dette er tilkoblet. Det eneste som ikke var i bruk var sensor i setet som sjekket at det var vekt der - antar Tesla undervurderte hvor store idioter enkelte folk er.

 

Hvor kommer egentlig denne påstanden om at Tesla har glemt å lese av setesensoren fra? Har jeg gått glipp av noe i tråden?

 

Dette er vell bare en antagelse fra min side, altså at det ikke ligger en kontinuerlig sjekk der da en kan klatre ut av setet(ref video fra youtube). 

Lenke til kommentar

Det ligger kontinuerlig sjekk på beltet og jevnlig sjekk på rattet. Tror rett og slett Tesla ikke tok inn over seg at noen er tilbakestående nok til å med vilje skru på AP og gå ut av setet.

 

Ja dette er det nok stor sannsynlighet for. Men igjen så ser jeg ikke hvorfor de ikke bare slengte det på, det er jo ikke store jobben når signalene ligger klare. Men det er nå så, det er rettet opp i nå og har ikke vært ett problem foruten en idiot på youtube(som vi vet om iallefall). 

 

Men det skal dog sies at denne personen sannsynligvis hadde laget samme video med en vekt i setet. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det ligger kontinuerlig sjekk på beltet og jevnlig sjekk på rattet. Tror rett og slett Tesla ikke tok inn over seg at noen er tilbakestående nok til å med vilje skru på AP og gå ut av setet.

Hvor ofte sjekker den rattet? I begynnelsen var det jo folk som kjørte i flere minutter uten å ta på rattet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...