Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Det var mye skriverier i starten ja, om folk som brukte systemet feil. Men kan du vise til en ulykke? Det kan ikke jeg, har iallefall ikke hørt om en.

 

Det var mye skriblerier over en alt for lang periode i de mediene jeg frekventerer. At folk brukte systemet feil er nettopp argumentet for hvor idiotisk det var av tesla og pushe betasoftware på forbrukere og ikke tok dette via eget personell med riktig opptrening/opplæring.

 

Jeg husker ikke i farten om det faktisk skjedde noen ulykke, derfor jeg skrev dette i parentes og med et spørsmålstegn. Men antall nestenulykker som skjedde i en periode er skremmende nok spør du meg.

 

Men jeg blir faktisk skremt om du oppriktig mener at en ulykke var det som måtte til før man kunne kalle lanseringen mislykket.

 

Jeg bruker min hver dag og opplever sjeldent problemer, og da sitter jeg der klar til å ta over uansett. Har ikke annet å finne på(enn så lenge).

At du sitter klar til å ta over det er bra. Men hva du gjør er totalt irrelevant for han/hun som vil være den første som skaper en alvorlig ulykke på bakgrunn av at han/hun var mer opptatt av telefonen enn å følge med på på hva som foregikk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det var mye skriblerier over en alt for lang periode i de mediene jeg frekventerer. At folk brukte systemet feil er nettopp argumentet for hvor idiotisk det var av tesla og pushe betasoftware på forbrukere og ikke tok dette via eget personell med riktig opptrening/opplæring.

 

Jeg husker ikke i farten om det faktisk skjedde noen ulykke, derfor jeg skrev dette i parentes og med et spørsmålstegn. Men antall nestenulykker som skjedde i en periode er skremmende nok spør du meg.

 

Men jeg blir faktisk skremt om du oppriktig mener at en ulykke var det som måtte til før man kunne kalle lanseringen mislykket.

 

altså, Tesla har testet dette lenge selv før forbrukerne fikk det. Poenget med å la oss bruke den er for å gjøre den bedre i stor skala ved å hente inn data. 

 

Jeg mener at det er misslykket om antall skader øker, så lenge det er likt eller mindre er det absolutt vellykket. 

 

Som sagt har jeg ikke hørt om en ulykke enda, og det har blitt kjørt ganske mange mil med autopilot til nå, det skjønner du også.. Så da blir det litt vanskelig å si det var en dårlig ide, altså uten å vise til? 

 

 

 

At du sitter klar til å ta over det er bra. Men hva du gjør er totalt irrelevant for han/hun som vil være den første som skaper en alvorlig ulykke på bakgrunn av at han/hun var mer opptatt av telefonen enn å følge med på på hva som foregikk. 

 

Den personen hadde antageligvis vært like opptatt av telefonen selv om de hadde autopilot eller ikke. Disse systemene vill skape alvorlige hendelser, både nå og i fremtiden. Poenget er bare å få ned statistikken på mørketallene og så langt ser det ut til å ganske så bra(ref ikke sett noen hendelser relatert til AP + empiri fra andre tester gjort av andre selskaper).

Lenke til kommentar

Det var mye skriverier i starten ja, om folk som brukte systemet feil. Men kan du vise til en ulykke? Det kan ikke jeg, har iallefall ikke hørt om en.

Her prater du om at det har gått fint, og gir derav inntrykk av at det ikke har skjedd noe alvorlig.

Da bør du også kunne dokumentere dette, du prøver tydeligvis å skape en omvendt bevisbyrde i denne tråden..

Lenke til kommentar

Her prater du om at det har gått fint, og gir derav inntrykk av at det ikke har skjedd noe alvorlig.

Da bør du også kunne dokumentere dette, du prøver tydeligvis å skape en omvendt bevisbyrde i denne tråden..

 

 

Hadde det vært ulykker med ap hadde det vært dekka i media. Jeg har ikke sett noe. Er overbevist om at alle forumnissene som alltid finner enhver Tesla-nyhet som kan vinkles negativt hadde hatt full oversikt. 

 

(Det der er den merkeligste definisjonen av "omvendt bevisbyrde" jeg noensinne har sett)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Det var mye skriverier i starten ja, om folk som brukte systemet feil. Men kan du vise til en ulykke? Det kan ikke jeg, har iallefall ikke hørt om en.

Her prater du om at det har gått fint, og gir derav inntrykk av at det ikke har skjedd noe alvorlig.

Da bør du også kunne dokumentere dette, du prøver tydeligvis å skape en omvendt bevisbyrde i denne tråden..

 

 

Så du mener det er lettere for meg å vise til noe som ikke har skjedd enn for han til å vise til noe som har skjedd(noe jeg betviler). Det var uansett hans påstand, da bør han vise til fakta.

Lenke til kommentar

 

 

Det var mye skriverier i starten ja, om folk som brukte systemet feil. Men kan du vise til en ulykke? Det kan ikke jeg, har iallefall ikke hørt om en.

Her prater du om at det har gått fint, og gir derav inntrykk av at det ikke har skjedd noe alvorlig.

Da bør du også kunne dokumentere dette, du prøver tydeligvis å skape en omvendt bevisbyrde i denne tråden..

 

 

Så du mener det er lettere for meg å vise til noe som ikke har skjedd enn for han til å vise til noe som har skjedd(noe jeg betviler). Det var uansett hans påstand, da bør han vise til fakta.

 

Nei, men det kan hende det noen ganger er lurt å rett og slett ikke uttale seg om hvor bra det har gått.

 

Å legge til et "tilsynelatende" i setningen ville gjort det hele langt greiere.

Lenke til kommentar

Det har gått greit. Hvis ikke hadde vi visst om det. Men pga idiotene kommer det nå enkelte begrensninger på autopiloten - den kan ikke brukes overalt og det blir begrensninger på fart. Det er helt ok for meg - noen av de videoene er av folk som aldri skulle hatt bil eller lappen, og de kan ødelegge mye for selvkjørende biler ved å holde på sånn. 

Lenke til kommentar

 

 

Nei, men det kan hende det noen ganger er lurt å rett og slett ikke uttale seg om hvor bra det har gått.

 

Å legge til et "tilsynelatende" i setningen ville gjort det hele langt greiere.

 

 

det du siterer meg på sier jeg at jeg ikke har hørt om noen ulykke, og spør etter info. Jeg sier absolutt ikke at det ikke har skjedd. Så jeg ser virkelig ikke poenget ditt. 

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på det så skyter jeg inn denne kommentaren fra dagens konferansesamtale om den nye oppdateringen til Tesla:

 

 

 

Musk: We’ll be able to make arguments that autonomous cars are safer than humans ‘by the end of the year’. We see about 1 million miles of driving per week, and that’s increasing as the fleet is improving. We’re able to say «Okay, in this case, if the car had been in autonomous mode, the car would have prevented an accident.»
Musk: so far, early in the data collection, we’re only aware of a few cases in which customers thought the autonomous driving mode was on when it wasn’t. Customers thought the car caused the accident but it wasn’t on — so they caused it.
Q: Have there been any incidents when autopilot have cuased an accident? A: I am not aware of any.
Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

altså, Tesla har testet dette lenge selv før forbrukerne fikk det. Poenget med å la oss bruke den er for å gjøre den bedre i stor skala ved å hente inn data. 

 

Jeg mener at det er misslykket om antall skader øker, så lenge det er likt eller mindre er det absolutt vellykket. 

 

Som sagt har jeg ikke hørt om en ulykke enda, og det har blitt kjørt ganske mange mil med autopilot til nå, det skjønner du også.. Så da blir det litt vanskelig å si det var en dårlig ide, altså uten å vise til?

Jeg er fullstendig klar over at Tesla har testet denne en stund før de lanserte dette som en beta ut til forbrukere. Det jeg poengterer er at jeg synes det er skremmende at Tesla på ingen måte fant et alternativ til stortest annet enn å lansere en slik software til alle og enhver. Tesla burde faktisk være så ærlige mot seg selv å akseptert at de og har mange idioter som kjører bilene de lager, og burde derfor ha funnet et alternativ som f.eks en kjapp kursing hos sine forhandlere til en gruppe folk som ønsket å delta i betatestingen. Da hadde de kunne elimnert disse problemene som dukket opp i ettertid som fint vitner om alt annet enn en vellykket lansering.

 

La oss nå si at det ikke eksisterer en eneste ulykke forårsaket av autopilot. Mener du oppriktig at vi da skal feie antallet nestenulykker under teppet og kalle dette for en god ting?

Det første man lærer på kurs om sikkerhet er viktigheten å fjerne ting som kan bygge opp til en ulykke, og her gjorde ikke Tesla en god jobb ved lansering.

 

Den personen hadde antageligvis vært like opptatt av telefonen selv om de hadde autopilot eller ikke. Disse systemene vill skape alvorlige hendelser, både nå og i fremtiden. Poenget er bare å få ned statistikken på mørketallene og så langt ser det ut til å ganske så bra(ref ikke sett noen hendelser relatert til AP + empiri fra andre tester gjort av andre selskaper).

En person som fikler med telefon i en bil uten autopilot vil nok fikle med telefonen i en bil med autopilot. Det kan vi bli enige om. Men det betyr ikke at en person som fikler med telefonen i en bil med autopilot automatisk hadde gjort dette i en bil foruten. Indirekte så fjerner man behovet for en direkte påvirkning fra et menneske i en bil med autopilot, og derav vil terskelen for å legge fokuset over på andre ting enn å bare glane ut ruten.

 

 

Hansien: Er du like negativ til cruise control?

Hvor har jeg gitt uttrykk for at jeg er negativ til autopilot? Jeg vil over tid tro det vil være til det bedre å ha en helautomatisk bil enn halvautomatisk eller ren menneskepåvirket MTP ulykker.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

 

 

Se hva jeg postet ovenfor, det virker ganske lyst ut ift de data som er samlet inn.

 

I tillegg tror jeg du har missforstått bruken av BETA ift Tesla, det betyr ikke at funksjonen ikke er egnet for bruk. Det betyr at den er under utvikling. De har jo fått dette godkjent i ganske mange land, da må de være ganske trygge på at dette er brukbar teknologi. 

 

du kan mase så mye du orker om hvor farlig dette er, men klarer du ikke å vise til faktiske mørketall bryr det meg virkelig ikke. trafikken kommer alltid til å være farlig, men vi må prøve å redusere faren så mye som mulig. 

Lenke til kommentar

Det har gått greit. Hvis ikke hadde vi visst om det. Men pga idiotene kommer det nå enkelte begrensninger på autopiloten - den kan ikke brukes overalt og det blir begrensninger på fart. Det er helt ok for meg - noen av de videoene er av folk som aldri skulle hatt bil eller lappen, og de kan ødelegge mye for selvkjørende biler ved å holde på sånn.

Dette er begrensninger Tesla burde hatt med fra første sekund.

Men det er jo bedre å forstå det underveis enn å ikke forstå det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

Det har gått greit. Hvis ikke hadde vi visst om det. Men pga idiotene kommer det nå enkelte begrensninger på autopiloten - den kan ikke brukes overalt og det blir begrensninger på fart. Det er helt ok for meg - noen av de videoene er av folk som aldri skulle hatt bil eller lappen, og de kan ødelegge mye for selvkjørende biler ved å holde på sånn.

Dette er begrensninger Tesla burde hatt med fra første sekund.

Men det er jo bedre å forstå det underveis enn å ikke forstå det i det hele tatt.

 

 

Ja dette med sensor i setet er en gedigen glipp! Men heldigvis var en dum nok til å prøve å legge det ut på youtube slik at det ble rettet opp i før det førte til store konsekvenser.

Lenke til kommentar

Se hva jeg postet ovenfor, det virker ganske lyst ut ift de data som er samlet inn.

 

I tillegg tror jeg du har missforstått bruken av BETA ift Tesla, det betyr ikke at funksjonen ikke er egnet for bruk. Det betyr at den er under utvikling. De har jo fått dette godkjent i ganske mange land, da må de være ganske trygge på at dette er brukbar teknologi.

Hvorvidt de hadde kalt det alfa, beta, charlie, delta eller funnet på et eget ord for å indikere hvor i stadiet av utviklingen de befinner seg så vil jeg fortsatt kalle det kritikkverdig å lansere en slik type software ut til hvermansen uten noen relevant opplæring eller kursing rundt håndtering av dette.

 

Ellers kommer jo det frem i dette innlegget du sikter til at det fortsatt er barnesykdommer i systemet, slik som at brukerne har problemer med å skjønne om autopiloten er av eller på.

 

At det blir bedre med tiden som går skulle bare mangle.

Ellers foreligger det jo og en bred enighet som at selvstyrte biler er fremtiden for å utelukke mennesklig svikt i trafikken for å gjøre denne tryggere. Men det virker også til å være en bred enighet om at vi per i dag ikke sitter med teknologien som skal til for å få dette til en realitet. Men en dag i fremtiden skjer det nok. Om det blir Tesla, Google eller Lada som gjør dette gjennombruddet gjenstår å se.

 

du kan mase så mye du orker om hvor farlig dette er, men klarer du ikke å vise til faktiske mørketall bryr det meg virkelig ikke. trafikken kommer alltid til å være farlig, men vi må prøve å redusere faren så mye som mulig.

 

Om du ikke vil falle inn i en kategori bedre kjent som fanboy, og bli behandlet deretter, vil jeg anbefale deg å argumentere på en helt annen måte enn: "Du kan mase så mye du orker..". Jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til måten Tesla har gjort dette på, særlig med tanke på mengden negativ oppmerksomhet de fikk.

 

Dette er begrensninger Tesla burde hatt med fra første sekund.

Men det er jo bedre å forstå det underveis enn å ikke forstå det i det hele tatt.

Skremmende at en slik sensor ikke har vært der fra dag en. Godt de har gjort noe med saken. Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

 

Hvorvidt de hadde kalt det alfa, beta, charlie, delta eller funnet på et eget ord for å indikere hvor i stadiet av utviklingen de befinner seg så vil jeg fortsatt kalle det kritikkverdig å lansere en slik type software ut til hvermansen uten noen relevant opplæring eller kursing rundt håndtering av dette.

 

Ellers kommer jo det frem i dette innlegget du sikter til at det fortsatt er barnesykdommer i systemet, slik som at brukerne har problemer med å skjønne om autopiloten er av eller på.

 

At det blir bedre med tiden som går skulle bare mangle.

Ellers foreligger det jo og en bred enighet som at selvstyrte biler er fremtiden for å utelukke mennesklig svikt i trafikken for å gjøre denne tryggere. Men det virker også til å være en bred enighet om at vi per i dag ikke sitter med teknologien som skal til for å få dette til en realitet. Men en dag i fremtiden skjer det nok. Om det blir Tesla, Google eller Lada som gjør dette gjennombruddet gjenstår å se.

 

Poenget er vell at det er trygt nok å la folk bruke det, det er jo derfor flere instanser i flere land har godkjent ut rullingen. Forøvrig er ikke tesla alene om dette, mercedes har også en lignende løsning uten opplæring. Ser heller ikke hvorfor en skal ha opplæring i å kjøre, dette får en når en tar sertifikat. Det er ikke som om bilen gjør noen enorme byks, om den plutselig havner for langt over i kjørefeltet svinger en tilbake, dette bør jo enhver med sertifikat være klar over.

 

Er det en barnesykdom at folk tror ett system er på? Nei. Problemet er vell at de ikke har fulgt med i timen og skyldt på tesla for å slippe unna. 

 

 

 

Om du ikke vil falle inn i en kategori bedre kjent som fanboy, og bli behandlet deretter, vil jeg anbefale deg å argumentere på en helt annen måte enn: "Du kan mase så mye du orker..". Jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til måten Tesla har gjort dette på, særlig med tanke på mengden negativ oppmerksomhet de fikk.

 

Dette er en generell holdning jeg har til selvkjørende biler, ikke bare tesla. Dette kan du lett se ved å lese tråden om selvkjørende biler. Så lenge noen ikke kan vise til en statistikk som sier at de faktisk er farligere enn vi vet vi er i trafikken så ser jeg ingen grunn til å hyle å skrike. Trafikken er farlig, å prøve ting som kan gjøre den bedre er bra. 

 

 

 

Skremmende at en slik sensor ikke har vært der fra dag en. Godt de har gjort noe med saken.

 

Sensoren er der jo, det er bare noen som har glemt å legge den inn i koden som styrer autopilot. Og ja, det er ganske gale at dette har skjedd. Bilen vill uansett stoppe ganske fort om en ikke tar i rattet, så om en setter seg en annen plass i bilen kommer en ikke så langt allikevel.

Lenke til kommentar

Om du ikke vil falle inn i en kategori bedre kjent som fanboy, og bli behandlet deretter, vil jeg anbefale deg å argumentere på en helt annen måte enn: "Du kan mase så mye du orker..". Jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til måten Tesla har gjort dette på, særlig med tanke på mengden negativ oppmerksomhet de fikk.

Det er ganske så utrolig hvor mange likheter det er både mellom selskapene og kundene til Tesla og Apple..

De er omtrent like flinke til å snurre journalistene rundt fingern også, det virket jo som Tesla var den første som hadde en bil med selvkjøring da det kom.. Selv om flere andre altså hadde hatt det ute på markedet en stund allerede.

Lenke til kommentar

 

Om du ikke vil falle inn i en kategori bedre kjent som fanboy, og bli behandlet deretter, vil jeg anbefale deg å argumentere på en helt annen måte enn: "Du kan mase så mye du orker..". Jeg forbeholder meg retten til å være skeptisk til måten Tesla har gjort dette på, særlig med tanke på mengden negativ oppmerksomhet de fikk.

Det er ganske så utrolig hvor mange likheter det er både mellom selskapene og kundene til Tesla og Apple..

De er omtrent like flinke til å snurre journalistene rundt fingern også, det virket jo som Tesla var den første som hadde en bil med selvkjøring da det kom.. Selv om flere andre altså hadde hatt det ute på markedet en stund allerede.

 

 

Kan det være at folk bare er fornøyd med produktet, har du tenkt på det? 

 

Hadde jeg ikke vært fornøyd med bilen hadde jeg jo såklart vært negativ til den, men det er jeg ikke for den oppfører seg eksemplarisk. 

 

Det som dog er fantastisk er holdningen til alle "haterne", de klarer jo ikke å se en eneste god ting i ett fantastisk produkt. det er ganske rart egentlig. Ikke pleier de å ha særlig gode argument heller.

Lenke til kommentar

Få høre dine argumenter når du har hatt ETT bilmerke i 20-30 år. Hva som holder over tid.

2 ukers erfaring er tynt, og sammenligningene går gjerne mot andre biler som koster 1/3 til 1/2 av prisen.

 

Så jeg har ikke lov til å ytre meg enda? Klart jeg må uttale meg ut i fra den empirien jeg har, og om meningen endrer seg i fremtiden vil uttalelsene mine også gjøre det. hvilke biler går sammenligningene mot som koster det mener du? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...