Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt Tesla, hva må jeg sjekke?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

 

Service *bør* jo etter all logikk være vesentlig billigere på elbil.

 

Og etter det jeg kan se er det også det, langt billigere. Tesla har jo også sagt at de dekker forbruksdeler i serviceprisen også. Men dette er vell ikke helt bekreftet. Har dog ikke sett noen som har hatt høye service utgifter slik som med hydrokarbondrågene. 

 

 

Er det egentlig det?

Joda, du slipper oljeskift på motoren. Du slipper bytte av viftereim og registerreim (på de bilene som har det). Gearkassene slipper du også vedlikehold på. Du slipper bytte av ventiler i motoren (når de må byttes en sjelden gang). Du slipper et eksossystem som kanskje må byttes etter 10 år.

 

Utover dette har faktisk ikke elbiler så mye mindre vedlikeholdsbehov. Bremsevæske har de like fullt. Servostyring. Hjuloppheng. Dempere. Dekk. Bremseskiver og -klosser. Kjølesystem til hovedbatteriet. 12V-batteri. Vindusviskere. Nøkler. Tesla har i tillegg de idiotiske dørhåndtakene med hver sin motor. De har vinduer som kjøres ned og opp hver bidige gang døren skal opp/lukkes.

 

BMW har for øvrig "service included"-løsning som ikke koster skjorta. Er vel ikke helt ulikt prisen Tesla tar om jeg ikke husker helt feil.

 

Hva på din 15000-kroners service slipper du på elbilen?

Hva kommer reparasjoner på Model S til å koste når garanti og goodwill går ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forhåndsbetalt service, så 0 nå. Ble betalt da bilen ble kjøpt. 

 

Med andre ord: du holdt tilbake vesentlig informasjon.

 

Jeg hadde for øvrig min bil på merkeverksted denne uka. Feil på speilvarme. Under ett døgn etter jeg ringte inn og varslet om feilen, var bilen fikset på garanti. Sånn var Tesla også i den tidlige fasen. Man fikk umiddelbart komme til. Nå får dessverre Tesla sin manglende kvalitetskontroll rett i trynet når de ikke klarer å få ned verkstedventingen til tross for sin "servicefrie" bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hva på din 15000-kroners service slipper du på elbilen?

Hva kommer reparasjoner på Model S til å koste når garanti og goodwill går ut?

 

 

Jeg vet iallefall at de avtalene til bmw ikke inneholder forbruksdeler som bremser, clutch osv. Dette er KOSTBART. Som sagt var sist service på min 520 F10 på 15 000 kroner. Det var en "altien" service med bytte av bremser og skiver bak. Dette ville om tesla holder sitt ord kostet meg 4500 eller samme pris bare da har jeg 5 år med service til gode.

 

I følge tesla så skal service pakkene inneholde alt om jeg har forstått rett. Men om de følger dette eller om man må betale for forbruksvarer er jeg usikker på.

 

Hva ting kommer til å koste i fremtiden er umulig å si noe om..

Lenke til kommentar

 

Har forhåndsbetalt service, så 0 nå. Ble betalt da bilen ble kjøpt. 

 

Med andre ord: du holdt tilbake vesentlig informasjon.

 

Jeg hadde for øvrig min bil på merkeverksted denne uka. Feil på speilvarme. Under ett døgn etter jeg ringte inn og varslet om feilen, var bilen fikset på garanti. Sånn var Tesla også i den tidlige fasen. Man fikk umiddelbart komme til. Nå får dessverre Tesla sin manglende kvalitetskontroll rett i trynet når de ikke klarer å få ned verkstedventingen til tross for sin "servicefrie" bil.

 

 

Blir feil å sammenligne etablerte verksted ift Tesla som er under oppbygging. Ja de har lange ventetider nå pga diverse ting. Forhåpentligvis vill dette bli bedre i fremtiden. 

 

Var inne hos bavatia i dag, må vente en uke på utbedring. Så alt er ikke gjort i en hånvending der heller.

Lenke til kommentar

 

 

Blir feil å sammenligne etablerte verksted ift Tesla som er under oppbygging. Ja de har lange ventetider nå pga diverse ting. Forhåpentligvis vill dette bli bedre i fremtiden. 

 

Var inne hos bavatia i dag, må vente en uke på utbedring. Så alt er ikke gjort i en hånvending der heller.

 

 

En uke er fremdeles langt bedre enn 4-5 måneder.

 

Jovisst kan man sammenligne. Tesla reklameres med å være en bil som ikke skal behøve service (har Elon Musk sagt). Så hvorfor tårner det seg opp med verkstedkø? Ingen av Model S'ene som ruller rundt her i landet er eldre enn 3 år. De færreste er eldre enn 2 år.

 

Forhåpentligvis blir det bedre i fremtiden. Men Tesla har slitt med dette i vel ett år, uten at det har vært tegn til bedring.

 

Når det gjelder service så har jo Tesla en enorm fordel kontra andre produsenter; de kan stikke alle høvdingene fra salget rett i egen lomme (her til lands). Når BMW selger deg en 520d til 550 000 kroner, er nesten 200 000 av disse kronene penger som går til norske stat (vår felleskasse). Ergo får BMW rett i overkant av 350 000 kroner for denne bilen.

Når Tesla selger deg en 70D til 650 000 kroner, er 0 av disse kronene til felleskassa. Tesla får samtlige kroner. Det vil altså si at Tesla har et meget gunstig utgangspunkt hvor de får inn langt flere kroner de kan bruke til verksteder og innbakt service.

 

Tesla er i vekstfasen, bevares. Men det ligger mange skjær i sjøen. Det er lov å være frelst. Men det går også an å være litt realist likevel. Det er fordeler med Model S. Det er ulemper. Alt er ikke rosenrødt. Og det er lov å sammenligne noenlunde likt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En uke er fremdeles langt bedre enn 4-5 måneder.

 

Jovisst kan man sammenligne. Tesla reklameres med å være en bil som ikke skal behøve service (har Elon Musk sagt). Så hvorfor tårner det seg opp med verkstedkø? Ingen av Model S'ene som ruller rundt her i landet er eldre enn 3 år. De færreste er eldre enn 2 år.

 

Forhåpentligvis blir det bedre i fremtiden. Men Tesla har slitt med dette i vel ett år, uten at det har vært tegn til bedring.

 

Når det gjelder service så har jo Tesla en enorm fordel kontra andre produsenter; de kan stikke alle høvdingene fra salget rett i egen lomme (her til lands). Når BMW selger deg en 520d til 550 000 kroner, er nesten 200 000 av disse kronene penger som går til norske stat (vår felleskasse). Ergo får BMW rett i overkant av 350 000 kroner for denne bilen.

Når Tesla selger deg en 70D til 650 000 kroner, er 0 av disse kronene til felleskassa. Tesla får samtlige kroner. Det vil altså si at Tesla har et meget gunstig utgangspunkt hvor de får inn langt flere kroner de kan bruke til verksteder og innbakt service.

 

Tesla er i vekstfasen, bevares. Men det ligger mange skjær i sjøen. Det er lov å være frelst. Men det går også an å være litt realist likevel. Det er fordeler med Model S. Det er ulemper. Alt er ikke rosenrødt. Og det er lov å sammenligne noenlunde likt.

 

 

Vet ikke hva Elon har sagt, men alle de jeg har snakket med fra Tesla har sagt at bilen skal inn hvert år. 

 

Men køen skyldes vell garantisaker, da de har hatt noen barnesykdommer å ri av... Men denne informasjonen sitter ikke jeg med detaljer om. 

 

Ditt eksempel failer jo ganske hardt når prisene er like i USA, så det er ikke noe forskjell for tesla hva de får inn om de selger i Norge uten avgifter eller ikke. Samme pris overalt. 

 

Jeg har vell nevnt flere ganger at jeg er klar over at det er problemer og at jeg kommer til å bli rammet(håper jo i minst mulig grad) men alikevell er det så ekstrem forskjell at det er verdt det. Når avgiftene kommer og slikt så hadde det nok vært en annen situasjon, da hadde jeg ikke hatt råd uansett. Men forhåpentligvis har de ordnet opp i ting og tang til da slik at det fortsatt blir salg :) 

 

Spennende å se hvordan det går med salget i Danmark til neste år! 

Lenke til kommentar

Ditt eksempel failer jo ganske hardt når prisene er like i USA, så det er ikke noe forskjell for tesla hva de får inn om de selger i Norge uten avgifter eller ikke. Samme pris overalt. 

Enten skjønner du det ikke, eller så spiller du bare dum.

All den tid det er en ekstrem avgiftsfavorisering i retning EL er det klart merket har en massiv, massiv fordel i salget her til lands, sett opp mot konkurrenter som har ICE fremdrift.

Du hevder altså at de hadde solgt like mye om det hadde vært avgiftsbelagt også?

Lenke til kommentar

 

Ditt eksempel failer jo ganske hardt når prisene er like i USA, så det er ikke noe forskjell for tesla hva de får inn om de selger i Norge uten avgifter eller ikke. Samme pris overalt. 

Enten skjønner du det ikke, eller så spiller du bare dum.

All den tid det er en ekstrem avgiftsfavorisering i retning EL er det klart merket har en massiv, massiv fordel i salget her til lands, sett opp mot konkurrenter som har ICE fremdrift.

Du hevder altså at de hadde solgt like mye om det hadde vært avgiftsbelagt også?

 

 

Nei, jeg mener bare at tesla ikke overpriser bilene i Norge pga det er lave avgifter. Prisene er like. Klart de har en fordel! Men det betyr ikke at tesla har en høyre margin på sine biler av den grunn. Snarere tvert i mot om man skal se på resultatene til Tesla :) 

 

Men jeg er enig i at de har en fordel, og jeg er også enig i at de fortjener det både tesla og andre elbil produsenter. De andre stiller jo likt ift til å produsere elbiler de også! de fleste merker gjør det også idag, bare ikke brukbare biler :) 

Lenke til kommentar

Som det er nå så er de jo underpriset i forhold til valutakurser.

Tesla har store marginer etter det jeg har sett, i området 20-30 %. Dette er massivt.

Derimot legger de ikke dette  rett i banken men kjører det inn i utvikling og utvidelse av fabrikker og teknologi.

Det de får inn på bilene nå blir brukt til å drive merket fremover og utvikle nye modeller.

De kan nok ikke forvente like stor avanse på kommende modeller som TMS har nå.

Hele strategien med modeller og slikt er nøye planlagt og han som driver dette selskapet er ikke akkurat dum.

Andre merker vil nok vente da de enten ikke er gode nok, eller de ikke vil produsere elbiler som torpederer ICE salget deres.

Det er jo også en ganske spesiell situasjon at vi bor i et land som favoriserer EL så sterkt. Leste en plass at Norge har halvparten av EL salget i Europa, det sier jo litt om avgiftssystemet her til lands.

Lenke til kommentar

Som det er nå så er de jo underpriset i forhold til valutakurser.

Tesla har store marginer etter det jeg har sett, i området 20-30 %. Dette er massivt.

Derimot legger de ikke dette  rett i banken men kjører det inn i utvikling og utvidelse av fabrikker og teknologi.

Det de får inn på bilene nå blir brukt til å drive merket fremover og utvikle nye modeller.

De kan nok ikke forvente like stor avanse på kommende modeller som TMS har nå.

Hele strategien med modeller og slikt er nøye planlagt og han som driver dette selskapet er ikke akkurat dum.

Andre merker vil nok vente da de enten ikke er gode nok, eller de ikke vil produsere elbiler som torpederer ICE salget deres.

Det er jo også en ganske spesiell situasjon at vi bor i et land som favoriserer EL så sterkt. Leste en plass at Norge har halvparten av EL salget i Europa, det sier jo litt om avgiftssystemet her til lands.

 

Godt mulig tesla har store marginer, men hele poenget var jo at personen jeg svarte mente på at det var pga avgiftreduksjonen her til lands og det stemmer jo ikke. Bilens selges for samme sum her som i usa, altså samme ulla for usa om den selges her eller der. Faktisk er den underpriset som du sier her pga valuta. 

 

Synes det er bra at vi satser så sterkt jeg, gir folk muligheten til å bytte ut bilene sine til bedre alternativ(det er iallefall min mening). 

Lenke til kommentar

Bilen? Så mye jeg får ;)

 

Får et tilbud på innbytte fra Tesla i morra, og for øyeblikket ligger gamlebilen ute på Finn for 610. Som er i den litt høye enden av realistisk.

 

(Den jeg selger er en P85, "som tidligere" er ment som "i tidligere bestilt og vist bilde av her")

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...