AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Hei. Jeg har prøvd et par år nå og få meg et boliglån, men møter veggen hver gang. Føler virkelig at bankene prøver spenne bein på alle som har lav inntekt uansett hvor stålkontroll man har på pengebruken sin. Jeg er ung ufør og tjener ca 215 000 i året brutto og etter skatt har jeg utbetalt litt over 16000 i mnd. 215 000 er for lite inntekt til at bankene i det hele tatt gidder å gi meg en sjans og de som faktisk inviter meg på møte kjører summen igjennom datasystemet sitt for så å bare gi blankt avslag. Personlig sitter jeg her med absolutt NULL i gjeld, har ikke fått en eneste betalingsanmerkning hele livet, er en god sparer og bruker pengene fornuftig. Har også spart opp de 15% bankene krever at man skal ha i egenkapital og vel så det. Jeg flyttet nettop fra barndomshjemmet mitt som skal selges i en bygd hvor det er veldig billig å bo, Betalte 3600 i mnd i leie for et helt hus alene, ca 1000kr (1500 om vinteren) i mnd for strøm og 500 kr for internett/mobil, totalt 4200 i mnd. Jeg satt da igjen med litt over 12000 i mnd som gikk til mat og hva enn som kunne falle meg inn, men vanligvis så sparte jeg mellom 5-8000kr pr mnd og satte inn 25000 i året på BSU mens resten står på vanlig sparekonto. Det er litt over 2 år siden jeg ble ung ufør og har siden da prøvd å få tatt meg et lån på dette huset. Fikk til og med tilbud om en veldig god "familie" pris som var 500 000kr (380 000 under takst), som ifølge dnb sin lånekalkulator ville kostet meg ca 2000kr i mnd på lånet med en betalingstid over 25år. Her kunne jeg selvsagt betalt mer i mnd om jeg ønsket og jeg tror jeg skulle greid betalt ned hele huset på under 5år hadde jeg gått inn for det. 2000kr i mnd kunne ikke jeg greie å betale sa bankene. Ikke nubbesjans med min inntekt tydeligvis. Stakkars meg hadde jo da bare sittet igjen med 14000 i mnd som skal gå til mat og de andre faste utgiftene på rundt 1500kr. Så da mens jeg søkte og søkte og prøvde alt jeg kunne komme på av etableringstilskudd, husbank lån via kommuner og hjelpetiltak så måtte jeg samtidig forberede meg på og flytte og etter over ett år med konstant avslag på alt jeg søkte på av leie leiligheter så endte jeg opp med å måtte leie sammen med noen i familien i Oslo til den nette sum av 15500kr pr mnd for en 62 kvadrat stor leilighet hvor strøm og internett ikke er inkludert. Så nå betaler jeg litt over 8000kr i mnd for bolig istedenfor 2000kr jeg kunne betalt hvis jeg ikke måtte ha flyttet. Alikevel får jeg endene til og møtes uten problem. Det er uansett en håpløs situasjon og det føles veldig urettferdig og fullstendig bakvendt at bankene skal være så ufattelig vrange å ha med å gjøre. Flere her som er i ca min situasjon og sliter eller eventuelt har greid å fått lån med lav inntekt? Anonymous poster hash: 010ae...c3f Anonymous poster hash: 010ae...c3f Anonymous poster hash: 010ae...c3f Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Her må du ta tak selv. Hovedproblemet er hvordan banken lager ditt budsjett, det er tydeligvis feil. Så her må du ta en grundig gjennomgang i økonomien din, si 6 måneder tilbake i tid og sette opp poster på det du har brukt penger på, sparing osv. Vise banken at dette er ditt faktiske forbruk. Så må du lage ett fremtidig budsjett basert på det tidligere budsjettet. Legg da inn ekstra betaling på lånet, sparing og ekstra på utgifter tilknyttet bolig. For å summere, du må vise banken din betalingsevne, ikke la dem diktere den. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 For meg høres det utrolig rart ut at bankene ikke vil gi lån hvis det går klart frem av tallene at du har både betalingsevne og -vilje. Banker er vanligvis interessert i å tjene penger. Uførepensjon er dessuten en sikker og stabil inntekt, så du stiller sterkere enn alle de med midlertidige ansettelser (som jeg hadde da jeg fikk lån). Som posten over nevner så virker det som om banken har et helt feil bilde av din økonomi, enten det eller så må det være noe her du ikke nevner. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Snakket med husbanken/boligkontoret i kommunen? Endret 15. oktober 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Slik er det dessverre blitt ja. Husker du finanskrisen? En stor grunn til at den kom var fordi folk ikke greide betale tilbake det de skyldte. Folk har gjeld opp til pipa. Så, ja, det er klart de vegrer seg for å låne ut penger Anonymous poster hash: 3e336...49d Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Vegrer seg? Jeg fikk nærmest kastet pengene etter meg da jeg nettopp søkte om boliglån. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Trådstarter her. Takker for svar Her må du ta tak selv. Hovedproblemet er hvordan banken lager ditt budsjett, det er tydeligvis feil. Så her må du ta en grundig gjennomgang i økonomien din, si 6 måneder tilbake i tid og sette opp poster på det du har brukt penger på, sparing osv. Vise banken at dette er ditt faktiske forbruk. Så må du lage ett fremtidig budsjett basert på det tidligere budsjettet. Legg da inn ekstra betaling på lånet, sparing og ekstra på utgifter tilknyttet bolig. For å summere, du må vise banken din betalingsevne, ikke la dem diktere den. Grundig gjennomgang har blitt gjort. Første gangen jeg var i banken sa hun saksbehandleren at vi skulle se det an 6 mnd faktisk for å se an pengebruken min og sparingen, og det gjorde vi. Kom tilbake 6 mnd senere, penger spart og hun var fornøyd med resultatet. BAM - avslag pga lav inntekt. Skal nevnes at som jeg sa så var dette en bygd hvor alle kjenner alle så hun saksbehandleren var en bekjent og prøvde godt å hjelpe meg og tok seg god tid. Men som hun sa at de må bare følge reglene og hvis systemet sier nei så kan ikke de overstyre det. Sånn personlig så var hun enig med meg at det burde gått fint da jeg hadde kontroll og god råd til å håndtere ett sånt lån. Absolutt max den banken ville gi meg var 100 000, og det kommer man ikke langt med. 100 000 over 25 år er forøvrig den nette sum av 506 kr i mnd ifølge lånekalkulatoren. Latterlig at de mener det er max jeg skal klare å betale! For meg høres det utrolig rart ut at bankene ikke vil gi lån hvis det går klart frem av tallene at du har både betalingsevne og -vilje. Banker er vanligvis interessert i å tjene penger. Uførepensjon er dessuten en sikker og stabil inntekt, så du stiller sterkere enn alle de med midlertidige ansettelser (som jeg hadde da jeg fikk lån). Som posten over nevner så virker det som om banken har et helt feil bilde av din økonomi, enten det eller så må det være noe her du ikke nevner. Ja det er jo dette man skulle tro, siden det er logisk. Men ikke i Norge tydeligvis har jeg fått erfare. Det er ikke noe jeg unnlater og nevne her nå da jeg la alt på bordet. Somsagt- ingen anmerkninger, tallene jeg oppga er korrekte og det er ikke noe som egentlig skulle stått i veien for at jeg er en verdig kunde hos banken. Snakket med husbanken/boligkontoret i kommunen? Ja det har jeg også prøvd. Desverre kunne ikke den kommunen gi meg lån heller, De kunne derimot gi meg ett etablerings tilskudd på 40 000kr max. Denne summen varierer veldig fra kommune til kommune og jeg har hørt at her i Oslo gir de faktisk rundt 400 000, men her er jo boligprisene mange ganger høyere så jeg tror det kan bli veldig vanskelig og faktisk få resten av lånet som trengs både i kommune og i vanlig bank. Slik er det dessverre blitt ja. Husker du finanskrisen? En stor grunn til at den kom var fordi folk ikke greide betale tilbake det de skyldte. Folk har gjeld opp til pipa. Så, ja, det er klart de vegrer seg for å låne ut penger Anonymous poster hash: 3e336...49d Ja dette er litt av det jeg tenker. Konseptet "noen ødelegger for resten" føler jeg passer inn her for folk i min situasjon iallefall. Jeg har derimot venner som ikke hadde problem med å få lån men de er "normale" og har mulighet for vanliig jobb og høyere inntekt deretter. Vegrer seg? Jeg fikk nærmest kastet pengene etter meg da jeg nettopp søkte om boliglån. Som nevnt over kjenner jeg folk som opplevde dette og ikke hadde noen problem, kan ta 3 eksempler: Kompis 1: Droppet ut av skole og flyttet til en by sammen med dama si som var ferdig utdannet men som begge sleit med å finne jobb. De stakk på banken uten oppsparte midler, hadde ingen framtidig garanti for jobb, De lånte de 15% egenandelspengene av faren til dama (han lånte de bare penger og stilte ikke sikkerhet) og fikk kasta 1.7 mill i fanget til å kjøpe bolig. Denne boligen betalte de på med damas vikariatlønn mens kompisen min vandra hjemme i 8 mnd før han fikk jobb uten ei krone å bidra med selv da han ikke engang ville gå på NAV og få arbeidsledighetspenger fordi det var "nedverdigende" eller noe sånn. At disse fikk lån fatter jeg fortsatt ikke. Kompis 2: Fullt ansatt i god jobb siden han gikk ut av skolen, han tjener litt over det dobbelte av meg, ca 450 000 i året, er singel, gjeldsfri med unntak av et lite billån og ikke noe tull. Han fikk selvsagt lån og det skulle bare mangle. 3,7 millioner kasta i fanget etter første møte med banken. Kompis 3: Arbeidsledig i fler år og singel. Fikk seg plutselig en midlertidig jobb på sjøen for et par år siden og etter bare å ha jobbet i 2 uker så stakk han på banken og fikk 1,5 mill i lån uten oppsparte midler da han fikk disse 15% egenandelspengene fra kommunen som etableringstilskudd. Han hadde heller ikke betalingsanmerkninger eller gjeld. Så fikk han sparken fra jobben etter ca 6 mnd og endte på NAV og han har vel levd nærmest bare på nudler det siste året for og ha råd til å betale lånet. Nå skal han selge leiligheten og heller leie/kjøpe noe billigere da han ikke orker den fattige livsstilen lengre da han nesten ikke greier betjene lånet. Kompis 1 og 3 greide utrolig nok å få lån til tross for at de ikke engang oppfylte bankens krav om at man skal ha garanti på framtidig jobb, men også ha hatt fast jobb/inntekt de siste 6 mnd før lånet søkes som bare er ett rimelig krav spør du meg. Så dette er litt av irritasjonen min også. Jeg ser andre folk som stiller dårligere enn meg økonomisk (med unntak av kompis 2) få kastet penger etter seg mens jeg bare får fingeren rett og slett og blir dømt til å leie bolig for beløp mange ganger høyere enn hva lånet jeg trenger faktisk koster. Fryktelig frustrerende! Jeg har ikke gitt opp helt enda og skal prøve en runde til med kommunen men jeg kjenner virkelig håpet svinne.. Anonymous poster hash: 010ae...c3f Anonymous poster hash: 010ae...c3f Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Igjen diktaterer banken ditt forbruk, og det er ikke rett. Du må selv føre budsjett, vise til sparing, utgifter osv over en lengre periode. Du må så legge inn ekstra utgifter for bolig og smøre på slik at det virkelig kommer fram at du har økonomi til dette. Alt dette må du selv føre og bevise med utskrifter fra banken osv. Når du fremlegger dette kan ikke banken påstå at du ikke har råd til å betjene lånet, såfremt du faktisk klarer å vise at du har det. Og du må prøve mer en lokalbanken. Trådstarter her. Takker for svar Her må du ta tak selv. Hovedproblemet er hvordan banken lager ditt budsjett, det er tydeligvis feil. Så her må du ta en grundig gjennomgang i økonomien din, si 6 måneder tilbake i tid og sette opp poster på det du har brukt penger på, sparing osv. Vise banken at dette er ditt faktiske forbruk. Så må du lage ett fremtidig budsjett basert på det tidligere budsjettet. Legg da inn ekstra betaling på lånet, sparing og ekstra på utgifter tilknyttet bolig. For å summere, du må vise banken din betalingsevne, ikke la dem diktere den. Grundig gjennomgang har blitt gjort. Første gangen jeg var i banken sa hun saksbehandleren at vi skulle se det an 6 mnd faktisk for å se an pengebruken min og sparingen, og det gjorde vi. Kom tilbake 6 mnd senere, penger spart og hun var fornøyd med resultatet. BAM - avslag pga lav inntekt. Skal nevnes at som jeg sa så var dette en bygd hvor alle kjenner alle så hun saksbehandleren var en bekjent og prøvde godt å hjelpe meg og tok seg god tid. Men som hun sa at de må bare følge reglene og hvis systemet sier nei så kan ikke de overstyre det. Sånn personlig så var hun enig med meg at det burde gått fint da jeg hadde kontroll og god råd til å håndtere ett sånt lån. Absolutt max den banken ville gi meg var 100 000, og det kommer man ikke langt med. 100 000 over 25 år er forøvrig den nette sum av 506 kr i mnd ifølge lånekalkulatoren. Latterlig at de mener det er max jeg skal klare å betale! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) BIter meg tak i at budsjettet til TS ikke inkluderer: Innbo forsikring Husforsikring (bygningsforsikring) Kommunale avgifter Vedlikehold Vann Vannavgift tv lisens osv.. I tillegg kommer det om kommunen har eiendomsskatt. Videre - at "normale" få lånene de ønsker er sak til sak, men bankene tar hensyn til utdanning, videre inntektsøkning etc. Med meg var det feks på nippet for 1,8 millioner, hvor mye jeg har i inntekt tenker jeg ikke skrive her, men hadde full bsu og bare studielån. Uansett - budsjettet ditt må ta høyde for en rente vesentlig høyere enn i dag, i tillegg til en del poster jeg ser mangler på din startpost. Eksemplene du viser til kan være enkeltsaker hvor det er opplysninger dine venner ikke har sagt, eller banken har gjort individuelle vurderinger basert på person etc. Endret 15. oktober 2015 av Christian86 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 BIter meg tak i at budsjettet til TS ikke inkluderer: Innbo forsikring Husforsikring (bygningsforsikring) Kommunale avgifter Vedlikehold Vann Vannavgift tv lisens osv.. I tillegg kommer det om kommunen har eiendomsskatt. Videre - at "normale" få lånene de ønsker er sak til sak, men bankene tar hensyn til utdanning, videre inntektsøkning etc. Med meg var det feks på nippet for 1,8 millioner, hvor mye jeg har i inntekt tenker jeg ikke skrive her, men hadde full bsu og bare studielån. Uansett - budsjettet ditt må ta høyde for en rente vesentlig høyere enn i dag, i tillegg til en del poster jeg ser mangler på din startpost. Eksemplene du viser til kan være enkeltsaker hvor det er opplysninger dine venner ikke har sagt, eller banken har gjort individuelle vurderinger basert på person etc. TS her. Innbo er 79kr/mnd. Husforsikring ca 700kr/mnd. Kommunale avgifter er 800kr pr år pluss 1400kr en gang hvert 3de år når septikken skulle tømmes. Huset får vann fra privat brønn og alt jeg betalte for var søppelsekker/henting. Vedlikehold tar man som det kommer og er ikke en fast utgift, kan heller ikke huske at banken la på en sum til vedlikehold som en del av utregningen sin(?) -rett meg om jeg tar feil her. Huset er forresten rimelig strøkent med nytt el-anlegg, nye vinduer i alle rom untatt 2 små vinduer på loftet, nymalt utvendig, vinduskarmer og noen råtne planker på vegg ble byttet ut i samme slengen. Hele huset ble også isolert for noen år siden og helt ny varmtvannstank og dusj er det også der. TV Lisens er ikke aktuelt da jeg fikk plombert TVen min for en tusenlapp. Denne kommunen har også eiendsomskatt bare på "annen eiendom", dvs ikke boliger eller fritidseiendommer så der slipper jeg også unna. Banken regnet forøvrig ut lånet med en rente på 6 prosent når jeg satt der. Alt dette ble listet opp i møtet med banken, og det er ikke store summen. La oss si 3500 i mnd for boligutgifter med lånet inkludert for å ha veldig god margin, 5000kr (5800 hvis renta går opp på 6%) totalt i mnd med utgiftene nevnt i første post. Det er faktisk ca dette jeg betalte på huset mens jeg bodde der de siste 4 årene og det gikk somsagt utrolig bra og jeg fikk mye til overs på sparekonto hver mnd. Jeg ser fortsatt ingen logisk årsak til at jeg ikke skal få lån. Jeg kan betale, jeg har oppsparte midler, jeg har også nok oppspart til å takle rimelig høyre uforutsette utgifter som i verste fall ikke skulle blitt dekket av forsikring. Anonymous poster hash: 010ae...c3f Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Dette er ett problem. Kjenner selv folk som leier til kr. 15000 pr.mnd og har gjort dette i flere år. Når de så søker lån og deres totale bokostnader blir godt under kr. 15000 så får de avslag pga. betjeningsevne. Selv om de kan dokumentere at fint har klart å betale kr. 15000. Budsjett og bevis for at det går gjelder ikke da bankene kun benytter sitt eget regneprogram som stipulerer økonomien. Mitt råd er å fortsette å besøke forskjellige banker. Sett opp ditt regnestykke så oversiktelig som mulig, så kanskje du er heldig en vakker dag. Det er jo en grunn til at det finnes private låneringer i enkelte miljøer... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Spørsmålet er om du har nok sikkerhet. Dette teller mye for banker. Du må også vise at du kan spare ved å sette opp budsjett og spare på BSU f.eks. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Spørsmålet er om du har nok sikkerhet. Dette teller mye for banker. Du må også vise at du kan spare ved å sette opp budsjett og spare på BSU f.eks. Leste du åpningsinnlegget? Anonymous poster hash: adf6b...cdc Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Du har tydeligvis ikke gjort en god nok jobb med å overbevise bankene. Hvor mange har du vært i? Hvis dette ikke løser seg kan du vurdere å få lånet i noen annen sitt navn og så betaler du til dem, kan fort bli enkleste løsning. Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Her må du ta tak selv. Hovedproblemet er hvordan banken lager ditt budsjett, det er tydeligvis feil. Så her må du ta en grundig gjennomgang i økonomien din, si 6 måneder tilbake i tid og sette opp poster på det du har brukt penger på, sparing osv. Vise banken at dette er ditt faktiske forbruk. Så må du lage ett fremtidig budsjett basert på det tidligere budsjettet. Legg da inn ekstra betaling på lånet, sparing og ekstra på utgifter tilknyttet bolig. For å summere, du må vise banken din betalingsevne, ikke la dem diktere den. Dette! Seriøst TS..du skulle sett hvilke lån jeg har overtalt bankene til Det er bare å bruke skikkelig språk, pynte litt og være sikker i din sak. Vis til at du har satt inn 25 på BSU hvert år Vis budsjettet ditt Skriv at du er sånn og sånn, at du sparer, er glad i privatøkonomi osv. Og søk i mindre banker! Små landsdekkende lokalbanker er mitt tips. Når det er sagt så er det jo såklart ekstremt urettferdig og håpløst... Men se det positive i det..kan du bo i en campingvogn? Kan du leie ekstremt billig noe sted? Alternativer? Spar opp så mye du kan..tenk om boligmarkedet når toppen snart? Så sitter du med 3-400.000 i cash og kan kjøpe deg et lite skur framfor å leie. Man betaler jo blodpris for bolig nå. Var tidligere ganske sikker på boligboble. Ting har dog forandret seg litt nå med migrasjonen. Vi trenger mye boliger... Desverre er det slik ts at de uføre og fattige er de som vil lide mest i tiden som kommer. Håper det ordner seg for deg. Endret 17. oktober 2015 av Capitalist/Minimalist 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Hei igjen. TS her. Dette er ett problem. Kjenner selv folk som leier til kr. 15000 pr.mnd og har gjort dette i flere år. Når de så søker lån og deres totale bokostnader blir godt under kr. 15000 så får de avslag pga. betjeningsevne. Selv om de kan dokumentere at fint har klart å betale kr. 15000. Budsjett og bevis for at det går gjelder ikke da bankene kun benytter sitt eget regneprogram som stipulerer økonomien. Mitt råd er å fortsette å besøke forskjellige banker. Sett opp ditt regnestykke så oversiktelig som mulig, så kanskje du er heldig en vakker dag. Det er jo en grunn til at det finnes private låneringer i enkelte miljøer... Banken sitt regneprogram er nok det virkelige problemet. De bruker SIFO sitt referansebudsjett og med unntak av et par ting som bil og barneutgifter de kan ta vekk så er det meste satt i stein selv om man ikke har de utgiftene. Du har tydeligvis ikke gjort en god nok jobb med å overbevise bankene. Hvor mange har du vært i? Hvis dette ikke løser seg kan du vurdere å få lånet i noen annen sitt navn og så betaler du til dem, kan fort bli enkleste løsning. DNB 3 ganger, Nordea, Sparebank 1 Lom & Skjåk, BN Bank, Storebrand, Berg Sparebank, Hønefoss Sparebank, Marker Sparebank, Larviksbanken, Handelsbanken, Danske Bank, Eiendomskreditt, Trøgstad Sparebank, Sparebanken Sør, KLP. Har også prøvd kommunen og Husbanken som nevnt over og OBOS. I OBOS sjekket jeg bare hva jeg kunne låne hvis jeg eventuelt skulle finne bolig et annet sted da de ikke dekker den plassen huset jeg vil ha ligger. Jeg kjenner ingen som har økonomi til å ta på seg enda ett lån da de enten er i min situasjon eller allerede er nedsylta i gjeld, og det er ganske kjipt å spørre folk om dette. Spør man forresten en som ikke har gjeld men som har god nok inntekt til å få lån og han sier ja til å steppe inn, så ødelegger han/hun sine egne muligheter for å få lån til seg selv senere vil jeg tro. Her må du ta tak selv. Hovedproblemet er hvordan banken lager ditt budsjett, det er tydeligvis feil. Så her må du ta en grundig gjennomgang i økonomien din, si 6 måneder tilbake i tid og sette opp poster på det du har brukt penger på, sparing osv. Vise banken at dette er ditt faktiske forbruk. Så må du lage ett fremtidig budsjett basert på det tidligere budsjettet. Legg da inn ekstra betaling på lånet, sparing og ekstra på utgifter tilknyttet bolig. For å summere, du må vise banken din betalingsevne, ikke la dem diktere den. Dette! Seriøst TS..du skulle sett hvilke lån jeg har overtalt bankene til Det er bare å bruke skikkelig språk, pynte litt og være sikker i din sak. Vis til at du har satt inn 25 på BSU hvert år Vis budsjettet ditt Skriv at du er sånn og sånn, at du sparer, er glad i privatøkonomi osv. Og søk i mindre banker! Små landsdekkende lokalbanker er mitt tips. Når det er sagt så er det jo såklart ekstremt urettferdig og håpløst... Men se det positive i det..kan du bo i en campingvogn? Kan du leie ekstremt billig noe sted? Alternativer? Spar opp så mye du kan..tenk om boligmarkedet når toppen snart? Så sitter du med 3-400.000 i cash og kan kjøpe deg et lite skur framfor å leie. Man betaler jo blodpris for bolig nå. Var tidligere ganske sikker på boligboble. Ting har dog forandret seg litt nå med migrasjonen. Vi trenger mye boliger... Desverre er det slik ts at de uføre og fattige er de som vil lide mest i tiden som kommer. Håper det ordner seg for deg. Det du nevner har jeg gjort. Føler det eneste jeg ikke har gjort så langt er å røske tastaturet fra hendene til kundebehnadleren i banken og innvilge mitt eget lån Det er derimot mange andre nesten ukjente banker jeg ikke har prøvd enda ja. Fant en liste på wikipedia så skal prøve fler av disse også. Alternativer har jeg også vurdert ja. Har vurdert campingvogn, buss, båt og sånne boligcontainere, men disse containerne er også overraskende dyre, spesielt de som er laget for Norsk klima. De krever også en tomt og en del forarbeid med grunnmur og sånne ting som drar opp prisen betraktelig, men jeg har absolutt interesse av denne løsningen skulle mulighetene by seg og man eventuelt kunne fått tak i en gratis tomt som flere kommuner gir fra seg innimellom. Båt er vel ganske upraktisk på de fleste måter og om vinteren fryser man fast og vedlikeholdet av båt er både dyrt og krevende, har jeg lest iallefall, så man sparer ikke nødvendigvis penger på det så dette har jeg sett fra meg. Ferdige bolig busser og campingvogner med god standard er dyre, Billige busser og campingvogner er stort sett ikke beboelige og krever veldig mye egetarbeid og/eller penger. Jeg har forsåvidt ikke helse til å gjøre for mye arbeid selv. Vurderer også STERKT og rett og slett flytte fra Norge til et billigere land hvor jeg heller kan betale 3-5000kr/mnd for en bolig med mange ganger høyere standard og størrelse enn hva man får i Norge selv til det dobbelte av prisen, for ikke å snakke om alt det andre man sparer på som mat osv, men flytting byr på nye problemer. Jeg er jo ufør av en grunn så helsa er ikke akuratt på topp. Man reiser jo fra alt av venner og familie og selvsagt det faktum at hvis man er borte fra Norge i mer enn 6 mnd av gangen så mister man ung ufør tillegget som er en betraktelig del av trygda. Dette kan lønne seg i noen land, men i andre land så ville jeg virkelig begynt slite økonomisk. Deprimerende at man er et "økonomisk gissel" i Norge på denne måten. Mange land er forsåvidt nærmest umulig å få opphold i også når man ikke kommer dit for å jobbe eller gå skole. Pendling 6 mnd av gangen er ikke akutelt og kan fort bli vanskelig da man må ha en boplass tilgjengelig i hvert land hele tiden for at det skal gå. Siste alternativ er å flytte 100% og beholde adresse i Norge for å ikke miste deler av trygda og prøve ikke bli tatt, men da er man plutselig stemplet trygdesvindler og blir man tatt vanker det vel både trygdetap, bøter og fengsel. Men jeg kjenner jeg begynner nærme meg punktet for at dette kan bli rimelig aktuelt å prøve seg på snart når alt annet er så håpløst og urettferdig. Det absolutt letteste hadde vært om bankene slutta å være så jævla vrange å ga lån til folk som kan betale for seg, rett og slett. Men takk til alle for tips. Jeg har ikke gitt meg enda Anonymous poster hash: 010ae...c3f Anonymous poster hash: 010ae...c3f Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Av og til virker det som om bankene ser på det som sin hovedoppgave å dele inn i vinnere og tapere etter eget skjønn. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Stakkars deg TS, jeg føler virkelig med deg. For ikke å snakke om prisøkningen på boliger nå for tiden, bankene har en rimelig bra sikkerhet i boligen man kjøper. Blir som de ringkast greiene på tivoli, kaster man nok ganger så treffer man vel til slutt. Rett og slett latterlig at du blir tvunget til å bo i Oslo og betale 8.000,-!!! i husleie for en bitteliten leilighet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Du har sikkert fått en oversikt av banken som viser SIFO sitt budsjett. Ta utgangspunkt i dette budsjettet og knus tallene med dine egne, som du kan dokumentere. Om du bruker Skandiabanken så har de noe som heter Min Økonomi - der ser man enkelt å greit hva man har brukt penger på, og hvilken inntekt man har hatt ett par år tilbake i tid. Jeg vet at Skandiabanken selv ikke legger Min Økonomi til grunn når de behandler lånesøknader - de er like firkantet som alle andre, om ikke verre. Kanskje du kjenner noen (foreldre/søsken) som kan stå som medlånetager for lånet - alternativt kausjonere. Som medlånetager legges jo deres økonomi til grunn. Du kan selv betjene og administrere lånet som om det er ditt eget - dette forutsetter jo at medlånetagerne stoler på deg. Alternativt få deg en jobb akkurat så lenge som banken krever for å innvilge lån - for så å slutte. Du vil neppe trenge fulltidsjobb for å kunne komme raskt opp i den inntekten banken krever. Om de krever fast ansettelse vet jeg faktisk ikke, men mulig de har lagt om rutinene siden midlertidige ansettelser blir mer og mer vanlig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2015 Takk for svar. TS her. Stakkars deg TS, jeg føler virkelig med deg. For ikke å snakke om prisøkningen på boliger nå for tiden, bankene har en rimelig bra sikkerhet i boligen man kjøper. Blir som de ringkast greiene på tivoli, kaster man nok ganger så treffer man vel til slutt. Rett og slett latterlig at du blir tvunget til å bo i Oslo og betale 8.000,-!!! i husleie for en bitteliten leilighet. Takk for sympati. Prisøkningen er det mest skremmende. Gjennomsnitt er vel rundt 10% økning hvert eneste år både på leie og kjøp, så det er ikke så alt for mange år til jeg faktisk ikke er i stand til å kunne behandle et lån i det hele tatt og leie blir umulig utenom bofelleskap med mange personer. Mulig det blir en byggeeksplosjon av kommunalboliger når staten ser alle de trygdede som havner på gata? Du har sikkert fått en oversikt av banken som viser SIFO sitt budsjett. Ta utgangspunkt i dette budsjettet og knus tallene med dine egne, som du kan dokumentere. Om du bruker Skandiabanken så har de noe som heter Min Økonomi - der ser man enkelt å greit hva man har brukt penger på, og hvilken inntekt man har hatt ett par år tilbake i tid. Jeg vet at Skandiabanken selv ikke legger Min Økonomi til grunn når de behandler lånesøknader - de er like firkantet som alle andre, om ikke verre. Kanskje du kjenner noen (foreldre/søsken) som kan stå som medlånetager for lånet - alternativt kausjonere. Som medlånetager legges jo deres økonomi til grunn. Du kan selv betjene og administrere lånet som om det er ditt eget - dette forutsetter jo at medlånetagerne stoler på deg. Alternativt få deg en jobb akkurat så lenge som banken krever for å innvilge lån - for så å slutte. Du vil neppe trenge fulltidsjobb for å kunne komme raskt opp i den inntekten banken krever. Om de krever fast ansettelse vet jeg faktisk ikke, men mulig de har lagt om rutinene siden midlertidige ansettelser blir mer og mer vanlig. Jeg og saksbehandleren på banken gikk igjennom hver eneste post i SIFO budsjettet og fjernet det vi kunne, jeg hadde også forberedt meg på å møte SIFO med mine egne tall så dette var i orden, men det var flere ting jeg ba saksbehandleren ta vekk som de sa de ikke kunne røre selv med dokumentasjon så det måtte bare stå. Jeg skal derimot gå igjennom alt på nytt å se om jeg kan gjøre noe bedre ett eller annet sted. Har bare ei søster og hun er i samme situasjon som meg bare enda lavere inntekt, og hun har jeg allerede prøvd å få med som medlåntaker forrige uke faktisk, og det var dette avslaget som fikk meg til å lufte ut her på forumet Foreldre sliter såppast økonomisk at det er grunnen til at barndomshjemmet skal selges i utgangspunktet desverre så der er det ikke hjelp å få. Men som nevnt i første post så ga de meg dette familie tilbudet under takst som var deres måte å prøve hjelpe meg på så godt de kunne. Av andre bekjente så kommer jeg ikke på noen som jeg vet kunne stilt opp da de som sagt enten allerede er nedsylta i gjeld eller allerede står som medlånstaker hos egne barn. Vurderer sende brev til Olav Thon og høre om han vil stille som kausjonist. Jobb har jeg ikke helse til, og hadde jeg kunnet jobbe litt så hadde jeg maks kunnet tjene 60 000 ekstra i året med den nye uførereformen og det jeg tjener over blir automatisk trekt av selve trygda, så selv i arbeid ville inntekten min maxet ut på 275 000kr, som heller ikke kvalifiserer til lån hos banken, ifølge lånekalkulatoren iallefall. Men jeg har absolutt vært inne på den ideen du nevner om å bare jobbe for å møte kravet fra banken for så å slutte så fort lånet er innvilga om jeg hadde vært frisk nok til det. Kansje i fremtiden Jeg ser meg derimot rundt etter en jobb men det er hovedsaklig for å sosialisere og treffe folk. Her er jeg faktisk åpen for å jobbe gratis så lenge jeg kan trives, pluss det trengs en sjef som er åpen for å ansette en delvis ubrukelig person som "kommer og går" ettersom hvordan formen er fra dag til dag. Appropo den nye uførereformen: I fjor hadde jeg ca en tusenlapp ekstra i mnd utbetalt og var også kvalifisert for bostøtte selv om jeg bare fikk 350kr ekstra pr mnd siden jeg bodde så billig i det huset. Hadde jeg bodd i Oslo før uførereformen hadde jeg fått rundt 3000kr som ville gitt meg en inntekt på litt over 20 000 i mnd. Så nå sitter jeg faktisk med mindre i mnd OG jeg kvalifiserer ikke lengre for bostøtte ironisk nok pga FOR HØY INNTEKT som gjør at jeg taper dobbelt opp på den nye reformen. Men heldigvis fikk de styrtrike skattekuttet de sårt trengte så jeg skal ikke klage. Anonymous poster hash: 010ae...c3f Anonymous poster hash: 010ae...c3f Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå