Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalte innlegg

Min nye E-Green B1 Gent-D elsykkel er sperret til 25km/h. Det liker jeg dårlig!

 

Ser det er festet en magnet på bakhjulet og en sensor på sykkelrammen (Bosch motor/elektronikk).

 

Har forsøkt å flytte magneten (og sensoren) slik at det senses på trøen og ikke på bakhjulet, men det fungerer ikke helt perfekt (får opp Error Code 503 og må ofte resette kontrolleren).

 

Jeg har nå bestilt meg en ny sensor (http://www.ebay.com/itm/231510778178?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT)

 

Har også liggende en elektromagnet som jeg tenker å bruke for å lure den originale Bosch sensoren:

http://www.ebay.com/itm/12V-DC-5-5-LB-2-5kg-Electric-Lifting-Magnet-Electromagnet-Solenoid-Lift-Holding-/201446595549?hash=item2ee7271bdd

 

Det jeg da mangler er elektronikken for å dele antall pulser på to. Da vil jeg lure sykkelen til å tru at jeg holder en fart på under 25km/t så lenge jeg holder meg under 50km/t.

 

Vil helst løse oppgaven med å bruke en så liten krets som mulig, muligens en Attiny 85 (Arduino), eller en NE555 krets, men vil nok trenge litt hjelp.

 

Kretsen detektere på pulser og skal bare gi ut korte pulser. Første problem blir å bygge en inngangskrets som kan ta imot pulsene fra min nye sensor. Neste utfordring blir å bygge "clk divider"  for å dele antall pulser på to.

post-158640-0-01648800-1444896137_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korleis blir batterikapasiteten på sykkelen dersom du gjennomfører dette?

 

Ble anbefalt å lade sykkelen daglig uansett (siden Li-po batteriet trives best med å være fulladet). Sykkelen har en rekkevidde på 55 km i Turbo-mode og 130km i Eco-mode, så dersom rekkevidden blir et problem så velger jeg bare noe midt imellom (sports-mode eller Trim-mode).

Lenke til kommentar

Det jeg da mangler er elektronikken for å dele antall pulser på to. Da vil jeg lure sykkelen til å tru at jeg holder en fart på under 25km/t så lenge jeg holder meg under 50km/t.

 

Er det så lett? Hvis du "fjerner" annenhver puls, så vil motorstyringen oppfatte det som at du får et annet giringsområde (- motorstyringen senser også pedalfrekvensen -), og jeg tror dette kan gi deg feilmeldinger. Det er nok derfor de ferdige "trimmesettene" du får kjøpt er basert på mer enn å halvere "pulsfrekvensen".

 

Og hvor lurt er det egentlig å kjøre i 50km/t på en el-sykkel?

(Jeg har en Bosch Performance Line-basert el-sykkel selv, og har selvsagt vært innom tanken på å "trimme" den.)

Lenke til kommentar

 

Det jeg da mangler er elektronikken for å dele antall pulser på to. Da vil jeg lure sykkelen til å tru at jeg holder en fart på under 25km/t så lenge jeg holder meg under 50km/t.

 

Er det så lett? Hvis du "fjerner" annenhver puls, så vil motorstyringen oppfatte det som at du får et annet giringsområde (- motorstyringen senser også pedalfrekvensen -), og jeg tror dette kan gi deg feilmeldinger. Det er nok derfor de ferdige "trimmesettene" du får kjøpt er basert på mer enn å halvere "pulsfrekvensen".

 

Og hvor lurt er det egentlig å kjøre i 50km/t på en el-sykkel?

(Jeg har en Bosch Performance Line-basert el-sykkel selv, og har selvsagt vært innom tanken på å "trimme" den.)

 

 

Nei, jeg vet ikke om dette vil fungere eller om det er så lurt, har bare lyst å prøve. Ser jo det finnes ferdige trimmsett, men har nå lyst å bygge noe selv. Tviler også for at jeg vil komme opp i 50km/t (med en 250W motor) og vil uansett ikke frese avgårde i en slik fart, men dagens motorkutt med 25km/t er en ganske så iriterende begrensning. Vet ikke hvilken teknisk løsning jeg blir å ende på, men det aner meg at det er lettere å hoppe over annenhver puls enn å skulle redusere pulsraten med bare 20-30%. Faktisk så trur jeg at enkelte av de ferdige trimsettene reduserer pulsstrømmen til det halve. Lest en plass at speedometeret ville vise 50% av reell fart etter trimming.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

En enkel dele-på-to-krets er beskrevet her: http://www.radio-electronics.com/info/circuits/logic-useful-circuits/d-type-frequency-divider.php

 

Hvis du kjører pulsen fra rotasjonssensoren inn på klokkeinngangen (Clk) på D-vippen, så vil utgang Q endre tilstand hver gang det kommer en puls. Og hvis du AND'er utgang Q sammen med det originale rotasjonssensorsignalet, så vil du få ut annenhver puls, slik du ønsker (om jeg har forstått det riktig).

 

Men det er et annen fenomen som kanskje også har en innvirkning her; jo fortere hjulet snurrer, jo "smalere" blir pulsene - i tillegg til at de kommer oftere. Nå er vel ikke disse pulsene i virkeligheten like firkantete som i teorien heller, men hver puls vil ha kortere varighet når rotasjonshastigheten går opp.

Lenke til kommentar

Ble anbefalt å lade sykkelen daglig uansett (siden Li-po batteriet trives best med å være fulladet). 

 

 

Dette stemmer nok ikke, da hvilespenning på Li-po er på 3,7v per celle (potensialet balanseres). Fullt oppladet er cellene på 4,2v.

 

(Riktignok finnes andre liknende (lithium) batterier med andre spenninger, men ingen trives best som toppladet)

 

EDIT:

Tilfelle du skulle bli nyskjerrig på batterier fant jeg litt info her: 

https://en.wikibooks.org/wiki/Battery_Power/Lithium_Ion_Batteries

 

 

 

Guidelines for prolonging Li-ion battery life[edit]
  • Unlike NiCad batteries, lithium-ion batteries should be charged early and often. However, if they are not used for a longer time, they should be brought to a charge level of around 40%. Lithium-ion batteries should never be "deep-cycled" like NiCd batteries.
  • Li-ion batteries should be kept cool. Ideally they are stored in a refrigerator. Aging will take its toll much faster at high temperatures. The high temperatures found in cars cause lithium-ion batteries to degrade rapidly.
  • Lithium-ion batteries should never be depleted to empty (0%).
  • According to one book[5], lithium ion batteries should not be frozen. Note that most lithium-ion battery electrolytes freeze at approximately −40 °C, which is much colder than the lowest temperature reached by most household freezers.
  • Li-ion batteries should be bought only when needed, because the aging process begins as soon as the battery is manufactured.[citation needed]
  • When using a notebook computer running from fixed line power over extended periods, the battery can be removed and stored in a cool place so that it is not affected by the heat produced by the computer.[citation needed] (However, a notebook computer's battery prevents sudden loss of the data in memory during power failures and brownouts. Reasonable alternatives are the use of an older lithium ion battery or an external uninterruptible power supply.)

 

 

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Sjekket på nett og ser at Bosh Powepack 400 er av type lithium-ion 36V, 11Ah. Rådet jeg fikk på bytikken er å lade den hver dag selv om jeg ikke har tømt batteriet (jeg sykler 22km hver dag og batteriet tåler 55km i Turbo-mode). Batteriet er garantert å holde minst 500 ladinger og selgeren hevdet at en slik lading bare vil regnes som en 1/2 lading siden batteriet fortsatt har 60-70% effekt etter en dags bruk. Jaja, samma det, nå vil jeg ha mer fart. Blir sikkert å tømme batteriet mye kjappere i "2xTurbo-mode" :-)

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Da har jeg fått verifisert at eksisterende Bosch speed sensor er en reed sensor.

 

Jeg har også funnet ut at "Error Code 503" var et blindspor. Magneten og sensorene var for langt fra hverandre.

 

"nebrewfoz" har nok muligens rett i at det ikke er "så enkelt" som bare å fjerne annenhver puls. Min lille test med å feste triggemagneten på trøen resulterte i at speedometeret viste ca. 1/3 av reell fart. Kontrolleren ga i starten full guffe, men ble ganske uforutsigbar og kokko til tider. Til tider så kuttet den kuttet motorkraften helt og når jeg hadde veldig lav fart så måtte jeg skifte til et tyngere gir for å få motorhjelp i det hele tatt (ganske ulogisk altså). Mye mulig at kuttene ble gjort på grunn av overbelastning av batteri eller mottor. Egentlig en ubrukelig løsning.

 

Har derfor kommet til at jeg ønsker at sykkelen skal oppføre seg helt normalt i området 0 - 23km/t, men med hastigheter over 23km/t så ønsker jeg å lure sykkelen til å tru at reell fart er 23 km/t slik at ikke motorhjelpen kuttes.

 

Har egentlig de tekniske grensesnittene klare nå og har allerede bestemt meg for å bygge en Arduino løsning (ATtiny), så da går jeg til Arduino linken å sjekker om noen gidder å hjelpe meg med selve programmeringsjobben.

 

Takk for inspillene!

 

PS: Speedometeret viser 23km/t med en frekvens på 2,92Hz (bruker da magneten i påslått stilling i 1ms og i avslått stilling i 342ms).

post-158640-0-17617700-1444915762_thumb.jpg

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...