Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor rens på bmw 320i

Megselv95

Anbefalte innlegg

Bil som går urent og lager litt mere eksos enn vanlig,

Den har snart gått 50 000 km uten oljeskift og lurer på og ta en slik motorflush. Er det nødvendig eller burde jeg bare kjøpe nye plugger, oljefilter og olje.

Eller anbefaler dere at jeg setter den på verksted til motorrens og får dyr verkstedregning....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den gått noe særlig mer enn 100.000KM totalt ville jeg vært forsiktig med motorrens, alt etter hvilket produkt du bruker. F.eks Biltema sin flusheolje har ikke så særlig renseeffekt, så den vil jeg tro bør kunne brukes, men om den har så mye for seg er jeg skeptisk til. Der finnes motorrens som er meget effektiv, men problemet er at gamle maskiner rett og slett ikke alltid tåler en så kraftig rens. Alternativt ville jeg heller bare brukt en billigolje som holder viskositet/etc som din motor skal ha, kjøre med den noen dager, for så å bytte til en god syntetisk olje. Selvsagt filterbytte hver gang en bytter olje. Biltema sin billigste oljer er helt fine til denslags, men personlig ville jeg ikke kjørt særlig langt på en slik olje, spesielt ikke på en motor som alt sliter med koksing. Det varierer sterkt fra olje til olje hvor god renseeffekt de har. Royal Purple oljer har jeg opplevd flere ganger at løsner koksing veldig bra, men fremdeles såpass forsiktig at det ikke løsner i klumper, men som et slam som blir fanget opp av filteret. Med andre ord så må filteret gjerne byttes flere ganger på en motor som har mye koks rundtom. Oljen i seg selv holder lenge, men filteret blir rett og slett fylt opp med slam. Så bytter du til en olje med såpass god renseeffekt, så bytt gjerne filter alt etter noen dager/1 uke, iallfall sjekk filteret ofte.
Om motoren går urent, er det neppe oljen sin feil. For å fikse det så sjekker du heller tennkabler/spole/hetter/plugger, samt bensinfilter, samt tilsatt en solid overdose med rensemiddel for bensin. For å nevne merker her har du Tunap (bilverksteder/rekvisita, den er helst ment som en engangsbehandling, renser og smører bra), TriPak bensinbooster (nettbutikk, kan brukes både som engangsbehandling og som jevnlig dose i tanken ifm fylling, renser veldig bra, smører litt), og QMI drivstofforbedrer (nettbutikk, kan brukes både som engangsbehandling og som jevnlig dose i tanken ifm fylling, renser bra, smører veldig bra). Alle disse har jeg prøvd, og alle har god effekt. Kanskje TriPak er den jeg har opplevd som best til å gi raskest resultat. qmi.no selger RoyalPurple og QMI, Flissundet.no og cap.no selger TriPak.

Lenke til kommentar

Bil som går urent og lager litt mere eksos enn vanlig,

Den har snart gått 50 000 km uten oljeskift og lurer på og ta en slik motorflush. Er det nødvendig eller burde jeg bare kjøpe nye plugger, oljefilter og olje.

Eller anbefaler dere at jeg setter den på verksted til motorrens og får dyr verkstedregning....

Olja har nada med at bilen går urent. Bytt olje med noe billig (biltema) kjør med den en uke (kjør noen lange turer), og så bytt til den olja du vanligvis bruker. Bytt filter hver gang også.

Ujevn gange kan være mye rart:

- tennplugger

- pluggledninger

- coiler

- veiv sensor

- kam sensor

Mye eksos kan være:

- Lambdasensor

- bensinstrykkregulator

- bensinpumpe

- topppakningslekasje

- dyser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...