Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) God dag godtfolk. Jeg er en ung mann som nylig har begynt å ta helsen min litt mer på alvor. Har tatt skrittet vekk fra Grandiosa daglig, og har gått over på å prøve å lage min egen litt sunnere, grønnere mat. Jeg er relativt ny i feltet, så det tar meg litt tid, og jeg ikke spesielt flink på den store variasjonene helt enda. Det jeg lurer på idag er om dere kunne anbefalt meg noen vitaminpiller/kapsler jeg kan spise? Har bare den fundamentale forståelsen for at vitaminer er viktig, og at enn kan få i seg nok ved å spise sunt å variert. Problemet jeg har er som sagt på den "varierte" delen. Hvilket vitaminpiller/kapsler vil dere anbefale? Endret 14. oktober 2015 av Slettet-JWlLR8 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg tar 1stk Biopharma Multi vitamin hver kveld (12 vitaminer og 9 mineraler) Går mye i brød til meg, men aldri grandis Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Det kommer sikkert noen her og sier du får nok i en variert kost, men det er ikke min erfaring. Uansett er doseringene så lave i Norge at det ikke er farlig å ta vanlige vitaminer i tillegg. Dette bør inneholde alt du trenger: http://www.nycomed.no/kosttilskudd/nycoplus-multi-100-tabletter http://www.nycomed.no/kosttilskudd/nycoplus-selolje Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Selolje er oppskrytt, men det er jo bare min mening da.. Jeg spiser heller fisk 1-2 ganger i uken Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Alt er oppskrytt så lenge man ikke har sykdommene det skal hjelpe mot. Fisk 1-2 ganger i uken har ingen effekt på leddsmerter, og oppnår ikke de anbefalte dosene heller. Jeg tror de sier 3 ganger i uken anbefalt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Jeg spiser en liten boks makrell i tomat eller sardiner til frokost stort sett hver dag. Da trenger jeg ikke stresse så mye med fisk til middag. Endret 14. oktober 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Makrell er godt det, men lukter så innmari neste dag og err litt lat med søpla Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Så jævlig lukter det ikke bare du tømmer boksen og skyller den. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Har du ikke spesielle behov, er hvilket som helst multivitamin/mineralpreparat helt i orden. Supplerer du med umettede fettsyrer (også kalt vitamin F) i en eller annen form, er du dekt bra opp. Endret 14. oktober 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Så jævlig lukter det ikke bare du tømmer boksen og skyller den. Det lukter så jævlig at jeg luktet det hit bare dere skrev om det. Endret 14. oktober 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Bestemors siste mens... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg skal hente et bind til deg, bare sitt der og vent i mens. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Enough Is Enough: Stop Wasting Money on Vitamin and Mineral Supplements http://annals.org/article.aspx?articleid=1789253 Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Jeg anbefaler minst fem om dagen av disse pillene: Dessverre kan ikke piller eller kapsler erstatte et sunt kosthold. Det er flere grunner til det: 1) Fordøyelsessystemet ditt er laget for å fordøye mat, ikke konsentrerte vitaminpiller. Mange vitaminer blir ikke tatt opp like effektivt av piller som med mat. En del studier viser faktisk at mange vitaminpiller er helseskadelige siden de er så konsentrerte. Helheten i et kosthold er større enn summen av de enkle delene. 2) Dersom du får mer enn du trenger av et vitamin vil kroppen kvitte seg med det den ikke trenger. Pillene går sannsynligvis rett i dass. Du skal ha et rimelig monotont og/eller kalorifattig kosthold for å få reell vitaminmangel, men det er mulig du ligger litt under anbefalt daglig inntak. 3) Om det så skulle vise seg at du har for lite av et vitamin er det likevel andre ting, og da særlig to ting nesten alle får for lite av: Fytokjemikalier (deriblant antioksidanter) og fiber, som det er massevis av i grønnsaker og frukt. Fiber og fytokjemikalier er kjempeviktige for å forebygge sykdommer og for å ha bra helse.Om du er bekymret for vitaminmangel ville jeg sjekket det hos legen. Det krever litt mer energi å spise frukt og grønt enn å knaske piller, men kroppen din vil takke deg. Det er mange måter å gjøre det enklere på: Et eple/en banan i havregrøten, frosne grønnsaker som tilbredes i mikroovnen, paprika/agurk på pålegget, litt frukt som snacks. Du finner også mye vitaminer, mineraler, fiber og fytokjemikalier i fullkornsprodukter, belgfrukter som bønner og liknende, så du må ikke spise eksremt mye bladgrønnsaker heller. Det er kanskje like viktig å trappe ned på det usunne, hvilket du allerede har gjort. En god kilde til omega 3 kan være en grei "forsikring". Tran, linfrømel eller valnøtter er alle enkle gode kilder til omega 3. Om du tar tran vil du også få en del D-vitamin, som man kan få for lite av i vinterhalvåret/om man er lite ute i sola. Om du får konstatert B12-mangel hos lege eller blir vegetarianer bør du også finne en god kilde til det. Sannsynligvis har du ikke graverende mangel av disse heller, men det kan være et greit sted å begynne å bekymre seg. Du kan forresten legge inn matplanen din her og sjekke hva du eventuelt måtte få lite av: https://www.kostholdsplanleggeren.no/ Endret 14. oktober 2015 av Dr. Chaos Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Rimelig mange studier som viser at vitamintilskudd ikke virker eller har så og si ingen effekt. Bortkasta penger. Spis frukt og grønt som mellommåltid. En del som også peker mot at også tran virker mot sin hensikt. Hysteriet rundt vitaminmangel virker ganske oppblåst. Er vel strengt tatt umulig å få i seg de anbefalte mengdene av alt kroppen "trenger", men å få i seg nok går fint. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Piller er mye billigere enn frukt og mye lengre holdbarhetsdato også Bildet så jo fristende ut, men sånt finnes ikke her ihvertfall, kun overpriset søppel Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Enough Is Enough: Stop Wasting Money on Vitamin and Mineral Supplements http://annals.org/article.aspx?articleid=1789253 Et utdrag fra slutten "supplementing the diet of well-nourished adults with (most) mineral or vitamin supplements has no clear benefit and might even be harmful. These vitamins should not be used for chronic disease prevention. Enough is enough." Så, de som spiser variert kosthold har ikke bruk for de og de som tror det hjelper mot sykdommer, men det står ikke noe om oss som ikke har variert kosthold Spiser sjeldent frukt (burde vært momsfritt for varer som ikke konkurrerer med norsk produksjon) Middag lager jeg kanskje ett par ganger i måneden, ellers går det stort sett i brød.. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Man har valget: høre på objektive ernæringseksperter som holder seg på vitenskapelig grunn, eller høre på selv"lærte" som gjør penger på å kolportere oppspinn og overtro. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Piller er mye billigere enn frukt og mye lengre holdbarhetsdato også Bildet så jo fristende ut, men sånt finnes ikke her ihvertfall, kun overpriset søppel Du blir nesten garantert sunnere av å investere de pengene du ville brukt på piller på grønnsaker. Norske grønnsaker er i sesong nå, og er derfor billige. Gulerøtter, brokkoli, blomkål (5,90) og kål er eksempler. For øvrig kan du ved å for eksempel erstatte vanlig brød (30 kroner for 750g) med f.eks. store havregryn (18 kroner for 1,1 kg sist jeg sjekket) spare penger. Man har valget: høre på objektive ernæringseksperter som holder seg på vitenskapelig grunn, ellerhøre på selv"lærte" som gjør penger på å kolportere oppspinn og overtro. Det er en gigantisk pilleindustri som tjener milliarder på at folk tror de mangler visse vitaminer og kan bli sunnere av å ta tilskuddene deres. De har masse penger som de kan støtte forskning med. Om du bare gjentar en studie mange nok ganger eller legger den opp på riktig måte vil tilfeldigheter vise at du har en effekt når du egentlig ikke har det (type 1 feil). De en av tjue studiene som viser effekt blir publisert, mens de nitten av tjue som viser ingen effekt havner i et arkiv. De har enorm innflytelse på hva enkelte eksperter mener. Endret 15. oktober 2015 av Dr. Chaos Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Hvis du skal ta vitaminer, så bør dette være (etter min mening) målrettet, kontra ta vitaminer fordi det er sundt. Et variert kosthold vil gi deg alt du trenger. Lever og Egg er to kilder for de aller fleste vitaminer, samt flere grønnsaker. Så lenge du ikke har påvist mangel av vitaminer eller mineraler, så ville jeg heller gått for et variert kosthold, som inkluderer fisk, kylling, grønnsaker, frukt og egg (blant annet). Ikke gjør dette så komplisert; spis sundt og variert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå