lasse_hansen87 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hei sann.. Jeg har et par spørsmål, jeg kjører win10.. Er ikke så lenge siden jeg bygde pcèn.. Når jeg installerer Windows, når det er gjort så legger jeg inn Gigabye App senter, mest for å bruke den til å vise temp og system info.. Men ser også at jeg derifra kan installere: Intel INF installation og Intel Management Engine Interface Etter hva jeg har klart å lese frem så er dette Chipset drivere, men bør jeg installere dem via Gigabyte appen? Eller er dem allerede lagt inn i operativsystemet? For når jeg har kjørt clean install, og så laster ned alle oppdateringer til Windows. Når jeg da installerer Gigabyte appen, og skal installere disse to driverne, så sier den at versjonen jeg prøver å legge inn er eldre enn den jeg allerede har.. Forstår meg ikke helt på dette med disse to driverne i det heletatt. Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men blir ikke noe klokere... Derfor spørr jeg her inne om hjelp til å forstå. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Når det gjelder chipsetdrivere så finnes disse både hos Intel, hos produsenten av hovedkortet og innkorporert i microsoft sine drivere. Sansynligheten er relativt stor for at de driverene som kommer sammen med microsoft windows er gode nok. Har man problemer eller opplever at ytelsen til maskinen ikke er der den burde være kan man heller vurdere å prøve chipsetdrivere fra intel sine hjemmesider eller fra hovedkortprodusenten sine hjemmesider. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Dette gjelder begge disse to? Hvordan har det seg at de som jeg kan få ifra gigabyte er eldre enn windows sine egne? Får nemlig beskjed om det når jeg prøver å oppdatere dem via gigabyte programmet. Gigabyte sier dem bør oppgraderes, men når jeg gjør dette så sier windows at dem som allerede ligger inne er nyere Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) IMEI (Intel Management Engine Interface) trenger du mest sansynlig ikke. Det er et sub-system som muliggjør at en administrator kan utføre oppgaver på en klient uten å komme i konflikt med brukeren av klienten. Iallfall slik jeg har forstått det. Mange installerer driveren fordi den kommer opp som en feil i device manager hvis driveren mangler. Man kan enkelt disable denne i stedenfor å installere driveren. Chipset-driveren derimot må du ha inn. Hvis den fra Gigabyte sine sider er eldre enn den Intel eller MS har så trenger du nok ikke oppgradere. Enten har bare ikke Gigabyte oppdatert sin driverliste, eller så mener dem at den som de har lagt ut "er best" eller de kan gå god for den. Du kan forsøke denne for update av Intel drivere. http://www.intel.com/p/en_US/support/detect Begge driverene omtalt i denne tråden er fra Intel - det er ikke Gigabyte sine noen av dem. Igjen - opplever du problemer så kan du forsøke forskjellige versjoner av drivere. Sjekk device manager at du ikke mangler noe når du er ferdig med re-install av systemet ditt. Endret 15. oktober 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Så egentlig kan jeg bare installere window som valig, og etter det er ferdig å oppdatere og sånn, så kan jeg laste ned å kjøre intel uppdate programmet? Da vil vel det sørge for at alle intel driverne er nyeste? Uten innblanding ifra gigabyte. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det stemmer det - Du trenger ikke blande inn Gigabyte for å få inn drivere til chipsettet. Det er ikke sikkert du trenger blande inn Intel en gang, fordi MS gjør jobben sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå