Gå til innhold

Studiekompetanse til fagbrev

Bruce Gain

Anbefalte innlegg

Studerte medier og kommunikasjon på VGS, tok så et år påbygg for å få studiekompetanse og nå studerer jeg datateknologi på høgskolen. Har tenkt tanken før, men blir mer og mer sikker på at jeg vil ha en mer praktisk jobb som ikke innebærer å sitte foran en PC-skjerm inne på et kontor åtte timer om dagen.

Har derfor vurdert et yrke som elektriker, og her har jeg noen spørsmål. Har lest at man kan jobbe som hjelpearbeider i fire-fem år for så å ta fagbrev. Man kan også ta programfagene fra VGS for så å gå ut i læra.

Det er jo mulig å ta fagene som privatist, men hvordan skal man kunne klare seg på eksamen når man kun har lest teori og ikke har noe som helst praktisk erfaring? Er det noen som har erfaring med å gjøre det på den måten?

Kan se for meg at det ikke er lett å få jobb som hjelpearbeider uten noe erfaring, er det noen med erfaring rundt dette?

Og til slutt, hvis jeg skulle finne på å gå for elektriker, hvilken retning (automatisering, data og elektronikk) ville vært et smart valg å gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er klart at det hjelper med praktisk erfaring til eksamen da du faktisk forstår hva ting mener og slik. men det skal være ganske greit og ta eksamen som privatist så lenge du er villig til og lære.

det er dog, mye tegninger og prinsipper som ikke er så lett og forstå uten at du har noen som kan hjelpe deg

er ikke lett å få jobb som hjelpearbeider som elektriker da du nesten ikke kan gjøre noe uten tilsyn.... er selvfølgelig ikke umulig.

og noen bedrifter bryr seg ikke om disse reglene.

hva du bør gå for er opp til hva du har lyst til og jobbe med. finnes mye info på nett.

et siste ting er at elektriker er ikke et yrke vanligvis vill bli gammel i. mye senskader/slitasje

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Er selvfølgelig villig til å lære, og har et par bekjente som eventuelt kan hjelpe meg hvis jeg står fast. Hvordan er eksamen i programfagene? Muntlig, skriftlig, praktisk (elektrofag, data og elektronikk)?

Har søkt masse rundt på nettet, og har funnet veldig mye forskjellig info. Det jeg kunne tenke meg er nok telemontør.

Det har jeg sett flere nevne, tenker derfor at jeg etter hvert kunne bygd på med eventuelt ingeniør via fagskole etter som man blir eldre.

Lenke til kommentar

Hvis du tar de programfagene du trenger og har fellesfagene fra før er det lik læretid som alle som har gått yrkesfag på VGS så vidt jeg har forstått.

Ikke etter hva opplærlingskontorene har sagt til meg, anbefaler å ringe med de sann du ikke tar alt og står igjen med ingenting.

Hva er det de har sagt?

Ser ut som om man også må få prosjekt til fordypning godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...