vegham Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hei Bakgrunn Nylig flyttet inn i ny kåk og skal sette sammen en vegg hvor jeg skal skjule TV-ledning, HTPC, UPS, høyttalere og ledninger generelt. Denne delen av stuen er 4x3.6m hvor den nye veggen blir langs den korteste på 3.6m. Ønske Det som gjenstår er å velge et lydsystem som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Hovedplanen min var tre høyttalere i vegg med ledning og forsterker - trådløs subwoofer på gulv og to trådløse bakhøyttalere der alle tre sistnevnte tar 230V inn, men det er kanskje naivt av meg håpe på noe sånt? Bruk Hovedbruken vil være til filmtitting, men noe metallmusikk og spilling kan forekomme. Med respekt til naboene behøver jeg ikke noe med mye amplitude og siden jeg ikke er så fin på øra håper jeg at et budsjett 3-10k holder. Krav I utgangspunktet ønsker jeg mest mulig skjult, minst mulig på gulv for lettere vask og minst mulig hassle i det lange løp. Batteriløsninger er uaktuelt, men det lar seg lett konverteres til 230V om nødvendig. Forslag Den siste tanken er å feste bakhøyttalerne i taket for da kan jeg lett skjule ledningene. Det blir kanskje rart å få lyden ovenfra i stedet fra nedenfra. Hva tror dere om det? Ønsker naturligvis å kjøpe det som gir meg mest for penga! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Legg inn kabler til 7.1 + 4 i taket for atmos... så er du dekket. Edit: Trekk kabler i rør; så kan de byttes. Bruk store rør. Endret 14. oktober 2015 av TGB Lenke til kommentar
vegham Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Ok, du sier egentlig at jeg bør legge opp til å ha høyttaler i taket. I tillegg sier du at jeg bør velge Dolby Atmos som lydsystem? kan ikke finne priser på dette. Hva med subwoofer, må jeg ha ledningen over gulvet? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Du trenger ikke legge opp atmos med høytalere i taket (atmos er objektorientert lydsystem som vil komme mer og mer; DTS har en tilsvarende løsning på vei). Du bør studere oppsettet til atmos med 4 takhøytalere og legge rør og kabler klart til dette; det er min anbefaling. Ønsker du å montere høytalere i taket i tillegg kan det være smart å legge opp plass til dette også i taket. (om du ønsker integrert løsning for selve høytalerne) Med 5.1 dropper du bakhøytalerene (mot deg på bildet ovenfor); samt takhøytalerne. Så har du 5.1; ta med bakhøytalere og du har 7.1 oppsett. Definisjonen på atmos og takhøytalere er at de skal stå ca over front høyre/venstre; samt surround høyre og venstre (de som står til siden for sofaen). Flertallet bommer her med 5.1 oppsett og setter opp surround høytalere som surround-back... det er feil. Surround kan legges litt lengre bakover, men de skal ikke så bak; de skal stå til siden (90 grader mot deg); eller litt bak, men maks 110 grader. Edit: Det finnes et par filmer som har 5.1 surround-back kun og ikke 5.1 surround.... men 99.99% av alt 5.1 materiale er mikset for å ha surround kanalene fra siden (dette er definert i lydstream på filmen). Endret 15. oktober 2015 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå