Gå til innhold

Liten PC/Media center i stua.

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal ha meg en liten pc i stuen som jeg kobler til tv'en. Tenkte å bruke den til å surfe, youtube, film og spotify.

Skal koble til trådløst tastatur og mus.

Såg litt på komplett sin media center pc, men den vart litt dyr synst eg.

Såg litt på MSI sin lille dings, MSI Cubi mini-pc ett eller annet. Er denne en fullverdig PC?

Noen som har noen tips og innspill? Har ikke så veldig mye peiling på dette området.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen svar eller anbefalinger, men litt innspill på hva du bør ha i tankene når du planlegger hvodan du vil ha det.

Den skal jo stå påslått hele tiden så støy og varmeutvikling er jo litt viktig (en SSD disk støyer ikke og belaster strømforsyningen mindre enn en vanlig disk). Skal du lagre lyd, bilde eller filmer på lokal HD? Trenger du CD/DVD/Bluray-spiller? Fast Ethernetlinje eller WiFi? Liggende i stereorack eller stående ved siden av? Skal lyden gå ut via TV'en, lydkort på PC'en, PC-høyttalere, hjemmekinoanlegg eller et stereoanlegg? Skal det brukes lyd og bilde via HDMI eller skal lyden gå via optisk fiber eller koax? Skal det brukes trådløst minitastatur med mus, en multimediamus eller en smarttelefon? Google Chromecast? Hvordan kommer TV-signalene inn (kabel-TV, SAT, fiber, Riks-TV eller nett-TV) og hvor mange fjernkontroller tåler du å ha liggende på stubordet? Skal noen av disse underhodingskanalene også overføres og kunne spilles av på andre media og/eller i andre rom?

Lenke til kommentar

Skal du lagre lyd, bilde eller filmer på lokal HD?

Nei. I nøden kanskje litt bilde. Såg for meg at 128GB SSD er nok.

Trenger du CD/DVD/Bluray-spiller?

Nei.

Fast Ethernetlinje eller WiFi?

Wifi

Liggende i stereorack eller stående ved siden av? Skal lyden gå ut via TV'en, lydkort på PC'en, PC-høyttalere, hjemmekinoanlegg eller et stereoanlegg?

- En liten boks som Intel NUC eller MSI Cubi såg jeg for meg.

- Koblet til en hjemmekinoforsterker, men har kun stereo høyttalere.

Skal det brukes lyd og bilde via HDMI eller skal lyden gå via optisk fiber eller koax?

HMDI eller minijack til phonokabel.

Skal det brukes trådløst minitastatur med mus, en multimediamus eller en smarttelefon?

Trådløs mus og tastatur.

Hvordan kommer TV-signalene inn (kabel-TV, SAT, fiber, Riks-TV eller nett-TV) og hvor mange fjernkontroller tåler du å ha liggende på stubordet?

- Har Get fiber utenom, så var ikkje noke plan å ha noke anna enn nett-tv innpå der.

- 50 kontroller :p

Skal noen av disse underhodingskanalene også overføres og kunne spilles av på andre media og/eller i andre rom?

Nei.

For å formulere meg på en annen måte. Eg kunne likegodt hatt en liten stasjonær pc stående ved siden av eine høyttaleren, og brukt denne til media pc. Men jeg vil ha noe mindre, som omtrent dekker en fullverdig PC. Surfing, youtube, spotify, og enkle ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...