Gå til innhold

Elektriker utdanning NKI

Anbefalte innlegg

HEI!

Jeg er 20år og ønsker å bli elektriker.

Har drevet og sett litt rundt for hva som er mulighetene mine for å bli elektriker. Jeg har sett at NKI tilbyr fagene elektro vg1 og el-energi vg2. Driver å undersøker litt angående å ta fagene gjennom NKI og lurer derfor på om det er sann at jeg fortsatt må gå 4 år som lærling for å kunne ta fagbrev, eller om det er slik at jeg kan gå 2,5års læretid som vanlig studenter ved elektrofagene gjør? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HEI!

Jeg er 20år og ønsker å bli elektriker.

Har drevet og sett litt rundt for hva som er mulighetene mine for å bli elektriker. Jeg har sett at NKI tilbyr fagene elektro vg1 og el-energi vg2. Driver å undersøker litt angående å ta fagene gjennom NKI og lurer derfor på om det er sann at jeg fortsatt må gå 4 år som lærling for å kunne ta fagbrev, eller om det er slik at jeg kan gå 2,5års læretid som vanlig studenter ved elektrofagene gjør? 

Hva har du tatt tidligere? for å ta normalløp må du ha alle fagen som du normaltsett ville hatt ved fullført vg1/vg2 elektro, meg bekjent. Mulig det finnes unntak men jeg tviler. 

Men tiden vill nok bli redusert noe ved endt eksamen i disse fagene.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg har fullført studiespesialisering (allmen) så har alle fellesfagene

så du sier at om jeg tar alle programfagene innen de 2 linjene så blir det vanlig læretid for meg?

Fellesfagene er ikke like på yrkesfag og studiespes mener jeg på. Det beste er nok å ta kontakt med en rådgiver på en yrkesfaglig skole, de vill ha nøyaktige svar på dine spørsmål :) 

Lenke til kommentar

mener på at fellesfagene (norsk, engelsk, naturfag...) var nokså like på vg1, har en kompis som var så heldig at han kom inn på tip linjen uten studierett og han kunne velge om han ville ha alle fellesfagene eller ikke fordi han hadde hatt de før (gikk samme som mej)

Kan godt hende at det er mulig å oppnå fritak, men pensum er ikke helt likt så det er nok verre en omen kommer fra en annen yrkesfaglig linje da pensum er helt likt. Men som sagt, dette svarer rådgiver deg på i en håndvending :) 

Lenke til kommentar

om det skulle være slik så kan man gå elektro på NKI med fellesfagene, noe som jeg ikke har noe imot. det jeg lurer mest på er om studiene på NKI er godkjent slik at jeg kan begynn direkte som lærling etter fullført og om det er 2,5 år (NKI er støttet av lånekassen så vil tro at det er godkjent)

Om du tar eksamen og består alle fagene så kan du gå normalt som lærling ja. Om det finnes noen "oppsamslings" eksamener en kan ta for å ta mindre fag er også kanskje mulig, vet dette finnes i feks brønnteknikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...