Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og Økonometri - BI H2015


Anbefalte innlegg

 

 

Er det noen her som har svar på akkurat hvordan denne eksamenen kommer til å foregå? Jeg vet det er multiple choice, men hva mer? Man skal vel ikke bruke stata?

Du må jo bruke stata for å løse casen som er gitt. Oppgavene som kommer kan vi jo ikke vite hva er, men man kan kanskje tenke seg til noen oppgaver basert på tidligere eksamen. 

 

Du bruker med andre ord Stata før eksamen og tar med svarene du har fått på eksamen. 

 

 

Blir vel de 15 første oppgavene som dreier seg om Caset vi har fått, også er de resterende 15 spørsmålene om alt annet i pensum. 

 

 

Jeg vet vi bruker Stata til casen, men vi har vel ikke PC på eksamen, jeg bare lurer på om man "gjør" halve eksamen hjemme og tar med svar.

 

Du gjør hele caset hjemme og tar med resultatene på eksamen. Resultatene brukes til å løse de 15 første spm. De resterende spørsmålene må du beregne på gamlemåten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

71128283d5.png

Dette er hva jeg har gjort på oppgave I. Men veldig usikker på om jeg har valgt ut riktige ikke-signifikate variabler? "men", "from16to19" og "from20to25" er de eneste som er mindre enn 0,10, men mulig jeg tenker/ser på feil sted... :)

 

Les oppgaven, du har ikke tatt med standardfeil. Og du skal kun ta med ikkesignifikante variabler i test 2.

 

I. Ta utgangspunkt i modellen fra Case oppgave F. Beregn en ny modell uten ikkesignifikante variabler (behold konstantleddet selv om det skulle være ikke-signifikant). Bruk standardfeil av passende type og tosidige tester p˚a et 10% signifikansniv˚a for ˚a bestemme om en variabel er signifikant eller ikke

 

Tror jeg fant ut av det. Takk.. 

 

Legg ut det du fikk som svar!

 

hvordan gjorde du det?

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen her som har svar på akkurat hvordan denne eksamenen kommer til å foregå? Jeg vet det er multiple choice, men hva mer? Man skal vel ikke bruke stata?

Du må jo bruke stata for å løse casen som er gitt. Oppgavene som kommer kan vi jo ikke vite hva er, men man kan kanskje tenke seg til noen oppgaver basert på tidligere eksamen. 

 

Du bruker med andre ord Stata før eksamen og tar med svarene du har fått på eksamen. 

 

 

Blir vel de 15 første oppgavene som dreier seg om Caset vi har fått, også er de resterende 15 spørsmålene om alt annet i pensum. 

 

Det er 45 spørsmål på eksamen.. Tenker de første 17 har med caset å gjøre og resten er pensum

 

Mulig, men ikke ifølge det han skriver i vedlegget med alle tidligere eksamensoppgaver.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen her som har svar på akkurat hvordan denne eksamenen kommer til å foregå? Jeg vet det er multiple choice, men hva mer? Man skal vel ikke bruke stata?

Du må jo bruke stata for å løse casen som er gitt. Oppgavene som kommer kan vi jo ikke vite hva er, men man kan kanskje tenke seg til noen oppgaver basert på tidligere eksamen. 

 

Du bruker med andre ord Stata før eksamen og tar med svarene du har fått på eksamen. 

 

 

Blir vel de 15 første oppgavene som dreier seg om Caset vi har fått, også er de resterende 15 spørsmålene om alt annet i pensum. 

 

Det er 45 spørsmål på eksamen.. Tenker de første 17 har med caset å gjøre og resten er pensum

 

 

Ettersom det er multiple choice, vet du hvordan det beregnes? Altså om det er -1 for feil svar og 3 for korrekt, tilsvarende som på Strategi eller noe liknende?

 

Jepp, det er riktig. -1 for feil, 3 for riktig og 0 for å velge ingen av alternativene

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen her som har svar på akkurat hvordan denne eksamenen kommer til å foregå? Jeg vet det er multiple choice, men hva mer? Man skal vel ikke bruke stata?

Du må jo bruke stata for å løse casen som er gitt. Oppgavene som kommer kan vi jo ikke vite hva er, men man kan kanskje tenke seg til noen oppgaver basert på tidligere eksamen. 

 

Du bruker med andre ord Stata før eksamen og tar med svarene du har fått på eksamen. 

 

 

Blir vel de 15 første oppgavene som dreier seg om Caset vi har fått, også er de resterende 15 spørsmålene om alt annet i pensum. 

 

 

Jeg vet vi bruker Stata til casen, men vi har vel ikke PC på eksamen, jeg bare lurer på om man "gjør" halve eksamen hjemme og tar med svar.

 

Ja, caset ble jo lagt ut for en stund siden. 14 dager før eksamen. :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

71128283d5.png

Dette er hva jeg har gjort på oppgave I. Men veldig usikker på om jeg har valgt ut riktige ikke-signifikate variabler? "men", "from16to19" og "from20to25" er de eneste som er mindre enn 0,10, men mulig jeg tenker/ser på feil sted... :)

 

Les oppgaven, du har ikke tatt med standardfeil. Og du skal kun ta med ikkesignifikante variabler i test 2.

 

I. Ta utgangspunkt i modellen fra Case oppgave F. Beregn en ny modell uten ikkesignifikante variabler (behold konstantleddet selv om det skulle være ikke-signifikant). Bruk standardfeil av passende type og tosidige tester p˚a et 10% signifikansniv˚a for ˚a bestemme om en variabel er signifikant eller ikke

 

Tror jeg fant ut av det. Takk.. 

 

Legg ut det du fikk som svar!

 

hvordan gjorde du det?

 

Du ser jo kommandoen jeg har brukt i bildet??? 

 

Men dette ble jo feil siden man måtte bruke en standard feil. Jeg har brukt White metoden vet ikke om det er riktig. Venter på svar fra noen som kan bekrefte det eventuelt. 

Lenke til kommentar

På oppgave N:

 

Er det meningen å bruke regress kommando og da finner man at eneste variabel som skal være med i test 2 er pepsidiff og pepsibefore?

 

Eller

 

Skal man bruke linear regression og med denne får jeg at variablene som skal være med i test 2 er pepsidiff, pepsibefore og men.

 

Trodde først det var den øverste, men standardfeilen må jo være med, så da tenker jeg at alternativ nummer to er riktig. Men jeg har brukt White metode og vet ikke om det er riktig. 

 

 

Er det noen som føler de er relativt sikre på denne oppgaven og kan gi et svar? (Samme vil jo gjelde for oppgave I) 

Endret av MiaHan
Lenke til kommentar

 

1846fdb59a.png

Noen andre som fikk dette som svar?

Ja har fått samme som deg i STATA.

 

Fått samme jeg også! :)

 

Men jeg ser de finner verdier av uhattene på tidligere eksamenoppgaver. Hvordangjøres det i STATA? 

 

Også lurer jeg på oppgave E, "beregn, hvis mulig.." Er det egentlig mulig? Eller er variabelen below16 for vag? Altså den har ingen begrensning? 

Lenke til kommentar

 

 

Fått samme jeg også! :)

 

Men jeg ser de finner verdier av uhattene på tidligere eksamenoppgaver. Hvordangjøres det i STATA? 

 

Også lurer jeg på oppgave E, "beregn, hvis mulig.." Er det egentlig mulig? Eller er variabelen below16 for vag? Altså den har ingen begrensning? 

 

 

Jeg har sett på det selv, og tenker nøyaktig det samme som deg, at det blir for diffust til å kunne avgi et reelt svar. Hvis man ser etter i de andre oppgavene er den jo utelatt fra omtrent samtlige. Ikke usannsynlig at det ikke er mulig å bruke den

Lenke til kommentar

Når folk sier at alle hjelpemidler er tillatt, betyr det at jeg kan ta med meg andre eksamensoppgaver som jeg har løst osv? 

Det lurte jeg på også, så jeg ringte eksamenskontoret. Damen leste opp fra kursbeskrivelsen, og sjekket hos seg før hun sa at alle hjelpemidler er tillatt. Bare mobiltelefon og data som ikke er lov. Så da er det bare å skrive ut. Men tiden er jo knapp så jeg kjører på med formel ark og noen notater jeg vet bør være med. Ser foreksempel at de aller første eksamene som ble gitt har veldig like spørsmål i case som vårt. Mulig å se seg til noen spørsmål som kan komme. Regner dem ut nå jeg, så er jo det hvertfall gjort :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...