Gå til innhold

Slutte jobb til fordel for skole(?)

kristian009

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 23 år og tenker videre fremover i livet.

Har begynt og fundere på skole i det siste. Jeg sitter nå på en leilighed som jeg har lån på,og en god jobb som industrirørlegger offshore.

Jeg har egentlig lite lyst til og si opp jobben min da jeg trives godt med den,og leiligheten min er plassert på en petfekt plass for meg. Men jeg må også se fremover. Jeg har nå svennebrev som VVS-rørlegger og har et lite år igjen som lære her offshore som industrirørlegger. Etter læretid må jeg ikke søke på jobb da jeg alerede er fast ansatt.

Det som er mest aktuelt for meg må nok være og ta maskinteknikk,forkurs i matte så videre på bachelor. Men dette kreves også at jeg sier opp jobb til fordel for skole. Dette fører vel og til at jeg må selge leiligheten,eller om det er mulig,få den leid ut til rundt samme pris som jeg betaler i mnd. Markedet i oljen er jo ikke helt bra nå,så timingen for skole er jo sånn sett bra.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, er veldig glad i jobben min,og min boplass. Noen som har innspill og vært borti samme dilemma? Fortelø gjerne om deres valg om dere har droppet inntekt og boplass for skole eller liknende.

Edit: Noen som vet om man kan kombinere offshore og maskinteknikk og få det gjennomført på deltid 3år? Ser det står ofte på deltid at det er 1dag og 1kvell pr.uke

Takker for innspill! (Om noen sliter og forstå forklaringen og syns det er knotete si fra :) )

Endret av kristian009
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor må du slutte i jobben din? Jeg antar at du går en form for rotasjon som gjør at du kan studere MASSE når du først er hjemme og så litt når du er ute. alt i alt bør det ikke føre til problemer. Det er flere her på forumet som har kombinert jobb og studier. Selv gjør jeg akkurat det, jobber 100%, uten rotasjon vell og merke. Og tar 100% studier(elektro ingeniør). 

Det er flere i min klasse som jobber offshore/rotasjon. 

Lenke til kommentar

Kan man selv velge mengden man ønsker og studere/stille opp på skolen? Ja,jeg har masse av tid til og studere på fritiden siden jeg går 2/4 rotasjon. Leser også at noen få plasser tilbyr nettstudie på 3år,men de fleste er på 4år. Jeg hadde sett for meg og gå heltid på fagskole, 2år og så bachelor 2år etter forkurs på matte, defor var jeg redd jeg måtte si opp.

Takk for innspillet Salvesen.

Lenke til kommentar

Kan man selv velge mengden man ønsker og studere/stille opp på skolen? Ja,jeg har masse av tid til og studere på fritiden siden jeg går 2/4 rotasjon. Leser også at noen få plasser tilbyr nettstudie på 3år,men de fleste er på 4år. Jeg hadde sett for meg og gå heltid på fagskole, 2år og så bachelor 2år etter forkurs på matte, defor var jeg redd jeg måtte si opp.

Takk for innspillet Salvesen.

Usikker på fagskolen, men ser virkelig ikke vitsen med å ta det om du tenker å ta bachelor uansett.

Jeg har vært en dag på skolen i år, satser på at det bare blir denne ene dagen + 3 eksamner. En står helt fritt om man velger å dra på skolen eller ikke. Å studere på høyere nivå er egenstudie, det er altså ingen som "passer" på deg og følger med om du henger med osv. Unntakene er labøvelser og ting som krever oppmøte for å få godkjent osv. 

Lenke til kommentar

Det hørtes jo ut som en veldig rimelig og grei løsning! Tenkte på fagskole og for og få et lite forsprang på bacheloren. Da ønsker jeg gjerne og spørre deg om noen få ting!

Har du tatt noe forkurs eller gikk du bare rett på bachelor etter fagbrev? Tenker da på matte/fysikk

Hvor lang tid går dette over?

Har du hatt voldsomme problemer med og fulle med på studiene?

Lenke til kommentar

Det hørtes jo ut som en veldig rimelig og grei løsning! Tenkte på fagskole og for og få et lite forsprang på bacheloren. Da ønsker jeg gjerne og spørre deg om noen få ting!

Har du tatt noe forkurs eller gikk du bare rett på bachelor etter fagbrev? Tenker da på matte/fysikk

Det skal jeg svare på :) 

Jeg tok forkurs i 2008, mellom vg2 og vg3(har gått automasjon). Men så gikk jeg opp til fagbrev og startet som ingeniør, etter noen år valget jeg i år å starte på bachelor. Siden det kun var en linje i min by på elektro valgte jeg denne, selv om det var Y-veien(da trenger en kun fagbrev for å komme inn). Men det ble ikke noe av denne linjen pga lite søkere og vi fikk gå samme linje i naboby(Stavanger). 

Så nå går jeg Y-veien i min naboby, med ett fullført forkurs. Ganske unødvendig, men igjen er det veldig lett i matematikk/fysikk i år da det er samme pensum som forkurs. 

Jeg vil si jeg har ingen problemer så langt, matematikk/fysikk er greit for dette har jeg fullført tidligere, så har vi programmering som jeg har en del erfaring med tidligere som også går greit men så har vi kjemi. Dette finner jeg ikke så spennende så følger ikke helt med enda. Men planen er å jobbe mye rett før eksamen. Dette var også planen når jeg tok forkurs(hadde kjemi da også) og resulterte i en A. 

Studier på høyere nivå er oppskrytt ift hvor mye tid det krever. Selve forelesningene er ikke mer en 10-15 timer uken, men så spørs det jo hvor mye tid en må legge i det utenom. 

Men for all del, det er travelt! Men fult mulig å kombinere med fulltidsjobb om en prioriterer det :) 

Lenke til kommentar

Det skal jeg svare på :)

Jeg tok forkurs i 2008, mellom vg2 og vg3(har gått automasjon). Men så gikk jeg opp til fagbrev og startet som ingeniør, etter noen år valget jeg i år å starte på bachelor. Siden det kun var en linje i min by på elektro valgte jeg denne, selv om det var Y-veien(da trenger en kun fagbrev for å komme inn). Men det ble ikke noe av denne linjen pga lite søkere og vi fikk gå samme linje i naboby(Stavanger). 

Så nå går jeg Y-veien i min naboby, med ett fullført forkurs. Ganske unødvendig, men igjen er det veldig lett i matematikk/fysikk i år da det er samme pensum som forkurs. 

Jeg vil si jeg har ingen problemer så langt, matematikk/fysikk er greit for dette har jeg fullført tidligere, så har vi programmering som jeg har en del erfaring med tidligere som også går greit men så har vi kjemi. Dette finner jeg ikke så spennende så følger ikke helt med enda. Men planen er å jobbe mye rett før eksamen. Dette var også planen når jeg tok forkurs(hadde kjemi da også) og resulterte i en A. 

Studier på høyere nivå er oppskrytt ift hvor mye tid det krever. Selve forelesningene er ikke mer en 10-15 timer uken, men så spørs det jo hvor mye tid en må legge i det utenom. 

Men for all del, det er travelt! Men fult mulig å kombinere med fulltidsjobb om en prioriterer det :)

Låner tråden litt :)

Mistet nettopp jobben så har vurdert å gå Y-veien selv. Problemet mitt er at jeg alltid har slitt med matte. Gikk ut med 2 fra vgs. Nå er alt glemt mest sannsynling. Har blitt 28 så mye mulig jeg har blitt litt smartere med alderen men vet jo ikke hvordan det ville gått.

Er det noe vits for meg å prøve egentlig når jeg var så dårlig?

Lenke til kommentar

Jeg må vel ta et forkurs jeg får og få søke opp til bachelor. Men er litt spent på hvordan jeg klarer og takle fysikken og matte. Har ikke vært borti fysikk før,og matte var ikke mitt sterkeste fag på vgs. Har jo hele dagene på meg og lese hjemme til dette da,eller så mye jeg tar meg tid til det. Er hvertfall veldig innstilt på og arbeide med det og gjøre noe mer med livet. Det blir også UiS som blir aktuelt for meg siden dette er det nærmeste.

Må bare takke og bukke for innspillet ditt Salvesen! Du kan ha spart meg for mye tid og penger! :)

Tenker jeg melder meg opp til forkurs til neste år! Om alt da går etter planen så blir det vel bachelor i 2017! :)

Lenke til kommentar

Låner tråden litt :)

Mistet nettopp jobben så har vurdert å gå Y-veien selv. Problemet mitt er at jeg alltid har slitt med matte. Gikk ut med 2 fra vgs. Nå er alt glemt mest sannsynling. Har blitt 28 så mye mulig jeg har blitt litt smartere med alderen men vet jo ikke hvordan det ville gått.

Er det noe vits for meg å prøve egentlig når jeg var så dårlig?

Jeg mener de aller fleste kan lære seg matematikk om innsatsen er på plass. Det er ikke alle som klarer å sette seg helt inn i prinsippene og hvordan alt henger sammen men de ALLER fleste klarer iallefall å huske formler og putte inn verdier slik at en består eksamen. 

Så ja absolutt, det er fult mulig! 

Da jeg tok forkurs i 2008 strøyk jeg i matematikk, selv om jeg alltid har vært ok/god i faget. Men det året var litt slaraffen år og innsatsen var ikke på plass. I fjor valgte jeg å ta opp faget igjen og starte på videreutdanning. Tok da alle forelesningene på nett, var i fult arbeid og endte på en B. 

Så alt er mulig :)

Lenke til kommentar

Siden det enda er lenge til neste skoleår,så er det vel bare et meget stort pluss om en allerede nå kjøper seg de bøkene som trengs og begynner og lese/øve seg på oppgavene der? Vil vel gi et godt forsprang og forberedning til start?

Noen som vet hva bøker som brukes/anbefales innen de forskjellige fag?

Endret av kristian009
Lenke til kommentar

Siden det enda er lenge til neste skoleår,så er det vel bare et meget stort pluss om en allerede nå kjøper seg de bøkene som trengs og begynner og lese/øve seg på oppgavene der? Vil vel gi et godt forsprang og forberedning til start?

Noen som vet hva bøker som brukes/anbefales innen de forskjellige fag?

Absolutt, starte på matematikken nå vill være en stor fordel. ligger mye bra video materiale på nett også feks: http://udl.no/

Sinus for for forkurs heter boken i matematikk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...