Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Men utbrenthet og slike ting er vel noe en psykolog i større grad kan hjelpe meg med, enn en fastlege? Livsstilendringer har stor effekt på utbrenthet(ifølge psykolog). Trening, kosthold, og stress. Altså mer av de to, endring altså og mindre stress. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 Drev med mye trening og hadde et relativt bra kosthold før jeg ble ordentlig dårlig da.. det legen sier jeg burde er å gjøre ting jeg liker, men disse tingene innebærer en del fysisk aktivitet, noe som er ganske problematisk når jeg er så slapp og uvel. Det jeg selv sliter mest med er å akseptere at årsaken til alle disse plagene skyldes noe psykisk, og ikke en eller annen sykdom.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Drev med mye trening og hadde et relativt bra kosthold før jeg ble ordentlig dårlig da.. det legen sier jeg burde er å gjøre ting jeg liker, men disse tingene innebærer en del fysisk aktivitet, noe som er ganske problematisk når jeg er så slapp og uvel. Det jeg selv sliter mest med er å akseptere at årsaken til alle disse plagene skyldes noe psykisk, og ikke en eller annen sykdom.. Du må gjerne gjøre noen endringer i den fysiske aktiviteten, noe som gir deg overskudd og ikke underskudd. Dette er ikke jeg noen ekspert på, men jeg tror du kan ha god hjelp av en psykomotoriskfysioterapaut eller hva det heter. Og i og med at du er redd for sykdom selv om du er utredet etter hva jeg kan se veldig nøye tror jeg det er smart å prøve å snakke med terapaut ja, de kan hjelpe deg med dette. Spessielt kognetiv terapi er godt for å endre dette tanke mønsteret, altså "tvinge" deg til å ikke tenke sykdom med en gang du føler noe. Men det er tydligvis splittede meninger om dette, men det er iallefall mitt beste tips. Har selv vert igjennom en lignende periode og disse tingene har hjulpet meg Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Det jeg selv sliter mest med er å akseptere at årsaken til alle disse plagene skyldes noe psykisk, og ikke en eller annen sykdom.. Hvis det er utbrenthet så er det ikke innbildning, man er virkelig sliten. Men det kan også være senvirkninger etter kyssesyke eller noe annet, ettersom du har hatt det. Da er det bare å holde seg innenfor sine begrensninger. Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Ut i fra historien din, synes jeg det er rart at 'psykologien' plutselig setter deg ut av spill. Du fungerte jo fint før. Hvis ikke det har skjedd noe helt utenom det vanlige. Sure oppstøt osv, kan være stramhet i diafragma, som ligger rundt spiserøret. Kan også være ubalanse i magen, blant annet for lite syre. Lite syre i magen gjør at mat ikke blir skikkelig fordøyd, og fører til masse krøll. Pass deg for syrenøytraliserende, som KUN gjør ting verre. Vurder å dra til en tannlege som er spesialist på TMJ. Les kjeveartikkelen min her, se om det passer deg http://treningogrehab.no/viktigheten-kjeveokklusjon/ Endret 15. oktober 2015 av Kjetil_4455 Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 15. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Vel, har ikke fungert helt fint før heller, har slitt med magen i mange år, men hos alle legene jeg har vært hos har jeg fått beskjed om at jeg har irritabel tarm. I sommer hadde jeg fulltidsjobb, men følte meg nesten som en robot og gjorde det egentlig utelukkende for å få det på CV'en.. Var ofte jeg fikk hodepine, krampefølelse i kjeven (særlig når jeg spiste lunch) og hendte også at leggene mine føltes harde som stein, uten at jeg hadde belastet de noe spesielt. Var vel den nest siste dagen at jeg møtte "veggen" når jg kom hjem fra jobb og følte at jeg skulle svime av og siden dette har jeg følt meg slik som jeg har beskrevet.. Måtte også ofte avrbyte treningen fordi jeg følte at jeg skulle få krampe i halsen, ikke nødvendigvis fordi jeg var spesielt sliten.. Angående det med kjeven, har jeg i den siste tiden gått til en fysioterapaut og fortalt hun om kjeveplagene. Hun har kjent en del på kjeven og det var relativt stor forskjell på høyre og venstre side av kjeven, når hun presset på "undersiden" av kjevebenet. Merket at det gjorde veldig vondt på høyre side i forhold til venstre side. Hun sa også at når jeg åpnet og lukket munnen var det en viss "skjevhet". Gikk hovedsaklig dit fordi jeg har slitt med ryggen og hun la merke til at jeg hadde store strekkmerker som et resultat av at jeg har vokst utrolig fort, noe som igjen har gjort at jeg generelt har dårlig "holdning". (skyldes nok også utallige timer foran pc) Endret 15. oktober 2015 av Eple- Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Liten update: Har nå vært utrolig heldig og fått tak i psykolog med avtale etter utallige telefoner rundt omkring. Bare vært hos han en gang, men han virket overbevist om at jeg muligens hadde slitt med mye angst og bekymringer over flere år, samt mye ensomhet. Etter å ha lest om angst ser jeg jo at mye av de fysiske symptomene samsvarer med det jeg sliter med (muskelspenninger, uro i kroppen, dårlig mage, kvalme, hodepine, svimmelhetsfølelse ). Det eneste som liksom ikke henger helt sammen med angsten er at kroppen min føles så utrolig slapp. Tom for krefter. Jeg klarer fint å gå relativt lange turer, men når jeg gjør en statisk bevegelse eller sakte bevegelser ( bøyer meg ned, går sakte ned en trapp, løfter et glass, står oppreist ), så merker jeg at jeg skjelver veldig, litt sånn som man gjør hvis man nettopp har begynt å trene styrke og løfter litt for tungt. Kan denne slappheten komme av lang tid med angst/depresjon, kombinert med lite søvn? Eller kan det være noe "medisinsk" som ligger til grunn, som jeg evt. burde sjekke? Sliter veldig med å kunne slå meg til ro og tenke at dette vil ordne seg, da jeg har vært slik i flere mnd nå.. Endret 27. oktober 2015 av Eple- Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Det kan jo være begge deler. Legen har vel sjekket det vesentligste, men det er vanskelig å foreslå noe som bør sjekkes når du ikke legger ut de blodprøvene du har tatt. ANA og kortisol bør du ta. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Her er det som er sjekket: Maskinell leukocyttelling. Mononukleose S-CRP B-HBA.1C MICROALB USTIX B-Hb B-Leukocytter B-Leukocytter m/diff B-Trombocytter B-Erytrocytter S-Ferritin S-Jern S-Jernbindingskap S-Vitamin B12 S-Folat S-Natrium S-Kalium S-Klorid S-Kalsium S-Kalsium korrigert S-Fosfat, uorganisk S-Kreatinin S-Urinstoff S-Urinsyre S-Bilirubin S-ASAT S-ALAT S-Gamma GT S-Fosfatase, alkalisk S-LD S-Glukose ikke fast. fS-Triglyserider S-Immunkvantitering - S-lgG - S-lgA - S-lgM S-Albumin S-TSH S-Fritt T4 S-Fritt T3 S-Anti-TPO S-EBV-VCA lgM S-EBV-VCA lgG S-EBV-EBNA lgG S-Vitamin D -Vitamin D3 Vitamin D lå på 93 hvor referanseområde er 50-150 Alle verdiene på disse prøvene har vært innenfor referanseområde, og indremedisineren jeg var hos "reagerte" ikke på noen av verdiene. Endret 27. oktober 2015 av Eple- Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Du har tatt det meste unntatt kortisol og utredning for revmatisk sykdom (ANA, C3, C4). Om du får tatt dem ville jeg fokusert bare på det psykologiske i en periode etterpå. Endret 27. oktober 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2015 (endret) Okei, takk. Dette er ting jeg sjekker hos fastlegen med en blodprøve, ikkesant? Snakket også med en som mente at MR av hodet kunne være lurt, men jeg vet ikke om det er nødvendig? Endret 27. oktober 2015 av Eple- Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. oktober 2015 Del Skrevet 27. oktober 2015 Dette er ting jeg sjekker hos fastlegen med en blodprøve, ikkesant?Ja, be om revmatiske prøver og kortisol. Hvis det er utslag på de prøvene sendes du til revmatolog. Om du sier at du har tenkt å fokusere kun på det psykiske en periode hvis de prøvene er normale kan det kanskje hjelpe hvis han ikke vil ta dem . Men du må følge instinktene dine, ikke bare høre på oss her på internettet. Bare husk at noen ganger finner ikke legene en årsak, selv om det er fysisk. Legevitenskapen er ikke komplett ennå. Om du trenger MR av hodet har jeg ingen forutsetninger for å svare på. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 29. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2015 Han mente det ikke var noen vits, men skulle få ta prøvene uansett. Så da får jeg se om det blir noe utslag på noen av dem.. Nevnte også om det kunne være ME, men da himlet han med øynene og sa at det overhodet ikke kunne være det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. oktober 2015 Del Skrevet 29. oktober 2015 Du får forsøke terapi en periode og se om det blir bedre, evt bytte lege hvis ikke. Lykke til. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 De revmatiske prøvene var fine, men Kortisol var noe over "normalen". Tok kun morgenkortisol, så skal ta både morgen og kveld en dag neste uke. Legen mente dog at dette sannsynligvis hengte sammen med angsten.. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 At den er for høy er egentlig ikke noe problem, utover at det kan være ubehagelig (for eksempel bidra til skjelvingen du opplever). Du trengte bare å vite at den ikke var for lav. Kortisol gir angst, og dessuten skilles det ut av angst, så det er en vond sirkel. Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Har nå slitt med slapphet og diverse kroppslige plager over en lengre periode. Ble for alvor veldig slapp og uvel på slutten av sommeren. Følte meg ofte svimmel, skjelven i ben og armer, en del hodepine/trøtthet, og "straminger"/ubehag i halsen. Har nå vært hos legen 10+ ganger de siste månedene uten at de har funnet noe. Det eneste de har funnet er at jeg har hatt kyssesyken, men vet ikke når dette er. Hadde utrolig vondt i halsen i starten av Juni og mistenker at det kan ha vært i denne perioden jeg hadde det, uten at jeg sjekket dette hos legen. Har vært hos indremedisiner som har sett på vanlige blodprøveresultater og utvidede og han så heller ingenting som talte mot at jeg ikke er frisk. Det eneste han mente kunne være galt er at kyssesyken fortsatt henger igjen i kroppen, kombinert med at jeg kan ha presset kroppen hardt mens jeg hadde dette.. Har lenge slitt med irritabel tarm og har tatt avføringsprøver og blodprøver i forbindelse med dette uten at de har funnet noe her heller.. Har tatt CT for flere år siden også. Har i den siste tiden tatt ultralyd av hals og abdomen/bekken. Nå sier legen at psykolog er neste steg, siden de ikke finner noe, og at flere undersøkelser bare vil gjøre vondt verre... Han sier jeg har somotaoforme sykdomsplager. Ringte idag rundt til psykologer og innså at hvis jeg skal ha hjelp i nærmeste fremtid må jeg til privat.. Lurer da på om psykolog er beste løsning nå, eller om jeg kanskje burde prøve en annen fastlege? Virker som legen jeg nå har hat slått seg til ro med at dette utelukkende er psykologisk.. Jeg er generelt en engstelig person, men før sommeren trente jeg jo 5-6 ganger i uken, mens jeg nå ikke klarer å gå på skolen.. Var ikke helt frisk før heller, men da var det som sagt magen som plaget meg. Gikk en tur på 10km her om dagen uten noen store problemer utenom straminger i halsen, så den fysiske formen er ikke helt på jordet tydeligvis.. Mine plager er følgende: - Ofte hodepine - Søvnproblemer - Slapphet ( dette plager meg mest ) - Føler at kroppen er "shaky" (skjelver f.eks hvis jeg løfter benet i en posisjon hvor jeg må anstrenge meg litt) - Kvalme - Urolig mage - Muskelspenninger ( rykninger i muskler rundt omkring på kroppen) - Svetter en del - Ofte ubehag i kjeve/hals, særlig når jeg anstrenger meg, får nesten en krampefølelse - Smerter i bryst/rygg som legen mener skyldes sure oppstøt Er 20 år gammel. Er du mann eller kvinne? Lenke til kommentar
Dobbeltabbe Skrevet 2. november 2015 Del Skrevet 2. november 2015 Sikkert ikke det du har lyst til å høre, men for meg høres dette ut som en klassisk psykosomatisk reaksjon. Jeg har vært der selv og brukte tid på å godta at det ikke var noe fysisk galt med kroppen min, men at den var i helspenn pga psyken og at symptomene jeg hadde var reaksjoner på dette. Nå har du blitt undersøkt grundig og på alle måter, leger i flertall og alle medisinske undersøkelser har konkludert med at kroppen din er frisk. Hvorfor skulle de lyve til deg? Hva er sjansen rent statistisk for at du har noe de ikke har oppdaget, etter så grundig oppfølging? Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 2. november 2015 Forfatter Del Skrevet 2. november 2015 (endret) Selvfølgelig tror jeg ikke at de lyver til meg. Er bare veldig vanskelig å ta innover seg at det psykiske kan skape så store fysiske plager som egentlig er konstante og ikke nødvendigvis forbundet med bestemte situasjoner. Har som sagt nå begynt hos psykolog og håper at dette vil hjelpe. Kunne du sagt noe om hva du gjorde for å komme tilbake? Jeg merker også at jeg føler meg veldig sulten hele tiden, men det kan jo være fordi kroppen stresser såpass mye med alle tankene og plagene mine, som igjen gjør at magen ikke fungerer optimalt.. Føles ut som at kroppen ikke tar til seg spesielt mye av næringen fra maten jeg spiser. Endret 2. november 2015 av Eple- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå