Pære- Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Har nå slitt med slapphet og diverse kroppslige plager over en lengre periode. Ble for alvor veldig slapp og uvel på slutten av sommeren. Følte meg ofte svimmel, skjelven i ben og armer, en del hodepine/trøtthet, og "straminger"/ubehag i halsen. Har nå vært hos legen 10+ ganger de siste månedene uten at de har funnet noe. Det eneste de har funnet er at jeg har hatt kyssesyken, men vet ikke når dette er. Hadde utrolig vondt i halsen i starten av Juni og mistenker at det kan ha vært i denne perioden jeg hadde det, uten at jeg sjekket dette hos legen. Har vært hos indremedisiner som har sett på vanlige blodprøveresultater og utvidede og han så heller ingenting som talte mot at jeg ikke er frisk. Det eneste han mente kunne være galt er at kyssesyken fortsatt henger igjen i kroppen, kombinert med at jeg kan ha presset kroppen hardt mens jeg hadde dette.. Har lenge slitt med irritabel tarm og har tatt avføringsprøver og blodprøver i forbindelse med dette uten at de har funnet noe her heller.. Har tatt CT for flere år siden også. Har i den siste tiden tatt ultralyd av hals og abdomen/bekken. Nå sier legen at psykolog er neste steg, siden de ikke finner noe, og at flere undersøkelser bare vil gjøre vondt verre... Han sier jeg har somotaoforme sykdomsplager. Ringte idag rundt til psykologer og innså at hvis jeg skal ha hjelp i nærmeste fremtid må jeg til privat.. Lurer da på om psykolog er beste løsning nå, eller om jeg kanskje burde prøve en annen fastlege? Virker som legen jeg nå har hat slått seg til ro med at dette utelukkende er psykologisk.. Jeg er generelt en engstelig person, men før sommeren trente jeg jo 5-6 ganger i uken, mens jeg nå ikke klarer å gå på skolen.. Var ikke helt frisk før heller, men da var det som sagt magen som plaget meg. Gikk en tur på 10km her om dagen uten noen store problemer utenom straminger i halsen, så den fysiske formen er ikke helt på jordet tydeligvis.. Mine plager er følgende: - Ofte hodepine - Søvnproblemer - Slapphet ( dette plager meg mest ) - Føler at kroppen er "shaky" (skjelver f.eks hvis jeg løfter benet i en posisjon hvor jeg må anstrenge meg litt) - Kvalme - Urolig mage - Muskelspenninger ( rykninger i muskler rundt omkring på kroppen) - Svetter en del - Ofte ubehag i kjeve/hals, særlig når jeg anstrenger meg, får nesten en krampefølelse - Smerter i bryst/rygg som legen mener skyldes sure oppstøt Er 20 år gammel. Endret 14. oktober 2015 av Eple- Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Prøv en psykolog, gjerne en som driver med kognetivterapi. Koster, men vell verdt det om det har effekt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Kognitiv terapi er en terapiform utviklet mot en spesifikk form for depresjon, der man har feilaktige tankemønstre. Det du beskriver er ikke noen depresjon. Om det er psykosomatisk trenger du heller avslapningsøvelser og å bytte ut hard trening med roligere bevegelser som rusling og Qi Gong. Be heller om henvisning til offentlig psykolog selv om det er ventetid. Privat er dyrt og du kommer bare til å bli skuffet over hvor lite valuta du får for pengene. Det holder ikke med 2-3 timer for problemene dine. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Men nå har jeg gått hjemme sånn her i 3 måneder, og virker som det fort er 6+ måneder ventetid offentlig.. Føler jeg trenger hjelp NÅ, slik at jeg forhåpentligvis kan komme igang med skole etter nyttår. Kan fint betale for privat, men da ser jeg helst at dette har en effekt, og ikke er penger ut av vinduet. Når jeg leser om angst, har jeg mange av symptomene på dette, så det er fult mulig at psykolog er den riktige veien å gå.. Det jeg lurer mest på er om det andre prøver o.l jeg burde ta? Tenker å bytte fastlege nå, da han jeg har nå som sagt ikke virker interessert i å undersøke mer.. Men da hadde det vært greit å vite litt om hva jeg kan foreslå for den nye fastlegen. Jeg prøver å gå turer og føler at det hjelper litt. Endret 14. oktober 2015 av Eple- Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Men nå har jeg gått hjemme sånn her i 3 måneder, og virker som det fort er 6+ måneder ventetid offentlig.. Føler jeg trenger hjelp NÅ, slik at jeg forhåpentligvis kan komme igang med skole etter nyttår. Kan fint betale for privat, men da ser jeg helst at dette har en effekt, og ikke er penger ut av vinduet. Når jeg leser om angst, har jeg mange av symptomene på dette, så det er fult mulig at psykolog er den riktige veien å gå.. Det jeg lurer mest på er om det andre prøver o.l jeg burde ta? Tenker å bytte fastlege nå, da han jeg har nå som sagt ikke virker interessert i å undersøke mer.. Men da hadde det vært greit å vite litt om hva jeg kan foreslå for den nye fastlegen. Jeg prøver å gå turer og føler at det hjelper litt. Du vet ikke om det er penger ut vinduet før du har prøvd. Mange med lignende symptomer har også god effekt av å lese Ingvard Wilhemsen's bøker. Denne får du lett fatt på. Endret 14. oktober 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Det jeg lurer mest på er om det andre prøver o.l jeg burde ta? Men hvordan kan vi vite det, når du ikke har fortalt oss hva du har tatt? og virker som det fort er 6+ måneder ventetid offentligJa, så da må du få ræva i gir og bli henvist. Det er godt mulig at kognitiv terapi vil hjelpe på din angst, men hovedproblemet ditt er at du er utmattet, og selv om det skulle være "psykosomatisk" har jeg ikke noen tro på at en tilfeldig psykolog kan løse dette innen rimelig tid. Ingvard WilhemsenHan driver med hypokondri, det er noe helt annet enn psykosomatisk slitenhet. Hypokondri er en sykdom der funksjonsfallet skyldes bekymringene. Her er problemet mangel på energi. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Det jeg lurer mest på er om det andre prøver o.l jeg burde ta? Men hvordan kan vi vite det, når du ikke har fortalt oss hva du har tatt? og virker som det fort er 6+ måneder ventetid offentligJa, så da må du få ræva i gir og bli henvist. Det er godt mulig at kognitiv terapi vil hjelpe på din angst, men hovedproblemet ditt er at du er utmattet, og selv om det skulle være "psykosomatisk" har jeg ikke noen tro på at en tilfeldig psykolog kan løse dette innen rimelig tid. Ingvard WilhemsenHan driver med hypokondri, det er noe helt annet enn psykosomatisk slitenhet. Hypokondri er en sykdom der funksjonsfallet skyldes bekymringene. Her er problemet mangel på energi. Nå sier legen at psykolog er neste steg, siden de ikke finner noe, og at flere undersøkelser bare vil gjøre vondt verre... Han sier jeg har somotaoforme sykdomsplager. Tydligvis en lege som er uenig med deg. TS er åpenbart bekymret som igjen fører til slitenhet. Han nevner til og med angst selv og mener han har mange av symptomene. Endret 14. oktober 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 TS er åpenbart bekymret som igjen fører til slitenhet..Og dette kalles altså nevrasteni, ikke hypokondri. Det er to meget forskjellige sykdommer. Ingvard Wilhelmsens bøker omhandler det siste. TS trenger en psykolog/psykiater som forstår som forstår seg på psykosomatikk, ikke en tulling som Ingvard Wilhelmsen som bøller med pasientene og skryter av det. Prøv Release From Nervous Tension av David Harold Fink. Bestselger som solgte i over en halv million eksemplarer. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg lurer på hva som er galt med de unge i dag? Men ts, de finner nok ut av det til slutt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 TS er åpenbart bekymret som igjen fører til slitenhet..Og dette kalles altså nevrasteni, ikke hypokondri. Det er to meget forskjellige sykdommer. Ingvard Wilhelmsens bøker omhandler det siste. TS trenger en psykolog/psykiater som forstår som forstår seg på psykosomatikk, ikke en tulling som Ingvard Wilhelmsen som bøller med pasientene og skryter av det. Prøv Release From Nervous Tension av David Harold Fink. Bestselger som solgte i over en halv million eksemplarer. Jeg snakker kun av egne erfaringer rundt bekymring av sykdom som leger ikke fant ut av, hadde god hjelp av både wilhelmsen(literatur) og kognetiv terapi. Altså det gidde meg ingen endring i sykdomsbildet, men det gjør ting lettere, bekymringene mindre. Men men, det er jo opp til TS hva han ønsker. koster uansett lite energi og penger å prøve det ene eller det andre, sånn i det store bildet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg lurer på hva som er galt med de unge i dag? Men ts, de finner nok ut av det til slutt. Hva mener du med dette? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Vel, skråsikre fjærndiagnostiseringer fpå nettet skal en alltid ta med alle de klyper salt en har tilgjengelig. Trenger ikke å spare noe til å gni i såret. Det er betydelig overlapp mellom somatiseringslidelse og hypokondri. Kognitiv terapi er effektivt mot begge deler og hjelper mot en hel rekke med psykiske plager. Hadde jeg vært deg ville jeg kikket etter en psykolog/psykiater som driver med kognitiv adferdsterapi. Wilhelmsen er den i Norge som kan mest om disse tilstandene. Det er mye å lære av bøkene hans, selv om selvsagt heller ikke han har fått plass til alt. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg lurer på hva som er galt med de unge i dag? Men ts, de finner nok ut av det til slutt. Hva mener du med dette? At det er mange unge som sliter med helsen, det var jeg mente Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Altså det gidde meg ingen endring i sykdomsbildetMin svarer gikk selvsagt ut i fra et ønske om å få TS frisk. Jeg vil nok tro TS ønsker å faktisk bli mindre sliten, ikke bare bekymre seg mindre. Problemet med "ikke bekymre deg"-holdningen Wilhelmsen har til usynlige sykdommer er at den (stikk i strid med Wilhelmsens øvrige mantra) hindrer en i å ta ansvar og sette i verk tiltak som faktisk gjør noe med problemet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Altså det gidde meg ingen endring i sykdomsbildetMin svarer gikk selvsagt ut i fra et ønske om å få TS frisk. Jeg vil nok tro TS ønsker å faktisk bli mindre sliten, ikke bare bekymre seg mindre. Problemet med "ikke bekymre deg"-holdningen Wilhelmsen har til usynlige sykdommer er at den (stikk i strid med Wilhelmsens øvrige mantra) hindrer en i å ta ansvar og sette i verk tiltak som faktisk gjør noe med problemet. Mindre sliten blir man om man slutter å bekymre seg. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Nå husker ikke jeg navn på alle ting som ble sjekket ved blodprøvene, men var jo vitaminer, jernlager, jernprosent,b12, kreatinin, stoffskifte + en utvidet blodprøve. Alle verdier var innenfor "normalen". Men den "release from nervous tension" virket interessant.. Har maaaange netter med 2-4 timer med søvn, så mangel på søvn er veldig plagsomt. Dette er dog noe jeg slet med før denne perioden, men langt fra så ille som nå. Kan muligens være slik at jeg ikke klarer å slappe ordentlig av, og mange av problemene kommer som et resultat av dette.. Blant annet muskelspenningene som stadig vekk dukker opp på forskjellige steder og den irritable tarmen. Endret 14. oktober 2015 av Eple- Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jeg hadde også "normalt" b12, men ble mye bedre med en økning til nærmere gjennomsnittlige verdier enn å ligge i nedre sjikte. Det det samme d-vitamin, norske verdier er mellom 50 og 150, men noen eksperter mener den bør være over 75 for optimal helse. Mangel på d-vitamin kan også gi dårlig søvn. https://www.vitamindcouncil.org/vitamin-d-news/vitamin-d-may-relate-to-a-specific-sleep-symptom-says-new-study/ Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 Hm, okei, jeg har tatt D-Vitamintilskudd lenge, men har fått en utskrift av verdiene, så skal sjekke dette når jeg har arket tilgjengelig. Det startet hovedsaklig etter sommeren hvor jeg jobbet fulltid og begynte dagen etter siste eksamen.. Legen mente derfor i starten at jeg var utbrent i starten. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 God mulig at du er utbrent. Lenke til kommentar
Pære- Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 Men utbrenthet og slike ting er vel noe en psykolog i større grad kan hjelpe meg med, enn en fastlege? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå