Venin Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hei. Jeg har så smått startet research av hjemmeautomasjon. Jeg har lest den klistra tråden, men jeg finner dessverre ikke svar på alt jeg lurer på. Jeg tenker å gjøre alt selv, men må kanskje få tak i en elektriker til å gjøre enkelte ting. Hva jeg foreløpig ønsker å automatisere: 3-4 veggovner. Jeg vil styre watt-styrke, ikke bare av/på, og stille inne program så de er av/kaldere f.eks. på natta. De jeg har er stygge, så jeg vurderer å kjøpe nye. Jeg mener å ha sett at noen kan styres trådløst, antakeligvis ved at man styrer en trådløs termostat. Det er kanskje et bedre alternativ enn å koble noe greier mellom vegg og nåværende ovner. De nåværende er koblet direkte uten stikkontakt og støpsel, så må vel ha inn en elektriker uansett? 4-5 lamper koblet til stikkontakt. Må kunne dimmes. Jeg har sett det finnes slike 'mellomlegg' med innebygd WiFi, men det er vel bedre og rimeligere å styre slike 'mellomlegg' via radiosignaler fra en slags kontrollenhet koblet til PC? Bonus hvis jeg får oversikt over strømforbruk. PC av og på. Varsler på mobil når tørketrommel/vaskemaskin er ferdig. Her er kanskje det enkleste å ha et slikt mellomlegg som måler strøm og sier ifra når det ikke trekkes strøm lenger? Da får jeg også strømforbruket. 2 innendørs temperaturmålere. 1 utendørs. Røykvarslere hvis det finnes noe billig. 3 taklamper. Her kreves det vel elektriker, så dette blir kanskje det siste delen jeg ser på. Men hva slags enheter må han i så fall installere så jeg kan styre og dimme dem? Noe slik? http://www.clasohlson.com/no/Nexa-CMR-101-dimmermottaker/36-5273. Et alternativ er noen radiostyrte LED-pærer. Jeg har sett WiFi-pærer, så det finnes vel RF også. Radiostyrte LED-lys blir kanskje uansett billigere enn å få en elektriker til å montere noe. Hvordan jeg ønsker å styre alt: Jeg kan fint ha en liten PC som står på 24/7 for å styre alt. Jeg planlegger å ha en som tar seg av en del andre ting uansett. Jeg kan også eventuelt bruke en trådløs router med OpenWRT eller lignende. Men jeg ønsker å kunne styre alt med en enkel Android-app som disse: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.remotestick https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tellmyhouse.app De ser pene ut, men er vel bare for Tellstick-greier. Jeg foretrekker også at det finnes et slags API for å styre alt, slik at jeg kan bruke Tasker og/eller lage en egen Android-app. Finnes det noe lurt som kan gjøre alt dette slik at jeg slipper å forholde meg til flere systemer? Vil en TellStick og en haug Nexa-enheter dekke dette? På forhånd tusen takk. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 En av de beste og mest komplette systeme en nok Eaton xComfort, men det er ganske kostbart da. Sjekk ut denne siden: http://www.xcomfort.no/ og denne: http://www.moeller.no/webapp/Xcomfort/XC_filer/xC_katalog2015_Nett_Mai.pdf Lenke til kommentar
Ole Th Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hei. Jeg har så smått startet research av hjemmeautomasjon. Jeg har lest den klistra tråden, men jeg finner dessverre ikke svar på alt jeg lurer på. Jeg tenker å gjøre alt selv, men må kanskje få tak i en elektriker til å gjøre enkelte ting. Hva jeg foreløpig ønsker å automatisere: 3-4 veggovner. Jeg vil styre watt-styrke, ikke bare av/på, og stille inne program så de er av/kaldere f.eks. på natta. De jeg har er stygge, så jeg vurderer å kjøpe nye. Jeg mener å ha sett at noen kan styres trådløst, antakeligvis ved at man styrer en trådløs termostat. Det er kanskje et bedre alternativ enn å koble noe greier mellom vegg og nåværende ovner. De nåværende er koblet direkte uten stikkontakt og støpsel, så må vel ha inn en elektriker uansett? 4-5 lamper koblet til stikkontakt. Må kunne dimmes. Jeg har sett det finnes slike 'mellomlegg' med innebygd WiFi, men det er vel bedre og rimeligere å styre slike 'mellomlegg' via radiosignaler fra en slags kontrollenhet koblet til PC? Bonus hvis jeg får oversikt over strømforbruk. PC av og på. Varsler på mobil når tørketrommel/vaskemaskin er ferdig. Her er kanskje det enkleste å ha et slikt mellomlegg som måler strøm og sier ifra når det ikke trekkes strøm lenger? Da får jeg også strømforbruket. 2 innendørs temperaturmålere. 1 utendørs. Røykvarslere hvis det finnes noe billig. 3 taklamper. Her kreves det vel elektriker, så dette blir kanskje det siste delen jeg ser på. Men hva slags enheter må han i så fall installere så jeg kan styre og dimme dem? Noe slik? http://www.clasohlson.com/no/Nexa-CMR-101-dimmermottaker/36-5273. Et alternativ er noen radiostyrte LED-pærer. Jeg har sett WiFi-pærer, så det finnes vel RF også. Radiostyrte LED-lys blir kanskje uansett billigere enn å få en elektriker til å montere noe. Hvordan jeg ønsker å styre alt: Jeg kan fint ha en liten PC som står på 24/7 for å styre alt. Jeg planlegger å ha en som tar seg av en del andre ting uansett. Jeg kan også eventuelt bruke en trådløs router med OpenWRT eller lignende. Men jeg ønsker å kunne styre alt med en enkel Android-app som disse: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.remotestick https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tellmyhouse.app De ser pene ut, men er vel bare for Tellstick-greier. Jeg foretrekker også at det finnes et slags API for å styre alt, slik at jeg kan bruke Tasker og/eller lage en egen Android-app. Finnes det noe lurt som kan gjøre alt dette slik at jeg slipper å forholde meg til flere systemer? Vil en TellStick og en haug Nexa-enheter dekke dette? På forhånd tusen takk. Tellstick, Remotestick og Tasker "prater" ihvertfall veldig bra i lag (om en tar med Autoremote også så er mulighetene enorme). Dog, så tror jeg ikke du klarer å løse alle de ting du nevner med Tellstick. 1 (med dynamisk watt styrke), 3 og 4 krever andre løsninger. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Hva jeg foreløpig ønsker å automatisere: 3-4 veggovner. Jeg vil styre watt-styrke, ikke bare av/på, og stille inne program så de er av/kaldere f.eks. på natta. De jeg har er stygge, så jeg vurderer å kjøpe nye. Jeg mener å ha sett at noen kan styres trådløst, antakeligvis ved at man styrer en trådløs termostat. Det er kanskje et bedre alternativ enn å koble noe greier mellom vegg og nåværende ovner. De nåværende er koblet direkte uten stikkontakt og støpsel, så må vel ha inn en elektriker uansett? 4-5 lamper koblet til stikkontakt. Må kunne dimmes. Jeg har sett det finnes slike 'mellomlegg' med innebygd WiFi, men det er vel bedre og rimeligere å styre slike 'mellomlegg' via radiosignaler fra en slags kontrollenhet koblet til PC? Bonus hvis jeg får oversikt over strømforbruk. PC av og på. Varsler på mobil når tørketrommel/vaskemaskin er ferdig. Her er kanskje det enkleste å ha et slikt mellomlegg som måler strøm og sier ifra når det ikke trekkes strøm lenger? Da får jeg også strømforbruket. 2 innendørs temperaturmålere. 1 utendørs. Røykvarslere hvis det finnes noe billig. 3 taklamper. Her kreves det vel elektriker, så dette blir kanskje det siste delen jeg ser på. Men hva slags enheter må han i så fall installere så jeg kan styre og dimme dem? Noe slik? http://www.clasohlson.com/no/Nexa-CMR-101-dimmermottaker/36-5273. Et alternativ er noen radiostyrte LED-pærer. Jeg har sett WiFi-pærer, så det finnes vel RF også. Radiostyrte LED-lys blir kanskje uansett billigere enn å få en elektriker til å montere noe. 1. Du ønsker ikke å styre watt-styrke, for det lar seg ikke gjøre i praksis. Panelovner har stort sett kun ett varmepanel, og dette er da av eller på. Termostat styrer hvor lenge den er av eller på. Om termostaten er en hardware eller software termostat er et fritt valg, med Z-wave kan du gjøre det du ønsker. 2. Taklys: Fibaro eller Qubino mikromodul (til innebygging, krever elektriker). Eller Z-wave-innstikkmoduler (som en gammedags, men dimbar timer). Her er det lysmoduler (jeg har veggene fulle av Fibaro FGD-211, forgjengeren til dagens versjon og Popp-innstikkmoduler). 3. Det burde være enkelt for de fleste større programpakker. Går fint i HomeSeer. 4. Plugin-modul som måler strømforbruket (som f.eks. denne) kan brukes. Mange gjør det. 5. Her er det flere valg. I Z-wave verdenen finnes det bevegelsessensorer (og andre sensorer) som har dette innebygget. Hvis du supplerer serveren din med en RFXtrx433. 6. Definer "billig". 7. Igjen, se lysmoduler over. xComfort er bra, men dyrt og bare nesten like smart som Z-wave (de ble blant de dyreste løsningene i "testen" Dine Penger gjorde i august/september). De har imidlertid et par kule moduler som mulighet til å erstatte , men ingenting som jeg personlig hadde valgt. For å komme i gang med Z-wave trenger du i tillegg et interface, (UZB1 anbefales, iallfall i begynnelsen), og programvare. De finnes både i Open Source-varianter og betal-vare. Hva du velger er litt avhengig av hvor mye tid du har lyst til å bruke, samt hvilke muligheter du ønsker. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 19. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Tusen takk for svar, alle. Og beklager at mitt svar kommer så sent. Det frister å kjøre 433 MHz (Tellstick Net eller Duo) pga. hvor billig det er og det store omfanget av enheter. Her er mine svar på deres svar: 1. Når det gjelder å styre watt-styrke, ser jeg at det var litt korttenkt, ja. Uttak til panelovnene er i dag direkte bak ovnene, så hvis jeg skal be en elektriker om å montere stikkontakt i stedet for, vil det jo fungere dårlig med en plugin-modul direkte bak ovnen. Da vil vel ovnen stikke altfor langt ut fra veggen til at det blir fint. I så fall må elektrikeren flytte stikkontakten slik at den er på siden av ovn. Alternativt finnes det kanskje noe greier han kan montere inne i veggen som er trygt? En slik en f.eks. http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LCMR-1000-p%C3%A5-av-innbygingsmottaker/36-4608? Siden disse monteres skjult, kan jeg selv bytte sikringer på sånne hvis de går eller er ikke det heller lov? 2. Jeg tenker Nexa WMR-252 universaldimmer (http://www.clasohlson.com/no/Nexa-WMR-252-universaldimmer-/36-5271?showRatings=true) til lampene som ikke er tilkoblet stikkontakt. Men er det ikke litt vanskelig å få elektrikere til å installere/gå god for utstyr fra Clas? Til lamper tilkoblet stikkontakt tenkte jeg http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR-201-mottaker-med-dimmefunksjon-/36-5231 . 4. Siden dette krever Z-Wave undres jeg om det ikke er en måte å få til vaskemaskin-varsel på en annen måte med Tellstick som ikke krever innbygging i vegg. Finnes det ikke f.eks. en batteridrevet vibrasjonsmåler som sender til Tellstick til bare to-tre hundrelapper? Twine, som du bruker Moskus, er litt overkill syns jeg. 5. Det ser ut som temperaturmålere også finnes med Tellstick-støtte. F.eks. denne: http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797 6. Jeg tenkte røykvarslere til sånn 200-300, ikke slik som Nest Protect til 1200,- per stk. Nye spørsmål om Tellstick: Tellstick Duo og Net har visstnok toveis kommunikasjon, men vil det si at en plugin-modul kan rapportere om lyset er på eller ikke? Eller er dette noe som krever f.eks. Z-Wave? Forskjellen er kanskje at Duo/Net kan motta signaler på gitte intervaller, mens med Z-Wave kan man gjøre en spørring og få svar? Og stemmer det at man med Net er begrenset til å bruke Telldus Live? Jeg ser for meg at jeg etter hvert kommer til å leke med litt forskjellig programvare til styring. Jeg har lest noe om at all tredjepartsprogrammer som fungerer for Duo også fungerer for Net fordi de bruker samme API. Men dette var en påstand fra 2011. I så fall er vel eneste grunn til å velge Duo at man får lokal styring når man av en eller annen grunn ikke har Internett-tilgang? Telldus kommer jo med Znet Lite snart som kan styre både 433 og 868 MHz, men denne har ikke mottaker til 433 MHz. Det tar nok sikkert litt tid før Pro-versjonen kommer. Endret 19. oktober 2015 av Venin Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Det frister å kjøre 433 MHz (Tellstick Net eller Duo) pga. hvor billig det er og det store omfanget av enheter. Avhengig av hvor alvorlig du ser på oppgaven, så tror jeg du kan komme til å angre hvis du planlegger en større installasjon. Skal man automatisere alt så er det også deilig om det er sånn passe vedlikeholdsfritt. Om du betaler 10.000 eller 30.000 akkurat nå har du glemt om et par år, og da er det kjekkere, raskere og mye billigere å slippe å gjøre ting to ganger. Tro meg, jeg har prøvd. 4. Siden dette krever Z-Wave undres jeg om det ikke er en måte å få til vaskemaskin-varsel på en annen måte med Tellstick som ikke krever innbygging i vegg. Finnes det ikke f.eks. en batteridrevet vibrasjonsmåler som sender til Tellstick til bare to-tre hundrelapper? Twine, som du bruker Moskus, er litt overkill syns jeg. Det finnes måter å gjøre dette på, men det er ganske selvgjort, og fungerer kun sånn noenlunde. Og ikke alt er lovlig. Tellstick Duo og Net har visstnok toveis kommunikasjon, men vil det si at en plugin-modul kan rapportere om lyset er på eller ikke? Å kunne både sende og motta signaler er ikke nødvendigvis det samme som å ha toveis kommunikasjon. 433Mhz "tranceivere" (som kan både send og motta) kan ikke gjøre det samtidig, fordi et 433MHz signal vil blokkere for et annet signal. Det er ingen plugin-mottakere som gir beskjed til senderen at "nå har jeg skrudd meg på". Protokollene som brukes til kommunikasjonen er rett og slett ikke laget for det. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 20. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2015 Urk. Nå har jeg mye å gruble på. Får sette opp et budsjett og se priser på Z-Wave vs Tellstick/RFXtrx433 for et tenkt oppsett. Serveren jeg tenkte på kommer uansett til å kjøre Windows 10, så programvare for hjemmeautomasjon må vel helst kjøres virtuelt. Og det høres ikke ut som en optimal løsning. Får i så fall kjøpe en Raspberry Pi 2 hvis jeg går for USB-løsning og ikke Ethernet. Går jeg for en Raspberry eller en annen serverløsning, kan jeg vel strengt tatt kjøre både Z-Wave og Tellstick/RFXtrx433 samtidig med samme grensesnitt? Problemet blir vel kanskje at mobilapper for Tellstick ikke vil kunne sjekke Z-Wave-greier koblet til ovn/vaskemaskin. Det er dessuten uvisst hvor lenge vi blir boende i leiligheten, så det er litt begrenset hvor mye jeg vil tukle inne i vegger. Igjen, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 20. oktober 2015 Del Skrevet 20. oktober 2015 Serveren jeg tenkte på kommer uansett til å kjøre Windows 10, så programvare for hjemmeautomasjon må vel helst kjøres virtuelt. Og det høres ikke ut som en optimal løsning. Jeg kjører HomeSeer 3 på Win7 (enn så lenge) i en virtuell maskin (sammen med en del andre virtuelle servere til forskjellige formål). Fungerer utmerket! Det burde ikke være noe problem å kjøre Z-wave sammen med andre protokoller så lenge du har programvare som kan gjøre begge deler (igjen; HS3 sin store styrke). Jeg kjører Z-wave på alt av lys og varme, men kjører 433 MHz på de fleste temperatursensorer, værstasjon, rullegardin-motorer, solskjermingsmotorer, etc. Alt blir sømløst integrert i programvaren. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå