Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av pc

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenker å oppgradere pcen min som jeg kjøpte i Desember 2012.

Nedenfor står spesifikasjonene på pcen min.

Kabinett: Cooler Master HAF912plus Midi Tower

CPU: Intel Core i5-3570

Hovekort: Asus P8Z77-V LX, Socket 1155

GPU: Asus GeForce GTX 660Ti 2gb

PSU: Silver Power SP-SS500 500W

RAM: Crucial DDR3 8gb, 4x2gb, 1866mhz, CL9-9-9-27

HDD: - Samsung SSD 830series, 128gb

- Seagate Barracude 500gb SATA

Jeg har hatt pcen nå i 2,5år, og kan fortsatt spille BF4 på high/ultra.

Jeg ønsker å kunne spille star wars battlefront (når det kommer ut), GTA5, assassins creed unity (pcen min lagger på dette spillet), og andre spill som kommer ut de neste 2 år med god grafikk.

Slik jeg tenker det kan jeg beholde kabinett, begge harddiskene, strømforsyning og dvdrom.

Harddisken min på 500gb brukes til bilder, filmer osv, trenger ikke større plass.

SSD'en min blir altfor fort full, og kan bare ha 2 spill installert, som f.eks bf4 og Payday2. For å installere andre spill må jeg avinstallere en av disse.

Jeg tenker da å kjøpe nytt skjermkort, men trenger jeg å kjøpe ny prosessor, ram og hovedkort for at pcen skal holde mål de kommende årene?

Hva bør jeg da kjøpe? (Ikke tenk for mye på pris, det kan jeg ta stilling til senere)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har sett er det ikke stor forskjell på i5 4690 og min i5 3570, hva er vitsen med å oppgradere til 4690?

Forslag til hovedkort og ssd?

Og hvorfor bør jeg gå for et gtx970? Er det bra nok til å kunne dra assassins creed på max?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med newman her. GTX970 kan riktignok være et godt alternativ. Men prosessoren du har nå kommer ikke til å være en flaskehals for GTX970 i noen grad du vil merke. Litt dumt at det ikke er 3570K versjonen som kunne vært klokket opp litt, men 3,4 - 3,8GHz gir massevis av ytelse. Egentlig like greit at den ikke kan klokkes når du har så liten PSU. GTX980 er litt "hverken fugl eller fisk" i forhold til prisen, så da er det GTX970 som er det beste alternativet. Din PSU er ikke av de beste, så personlig ville jeg ikke gått for GTX980ti med den. Men det er et alternativ det også. Og om det fungerer greit trenger du ikke tenke på oppgradering av GPU med det aller første. Skjønt, når det gjelder AC: Unity. Vel, det er ingen skjermkort som trekker det på max for øyeblikket...

Lenke til kommentar

Så jeg kan beholde prosessoren min? (har original kjøler, kan kanskje oppgradere til en bedre kjøler?)

Kjøpe gtx970? (3500kr er nok synes jeg).

Er ram og hovedkort bra nok?

Og kjøpe ny ssd?

Så dere mener jeg egentlig kun trenger nytt skjermkort og en ssd for lagring?

Lenke til kommentar

Så jeg kan beholde prosessoren min? (har original kjøler, kan kanskje oppgradere til en bedre kjøler?)

Kjøpe gtx970? (3500kr er nok synes jeg).

Er ram og hovedkort bra nok?

Og kjøpe ny ssd?

Så dere mener jeg egentlig kun trenger nytt skjermkort og en ssd for lagring?

Så lenge din CPU ikke kjører tregere enn den kan grunnet temperatur, er det ingen grunn til å oppgradere kjøleren. Ta en tur på teknikmagasinet og plukk med en boks med trykkluft. Hold en finger på viften, så den ikke spinner opp i 10 000rpm og blir ødelagt når du blåser vekk støv fra kjøleprofilen, så er den "good as new". Det er selvsagt ikke noe galt i å kjøle CPU bedre enn med stock kjøleren. Men prisene på kjølere i dag er litt i høyeste laget synes jeg, når det ikke gir en eneste frame ekstra. Om komplett kjører et av sine 199,- tilbud på en av disse, og du likevel skal handle noe mer så det blir portofritt. Tja, hvorfor ikke?

Ellers er RAM blitt ganske billig. Den du har er ikke dum, men det er litt lite av den. 8GB er bare nok dersom du er flink til å skru av programmer som ligger i bakgrunnen og stjeler minne mens du spiller. Et 16GB kit kan gjøre det litt mer behagelig i bruk, når du ikke trenger tenke så mye på den slags. Men det er faktisk også enkelte spill i dag som yter bedre med raskere RAM enn det du har. Et kit som dette gir ~30% høyere minnebåndbredde i tillegg til å doble mengden. Det finnes litt billigere kit, men de er ikke lav profil som dette, det er litt viktig om du oppgraderer til ny kjøler på CPU at den ikke krasjer med minnebrikkene.

Ellers, som du sier er det skjermkort og SSD som bør være første prioritet, og et GTX970 er nok kanskje det beste valget for deg. En populær SSD er Samsungs 850 Evo, men det finnes også andre som sikkert er like bra. Vent på et godt "SuperWeekend" tilbud og plukk med deg en da.

Edit: Når alt dette er sagt. Om du havner på ~6500Kr i oppgraderinger. Vel, jeg hadde vurdert å legge alt i et GTX980ti. Det er det nærmeste du kommer spillbar fps på AC:Unity..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Da slår jeg på stortromma og kjøper GTX980ti, 2x8gb ram, ny ssd, og beholder prosessor.

Men bør jeg da kjøpe ny strømforsyning og?

Kunne jeg og fått en anbefaling på hvilket gtx980ti kort jeg burde gå for? evga, msi, gigabyte osv?

Endret av Tittus
Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen :)

Trenger jeg minimum 750W psu?

Og en ting til, bør jeg kjøpe ny skjerm?

Har en 22" samsung led 1080p, men den gtx980ti kan vel kjøre spill i 4k?

Kunne jeg og fått en anbefaling på hvilket gtx980ti kort jeg burde gå for? evga, msi, gigabyte osv?

Lenke til kommentar

Blir litt mye frem og tilbake her nå. Men for å svare på en ting først: Av 980ti kort med godt rykte er MSIs G1 Gaming, og Asus's Strix kanskje de mest populære. For å få mest mulig utbytte av dem er du imidlertid avhengig av god luftflyt i kabinettet. Har du ikke det, kan et skjermkort med referansekjøler være et godt valg, i og med at det hjelper med å trekke luft ut av kabinettet. Referansekortene kan overklokkes til så og si samme ytelse som de andre, men på bekostning av litt mer støy.

Men nå blander du inn ny PSU og kanskje ny skjerm også, da endrer bildet seg litt i min bok.

For det første har den svake nåværende PSU'en din vært grunn til at jeg kun har vurdert Nvidia skjermkort til nå.

Med en kraftigere PSU kan AMDs skjermkort være svært gode valg, spesielt om du også skal ha ny skjerm. Men også fordi det hovedkortet du har støtter opp til 4 AMD GPU'er (men ikke SLI(Nvidia)), det vil si 2 stk. HD7990, R9 295x2, eller kommende R9 Gemini. Men mer realistisk kan du for eksempel finne 2 stk. HD7970 (R9 280X er samme kortet) for rundt 2-2500Kr på finn.no. En svært rimelig og potent oppgradering, men kanskje ikke helt optimalt det heller med tanke på ny skjerm.

Et R9 390X er et veldig godt skjermkort til prisen man får dem for akkurat nå. I 1080p får du samme ytelse i AC:Unity som med et GTX980 som koster minst 1000Kr mer! Og i 1440p ligger det ~4 frames bak det 3000Kr dyrere GTX980ti! Bakdelen med det er at det er et av de mest strømsultne skjermkortene på markedet. Regn ihvertfall 750W PSU som minimum. Og om du planlegger Crossfire senere gå gjerne opp til 1000W+

Når det gjelder skjerm, mener jeg det er god grunn til å kikke på skjermer med Adaptiv Refresh Rate (ARR). Med Nvidia skjermkort er det skjermer som støtter G-Sync. Billigste G-Sync skjerm med 1080p koster altså ~3300Kr. Samme skjerm med FreeSync (til AMD skjermkort) koster 2490Kr.

Ved å gå for R9 390X og FreeSync skjerm i stedet for GTX980 og G-Sync skjerm sparer man altså ~1800Kr. Denne PSU'en (Som er noe av det beste man får.) Blir med andre ord "gratis".

ARR skjermer og hva som er bra med dem er et eget kapittel, men kort sagt: Jeg anbefaler å kikke på det. Et R9 390X vil passe svært godt sammen med en 1440p FreeSync skjerm. Og om man sammenlikner 1440p ARR skjermer så kan det være flere tusenlapper å spare på å gå for AMD alternativet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...