HåkonN Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Skjønner at det er morsomt å se hvor høyt mann kan presse CPU`en før den blir ustabil, men jeg lurer egentlig hvor mange som er klar over hvor lite mann faktisk tjener på å kun overklokke...? Faktum er at hvis mann øker prossesorens hastighet med det dobbelte, så vil det kun være en reel hastighetsøkning på ca. 20%, IKKE 100%. En tankevekker for de som bruker opptil flere tusen kroner på vannkjøling osv for å klare å skvise ut et par hundre mhz av CPU`en... Klart det er artig å se at resultatene på f.eks Sandra og 3Dmark blir bedere, MEN hva gjør det hvis mann ikke merker hastigheten. Tror mange hadde vært tjent med å spart pengene som går til kjøling (som forøverig ikke akkurat gjør PC`en mer lydløs), til neste gang mann kjøper ny CPU eller grafikk-kort. Noen som har noen formeninger om dette? Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Eneste grunnen til jeg kunne tenke meg vannkjøling er for å dempe støy! Sier du at dette ikke stemmer? Hva skal jeg da gjøre? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Kjøper du vannkjøling for å overklokke, eller for å dempe støy? Skal du overklokke, og er villig til å bruke masse penger, så er nokk ikke vannkjøling så dumt. Skal du bare få mindre støy, så finnes det LANGT rimligere løsninger... Sikkert massevis av folk på forumet her som har erfaringer om kjølere som er stillegående og rimelige. Da kan du heller bruke pengene på andre ting til PC`en som du vil merke større forskjell på... Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg vil ha vannkjøling for å dempe støy. Selvfølgelig skal ikke maskinen stige opp i 50 grader++, men overklokking er ute av bildet! (foreløpig) Har en XP1700+, holder til nå! :smile: Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 23:48, JohnnyKnoxwille skrev:... Sikkert massevis av folk på forumet her som har erfaringer om kjølere som er stillegående og rimelige. Angående dette: Jeg har en Tt Volcano7 (ganske god kjøler). Jeg tror viften bråker endel! Er det farlig (med tanke på varme) å modifisere denn ved å sette på en Enermax? På sakte tempo? Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Da hadde jeg glemt vannkjøling helt hadde jeg vært deg. Finn deg en kjøler som klarer å holde seg under 20-24db... Da vil du nesten ikke høre vifta til prosessoren i allefall. Men det hjelper lite hvis du har 7 kabinett-vifter som låter som gardemoen på en travel dag. Du kan fortsatt overklokke med en vanlig vifte, bare pass på varmen. Husk at også vannkjøling trenger vifter som bråker.... Jeg har en T-bird 1200 som kjøres på ca 1300mhz med en billig-vifte til 100,- Varmen er på 39C as we speak.. Støyen kunne ha vært noe bedre, ligger på ca 35db tror jeg... Men mann får hva mann betaler for. 3-400,- så har du en vifte som kjøler bra, men som er omtrent lydløs vil jeg tro.... Tror Microplex har noe sånt ? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Det som driver de fleste overklokkere, er vel konkurransen om å oppnå et best mulig resultat? Det blir omtrent som biltrimming og kappkjøring, uten sammenligning forøvrig! Det er i allefall det som får meg til å bruke tid på å herje rundt i BIOS, lage vannblokker, og eksperimentere med forskjellige andre løsninger i denne forbindelse. De fleste som kaster seg inn på overklokkingsbølgen, er ganske sikkert klar over den beskjedne gevinsten dette gir! I allefall når man snakker om prosessorer på 1Ghz eller mer. I det daglige betyr det omtrent null og niks om man klokker opp CPU etc noen Mhz, men det er altså ikke poenget. Mange velger også vannkjøling som et mer stillegående alternativ til støyende CPU-vifter, selv om det etterhvert har kommet på banen ganske så stillegående vifter. Men jeg våger å tro, at et riktig bygget vannkjølingssystem fortsatt er mer stillegående, og vil også gi en mer stabil temperatur i systemet enn hva luftkjøling kan gi! Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg har bare tre kabinett-vifter: http://home.online.no/~rojastok/artimages/ system-temp på ca 30 og CPU-temp på ca 34-35 (idle) Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Du har nok rett i det Skrue, men biltrimming blir liksom innenfor "konkuranser", du konkurerer med andre, ergo du trenger raskest muligst bil.... Så vidt jeg vet så er det svært få konkuranser om raskeste overklokka PC, så grunnen må jo være for sin egen del.... eller hva? Får jo liksom ikke vist fram sitt verk til andre, jeg mener hvem som helst kan jo ljuge på seg ting i et forum... Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Noen som er uenig? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Det finnes faktisk en slags "Hall Of Fames" for overklokkere også! Sjekk http://www.overclockers.com/ Der har du en ganske innholdsrik CPU-database hvor folk flest kan legge inn sine resultater. Selvsagt mest for å skryte, men det forteller samtidig litt om hvilket potensiale som konkret ligger i de forskjellige CPU´er. Dette kan være nyttig i et "low-budget" prosjekt, hvor man ønsker å presse mest mulig ytelse for minst mulig pris. Samtidig må man regne med at det nok finnes en god del mennesker som juger på seg resultater av sin overklokking, og disse juger antagelig penger i lommeboka si også :razz: Uansett, det finnes tross alt et konkurransemoment i det hele, enten man sammenligner med egne eller andre´s prestasjoner. Og som det konkurransemennesket jeg for min del er, så kaster jeg meg selvsagt på en slik utfordring, etter å ha lagt bak meg utallige andre! Litt historikk: I 1964 hadde jeg en moped som ble trimmet etter alle kunstens regler, klarte 105km! Og kjørte selvsagt fletta av alle andre på skolen. I 1970 kjørte jeg rundt i en av Oslo´s raskeste Volvoer, en blodtrimma Amazon med mer enn 160hk. Vant mangt et "drag" i Torggata Grand Prix med den! Ble siden norsk og nordisk mester i gokart kl.A Int. i årene -72 til -78. Fortsatte siden med modellbil, ble norsk mester i kl.1:8 Track i 1994. Og hva som nå om dagen "rir" meg mest? PC og overklokking selvsagt! Point taken? Antagelig er jeg nok litt sær og spesiell sammenlignet med den gemene hop, men se ikke bort fra at det allikevel finnes typer som meg i blant de hissigste overklokkerne! Et sted må de jo begynne! Og for alt jeg vet; De ivrigste kan jo om ti tolv år bli mestere i ting som man pr.idag ikke aner eksistensen av! Litt satt på spissen, men dog: Om vi alle satt i hver vår krok uten å eksperimentere, teste og konkurrere på ulike plan, så ville vel kanskje utviklingen gått noe saktere? Jeg velger i allefall å tro det, uten å mene at jeg sjøl har gitt allverdens bidrag til dette. Men har kanskje inspirert en og annen med mine resultater? Hopefully.... Mitt neste mål er å klemme 1900Mhz ut av min XP1900! Foreløpig har jeg klart 1860.... Uten konkurranse blir livet kjedelig :smile: Både for egen og andre´s del. [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-24 01:15 ] Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Point taken.... Men hva med da å ha en slags MHZ-drag på slike "møter" som TG osv ?? Blir liksom ikke det samme og sitte hjemme å juble for seg selv.... men jeg skjønner hvor du vil hen. De andre "konkuransene" du har vært med i, er jo liksom litt mer fysisk aktivitet...jeg mener, det er jo litt anderledes å sitte i en blod-trimma bil å bli trøkt ned i setet av 0-100km/t... Får ikke den samme følelsen av å se at CPU`en klarer "enda" 5mhz... Hvor høyt har du overklokka PC`en din foresten...? Hadde du vannkjøling? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Mhz-"drag" på TG? Ja hvorfor ikke? Det synes jeg faktisk var et artig forslag! Har aldri vært på TG, og vil vel heller aldri dukke opp der, men for alt jeg vet; kanskje du sådde et lite frø der? Hva synes dere TG-mennesker om dette da?? Innrømmer mer enn gjerne at å tyne 200Mhz ut av en CPU ikke gir det samme kicket som "flatt jern" i Volvo´n, men tidene forandrer seg, dessverre :sad: Men blir savnet av bil og motor for stort, så har jeg jo en 170-hesters greie stående i garasjen :smile: Og tro det eller ei, jeg "elsker" fortsatt å ta starten når lyset skifter fra rødt til grønt! Jeg blir visst aldri "voksen"? Og kjerringa kjefter... Klarte forresten å klokke min gamle T-bird 1133 til 1577Mhz i mars / april i fjor. Og innehar fortsatt tredjeplassen på OC.com :smile: Kjørte da som nå, med vannkjøling. Men det som gjorde susen, var at PC´n stod i døråpningen ut til hagen, hvor minusgradene stod i kø! Husker ikke eksakt CPU-temp, men mener at den lå rundt 8-10 grader! Så vet du det! Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: Faktum er at hvis mann øker prossesorens hastighet med det dobbelte, så vil det kun være en reel hastighetsøkning på ca. 20%, IKKE 100%. Hvor har du disse tallene fra? Det kommer vel litt an på hvordan du klokker (fsb/multiplier) og på kvalitet på resten av komponenten i systemet ditt. Kommer også an på hva du måler ytelsen i forhold til. Snakker vi spillytelse, regn regnekraft, kontorarbeid [ Denne Melding var redigert av: b-urn på 2002-02-24 08:56 ] Lenke til kommentar
rasta Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 enig med deg b-urn, min celeron 950 våknet skikkelig når jeg fikk klokka den til 1349 mhz, men d er jo ikke alle cpu typer som er så overklokkervenlig og d kommer jo ann på hvilke andre komponenter du har i puter`n..... Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Eit poeng for mange er og å bruke *minst* mogleg pengar og samtidig få bra ytelse. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Det er tatt utgangspunkt i at mann kun dobler prosessoren, og ikke rører noe av de andre komponentene i systemet. Hva prosesoren blir brukt til har svært lite å si, om det er spill, regneark osv. Det er gått ut i fra en MAKS hastighetsøkning på 20%. Grunnen til at det er så lite økning, er fordi det er så mange ledd i en PC, både når det gjelder hardware og software, at kun prosessoren ikke har så mye å si som mange tror... Det er helheten som teller. Jeg tviler ikke på at mann merker forskjell fra Duron 900mhz til 1300mhz... da er det snakk om ca. økning på 10%, noe som vil merkes på oppgaver som er krevende på PC`en. Men noe økning på 50% er det ikke. Det jeg mener er at jeg tror det er mange som misforstår hvor mye prosessoren har å si, og bruker derfor 1000-vis av kroner får å presse ut 100 ekstra mhz når de kanskje sitter med for lite ram eller for dårlig skjermkort. Det blir som å følge Elkjøp-konseptet, størst mulig prosessor, til lavest mulig pris... og det går ut over resten av PC`en. Lenke til kommentar
blackice Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Quote: JohnnyKnoxwille skrev (2002-02-24 16:23):Det jeg mener er at jeg tror det er mange som misforstår hvor mye prosessoren har å si, og bruker derfor 1000-vis av kroner får å presse ut 100 ekstra mhz når de kanskje sitter med for lite ram eller for dårlig skjermkort. Det blir som å følge Elkjøp-konseptet, størst mulig prosessor, til lavest mulig pris... og det går ut over resten av PC`en. Det kan faktisk hende at det er noen som synes at det er morro å overklokke osv... jeg sitter selv med en duron 1.2 og gf2gts, burde helt sikkert vært gf3 der... men jeg hadde ikke penger når jeg oppgraderte så da blei det slik. Men jeg synes det er drit morro å få mere poeng på 3dmark en folka som bruker xp1600 og gf2 pro :smile: ikke så veldig imoponerende, men jeg vet at de ikke kan å utnytte dataen så derfor så får jeg bedre ytelse med et dårligere system :smile: Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Kan jeg spørre hvor mye du har brukt på kjøling da? Hvor mye bråker PC`en din? Lenke til kommentar
blackice Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 JohnnyKnoxwille skrev (2002-02-24 16:42):Kan jeg spørre hvor mye du har brukt på kjøling da? Hvor mye bråker PC`en din? Jeg har brukt en del på kjøling, men jeg har ikke montert det opp når jeg kjørte 3dmark testen og slo stakkaren med 400poeng :smile: Har amd pro wather kit, noen peltier osv... liggende :smile: Vannavkjølingen er montert nå da. Følgende kjøling: Taisol 760et eller annet billig og lavtstøyenede :smile: crystalorb på skjermkortet :sad: Bråker! Ellers så hadde jeg klokket skjemkortet dårligere en han... men jeg hadde 185mhz i bus mot orginalets 100... kansje det har noe å si... [ endret av blackice den 2002-02-24 16:54 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå