Gå til innhold

Oppskrift på spaghettisaus?


Håkonv

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ej he nettopp begynt å lage middagane sjølv og fonne ut at spaghetti og kjøttdeig e dyrt pga. kjøttdeiga. Men det e noke av det beste ej veit, so lure på om det går and å gjere det billigare, men fortsatt godt. He egentlig berre smakt toro spaghettisaus, å den e kjempe god ilag me kjøttdeig, ikkje so god uten, e faktisk ikkje so glad i tomat, men tomatsaus bruka no ikkjr å smake rein tomat so det...

 

Noken so he ei oppskrift på tomatsaus uten å måtte bruke penge på kjøttdeig for at den ska bli go?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat Hellstrøm-nivå på det, men jeg pleier å gjøre det på denne måten.

Jeg tar en boks knuste tomater (350-500g) i en gryte og tilsetter mellom en halv og en hel boks (140g) tomatpuré. Bruk et par spiseskjeer sukker oppi for å nøytralisere bitthereten til tomatpuréen. Så grovhakker jeg en løk og slenger oppi. Vanligvis finhakker jeg et par, tre fedd med hvitløk også, men det kan sløyfes om du ikke liker hvitløk. I tillegg kutter jeg noen gulrøtter og har i. Disse bør kokes litt først. For enkelhets skyld bare hiver jeg de i mikroen i halvannet minutt. Så krydrer jeg til med basilkum, oregano, pepper og salt. Chilli kan også brukes.

Noen ganger bruker jeg litt brokolli også. Det gir god smak. Bare ikke bruk for mye.

Lenke til kommentar

L4r5 sin oppskrift er grei nok, men stek løk, hvitløk, (gulerøtter + selleri) først i litt olje. Da får du frigjort mer smak. Tilsett tomatpuree og stek litt for å få vekk den rå smaken. Så tilsetter du hakkete tomater + krydder. Kok inn i 10+ min. Smak til med salt og litt sukker (saltet kan erstattes med 1/2-1 buljongterning).

Lenke til kommentar

Om du har mulighet til å la ting langtidsskoke får man veldig godt kjøtt av å kjøpe billige kjøttstykker som høyrygg eller svineknoker. Dette er kjøtt som må småkoke noen timer, enten i gryte på komfyren, i gryte i ovnen, eller i slowcooker. Storfekjøtt kan godt brunes lett i panne før du legger det på kok. Hiv oppi noe kraft eller buljong, eller grønnsaker som gir smak, og nok vann til å dekke kjøttstykket. Legg på lokk og kok i 2-3 timer(følg med på at det ikke koker tørt). Selve tomatsausen kan fint småkoke en halvtime den også, den blir bare bedre. Fres løk og hvitløk gyldne i stekepanne eller gryte, hiv oppi gulrøtter i terninger, squash, sopp, bønner eller whatever du liker å ha oppi. Tilsett så enten ferske tomater du har flådd eller bokstomater, krydder og kokevann fra kjøttet. Om kjøttet nå er helt mørt tilsetter du det rett før servering så det er varmt, trenger kjøttet litt mer tid når du setter på tomatsausen kan du fint dele opp kjøttet og la det koke i sausen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hør, hør. Svineknoke er dritgodt å lage tomatsaus av. Koster 30kr kiloet på tilbud, kjøp et par stykk og kok på lav varme sammen med 5-10 bokser tomat, vann, hvitløk, løk og litt andre godsaker. Ta ut knokene, kjøl ned og pitle ut kjøttbitene (de skal falle fra hverandre når de er ferdig). Blend sausen, ha kjøttet tilbake i sausen, hiv i porsjonsbokser og frys inn når de er romtemperert.

 

Da har du pastasaus og kjøtt i x antall uker fremover for relativt lite innsats. Mange voksenpoeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tomatpure og hermetiske tomater + løk. Oregano og basilikum. Litt salt og pepper så har du en helt enkel, grei saus til pasta. Kan eventuelt bruke bittelitt sukker for og nøytralisere tomatene litt og få en litt rundere smak.. Om du vil ha litt mer fylde kan du bruke matfløte, Om du bruker matfløte i denne gryta passer det godt som en saus til kjøttkaker av kylling. 

 

Liker du det litt sterkere og med litt mer smak så kan du bruke litt chili og hvitløk.

Lenke til kommentar

Sist jeg kjøpte slike knoker så syntes jeg de var uhorvelig salte? Hadde blitt bedre om de var usalta...

Hvis du skal bruke knoker til bare og koke kraft og slike ting kan du legge de i vann noen ganger før bruk. Altså legge de i vann noen timer, tømme ut vannet og fylle på nytt vann. Repeter noen ganger så fjerner du mye av saltet. Gjort det hjemme før da jeg har kokt kraft til og fryse ned og bruke i sauser så slipper man at den blir salt, pga smak og helse 

Lenke til kommentar

 

Sist jeg kjøpte slike knoker så syntes jeg de var uhorvelig salte? Hadde blitt bedre om de var usalta...

Hvis du skal bruke knoker til bare og koke kraft og slike ting kan du legge de i vann noen ganger før bruk. Altså legge de i vann noen timer, tømme ut vannet og fylle på nytt vann. Repeter noen ganger så fjerner du mye av saltet. Gjort det hjemme før da jeg har kokt kraft til og fryse ned og bruke i sauser så slipper man at den blir salt, pga smak og helse 

 

 

Klar over det men syntes usaltet fortsatt gir et bedre resultat. Kjøttet har en helt annen konsistens da.

Lenke til kommentar

Svineknoker får en høy kilospris siden det går bort så mye. Svinestek blir billigere. 

Svineknoker er litt som oksehaler – man bruker dem for kraften sin skyld, og så får man nydelig kjøtt som en bonus. Oksehaler passer for øvrig også utmerket i en slik saus – prisen er noe høyere, men du verden så godt det er.

 

Ønsker man det enkelt, så er det ofte mulig å få kjøttdeig av storfe på tilbud til 25 kroner pr. 400g-pakke.

Lenke til kommentar

Kjøttet på svineknoker er ikke noe ekstraordinært, svinestek er uansett også billigere enn kjøttdeig også kan man f. eks. salte det selv hvis man ønsker. Svineknoke er bedre til kraft, men slik som jeg tolker trådstarter er pris viktig og da er svinestek et mer edruelig valg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...