Gå til innhold

Hva er skatten av dette beløpet?

Lami

Anbefalte innlegg

Hei,

Er i en litt kinky situasjon der jeg nå har frikort men går over grensen etter neste lønning. Vil tjene ca 13k til desember, som er over.

Men å skatte 50% kan være bedre hvis skatten hvis jeg skaffer skattekort, gjør at jeg må trekke mer.

Hva vil skatten med skattekort være på 60.000,-?

Det står på skattekalken til dinside:

Beregning av alminnelig inntekt:

Bruttoinntekt 60.000 kr 60.000 kr

Lønnsfradrag - 31.800 kr - 31.800 kr

=> SUM nettoinntekt 28.200 kr 28.200 kr

Beregning av skatt:

=> SUM skatt 2.588 kr

=> Trekk i normalmåned 5 prosent 5 prosent

=> Lønn etter skatt i normalmåned 4.754 kr

Hva betyr dette, at jeg sitter igjen med 4754kr?

Takk for svar

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gitt at det ikkje er andre element som påverkar oppgjeret ditt, så skal du betale 2588,- kroner med ei inntekt på 60 000,- kroner.

Er 60 000,- det du vil tene totalt i år, eller kjem det i desember i tillegg? Frikortet gjeld fram til 50 000,- kroner i inntekt. All inntekt over det, skal arbeidsgjevar trekke 50% skatt av.

Dersom du tener 60 000, er det 10 000 over frikortgrensa, og du vil bli trukket 5000,- i skatt. Iht. Skattetatens kalkulator, skal du betale 2588. Dvs. at du betalar 2412,- kroner meir enn du skal.

Du har då to alternativ:

1. La dei trekke 50%, få mindre utbetaling i desember og få igjen det du har betalt for mykje i skatt på sjølvmeldinga til neste år.
  2. Bestille skattekort, levere til arbeidsgjevar og få eit riktigare skattetrekk på inntekt over 50 000,- kroner.

Summen på 4754,- er det du ville hatt utbetalt per månad dersom du hadde hatt skattekort heile året, så den summen er ikkje noko du bør tenke på.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle :)

60 000,- er totalt for hele året (januar til desember).

Jeg går over frikortgrensen ved neste lønning (1. november).

"Få igjen det du har betalt for mye" sier du Zeph. Hva betyr dette? At jeg får igjen mellomlegget mellom skatten og 50%, altså 2412kr som du skrev?

Skattekortet det er vel av hele beløpet i år, og er ikke kun over 50k?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Totalsummen du må skatte av beløpet blir den samme, uavhengig av om du har frikort eller vanlig skattekort. Forskjellen ligger bare i når du får pengene. Med frikort over grensa og 50% skatt, så blir du trukket mye nå, og det som evt. er for mye får du igjen ved skatteoppgjøret neste år.

Endrer du til vanlig skattekort, vil du få mer utbetalt nå.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle :)

60 000,- er totalt for hele året (januar til desember).

Jeg går over frikortgrensen ved neste lønning (1. november).

"Få igjen det du har betalt for mye" sier du Zeph. Hva betyr dette? At jeg får igjen mellomlegget mellom skatten og 50%, altså 2412kr som du skrev?

Skattekortet det er vel av hele beløpet i år, og er ikke kun over 50k?

Det betyr at dersom du beheld frikortet og totalt tener 60 000, så vil du betale 50% skatt på 10 000 av desse, som er 5000 kroner.

Iht. kalkulatoren skal du med ei inntekt på 60 000, betale 2588 kroner i skatt i 2015. Når du då blir trekt 5000 kroner i desember, har du betalt 2412 kroner for mykje i skatt i år. Dette blir automatisk rekna ut på neste års sjølvmelding, og du vil få igjen dei 2412 kronene.

Om du beheld frikortet, får du dei 2412 kronene tilbake til neste sommar.

Om du skaffar deg skattekort, vil du bli trekt mindre skatt på desemberløna og få dei 2412 kronene utbetalt i desember.

Uansett kva du gjer, vil du få pengane du har krav på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...