inside_446486 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Har gjennom årenes løp lekt med tanken om en mini-DSLAM i kjelleren for mer effektiv gjenbruk av tele-kobberparene som stort sett ikke har noe å finne på i huset der jeg bor. Nå har Homenet startet et interessant løp med utprøvning av G.Fast som distribusjonsteknologi internt. Vil si det kan være interessant for folk i gamle bygårder der det er noe herk å finne/etablere føringsveier for ny kabling. http://www.tek.no/artikler/andre-far-650-mbps-pa-sine-gamle-telefonledninger/193365 Bevares, det er jo litt jobb å etablere FTTB også, men det skjer i det minste stort sett på bakkeplan, man slipper jobben med vertikal kabling, og mange steder kan man jo hekte seg på nabogårdens eksisterende feed via en grei internkablingsjobb mellom byggene. Synes dette virker som et godt "Low effort"-tilbud, og er spent på å høre personlige erfaringer fra folk som benytter dette til daglig. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Selv er jeg også interisert å vite mere om dette, selv om man har Coax, og mulighet for VDSL. Så er det fint å vite mere om dette. For nye bygg er vel dette uaktuelt da Cat6 er nok billigere å legge. Men for eldre bygg muligens? Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 16. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2015 For nye bygg er vel dette uaktuelt da Cat6 er nok billigere å legge. Men for eldre bygg muligens? Er nok helt klart mest for eldre bygg der det ligger tilgjengelig telekabel fra før, det er vanskelig/dyrt å trekke nytt spredenett, og i tilllegg heller ikke har noe annet. De som har tilgjengelige føringsveier vil vel ønske å trekke ny kabling. De med nyere koakskabling i bygget vil jo få DOCSIS 3.1 snart som raskt utkonkurrerer G.Fast over telekabel ift. ren kapasitet. Men tilbudet er jo interessant da det kan bryte "monopolet" til Get og CD uten å installere ny kabling. Blir jo litt gambling også - plutselig spiser en "bredbåndet" støykilde kapasitet på telekabelen, da kan Homenet vise til "best effort". Nå er det vel kun en håndfull folk som har Homenets tilbud tilgjengelig per i dag, men jeg håper noen av dem kan dele sine erfaringer etter det har vært i bruk en stund. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 (endret) Hva er forventet? Dårlig\ustabil hastighet, dårlig ping? Det ser man vel også på docsis 3 at det tar litt tid særlig på speedtest å få full hastighet. På fiber får man veldig mye bedre ping får ofte 1-5 til oslo. Mens på coax kan der variere avhenging belasting på nettet og utstyret, signalstyke etc. Vet ikke om man kan si generielt, det er vanlig å ha signalforsterker etter hvis antall meter. I noen tilfeller kan det gi fordeler\ulemper. Her kunne også jeg ha lyst å vite noe mere. Da det neppe blir aktuelt for de som kun har ADSL og over 1000 meter linjelegde må nok klare seg med 25-50 mbit maks med G.fast vil jeg tro. Tror ikke man kan vente seg problemfritt hverdag uansett docsis eller G.fast. Endret 16. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Hva er forventet? Dårlig\ustabil hastighet, dårlig ping? Det ser man vel også på docsis 3 at det tar litt tid særlig på speedtest å få full hastighet. På fiber får man veldig mye bedre ping får ofte 1-5 til oslo. Mens på coax kan der variere avhenging belasting på nettet og utstyret, signalstyke etc. Vet ikke om man kan si generielt, det er vanlig å ha signalforsterker etter hvis antall meter. I noen tilfeller kan det gi fordeler\ulemper. Her kunne også jeg ha lyst å vite noe mere. Da det neppe blir aktuelt for de som kun har ADSL og over 1000 meter linjelegde må nok klare seg med 25-50 mbit maks med G.fast vil jeg tro. Tror ikke man kan vente seg problemfritt hverdag uansett docsis eller G.fast. Burde ikk G-fast kunne gi høyere hastigheter på lengre avstander enn det? Er jo nesten 1300meter unna sentralen og oppnår ca 32 mbit ned og 11 opp med VDSL. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Hva er forventet? Dårlig\ustabil hastighet, dårlig ping? Det ser man vel også på docsis 3 at det tar litt tid særlig på speedtest å få full hastighet. På fiber får man veldig mye bedre ping får ofte 1-5 til oslo. Mens på coax kan der variere avhenging belasting på nettet og utstyret, signalstyke etc. Vet ikke om man kan si generielt, det er vanlig å ha signalforsterker etter hvis antall meter. I noen tilfeller kan det gi fordeler\ulemper. Her kunne også jeg ha lyst å vite noe mere. Da det neppe blir aktuelt for de som kun har ADSL og over 1000 meter linjelegde må nok klare seg med 25-50 mbit maks med G.fast vil jeg tro. Tror ikke man kan vente seg problemfritt hverdag uansett docsis eller G.fast. Burde ikk G-fast kunne gi høyere hastigheter på lengre avstander enn det? Er jo nesten 1300meter unna sentralen og oppnår ca 32 mbit ned og 11 opp med VDSL. Nei, det er ikke sånn det fungerer. Det er spesifisert til å brukes på korte distanser - under 500meter. Spesificasjonen legger 250 meter til grunn som maks hvor de setter et mål for 150Mbit. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Hva er forventet? Dårlig\ustabil hastighet, dårlig ping? Det ser man vel også på docsis 3 at det tar litt tid særlig på speedtest å få full hastighet. På fiber får man veldig mye bedre ping får ofte 1-5 til oslo. Mens på coax kan der variere avhenging belasting på nettet og utstyret, signalstyke etc. Vet ikke om man kan si generielt, det er vanlig å ha signalforsterker etter hvis antall meter. I noen tilfeller kan det gi fordeler\ulemper. Her kunne også jeg ha lyst å vite noe mere. Da det neppe blir aktuelt for de som kun har ADSL og over 1000 meter linjelegde må nok klare seg med 25-50 mbit maks med G.fast vil jeg tro. Tror ikke man kan vente seg problemfritt hverdag uansett docsis eller G.fast. Burde ikk G-fast kunne gi høyere hastigheter på lengre avstander enn det? Er jo nesten 1300meter unna sentralen og oppnår ca 32 mbit ned og 11 opp med VDSL. Nei, det er ikke sånn det fungerer. Det er spesifisert til å brukes på korte distanser - under 500meter. Spesificasjonen legger 250 meter til grunn som maks hvor de setter et mål for 150Mbit. Okey. Men dette er vel noe som forandre seg over tid? Når VDSL kom så kunne man jo stort sett glemme å få det om sentralen var lengre unna enn 800 meter. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Nei, det er ikke sånn det fungerer. Det er spesifisert til å brukes på korte distanser - under 500meter. Spesificasjonen legger 250 meter til grunn som maks hvor de setter et mål for 150Mbit. Okey. Men dette er vel noe som forandre seg over tid? Når VDSL kom så kunne man jo stort sett glemme å få det om sentralen var lengre unna enn 800 meter. Nei, G.Fast er ikke designet for å erstatte VDSL, det er designet for å fungere på korte distanser - distrubisjon i bygg/nabolag med eksisterende kobberstruktur hvor det er tungvindt / dyrt å strekke TP eller Fiber inne (FTTB). G.Fast bruker høye frekvenser for å gi mer kapasitet, høye frekvenser trenger godt signal med lite støy, lite støy og godt signal funker dålig på kobber med lang lengde på strekket. For fremtiden hvor kapasitet på avstander er viktig er fiber eneste løsningen. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Takk for oppklaringen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 (endret) Nei, G.Fast er ikke designet for å erstatte VDSL, det er designet for å fungere på korte distanser - distrubisjon i bygg/nabolag med eksisterende kobberstruktur hvor det er tungvindt / dyrt å strekke TP eller Fiber inne (FTTB). G.Fast bruker høye frekvenser for å gi mer kapasitet, høye frekvenser trenger godt signal med lite støy, lite støy og godt signal funker dålig på kobber med lang lengde på strekket. For fremtiden hvor kapasitet på avstander er viktig er fiber eneste løsningen. Tungvidt å stekke fiber eller TP kabel? Nå er jeg ikke ekspert, på modem (G.fast) og docsis 3.0 , men tror man kan si gjennomsnitt pris for slik utstyr er mellom 1000- 2500 kr per enhet da snakker jeg kun om modemet. En switch gigabit ethernet koster bare 200 kr og oppover. TP kabel Cat6 koster vel gjennomsnittlig per kr meter, samme med fiber. Så har vanskeligheter å se slik teknologi er særlig mye dyrere. Eneste ulempen man må fjerne kabel i veggen, det er litt jobb, bytte kontakt på vegg og bytte utstyr. Her kunne man spare litt men tviler på det er snakk om mye penger, i det store og hele. Særlig om kabelen er i veggen fra før av, skal man grave, som er muligens lite akuelt i borettslag, kanskje man sparer litt der. Så tror per dags dato eneste grunnen for å beholde kabelen i veggen er for det er enklere for internetlevrandøren. Endret 18. oktober 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Tungvidt å stekke fiber eller TP kabel? Nå er jeg ikke ekspert, på modem (G.fast) og docsis 3.0 , men tror man kan si gjennomsnitt pris for slik utstyr er mellom 1000- 2500 kr per enhet da snakker jeg kun om modemet. Det vil jeg gjerne se at du dokumenterer. En switch gigabit ethernet koster bare 200 kr og oppover. TP kabel Cat6 koster vel gjennomsnittlig per kr meter, samme med fiber. Du tror ISPer bruker gigabitswitcher fra Clas Ohlson eller Biltema til 200kr? Du tror Cat6 og fiber koster det samme "gjennomsnittlg per meter"? Eller hva prøver du egentlig og si? Så har vanskeligheter å se slik teknologi er særlig mye dyrere. Eneste ulempen man må fjerne kabel i veggen, det er litt jobb, bytte kontakt på vegg og bytte utstyr. Her kunne man spare litt men tviler på det er snakk om mye penger, i det store og hele. Særlig om kabelen er i veggen fra før av, skal man grave, som er muligens lite akuelt i borettslag, kanskje man sparer litt der. Så tror per dags dato eneste grunnen for å beholde kabelen i veggen er for det er enklere for internetlevrandøren. Nå ser du jo egentlig poenget, det er mer arbeid å legge ny kabel, arbeid er dyrt. Når eksisterende kabler kan brukes så er det en unødvendig kostnad. Ja, de gjør det fordi det er enklere og enklere er billigere. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Sjekk: https://www.get.no/produkter/superbredband/tilleggstjenester/vi-lanserer-tr%C3%A5dl%C3%B8st-modem Kampanjepris 699,-. (veil. 998,-.) Så da er vel ikke docsis modemet helt på bærtur? Installasjonskabel FTP CAT6 100m bulk Uten kontakter http://shop.fiber24.net/index.php/en/Fiber-Optic-Patch-Cable-Multi-mode-50-125-m-Duplex-LC-PC-LC-PC/c-MM50-DUPLEX-1TO1/a-FOPC-F2-M5-DX-LCU-LCU?sidE70A6A1096464AEFB3364F28B60C3BC6=tratil2vmon7rpo6u029fof1v0 Nå finner man ikke enkelt fiberkabel priser siden man ofte må være grosist eller bedrift for å kunne bestille, frakt om moms tviler jeg er store summer da mye blir produsert i kina. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Sjekk: https://www.get.no/produkter/superbredband/tilleggstjenester/vi-lanserer-trådløst-modem Kampanjepris 699,-. (veil. 998,-.) Så da er vel ikke docsis modemet helt på bærtur? Installasjonskabel FTP CAT6 100m bulk Uten kontakter http://shop.fiber24.net/index.php/en/Fiber-Optic-Patch-Cable-Multi-mode-50-125-m-Duplex-LC-PC-LC-PC/c-MM50-DUPLEX-1TO1/a-FOPC-F2-M5-DX-LCU-LCU?sidE70A6A1096464AEFB3364F28B60C3BC6=tratil2vmon7rpo6u029fof1v0 Nå finner man ikke enkelt fiberkabel priser siden man ofte må være grosist eller bedrift for å kunne bestille, frakt om moms tviler jeg er store summer da mye blir produsert i kina. 1. Du kan ikke se på pris på modem fra en ISP som Get, de selger disse med masse fortjeneste. Det er kosten på modemene som er interessant, ikke hvor mye Get tjener på salget. Du sa også gjennomsnittspris er 1000 kr til 2500 kr, du har linket et til 699 kr. Da må du også linke fler andre i 3000kr til 3500kr klassen for å nå en snittpris på 1000kr til 2500kr som du tror det ligger på, uansett finn uavhengig selger. 2. Du kan ikke sammenligne terminert Fiber og uterminert TP. Terminering av fiber er det som gjør denne aksesskabelen for dyr. Nettsiden du har funnet terminert fiber på selger også uterminert fiber så argumentet ditt om at du ikke finner priser holder ikke. -- Det er uansett ikke prisen på kabel eller modem som gjør at man velger å bruke eksisterende kabling på G.Fast. Det er kostnaden med å ta vekk eksisterende kabling, og legge nytt som gjør det dyrt. La oss si jeg er utbyggingssjef i HurtiGuttaInternett A/S og vi skal oppgradere nettet i blokka du bor i. Vi skal strekke fiber inn til kjelleren og sette opp en G.Fast sentral, vi kan da tilby opptil 1Gbps til alle beboerene i blokka uten å legge nye kabler innad i bygget. På denne måten sparer vi masse penger, men kan selge abbenomentene like dyrt som markedsprisen. Hvorfor skal vi bruke fler hundre tusen på å legge fiber eller kobber internt når vi kan tilby det samme på eksistrende kabling når vi ikke kan selge abbenomentene dyrere? Endret 19. oktober 2015 av MegaMann2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Xfinity - Technicolor Wireless Telephony Modem Router Model #TC8305C http://www.ebay.com/itm/Arris-SurfBoard-SB6141-Docsis-3-0-Cable-Modem-Comcast-Time-Warner-Charter-/141783914314?hash=item2102fad74a:g:nWkAAOSw42JWDUZ6 Det er bare noen eksempeler, som viser VDSL\Docsis generieltsett er veldig dyrt sammenliget med TP kabel. Det en en grunn for jeg ikke ville vurdert HurtiGuttaInternett A/S men heller vurdert levrandører som altibox eller bayonette. Kanskje i verstefall canaldigital om man har liten mulighet å velge. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Du må se på totalkostnaden. Hardware-kosten er ca lik mellom en telco-grade switch og en DSLAM og kunde-enheter må du ha uansett. Det er uansett ikke store forskjellen på kostnader her. Installasjons-kosten med ethernet er derimot noe som kommer på toppen og som du kan kutte med g.fast. Ikke nok med det, men det er gjerne de samme montørene som setter opp utstyret i kjelleren som drar kablingen. Når du kan kutte kablingen så kan montørene bruke tida på å montere flere DSLAMer. Videre har du selv-installasjon med g.fast mens med ethernet så må beboeren være hjemme for å slippe inn montøren noe som skaper logistikk-problemer. Endret 19. oktober 2015 av Rim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå