Newton Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Vil det si at de putter en SATA HDD inn i en SATA port, og så setter en SSD inn i et PCI-E spor, og så blir disse til en disk ved hjelp av SW? Virker merkelig å ha en 24 GB SDD i et PCI-E spor. Ville og tro de fleste da heller ville hatt en større SSD i sin fusion drive enn en liten men lynrask. Den store forskjellen er jo tross alt mellom HDD og SSD. Med 128 GB kan jo Apple og legge OSX inn på SSDen, som er en stor forskjell. Det er vel rimelig å anta at de bruker samme hovedkort, med samme PCIe-kontroller på, uavhengig av om iMacen leveres med bare snurredisk, med snurredisk + SSD (Fusion Drive), eller bare SSD, slik at 24 GB SSD ikke medfører noe ekstra ut over en connector og selve SSD-kortet. Dette handler selvsagt ikke om noe annet enn å presse prisen ned på de billigste iMac-utgavene, og med å kutte SSD-en til 24 GB i den minste Fusion Drive-løsningen, kan de kanskje redusere prisen med en tusenlapp eller så. For de minst krevende brukerne, som sannsynligvis er de som velger den billigste standardkonfigurasjonen, utgjør det neppe noen merkbar forskjell. De som da mener de vil ha vesentlig nytte av en større SSD-del i Fusion Drive får heller velge en 2TB eller 3TB-løsning, der de får 128 GB SSD. Det er ikke noe problem å få plass til hele OS X på en 24 GB SSD, systemmappene (System og (root) Library) utgjør vel en ca 12-13 GB på en typisk OS X-installasjon, og av dette er det jo langt fra alt som benyttes eller leses inn ved typisk bruk. Med Fusion Drive vil jo hvilke deler av OS-et som legges på SSD-delene tilpasses dynamisk etter hva som faktisk brukes, så det vil også være plass tilgjengelig for ofte brukte applikasjoner og data selv med bare 24 GB SSD-del. Endret 17. oktober 2015 av Newton Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Jeg tenkte bare på hvem som leverte 24 GB SSDer til PCI-E... Det er jo ikke noe en kan få på forbrukermarkedet hvertfall. Altså må jo Apple be noen om å lage det spesifikt. At de sparer 1000 kr er vel tvilsomt, da dette er mer enn en hel 128 GB SSD koster med god margin. Lenke til kommentar
genser Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 (endret) Det er jo ikke noe en kan få på forbrukermarkedet hvertfall. Altså må jo Apple be noen om å lage det spesifikt. At Apple ikke handler komponentene til sine iMac'er fra forbrukermarkedhyllene, det bør ikke være særlig overraskende. Newton, den 17 Okt 2015 - 03:48, sa:For de minst krevende brukerne, som sannsynligvis er de som velger den billigste standardkonfigurasjonen, utgjør det neppe noen merkbar forskjell. Den billigste standardkonfigurasjonen har vel og merke ikke Fusion Drive i det hele tatt. Kun de 2 dyreste av Apples 6 iMac'er kommer med en form for Fusion Drive. Uansett interessant å vite om alle former for nye Fusion Drive benytter PCIe. Endret 18. oktober 2015 av genser Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 Det er jo ikke noe en kan få på forbrukermarkedet hvertfall. Altså må jo Apple be noen om å lage det spesifikt. At Apple ikke handler komponentene til sine iMac'er fra forbrukermarkedhyllene, det bør ikke være særlig overraskende. Men hvis 24 GB PCI-E SSDer ikke finnes, så blir det jo ekstra dyrt om Apple skal få noen spesiellagde slike til enkelte utvalgte iMacer. Istedenfor å bare bestille en helt standard blanding av SSD og HDD via SATA som lages i store volum. Ser ikke helt poenget med PCI-E SSD for en 24 GB SDD heller... Det minste du får av slike veldig raske er jo tross alt 400 GB. Du vil jo og essensielt få en PCB som er stort sett ubrukt, fordi de bare har 24 GB på den. Lenke til kommentar
genser Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Vi får konkludere med at det er helt greit at det ikke er du som lager iMac'er. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Vi får konkludere med at det er helt greit at det ikke er du som lager iMac'er. ??? Hvorfor denne plutselige aggressive tonen? Har jeg sagt noe om hvordan Apple bør lage sine iMacs? (Jeg har sagt noe om GPU, men det er jo åpenbart for enhver person som har litt peiling på GPU at Apple tok det billige dårlige alternativet, jeg orker ikke flere unnskyldninger eller bortforklaringer her...) Jeg er nysgjerrig, jeg lurer på hvordan Apple gjør det med sine Fusion drives. Åpenbart bør jeg ikke lage iMacs, fordi jeg lurer på hvordan Apple sine Fusion drives ser ut??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg