Nedward Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Etter at jeg og samboeren for alvor tok første steg inn i de voksnes verden i en alder av 25 år for to år siden da vi fikk en datter, så har deg seg slik at vi ikke har feiret julen hos oss selv enda. Vi har innsett at det blir litt rart å fortsette med å ferie jul hos våre foreldre, selv om de etter eget utsagn syns det er koselig. Men så kommer det vanskelige punktet. Julefeiringen vår er jo slik vi husker den som barn. Jeg er redd for at det kan bli stusselig. Men det er vel kanskje mer barnas dag. Jeg kan lage mat og hun kan bake. Hun er en ekspertutnevnt av meg når det kommer til pynting av hus, så alt det har vi ganske grei kontroll på. Men alt det andre? Hva gjør folk når de skal fikse jula? Det er som sagt ikke et problem å slenge opp et juletre og pynte det litt og svi en ribbe (hun spiser ikke pinnekjøtt, så det ble kompromiss og vi spiser dermed ikke pinnekjøtt i det hele tatt). Jeg antar jeg har lyst å høre hvordan dere organiserte deres første julefeiring som familie. Kanskje vi bare er litt redde for at julen kommer til å bli stusselig? Men alle tips og råd mottas med den største glede, for her er vi virkelig i villrede. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hva med å kopiere det som er gode minner fra både din og hennes julefeiringer som barn? Tradisjonell julefeiring i Norge er: nyvaska hus, pyntet, kjøpt inn rikelig med mat og drikke, julemusikk, julegaver, middagsbesøk til slekt/venner. Egentlig ikke så hokus/pokus det her Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Lysbilder er en god gammel klassiker Finne frem lysbildefremviseren og en kasse fra loftet Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (hun spiser ikke pinnekjøtt, så det ble kompromiss og vi spiser dermed ikke pinnekjøtt i det hele tatt). Litt av et kompromiss, hehe Jeg får ikke lov av kona å lage pinnekjøtt hjemme, men svigers lager det hos seg og tar det med på julaften så det blir både ribbe og pinnekjøtt Vi har delt det opp slik at vi holder julaften hjemme hos oss med konas del av familien, mens vi på første eller andre juledag har en 'julaften 2' hos min mormor, hvor min familie er med. Slik får vi feiret med alle uten at det blir for mange på en gang, og vi får to koselige kvelder med god mat og drikke, samt gaver og samvær. Skal begges foreldre/familier komme til dere? Uansett så kan dere jo høre med deres foreldre om de kan bidra med noe av maten eller rengjøringen, slik at dere får litt bedre tid til andre forberedelser? Det beste tipset jeg kan gi til de som skal lage maten, er å bruke det geniale dynetrikset! Kok poteter, gulrøtter, brokkoli, rødkål, surkål - alt som ikke trenger å gjøres mer med på formiddagen, og pakk kjelene med lokk inn i et håndkle og pakk de godt inn i dyna etterpå (håndkleet er for å unngå søl). Det holder seg varmt hele dagen og er klart til du skal servere. På den måten sparer du tid, samtidig som du frigjør kokeplatene til sausen og andre ting som krever mer oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 (hun spiser ikke pinnekjøtt, så det ble kompromiss og vi spiser dermed ikke pinnekjøtt i det hele tatt). Litt av et kompromiss, hehe Spissformulering. Jeg må spise det alene i så fall. Det blir bare stusselig. Ribbe funker bra det også. Vi har delt det opp slik at vi holder julaften hjemme hos oss med konas del av familien, mens vi på første eller andre juledag har en 'julaften 2' hos min mormor, hvor min familie er med. Slik får vi feiret med alle uten at det blir for mange på en gang, og vi får to koselige kvelder med god mat og drikke, samt gaver og samvær. Skal begges foreldre/familier komme til dere? Uansett så kan dere jo høre med deres foreldre om de kan bidra med noe av maten eller rengjøringen, slik at dere får litt bedre tid til andre forberedelser? Vi har vanligvis ikke vært hjemme hos oss selv i julen tidligere. Vi har tenkt litt på å dra til en av dem litt utpå dagen. Men vi tenker samtidig at det begynner å bli på tide å ha vår "egen" julefeiring. Kanskje vi lager middag hjemme også drar. Det var ikke tanken at noen skulle komme hit. Vi har som sagt brukt å dra til dem. Det største problemet pr nå er logistikken. Vi må ta en ferge som slutter å gå en gang på formiddagen på julaften, eller så må vi kjøre i 2,5 timer hver vei. Men det er en bagatell sånn sett. Det beste tipset jeg kan gi til de som skal lage maten, er å bruke det geniale dynetrikset! Kok poteter, gulrøtter, brokkoli, rødkål, surkål - alt som ikke trenger å gjøres mer med på formiddagen, og pakk kjelene med lokk inn i et håndkle og pakk de godt inn i dyna etterpå (håndkleet er for å unngå søl). Det holder seg varmt hele dagen og er klart til du skal servere. På den måten sparer du tid, samtidig som du frigjør kokeplatene til sausen og andre ting som krever mer oppmerksomhet. Smart triks. Det må jeg prøve en gang. Det er mye rart man skal fundere på. For to år siden hadde jeg sagt noe slik som "hvor vanskelig kan det være?" Mye forandrer seg. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Har dere virkelig lyst til å feire julen hjemme, eller kunne dere tenke dere å fortsette som før? Det er da ingen uskreven regel på at man må feire jul hjemme selv om man får barn eller blir voksen? Personlig har jeg aldri feiret jul "alene" uten mine foreldre eller svigers. Jeg trives med å feire hjemme, fordi jeg vil lage egne tradisjoner. Men både for min del og ungenes del, synes jeg det er koselig å feire sammen med familie. Ta med dere de tradisjonene dere ønsker. For meg er det: Julestrømpe (jeg kjøper til kjæresten også) om morgenen Tre nøtter til Askepott på tv God frokost med godt pålegg og kanskje kakao til Risengrynsgrøt med mandel til lunsj (premie til den som får mandelen) Ribbe og pinnekjøtt til middag i 16-17-tiden med godt tilbehør og drikke Riskrem til dessert Klementiner, nøtter, sjokolade, julekaker og annet snacks fremme på bordet Juletrepynting 23. des Sette ut grøt og øl til nissen 23. (for barnas del) Åpning av pakker etter desserten Noen synes der er fint å gå i kirken på julaften. Jeg synes det er koselig å gå på konsert 23. des, men har ikke fått dratt hvert år. Husk å krydre ribben 1-2 dager i forveien. Hvis dere er redd det skal bli stusselig å feire jul pga dere kun er to voksne og et barn, så ville jeg enkelt og greit ha invitert noen til å feire med dere Ellers så begynner "julen" tidlig hjemme hos oss. Jeg elsker adventstiden, og synes det er kos å bake julekaker, sende julekort, ha adventskalender, kjøpe julegaver, tenne adventslys, sette frem pynt, ha adventstjerne i vinduene, lys ute i hekken, spise klementiner, julekaker, drikke julebrus og gløgg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå