Gå til innhold

Low fodmap-dietten

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp blitt satt på low fodmap-dietten av legen min for å se om det kan hjelpe på magen min. Har slitt me magen i mange år, så håper virkelig at dette skal hjelpe! Prøvde å finne en egen tråd for dette, men fant ikke, så tenkte jeg kunne opprette en selv  :D  Så er det noen andre som går på denne dietten her?

Jeg har akkurat startet, og må ærlig innrømme at jeg sliter veldig med å finne ut hva jeg kan spise, hva jeg ikke kan spise, gode oppskrifter osv, så håper at vi kan dele det her  :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gått på denne dietten selv i 2-3 uker nå. Det "verste" å unngå er vel melk og gluten. Merker hvertfall at jeg ikke lengre er like løs i magen som jeg var tidligere, og en del mindre oppblåst. Merker dog at jeg ofte kan reagere litt på melkeprodukter selvom de er laktosefrie.. Jeg tar også en idoform tablett hver dag, så dette kan du evt. også prøve..

Har et spørsmål; hvor mye vil det "ødelegge" dersom jeg tar en dag hvor jeg spiser gluten? Har bursdag imorgen og vil gjerne spise kaker o.l. 

Lenke til kommentar

Eg har IBS og prøvd forskjellig relatert til FODMAPs i nokre år. Her er nokre forslag til oppskrifter: http://lyngstadernaering.no/oppskrifter/

Eg fekk Lyngstad-boka og har lært mykje nyttig frå den, samt at du får nokre oppskrifter. Den skriv i tillegg ein del om forskjellige strategiar for å finne ut av kva som fungerer for deg. Etter kvart som du veit meir om dine toleransegrenser, vil du lettare kunne tilpasse oppskrifter og modifisere oppskrifter som innehar FODMAPs du reagerer på. Eg unngår for det meste løk og kvitløk, men brukar mykje det grøne frå purreløk, vårløk og grasløk (som for øvrig kan vokse ut igjen om du puttar resten i eit glas vatn).

Det finnes mange FODMAP-lister på nettet du kan bruke. Eg laga eit Excel-ark til eige bruk, samt brukar Lyngstad-boka og applikasjonen 'The Monash Uni Low FODMAP Diet' for å slå opp produkter.

Har gått på denne dietten selv i 2-3 uker nå. Det "verste" å unngå er vel melk og gluten. Merker hvertfall at jeg ikke lengre er like løs i magen som jeg var tidligere, og en del mindre oppblåst. Merker dog at jeg ofte kan reagere litt på melkeprodukter selvom de er laktosefrie.. Jeg tar også en idoform tablett hver dag, så dette kan du evt. også prøve..

Har et spørsmål; hvor mye vil det "ødelegge" dersom jeg tar en dag hvor jeg spiser gluten? Har bursdag imorgen og vil gjerne spise kaker o.l. 

Eg kjørte ein fullstendig eliminasjon for nokre år sidan, mest for å teste om det faktisk var IBS. Der kom eg fram til at mjølkeprodukt går greit, men mykje frukt og grønt ikkje fungerer.

Det er vanskeleg å eliminere alt i ein fei, så ein kan kanskje starte med å ta det litt del for del. Mykje av det eg hadde i kosthaldet var lav-FODMAP, så det var ikkje dei store endringane som skulle til. Eg kutta det meste av løk og kvitløk, avgrensa juice til ikkje-frå-konsentrat-juice og nokre dl i dagen, slutta å bruke hvetemel og andre høg-FODMAP-kornprodukter, kutta ein del grønsaker og frukt, samt avgrensa andre. For nokon med mykje kornprodukter i kosthaldet kan kanskje det vere den største utfordringa. Spelt er låg-FODMAP (men ikkje glutenfritt), men du finn knapt reine speltprodukt på markedet. "Speltbrød" er typisk 20-30% spelt og 50-60% hvetemel, og då er du like langt. Eg lagar difor det meste av bakevarer sjølv, med speltmel, diverse stivelser, quinoa og litt anna.

Eg synest min tilnærming fungerer bra. Tar utgangspunkt i kosthaldet eg har i dag, men fjernar dei produktene som potensielt er mest problematisk. Ikkje nødvendigvis kutte alt på ein gang, men små endringar kan òg gjere kvardagen betre. Det er gjerne summen av FODMAPs i eit måltid eller over ein dag som skapar problem, ikkje at det er hvetemel i 2-3 brødskiver til frukost.

Når det gjeld kor mykje det kan øydelegge så er det veldig individuelt. Dersom eg et høg-FODMAP ein dag, så må eg rekne med at magen reagerer på det ut over dagen og neste dag. Når eg normalt held meg unna høg-FODMAP, blir det mindre plager når eg av og til et måltid med høg-FODMAP. Det er mogleg å lage kaker og søtsaker utan å bruke høg-FODMAP, men krever litt planlegging. Det er kanskje for seint for bursdagen din, men du finn ein del oppskrifter i lenka eg posta i toppen av innlegget. Av dei har eg berre prøvd quinoa-muffins når det gjeld søtsaker, men dei vart veldig gode.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lite om IBS her på forumet.

Begynte med dette i sommer og fikk etter bare noen dager god effekt. Etter 5 uker så føltes det ut som om magen og tarmene endelig var tomme for alt jeg ikke klarer å fordøye ordentlig.

IBS er noe som er ganske vanskelig å ha med å gjøre. Jeg har helt kuttet ut alt av brød. De få gangene jeg skal spise noe som jeg ville brukt brød til så bruker jeg speltlomper fra Buer. 

Jeg har også en eller annen sykdom som ikke er utredet enda, men som gjør at jeg får indre blødninger som havner enten i magen eller rett i tarmen og skaper enormt ubehag og fryktelige smerter. Drite råttent blod er ikke å anbefale. Det er uvisst om det er relatert til IBS.

Det jeg sliter mest med i dag, relatert til IBS er at enten så er jeg forstoppet eller så har jeg diaré. Har ikke helt funnet balansegangen med å spise det jeg tåler og ikke tåler. Om jeg spiser bare det jeg tåler, så blir jeg forstoppet og om jeg spiser noe jeg ikke tåler, så får jeg diaré. Så jeg må finne noe jeg kan spise som løser opp magen nok til at jeg ikke er forstoppet, men ikke for mye så jeg får diaré

Spennende å høre fra flere her om deres erfaringer med IBS. Blir mye bæsjeprat, men sånn er det med IBS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...