Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp med råd om bil som har mye km kjørt

Hillros

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er nå på lett etter ny bil etter min bil ble kondemenert etter ulykke,

Jeg har sett på en audi a4 2009 med 200.000 km kjørt som da er veldig mye.

Jeg for jo endel nyere bil for pengene.

Har noen noe kommentar til dette?

Og hva bør jeg eventuelt tenke å sjekke nøye på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedlikehold. Servicehefte eller kvitteringer. Forsikre deg om at alt av væsker har blitt bytta regelmessig. Olje, kjølevæske, bremsevæske, servoolje etc. Registerreim (hvis den har det). Se etter oljelekasje (eller andre væsker). Vet ikke hvordan det er med rust på disse men det er noe å se opp for.

NAF-test hadde kanskje ikke vært dumt.

Edit: Og prøve den selvsagt. Hvis den virker dauere enn den burde så styr unna. Ikke slå deg til ro med "jamenn den har gått langt så det må en regne med". 

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken motor har den? Automat eller manuelt gear? Sjekk grundig alt med bremser, hjuloppheng, hjullager og drivverk, se etter lekkasjer, slark, ulyder og skader. Neppe noe rust av betydning på såpass ny, men sjekk rundt alle falser, nederst på bakluke og dører. Sjekk når den var sist på EU-kontroll. Sjekk at den drar rett frem når du bremser, og når du bare slipper rattet i fart. Sjekk at alt elektrisk funker, som vinduer, autoklima, stereo etc. NAF-test er en god ide, ev ta den med til et merkeverksted og få dem til å gå over hele bilen. Der kan du også få ut servicehistorikk på bilen, det som er gjort hos et VAG-verksted.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å kjøpe nyere bil når de har gått over 200k

Da kan du likeså kjøpe en litt eldre som har gått 100k

Grunnen jeg har sett på de, er jo for eg vil ha nyest mulig bil for pengane eg har. Så lenge de svarer seg.

og nyere modell på audi så synes jeg di ser finere ut.

Endret av Hillros
Lenke til kommentar

Om 200.000 km er mye eller lite kommer i tillegg til vedlikeholdet også an på hvor og hvordan den er kjørt. Mange foretrekker en bil som er kjørt lange turer på usaltede veier i Finnmark enn en med halve kjørelengden som har kjørt korte turer med kald motor og stampet i kø i Oslogryta.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom det er importbil, er det stor forskjell på om den har gått 200.000 på tyske veier, eller om det har puslet rundt i f.eks Hordaland. Ingen dissing av fylket, men det saltes mye i det området. En bil som har rullet 100.000km på to-tre år i tyskland, hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe. Veier slette som stuegulvet ditt, og et pertentlig folkeslag som er flinke på å følge servicer. (Ja, skjærer alle over en kam). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...