Gå til innhold

Leie ut leilighet (skatt)

Epimeth795

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en boligbygg leilighet. Får ikke solgt leiligheten, så tenkte derfor å leie den ut for en periode.

Fellesutgiftene er på ca 8000, og jeg får nok ikke mer enn 9000 i leieinntekter. Vil jeg da måtte skatte slik at jeg taper på å leie den ut?  eller kan man skrive av fellesutgiftene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Tror det er inntil kr. 20.000 skattefritt.

Du kan trekke fra "utgiftene" (kort fortalt) som husleie om den inkluderer vann, kloakk, fyring osv. Det du ikke kan trekke fra er lån og renter da disse allerede kommer i egen post på selvsangivelsen uavhengig om du leier ut eller ikke. Om du betaler kr. 8000 i husleie så tipper jeg på at stor del av disse går til nedbetaling av fellesgjeld.

Vær oppmerksom på at du må skatte av salget om du ikke har bodd der mer enn ett av de to siste årene.

Om du ikke får mer enn kr. 8000 i leie vil du fortsatt tjene på det siden du nedbetaler fellesgjeld som må sees på som en form for sparing.

Siden leiligheten ligger for salg ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg tar skrittet og leier ut. Du kan risikere mye greier med ødeleggelse og manglende husleie i tillegg til at du må legge den ut for salg på nytt og alt hva dette koster. Borettslag kan i utgangspunktet kun leies ut i to år og derfor dårlig egnet å bare ha som ett investeringsobjekt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...